je kan dat doen door middel van 3 of meer sensoren te plaatsen die elkaar net raken in hun detectieveld:
afhankelijk van welke sensor er getriggerd wordt stuur je naar links/midden/rechts en SPUITEN maar 
om het nog leuker te maken kan je eventueel een microprocessor er aan koppelen zodat wanneer de kat besluit terug te lopen dat hij de kat gewoon volgt 
Hahaha 
ROFL @ foto! Zo'n kat vergeet dat niet zo 123, waarschijnlijk werkt dat ding nu net zo goed als hij uit staat 
Op 6 april 2007 10:14:16 schreef hgulikers:
heel goed idee, een soort GoalKeeper ...
dat wordt dan de CATBUSTER 3010
links/rechts sturing zou al genoeg zijn...
Ook handig voor collectes en verkopers aan de deur 
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
hier compleet schema zoals beloofd.
kopieren: graag zelfs, maar wel met upload van bewijsmateriaal van natte poezen 

Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ziet er wel geinig uit moet ik zeggen.
Bij mijn broer en schone zus in de tuin en direkte omgeving ook veel katten, misschien is dit de moeite waard om eens te proberen, en anders altijd een geinig projektje!
SWSje
hieronder 2 fotos van de opstelling met een gazonsproeier erop aangesloten (Gardena, 15 euro bij de Praxis). de gazonsproeier maakt een brede straal (instelbaar) en maakt ook een prachtig swis-swis-swis geluid waarvan de katten waarschijnlijk ook schrikken. ik heb nog steeds geen kat gezien. de 2 9V batterijen zitten getaped aan de PIR sensor, maar worden uiteindelijk in de behuizing weggewerkt. de PIR sensor moet overigens een beetje met zijn hoofd omhoog afgericht worden omdat zijn detectieveld oorspronkelijk omlaag is gericht (normaal gesproken worden deze PIR sensoren op een hoogte van 2 mtr opgehangen voor een automatische buitenlamp)
HBontekoe
iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...
Kleine aanpassing: de 47K weerstand op de basis van de beide torren, heb ik verhoogd naar 68K (openen van de klep werkte na een tijdje onbetrouwbaar, waarschijnlijk was de "open"-puls iets te kort afgesteld)...
Verder heb ik de oorspronkelijke ontkoppel-elco die parallel op de voeding van de PIR sensor staat (niet zichtbaar in mijn schema) verhoogd van 220uF naar 1000uF. Dit laatste ivm. incidentele spontane PIR-pulsen nadat klep werd gesloten...
stand is nog altijd 2-1 (in mijn voordeel).
ik heb echter geen fotos meer gemaakt, de tuincamera heb ik uitstaan...
het is wel nodig om de catbuster om de paar weken weer aan te zetten zodat de katten weten wie de baas is
:)
verder heb ik ontdekt dat die beesten erg slim kunnen zijn. toen we op vakantie waren, "wisten" ze dat de Catbuster uit stond en zijn ze weer vrolijk op onze tuinbanken gaan liggen (getuige de vele haren).
ter lering ende vermaeck zal ik binnenkort proberen nog een foto te maken van een "direct-hit" inclusief foto van de laatste opstelling (ik heb nu alles-in-1 gebouwd)...
het "Vermaeck" is minder 
stand: 2-2
de Katten rollen schuddebuikend van het lachen door mijn tuin. wat is er aan de hand?
Catbuster 3000 werkt niet meer... De klep laat zich niet meer openen omdat de voedingsspanning was gedaald (batterijtjes leeg). Echter, na nieuwe batterijen werkt-ie nog steeds niet. In de tussentijd heb ik diverse onderdelen veranderd (weerstanden, condensatortjes) en nu werkt-ie niet meer goed. De pulsen zijn te voedingsafhankelijk en niet secuur genoeg getimed. Ik ga nu aan de slag met een CMOS 556 (zuinige 555 in dubbeluitvoering) om de juiste pulsen te maken.
Nogmaals, het doel=
Na bewegingsdetectie (relais trekt aan):
-9V gedurende 250 ms = waterklep open
Na 4 seconden valt relais terug:
+9V gedurende 60ms = waterklep dicht
Wie gouden tips heeft mag het zeggen 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Probeer niet lukraak met componentwaarden te gaan varieren. Onthoud dat je opstelling eerst wél werkte. Breng de verschillen in kaart door alles weer eens aan je scoop te hangen. Misschien minder krachtige batterijen dan voorheen?
Jochem: inderdaad je hebt gelijk, maar ik dacht veel te laat aan de mogelijkheid dat de batterijtjes leeg konden zijn... Scoop had ik geleend van een kennis, misschien idd weer eens nameten
Henry: behuizing was waterdicht (extra afgekit) dus dat zal de oorzaak niet zijn geweest (hoop ik).
ik moet de digitale scoop weer eens eraan hangen.
in de tussentijd ga ik CMOS 556 proberen met exacte pulsen
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Wel mooi opgelost zo. Maar een handige kat kan het nogsteeds wel ontwijken. Maar zo slim zijn ze meestal niet:P
Mogelijk is het toch handig om een trafotje te gaan gebruiken voor de voeding. Dan weet je zeker dat hij het telkens blijft doen. Ook tijdens je vakantie.
Probeer inderdaad eens om de puls goed met een timer te maken. Je zou dezelfde 250ms mogelijk ook kunnen gebruiken voor het sluiten. Als hij toch niet meer batterijzuinig hoeft te wezen en hij kan toch niet dichter dan dicht.
Verder vind ik een puls van 4seconden wel lang. Kan je de druk niet wat verhogen zodat hij beter/feller sproeit? Als er dan genoeg van die beesten voorbij komen is je tuin meteen besproeit... Het lijkt mij handiger on bijvoorbeeld 2 pulsen van een paar hondert ms te gebruiken. Dit komt het zo ver en is waarschijnlijk net zo effectief.
Bij mij schijten die beesten ook overal in de tuin.
Nu ik heb gewoon een 230v bewegingsmelder genomen.
een waterslot uit een vaatwasser.
en 16m 5/8 pvc-buis.
de pvc-buis is geperforeerd aan 1 kant zodat ik dus een douche heb van 16m.
deze is zo afgesteld dat ze de tuin zover besproeien dat de beesten alleen nog op de tegels kunnen lopen zonder geraakt te worden zodra ze de tuin binnenkomen slaat dat ding aan en sproeit precies over hun favoriete schijtplek dus lopen ze nu gewoon door.
de tijd van dat ding staat ingesteld op 1 seconde.
zodra ze de tuin inkomen krijgen ze eerst een waarschuwing door het lucht dat in de pvc-buis zit, zijn ze niet weg dan volgt de koude douche vanzelf, en het werkt geweldig goed.
Ik heb dit nu sinds begin maart draaien en geen schijt meer aangetroffen.
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!