Even wat tijd gevonden voor Fred:
http://www.uploadarchief.net/files/download/uniamp.png

Deze 'eindtrap' heb ik gebruikt in een QRP AM 80m zender, kan met gemak vrijwel zonder vervorming 50 mW leveren. De Zuit is ongeveer 3 tot 5 ohm dus met een weerstand in serie met de uitgang van 47 ohm stijgt deze tot ongeveer 50 ohm. Nog niet geprobeerd met een diode DBM, maar zou moeten werken.
Bandbreedte is ongeveer 30 MHz, belangrijk is hier het spoeltje L1 van 2 uH. Zonder deze is de bandbreedte ongeveer 20 MHz. Spanningsversterking is minder dan 1, de vermogensversterking is zeer hoog, mede dankzij de emittervolger aan de ingang.

Voor de duidelijkheid: Ik stuur mijn diode DBM's aan met een *sinus*, dat de mixer daar zelf een blok van maakt moet hij weten... Stuur je met een blok, dan wordt het een prima harmonischen mixer. Dat laatste is best wel raar, omdat de signaalvorm over de LO poort van de mixer *ogenschijnlijk* niet veranderd! *)

Gewone mixers met een blok aansturen gaat ook goed, vermits het actieve element een beetje kan schakelen, zeg maar choppen. Zo heb ik eens een BF900 dg-mosfet als chopper-mengtrap gebruikt.

Jongens, als jullie denken dat (Z)weetvoetje kila (mooi ouderwets woord) is geworden vanwege zijn signatuur [...]

Kila geworden? Dat *was* hij toch al?

;)

*)
Ik zal dit met een voorbeeld illustreren, want het woord harmonischen mixer heeft meer betekenissen.
Ik heb hier een DC ontvanger gehad voor de 80m band, met preselector. Het ding klopte dus de 80m band meteen naar audio.
Als ik de preselector op de 40m afstemde, bleef het nagenoeg stil. Stuurde ik de diode DBM echter met een blokgolf aan, dan knalde de 40m er uit! Het geluid gaat echter wat schel klinken als je mengt met een blokgolf.
De bij DC ontvangers met DBM bekende brom bleef op de 40m weg ...

Dat brom-fenomeen heb ik onderzocht, het blijkt te ontstaan door lekkage tussen de LO-poort en de ingangspoort van de mixer, indien LO- en ontvangstfrequentie erg dicht bijelkaar liggen! Dus bij FLO= 3.5 MHz en FRX= 7.0 MHz zal je veel minder last van brom hebben, of de AM onderdrukking beter wordt, heb ik niet aan kunnen tonen.

Nog een bizar experiment met een diode DBM, voortgekomen uit mijn brom onderzoek:

Verbind de ingang en de LO poort van een DC ontvanger met elkaar via een C van 22p.
Sluit op de ingang een stuk RG-58 coax aan.
Knijp in de coax kabel en luister naar de output van je DC ontvanger!!!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Als hij helemaal ingeblikt is (helaas ben ik door mijn blokken titanium heen) zal ik eens kijken hoeveel microHerz hij verloopt. ga eerst die trap van Eat er tussen zetten. Ik heb de boel nu op een plankje geschroeft met een voorfrontje en de draadjes netjes gemaakt, wat schotjes erbij maar ik heb nog redelijk veel ruis. Nu had ik daar met de langdraad en de windom ook erg veel last van. Ik ben over gegaan op een vertical omdat ik op 4om s9 ruis had. Op 20m nog geen S1.
Het zou anders de aanpassing van de mixer kunnen zijn. Fluitjes ben ik nu kwijt en de AM instraling is ook compleet weg.

Bedankt jongens voor de uitleg over mixers, leuk om eens verder mee te experimenteren

Eat: Ik had op een gegeven moment met de eerste mixer dat er net zoiets gebeurde. Als ik op een onderdeeltje tikje klonk dat uit de speaker alsof alles hol was (echt boink met een echo). Echt alle mechanische geluiden werden versterkt.

Kan een impedantiesaanpassing niet simpeler door de trafo's anders te wikkelen (net als bij antennes, een soort balun dus)

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op ]

Je krijgt dan transformators met een transformatie verhouding ongelijk 1. Dat gaat op zich goed, maar het wordt dan lastig om echt bandbreedte te maken.

Dat 'Kloenk-Boink' effect had ik ook met de rechtuit ontvangers, ik dacht eerst aan microfonie van de buizen. Later bleek dat ieder onderdeel geluid kon produceren. Het vreemde is dat de ontvangers niet per sé moesten genereren om dit verschijnsel te vertonen, en het verschijnsel werd in de loop van de tijd een stuk minder ...

Zo, de waanzin slaat toe! Knijpen in een coaxkabeltje van een DC ontvanger... Da's knijpen in de staart van een chihuahua (schrijf je dat zo?) vermoed ik en Marianne Thieme is daar niet blij mee. En dan nog een bepaald persoon die zich Canis Major gaat noemen...
Over dat Kloenk-Boink effect: ik heb een HF mV meter van Advance die dat doet zelfs als je maar geconcentreerd naar een willekeurig onderdeeltje KIJKT. Heb ooit alle soldeerverbindingen opnieuw gemaakt, alle buizen verwisseld, alles moervast geschroefd maar ho maar. De Mysteriën van de Worm zullen we maar met Lovecraft zeggen.

Gaat het wel goed met onze moderatoren daar in de buitengewesten enzo? Of zitten die geld te verdienen?

Getekend,

de Hond in de Pot

Dan had de Hond In De Pot maar eerder moeten zijn.
Je kan natuurlijk nog kiezen uit Canis Minor en als je dat te min is nog uit Canis Supremus of zelfs Canis Silvestris ...
Het is natuurlijk altijd beter een Canis in de pot te vinden dan een pot tegen je kanis krijgen.
Woef!

Zeer hoogohmige weerstand in de HF mV meter die muziek maakt?

@RPG7: dacht ik toen ook, van die hoogohmige R. Dat betekende dus 2 schakeldekken met 12 standen en 24 R's controleren en hersolderen. Nou, nee dus. En om je volgende vraag te voorkomen: nee, de buisvoeten waren ook OK. Ik denk dat Advance te weinig maagden had!

Canis Infernalis.

@RD12TF: leuk, dat harmonischen mixen met een blokgolf. Maar weet wel dat in een ideale blokgolf de dubbele frequentie niet aanwezig is. Als je echter echt een blokgolf maakt, dan is de duty-cycle waarschijnlijk al snel niet echt 100% meer. In dat geval heb je wel een harmonische op 2 maal de oscillatorfrequentie.

Alle parasitaire capaciteiten zorgen voor allerlei resonanties. vaak zitten je onderdelen ietwat scheef, zodat als zo'n onderdeeltje gaat trillen de afstand aarde-onderdeel ook gaat varieren. Dat zijn maar capaciteiten van een paar femtofarads verschil. Maar zeker bij een rechtuit zijn het de hele kleine dingen die al flink verschil maken.
Ik heb het wel eens gedaan. Schakeling die eerst heel erg microfoonde. lipje alu over 1 van de zeer gevoelige onderdelen, en praten maar. Prachtige microfoon. Ook al wel eens oscillaties in het audiogebied gehad, en ik kwam er maar niet achter wat nou de oorzaak was. Maar zodra ik het volume toe liet nemen, dan ging het oscilleren. Alles geprobeerd niets hielp. Totdat ik een keertje het luidsprekertje van de tafel af haalde, toen ging het verder perfect.

@fred: wees gewaarschuwd, als je microherzen wil meten, dan kost je dat wel zo'n 200uur voordat je precisie tot op de microherz hebt. Je heb natuurlijk 2 metingen nodig, dus da's ruim 2 weken meten :). Verder moet je ook nog een tellertje hebben dat wel tot zo'n 10 biljoen telt, met een tijdklok die dus een afwijking van minder dan een microherz heeft. :+

De harmonischen van LO worden ook gemengd:
3F-1F=2F !
Zoek maar eens op Poljakov mixer.

Voor Fred (zijn verjaardag):
De verbeterde UniAmp tbv. het aansturen van ringmixers:

http://www.uploadarchief.net/files/download/uniampv2.png

Cave Amplificatorem!
Deze is "verbeterd" met behulp van SwitcherCad III, een holodek programma! Dus de werkelijkheid zou anders kunnen zijn ...

Let op de emitter weerstanden in de eindtrap, deze verhogen de Ri van de schakeling en zorgen voor een Zuit van 50 ohm en geven iets tegenkoppeling waardoor de vervorming nog wat afneemt.
R7 is natuurlijk de LO poort van je mixer.

Succes!

Ps.
Je kan de UniAmp ook als hoofdtelefoon versterker inzetten, de Ceetjes wat vergroten.

@(Z)weetvoetje: wat valt me dat nou van je tegen, een genie als Fred maakt toch gewoon even een tijdcompressor/dilatator?

haha, ja, hij stopt gewoon alles in een flink stuk coax, en dan gaat ie daarna lekker buiten op een luie stoel zitten met een biertje erbij, lekker piekjes tellen. Jammer genoeg moet ie wel tot een paar miljoen tellen.

@RD12TF: Maar je gebruikte toch geen poljakof?

Een ringmixer mixt waarschijnlijk alleen goed op oneven harmonischen, een pojakof juist niet.

Het ging met meneer Poljakov om het idee, deze zal waarschijnlijk alleen even harmonischen mixen. In ieder geval is het een zootje en een kabaal van jewelste in zo'n mixer!

Toch vind ik die Poljakov wel mooi:

http://www.agder.net/la8ak/images/subh2mrx.jpg
Bron: http://www.agder.net/la8ak/

Ziet er wel fraai uit.

Op 13 juni 2007 23:47:51 schreef fred101:
Stel je hebt een 1 tor ampje. Hoe weet je dan de impedantie aan in en uitgang. En hoe meet je dat.

Misschien wil je eens een voorbeeldje geven, dan kan ik dat doorrekenen voor het idee.

Bedenk alvast wel, dat bij die 1-tor dingen, de uitgangsweerstand van de versterker afhangt van de uitgangsweerstand van de bron aan de ingang. En de ingangsweerstand hangt af van de belasting.

Eenvoudiger gezegd, als je 10 ohm aan de uitgang hangt, dan is de ingansweerstand anders dan als je er 100 ohm aan hangt.
En als je de versteker stuurt uit 50 ohm, is zijn uitgangsweerstand anders dan als je hem stuurt uit 5000 ohm.

Ik heb in mijn ontvanger de bidirectionele versterkertrapjes uit de bitx gebruikt , oa want het audiodeel komt voor een deel uit een popcorn geval en de mixer uit het arrl boek en het mf filter van internet. De oscillators zijn wunderhorns met mijn eigen aanpassingen. Kortom het betere knip, plak en jatwerk voordat jullie straks gaan denken dat ik er verstand van heb :-)

Maar dat bitx versterkertje is wel een leuk rekenmodel.
Ik was al een beetje bang dat het niet zo makkelijk zou zijn. (zoals alles op HF zal dit wel weer afhangen van bepaalde duistere tegenkrachten en rituelen.) In dat kader is het waarschijnlijk ook belangrijk te weten dat de boel bij vollemaan in elkaar is gesoldeerd en de te offeren maagden op dat moment bij conrad uitverkocht waren, wel heb ik daarom rechtsdraaiend soldeer gebruikt en ben eerst naakt drie rondjes om het huis gerend.

Eat, bedankt voor dit mooie kado, ik ben diep ontroerd, ga hem morgen bouwen want ondanks dat hij werkt en hij nu grof, fijn en superfijn afstemming heeft is hij zo doof als een kwartel dus ga ik eerst rondom de mixer de boel optimaliseren. Daarnaast denk ik aan een extra filtering voor het LF deel. Alles onder de 300KHz en boven de 3000KHz wordt verbannen (dat jat ik wel weer uit die 40D pdf, dat verhaal van eat over diplexers) Ook vereist het filter wat nauwkeurige tuning, daar ga ik de C's vervangen door instelpotjes.

Hoe bereken je nu zo'n ladderfilter. Om te beginnen moeten die dingen binnen 10Hz gelijk zijn en bij mij bleek er een tussen die ipv 4433 maar 4400 was. Ik heb ze overigens niet getest dus ze kunnen meer afwijken maar die foute gaf het zelfde effect als met 4 goede. Ik kom namelijk voor het zelfde MF waardes tegen die sterk uiteen lopen. Hoe hoger de C hoe smaller het filter lijkt het.

Zo, pauze voorbij, ik ga weer werken. (koopavond, en straks omrijden want om 21.00 gooien ze de maasbrug en bijna alle alternatieven weer dicht voor onderhoud :-( )

Ik moet eens leren minder te schijven denk ik

Fred

Fred, geef hem van katoen! En vooral blijven schrijven ...

Wie van de lieve Dames gaat morgen naar de NVHR dag? Toch de plaats om van oude Radio's te genieten.
Ik ga er heen met KT88, dus we kunnen twee mensen introduceren, want het is een besloten club.
Het feest is in Driebergen! Kosten voor introducés: 8 euri.

Info: www.nvhr.nl

Op 15 juni 2007 09:33:32 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
Gaat het wel goed met onze moderatoren daar in de buitengewesten enzo? Of zitten die geld te verdienen?

Veel geld verdienen :+

@Rd12tf: Ik twijfel nog, ben nogal gaaaaaaarrrr (als Croma).

Ok, dan goed eten, warme douche, goed boek en een exotische middengolfzender, je zal slapen als een marmot en morgen herboren zijn!

;)

Lieve dames,

Wat lees ik nu weer........twee hogepriesters* van de Cthulhu tesamen in een zwarte auto naar het Christelijke Driebergen......dat moet haast wel fout gaan.

Overigens zou ik, in navolging van het Zuster Buitenhuis Effect, nu ook het Pater Sterrenburg Effect (PSE) in het leven willen roepen.
PSE is een tweeledige aandoening, herkenbaar aan het rusteloos bouwen en zoeken naar oplossingen voor problemen die men zelf creëert, met name in het HF bereik. Zweetvoeten kunnen voorkomen, alsmede een merkwaardige hang naar het occulte en/of het bizarre.

Fred is een voorbeeldig specimen van met name het eerste. ;-)

* eentje is iets minder hoog, want die zit voornamelijk beneden de 20 kHz.....

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Hier staat het arkikel van de elektuur freq teller met offset mogelijkheid:
mod edit:
Het is heel erg niet toegestaan om scans uit tijdschriften openbaar te maken via circuitsonline. Hierop zitten copyrights.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (70%)]

Ik zie dat de dames voorwaar geen visserslatijn bezigen. Verder heb ik geleerd dat gillende honden niet bijten, desondanks toch maar m'n signature aangepast.

[offtopic]
Voor de liefhebbers, Sigmund doet het op verzoek ook in het latijn.
[/off topic]

[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]

Op 15 juni 2007 21:50:24 schreef jan w:
Hier staat het arkikel van de elektuur freq teller met offset mogelijkheid:mod edit: zie boven

Jan,

Zou jij mij die willen mailen dat print wat makkelijker, nu krijg ik niet alles erop.

Eat, Jammer dat ik morgen moet werken anders had het me geweldig geleken.
Zo ik ga kijken of ik nog wat problemen kan creeren :-)

Fred

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (35%)]

Ik ben zeer vereerd met het Pater Sterrenburg Effect! Het komt hier regelmatig voor, op vele frequentiebereiken...

Ik heb het druk dit weekend, moet samen met Mans even de 24 uur van Schimanski winnen. Geen NVHR voor ons, dus.... Wat een fraai gedoe, die Sigmund!

Fred: geen zorgen maken over 10 Hz verschil in je kristallen, dan zal je een piekie krijgen van 2 dB, als er een vliegje langskomt heb je zo 10 dB... Je rituelen spreken me sterk aan, alleen dat naakt rondspringen, kan dat wel in Waardenburg? Maar 33 kHz is te veel. Ik zou ze even doorpiepen om zeker te zijn. Stel dat je 2 Xtals met een verschil van 2 of 3 kHz vindt, dan kan je altijd nog een half-lattice maken.
Ruwweg vergelijken van een ladder met een half lattice, aangenomen dat ze allebei goed zijn afgeregeld:
1) een ladder geeft een niet-symmetrische doorlaat, één kant is veel steiler dan de andere. Een half-lattice is meer symmetrisch.
2) buiten de gewenste doorlaat heb je met een half-lattice nogal eens ongewenste pieken, da's niet zo met een ladder. Neutrodyniseren van een half-lattice maakt de flanken wat steiler, maar dan krijg je meer last met omhoogkomen van de doorlaat buiten het gewenste bereik, bobbels dus.

Getekend,
Pater Diabolicus

P.S. Ik denk toch dat we met ernstige identiteitscrises te maken hebben, hoe kan je nu in vredesnaam in een Dameskransje Hogepriesters en Paters verantwoorden?

Op 16 juni 2007 10:04:15 schreef Frithjof Sterrenburg:

P.S. Ik denk toch dat we met ernstige identiteitscrises te maken hebben, hoe kan je nu in vredesnaam in een Dameskransje Hogepriesters en Paters verantwoorden?

Heel simpel, daar deze celibatair zijn hoeven wij als keurig opgevoede damens daar niets van te vrezen als we met volle maan naakt rond het huis rennen om de SWR god gunstig te stemmen bij een nieuwe antenne. Vooral in Waardenburg erg belangrijk. Harmonus is na een conflict met een ouderling ook al verbannen.

nb, is de cursus halfgod erg zwaar.

fred

@Fred: nou, de cursus halfgod viel me wel mee, da's voornamelijk een kwestie van steekpenningen. Maar het Paterdiploma is moeilijk, dan moet je praktische ervaring met maagden kunnen aantonen.

Op 15 juni 2007 20:59:24 schreef KT88:
Wat lees ik nu weer........twee hogepriesters* van de Cthulhu tesamen in een zwarte auto naar het Christelijke Driebergen......dat moet haast wel fout gaan....

CX staat dus voor voor Cthulhu eXpress. ;)

@fred: pas op, die 74xx190 zijn tegenwoordig toch wel moeilijk te krijgen.

Maar in principe is het eigenlijk best wel behoorlijk eenvoudig om zelf te bedenken hoe je zoiets in elkaar zet.
Als je zelf iets wil verzinnen, dan mag je mijn poging tot PLL wel hebben, daar zit in ieder geval een miljoen-teller in, opgebouwd uit 74hc192's, en nog wat andere zooi. Je kan daar ook een mooi tellertje met MF-aftrek van maken. Ik ga er zelf toch niets meer mee doen, ik koop wel een chipje als ik PLL wil, maar eigenlijk wil ik dat niet. Chips gaan toch altijd kapot als ze met mij in aanraking komen. (Ik heb volgens mij nog nooit een project met IC'tjes gebouwd dat de tand des tijds wist te doorstaan.

En nu eerst maar eens mn functiegenerator gaan repareren. Hij begint al te werken, alleen de sinusgenerator is nog een probleem, driehoek en blokgolf werken al..
Dan kan ik daarna eens met mixers gaan experimenteren.

Op 16 juni 2007 10:04:15 schreef Frithjof Sterrenburg:

Wij noemen ons dames, om ons gedrag met kleine koorknaapjes een beetje goed te praten...