Schimanski zet je helm op, we hebben nog maar een dik uur voor de start!
Ah, Roeland, niks identiteitscrisis dus, gewoon een gender crisis. Ik heb ook de pest aan IC's, maar een teller met buizen wordt een beetje groot... Gelukkig dat het bij jou ook fout gaat, voel ik me niet een ouwerwetse stakker.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op 16 juni 2007 12:38:51 schreef Frithjof Sterrenburg:
Gelukkig dat het bij jou ook fout gaat
En bedankt...
Op 16 juni 2007 12:38:51 schreef Frithjof Sterrenburg:
Schimanski zet je helm op, we hebben nog maar een dik uur voor de start!
Het zijn weliswaar mijn 24-H, maar was niet op de hoogte dat het al dit weekend was.
Bedankt voor de herinnering Frithjof, ik heb net de start gekeken en kan nu dus weeer rustig aan doen (ze zijn tenslotte nog wel even bezig met rondjes scheuren
)
Doet Henry.S ook mee in z'n BMW, en de twee hogepriesters in de CX?
[edit: 17-06-07]De strijd is gestreden, Audi wint (met een diesel
)[/edit]
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
@Schimanski: ik rijd iedereen aan gort in mijn auto die eerder op het forum stond. Bovendien heb ik een zak kraaiepoten mee, zal ze leren!
En even iets aan de signatuur gedaan, voor alle duidelijkheid dan hè. 
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
Op 16 juni 2007 12:05:36 schreef Schimanski:
CX staat dus voor voor Cthulhu eXpress.
ROFL!!
Eat en ik hebben Driebergen leeggekocht en gechoqueerd.
Zo leerden wij dat je er buiten op straat niet mag roken.....bizar.
Nog wat tamelijke audiospulletjes op de kopp getikt, en Henry en Aart ook nog mogen begroeten.
Niet vergeten dames: 4 augustus Hoenderloo, de buitenbeurs.
Vader Sterrenwichelaar & Schimmi: vergeef me als ik de helse CX niet inzet voor dit soort spelletjes, de KLPD computer in Driebergen is al op tilt geslagen wegens mijn aanwezigheid aldaar.
Alleen een asbak bij de zijingang
blijkbaar kan het niet anders ivm de 'healthtypes'...
Zo, toch even geweest, in een zwarte auto
maar Cthulhu was in een pestbui, op een tornado na alles op m'n dak gehad onderweg.
Maar toch even Zenders 1 van J. Bron op de kop getikt en Aart had ook nog een schattig torrenboekje met radiootjes liggen.
Verder een kitje van een 3-torren reflexontvanger, leuk voor de regenachtige zondagmiddag, vaderdag verschoven naar de ochtend 
En een oude Duitse portable 'Akkord Motorette 210', waar de afstemming van kaduk is, maar die kostte geen drol.
De bovenste, eind '60s, http://www.radiomuseum.org/r/akkord_motorette_210.html
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hmm, zojuist even wat metingen gedaan aan een bf900 en bf961. Verbazing sloeg toe...
Zo'n ding gedraagt zich eigenlijk gewoon als een cascodeschakeling van 2 fets. Niet meer, niet minder. Ik dacht dat zo'n ding ook nog wel een gebied had waarbij je met de spanning op de ene gate de versterking van de FET gevormd door de andere gate, source en drain kon instellen. Niet dus.
Wat ik mij nu dus heel sterk afvraag is waarom mensen die dingen dan gebruiken voor de automatische versterkingsregeling. Want je kan er geen versterking mee regelen 
Nouja, dan ga ik maar voor de één of andere gebalanceerde schakelende FET-mixer... Dan hoef ik me in ieder geval niet druk te maken om impedantieaanpassingen.
Op 16 juni 2007 19:44:31 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Wat ik mij nu dus heel sterk afvraag is waarom mensen die dingen dan gebruiken voor de automatische versterkingsregeling. Want je kan er geen versterking mee regelen
Mijn ervaring is anders, regelbare spanning op G2 is variatie in versterking.
(Z)weetvoetje
Ik heb net even de karakteristieken bekeken.
Driehoekspanning op gate1, var. spanning op gate2. source op gnd, drain via 1k naar plus.
De versterking blijft gewoon gelijk. Je verschuift alleen het affknijppunt een beetje.
Heb je die G2 spanning ook negatief tov. de source gemaakt?
Dan gaat die DG-fet echt wel dicht hoor!
Mijn buit van de NVHR:
- Mooi maagdelijk kastje.
- 3 zeer fraaie varco's waarvan een is voorzien van een prachtige wormwiel vertraging
- 19 standen keramische draaischakelaar.
- Stapeltje boeken.
Frithjof was deze keer behoorlijk (virtueel) aanwezig, voor rond de 5 euro kon je hem meenemen.
Op 16 juni 2007 20:09:29 schreef Rd12tf:
Frithjof was deze keer behoorlijk (virueel) aanwezig, voor rond de 5 euro kon je hem meenemen.
Virueel of viriel?
Op 16 juni 2007 20:09:29 schreef Rd12tf:
Heb je die G2 spanning ook negatief tov. de source gemaakt?
Dat komt me niet bekend voor:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30006/1
Virieel, virtueel...
Voor Eat:
De SRPP waar ik het over had.
De versterking is maximaal als de bovenste Rk voor DC oneindig zou zijn.
De C aan het rooster maakt dat dat voor AC niet het geval is.
Een seriekring erin en maar eens kijken wat dat doet.
Rk beneden hoeft niet ontkoppeld te worden.
KT, dank voor de info! Ga er snel mee aan de slag.
@Henry
Info was voor (Z)weetvoetje!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor ik er tussentrappen uit sloop maar eens gemeten met de impedantiemeter. De eerste mixer is op alle poorten ergens rond de 50 ohm (heb nog geen mooie schaalverdeling op de meetbrug). De tweede ook. Alleen heb ik nu even een audiotrap die ik "over" had achter de bfo gehangen en dan komt er behoorlijk meer geluid uit. Dus ik denk dat ik die versterker van eat er niet ipv ga zetten maar er nog achter. Ik hoor heel soms wat amateurs, heel ver weg onder de ruis maar als ik op andere frequenties luister (hij kan van ongeveer 5-10MHz) naar omroepzenders dan komen die luid en duidelijk door. Er ontstaat dan een soort lock effect. Eerst hoor je het zacht en dan ineens zwelt het aan. Draai je dan te ver dan is die knalharde zender gewoon verdwenen en vind ik hem soms niet eens meer terug.
Dat ding wordt vast bestuurd door duistere machten. Hoop dat het snel weer volle maan is, of is het voor een mixer beter een maagd te offeren. Die zouden er hier voldoende moeten zijn.
Fred
(Z)weetvoetje
Na wat zoekwerk toch gevonden.
Ik heb hier enkele Vg1 tegen Vd karakteristieken op de foto gezet, voor verschillende Vg2, zodat duidelijk de vershillen in versterking te zien zijn.
Een drainweerstand van 22k naar +8V
Een Vg2 van -1.5 tot -1.2V t.o.v. de source
Een 6V driehoekspanning op de g1, gemmiddeld 0V t.o.v. source
Alhier een vet hippe slideshow: http://img245.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img245/7104/118207…
(ik wist even geen betere manier om snel zoveel plaatjes achter elkaar te zetten.
Dit is dus genomen met steeds oplopende Vg2
Het is dus mogelijk om dit te gebruiken voor wat ik (ontzettend foutief
) een lineaire mixer noem. Maar ik moet dan wel goed uitkijken met het instellen van de FETs. Vg2 luistert ontzettend nauw, en mag ook maar klein zijn. (ik zou daar het oscillatorsignaal van 100mV op aanbieden)
Vg1 mag wat ruimer, maar moet ook goed ingesteld worden.
Bij een enkele mixer zal je wel een enorm oscillatorsignaal op de uitgang hebben, maar bij balancering zou dat weg moeten vallen, en dan heb je een goede mixer. Ik ga er zo mee aan de slag.
edit: En nee, wat je ziet spiegelen in de scoop is GEEN rommelig bureau. Het is super netjes, maar ik denk dat het plasticje voor de beeldbuis een beetje vreemde vouwtjes bevat 
edit2: @fred, heb je soms heel erg last van de interne capaciteiten van de halfgeleiders? Want dan kan je de effecten krijgen die je beschrijft. Als je dan gaat afstemmen op een zender, dan heb je eerst klein signaal. Kom je in de buurt, dan wordt het signaal groot, waardoor de interne capaciteiten in de halfgeleiders licht veranderen. ('varicap-efeect') Daardoor raken ook de kringen op een iets andere frequentie afgestemd. Je kan dan bijv. 10kHz verder afstemmen, maar dan neemt het signaal toch nog toe, omdat de hele MF ook 10kHz mee die kant op is afgestemd. Dat gaat door totdat je er voorbij ben, en dan schiet het signaal opeens omlaag. Daardoor gaat de MF weer terug naar zn oude frequentie, en is de zender ineens verdwenen. Dit effect is vrij sterk wanneer je sterk teruggekoppelde MF op hogere frequenties gebruikt. Overigens heeft een gewone eenkringer er soms ook last van. (de mijne wel een beetje) Het is zeer vervelend, en er valt eignelijk niet zo gek veel aan te doen.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jij kunt toveren met een scoop blijkbaar. Je had ook al een keer andere soort figuren (en uitgelegd hoe wat ik toen niet kon volgen en nu niet meer op het forum kan vinden). Blijkbaar kan een scoop meer dan ik weet.
Gisteren nog wat geexperimenteerd. Ik denk dat de zwakke plekken het MF filter en de bfo zijn. Het filter is verschuifbaar maar de doorlaat blijft zo'n 3 KHz, ik denk zelfs nog smaller. De trimmers verschuiven dat traject. Echter de doorlaatfrequentie wordt behoorlijk gedempt (20dB ofzo). De ruis ontstaat voornamelijk in het audiotraject, de signaal ruis verhouding is dus krom. Kortom ik denk dat ik eerst het filter moet aanpakken.
Leuk experiment gedaan in dat kader. Ik heb de ontvanger losgekoppeld net voor het MF filter. Daar toen de 0V1 buizenontvanger op gezet als detector. Daar deze niet op 4433 werkt wordt er natuurlijk heel ergens anders gemixed maar dat werkte byzonder goed, (dat buizen klinkt toch veel lekkerder en nagenoeg geen ruis, zo goed dat ik weet wat de volgende stap wordt. De superhet een MF geven van 455. Daar heb ik keramisch filters voor. Na dat filter komt dan bonzo als filter/detector/audiotrap.
Dan heb ik volgens mij datgene wat het uitgangspunt was in deze discussie vele pagina's terug. Een supergen.
Fred
(Z)weetvoetje
Zie de oscilloscoop niet als een 'oscilloscoop' maar een grafiekentekenaar. (als ie in XY-mode staat)
In dat geval kan je op de X-as één of andere spanning zetten, net wat je leuk vind. Op de Y-as kan je dan bijvoorbeeld het signaal zetten dat uit het te schema komt.
Je krijgt dan een grafiek van hoe die ene spanning op de x-as (de 'ingangsspanning') zich verhoudt tot wat er uit de shcakeling komt op de Y-as.
Er zijn apparaatjes voor dat je zo hele karakteristieken van transistoren en fets op de buis kan toveren. Die zijn niet eens zo ingewikkeld. Ik heb het volgens mij ooit eens gehad over het meten van vervorming bij een AM-modulator. Hoe dat moet staat ook op pag. 21 van mijn hersescheet. Ik zie er meteen een hele dikke en storende fout in zitten, bij het eerste punt dat ik noem, moet frequentiegenerator zijn, ipv. scoop. 
20dB is inderdaad wel erg veel. Ik kan je gelijk geven dat je de MF lager wil kiezen, dat gaat inderdaad makkelijker. Al heb je natuurlijk wel het spiegelfrequentieprobleem.
Op 455kHz heb je geen ker. filters nodig. Gewoon 2 of 3 trapjes, waarvan de laatste met terugkoppeling, en het werkt perfect. Veel handiger dan klooien met ker. filters met al die impedantieaanpassingen enzo. Je haalt ruim genoeg selectiviteit uit een teruggekoppelde 455kHz kring.
En nou ik het trouwens toch over mooie scoopplaatjes had. Heb je al eens geprobeerd om een MF-trap door te fluiten? Ik weet niet of je een sweepende functiegenerator* hebt, maar als je dat niet hebt, dan is het zo gemaakt...
scoop weer in XY-mode.
funcgen laten sweepen rondom de resonantiefrequentie v.h. filter. De sweepfrequentie moet je laag kiezen. 10Hz ofzo, en liefst ook niet al te ver heen en weer sweepen
'sweep out' ofzoiets op de X-ingang
output van MF-trap op de Y-ingang
En je krijgt prachtig te zien wat de doorlaat karakteristiek van het filter is.
*je kan ook gewoon een osc. met varicap nemen. Op de varicap een driehoekspanning aanbieden, zodat de frequentie van de osc. mooi heen en sweept.
ohja, en de experimenten met de 'lineaire' bf900 mengtrap zijn niet geweldig hoopgevend. De versterking is wel erg klein, en mengproducten erg zwak in verhouding tot de ingangssignalen. Goede onderdrukking van ingangssignalen is dus lastig.
Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag Fred! Nog vele jaren en dat ze mooi mogen zijn.
Voor een zeer eenvoudige sweep-generator:
Hiep, Hiep, Hoera voor Fred de koorknaap van het Genootschap.
Waardenburg eert zijn gelauwerde inwoner.
Fred, dit is natuurlijk maar een beetje gekheid. Ik feliciteer je van harte, en nog vele jaren....
gr. Mans
(Z)weetvoetje
Pff, da zijn niet alleen waardenburgers op die foto. Daar is t gat niet groot genoeg voor...
De eerste experimentele dubbelgebalanceerde bf900-mixer is gemaakt, en getest met audio, omdat ik dan de computer kan gebruiken om spectra te bekijken.
Ik haal met gemak 30dB onderdrukking van van de ingangssignalen, maar de harmonischen ervan komen wel allemaal knalhard door. Probleem is dat ik die bf900 niet kan tegenkoppelen ofzo, de vervorming is daardoor vrij groot. De onderdrukking van de te mengen signalen kan waarschijnlijk nog stukken beter. Dat komt ook omdat zo'n bf900 de gemixte signalen verstopt onder zo'n 20dB hardere doorgelaten signalen, welke allemaal lekker zitten te vervormen. Ik ga eens experimenteren met een kleine spanningstegenkoppeling.
Probleem is ook dat er 6 instelpotmeters in de mixer zitten, die allemaal goed getrimd moeten worden. Da's een hele toer, zoals je wel zal snappen...
Ander vervelend dingetje is dat ik niet met sinussen kan werken, maar het moet stellen met een surrogaatsinus, en een driehoek om mee te mixen. Da's natuurlijk op zichzel al niet echt ideaal.
fred101
Golden Member
Zweetvoetje, even een wunderhorn in elkaar zetten en je hebt een sinus.
Ik sweep nu met de hand en dat gaat wel maar nu weet ik mooi hoe dat vanzelf kan. Mijn generator heeft alleen geen 50 ohm uitgang maar dat kan ik dus met een pi-netwerkje bereiken. Hij werkt met een varicap diode. Ik heb een commerciele LF functiegenerator (tot 2MHz) met sweep uitgang maar ik had geen idee wat ik daar mee kon. Die kan ik dus op de HF generator aansluiten.
Maar aan de andere kant denk ik dat ik sneller dat japanse ding kan maken. Ik was namelijk beter met een impedantie/swr meter waar ik een wunderhorn in heb gezet. Het lukte me alleen niet om er iets op aan te sluiten (impedantieprobleem weet ik nu) maar dat kan mooi zoals in dat schema en een 555 heb ik ook nog liggen.
Vanaf hier harstikke bedankt voor de felicitaties erg leuk.
Fred
(Z)weetvoetje