fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
wow, wat een spul. Zweetvoetje heeft gelijk, 1% van de amateurs heeft 99% van de mooie buizenbakken, oneerlijk hoor. Is er geen communistische ham vereniging
Die ft401 (ben de exacte naam even kwijt) van adri is ook een mooi ding, schijnt 20 buizen te hebben.
Die collins van de 1e pagina is erg mooi. Had ik maar tijd en ruimte te veel.
Ik lag om 00.15 in bed, tijd staat wel goed op mijn pc dus dat is vreemd.
Die kast die ik aan het leeg maken was voor de supergen zat helemaal vol baby-spinnetjes en een muizennest.
Fred
Nou, ik loop in één avondje al weer een stuk achter, maar even inhalen.
@Rd12tf: nou, knul, je hebt daar een onvervalste magnetostrictie te pakken (klinkt als iets waarmee je naar de uroloog moet). Nooit geweten!
@Schimanski: je krijgt een 6+, de schijfjes zijn gewoon een analogon van spoeltjes, gekoppeld met pseudo-C's. Maar de transducers zijn niet piëzo-electrisch, ze oefenen geen mechanische krachten uit op de schijfjes maar die krachten ontstaan door de magnetostrictie.
@Fred1: zo'n RA-17 is een fijne bak, maar link om te kopen van iemand die je niet kent. Die Barlow-Wadley loop is niet voor de poes, als daar iemand aan heeft zitten "afregelen" ben je de sigaar. Een Hammarlund zou ik sterk kunnen aanbevelen. Een AR88 is een beetje aan de oude kant.
@Fred2: heerlijke filosofie, jongeman. Ik kan wel iets bijdragen.
1) draadloos energie overdragen. Dat was het begin van de radar eigenlijk. Na de Eerste Wereldoorlog ontstonden er allerlei fantasieën over een "dodende straal", er waren tenslotte röntgen, alfa, bèta en gammastralen ontdekt, dus wie weet. Misschien kon je de schurkachtige vijandelijke aviateurs wel koken of zo. Nederland was er ook toen al als de kippen bij, in 1926 (!) werden er in de Tweede Kamer al vragen over gesteld. (Nu smijten we binnenkort weer 16,5 miljoen over boord aan de "velden"!!). In Engeland gebeurde in 1932 hetzelfde en toen rekenden Watt en Wilkins even voor dat je door krachtige radio"stralen" geen noemenswaardige verhitting op afstand kon krijgen. Wel vroegen ze zich af of de stroompjes die het veld induceerde niet weer een veld terug kon opwekken, een soort echo. Dat leidde tot radar onderzoek en in alle technisch ontwikkelde landen ging dat ongeveer gelijktijdig van start.
Maar toen het cavity magnetron verscheen, met golfgeleiders en hoornantennes enzo, werd het een andere zaak. Daarmee kun je wel degelijk een aviateur koken... Van dichtbij, en met geduld, weliswaar.
Nou de vraag "waar blijft het"? de kosmos in! Bij Betelgeuze (op 270 lichtjaar) hoeven ze nog maar bijna 170 jaar te wachten of ze horen het SOS van de Titanic. En ze kijken in spanning uit naar de afleveringen van het Wekelijks Lichtbaken van Pater de Greve...
En tot slot de "slijtage" van de radiogolf. Ja, als je wat opvangt gaat er wat van de totale energie af. Denk maar aan een dipper. Er gaat dus minder de kosmos in!
Nog even een idee voor de (vele?) minder betrouwbare figuren op dit forum. In de jaren Vijftig waren er vuige oplichters die kastjes tegen de aardstralen verkochten. Je kunt nu een deel van de 16 miljoen van het wijffie Cramer meepikken door kastjes met een kristalontvanger tegen de "velden" in de handel te brengen. Gegarandeerd dat het helpt!
Eens kijken wie van de Dames binnenkort in een McLaren rijdt...
Ik denk dat Mans een Kokusai filter heeft. Die waren in de jaren 70 nogal populair. Ze hebben een kristaltransducer aan in- en uitgang, wèl piezo-elektrisch dus.
Die "4e methode" met ferrietstaaf heb ik ook gelezen. Het hele verhaal was een nogal onzinnige methode om AM te moduleren. Er kwam geen draaggolfonderdrukking of zijbandfiltering aan die hele ferrietkraam te pas, dat moest verderop in de schakeling allemaal nog... 
Fred (1 of 2): We gebruiken al zowel de elektrische als de magnetische component van de golf.
Wat het uitgangssignaal van de antenne betreft, dat is "elektrisch", maar je vraag of daar niet "magnetisch" tegenover zou kunnen staan is niet goed gesteld.
"Elektrische" signalen bestaan óók uit twee delen: de spanning en de stroom. Soms gebruiken we (hoofdzakelijk) de stroom, soms spanning; meestal beide.
Zo kun je trouwens een heel lijstje van "dualen" maken.
Spanning - stroom, weerstand - geleiding, spoel - condensator, serie - parallel, noem maar op.
Het leuke is: als je iets in het ene systeem hebt gevonden (bijv. in een SERIE schakeling is de totale WEERSTAND gelijk aan de som der WEERSTANDEN) dan ben je voor het duale geval ook klaar (in een PARALLEL schakeling is de totale GELEIDING gelijk aan de som der GELEIDINGEN).
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@F.E.T: Niet helemaal nutteloos. Ik zou me kunnen voorstellen dat het een erg goede mixer zou kunnen zijn. Misschien amper onderdrukking, maar als je dan geen kruismodulatie e.d. hebt, dan is dat ook wel weer een groot voordeel.
@Frithjof: Speelt absorptie amper een rol bij radiogolven? Ik weet het niet, t zou best kunnen, maar ik zou denken dat dat ook nog wel mee zou kunnen spelen.
@fred: lees dit eens door: http://www.circuitsonline.net/forum/view/49253/1/draadloze+energie
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op ]
@(Z)weetvoetje: ja, absorptie is ook in het spel. Achter de Orionnevel horen ze geen pest meer. En wat dacht je van een Faraday kooi? En ook: de absorptiegolfmeter!
Leuk te zien dat die ouwe Tesla op dat andere forumpje om de hoek kwam. Was een genie maar zoals vaak is ie later kila (kiela?) geworden.
@FET: wist ik niet dat Kokusai kristaltransducers had, dan waren het dus ook keramische elementjes denk ik zo. Ik vraag me overigens af wat zich in het binnenwerk van mijn mechanische filters aan het afspelen is nou ik Mans zijn foto's heb gezien. Gelukkig zijn mijn FT-241 kristallen na zo'n jaar of 65 nog postfris...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Doet u deze dan maar 
Staan er ook enorm veel tekoop 
http://www.hammarlund.org/images/SP600JX-21A.jpg
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
@Fred 1 tot 13: dat bedoel ik, één blok schoonheid, maar ook daar staat de afstem-C open en bloot... Verdomd goed ding trouwens.
fred101
Golden Member
Ik zou er natuurlijk ook een kunnen nabouwen als ik ooit heel goed wordt in bouwen. Zou museum jan corver niet soms zo'n ding te koop hebben. Ik zag niet een hammerlund te koop staat via google (in nederland)
fredden
Ik lees de laatste tijd niet veel meer mee!
Kwestie van tijd enz.
Maar ik vond dit en dacht misschien is dit wel belangrijk om het hier even te plaatsen???
http://nl13341.web-log.nl/nl_13341_luisteramateur/zelfbouw/index.html
ik hoop dat het wat is!
Vr Gr Rob007.
fred101
Golden Member
Sprak gisteren een amateur via de 2m repeater nijmegen. Die was de spijkerradio aan het bouwen. Hij had een closetrol voorzien van 7 lagen jachtlak want karton had een betere Q als pvc (vraag me af of dat na 7 lagen lak nog is.)
Net een verassing van schoonmama gehad. Een oude computer-monitor voor de slacht. Opbrengst 10 ferrietringen, meters Cu-draad, 10W luidspeakers (3x) en een printplaat vol bruikbaars (mooie zware diodes, veel zware weerstanden, en ander leuk spul. Nooit gedacht dat een monitor de moeite waard was.
.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
De ferrietringen zijn vaak niet echt HF-erig... Ben daar al eens mee de mist in gegaan. Hete ferriet, hete tor en weinig output.
Op 26 juni 2007 15:58:33 schreef Frithjof Sterrenburg:
@FET: wist ik niet dat Kokusai kristaltransducers had, dan waren het dus ook keramische elementjes denk ik zo. Ik vraag me overigens af wat zich in het binnenwerk van mijn mechanische filters aan het afspelen is nou ik Mans zijn foto's heb gezien. Gelukkig zijn mijn FT-241 kristallen na zo'n jaar of 65 nog postfris...
Nee, nee... het zijn kwarts transducers en stalen resonatoren ("hand filed by nimble Japanese girl's fingers" ).
Ik heb hier geen FT241 kristallen liggen. De FT243's doen het nog prima. Daar zit ook alleen rubber, kwarts en staal in, en twee bladkoperen aansluitplaatjes - geen schuim. Met die FT241's is het misschien net zo.
Op 26 juni 2007 12:27:22 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat Mans een Kokusai filter heeft. Die waren in de jaren 70 nogal populair. Ze hebben een kristaltransducer aan in- en uitgang, wèl piezo-elektrisch dus.
Klopt helemaal, het is een Kokusai filter. Type is "MF-455 10K". De 10K zal wel op de bandbreedte slaan, weet alleen nog niet hoe te interpreteren, lijkt mij in ieder geval geen 10 Khz, meestal zijn de SSB filters 2,3 Khz breedt.
Ook op internet niets over te vinden, iemand hier een idee?
Ah, de 10K. Die is 2,0 kHz op -6 dB, en minder dan 7,0 kHz op -60 dB. (de 15K is 3,0 en 9,0 kHz).
De centerfrequentie hoeft niet exact 455 kHz te zijn - er waren toleraties bij de fabricage. Maar ze werden wel nagemeten, er hoorde een briefje bij. 
De afwijking was trouwens niet veel, een paar honderd Hz soms.
Ik zal kijken of er nog een plaatje van is.
(gaap) Ben ik weer, hier zijn plaatjes:
http://www.uploadarchief.net/files/download/kokusai1_20070627.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/kokusai2_20070627.jpg
Je vindt toch van alles op zo'n zolder.. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
@Fred: nee, zoiets komt niet bij Jan Corver terecht! Misschien ooit op marktplaats of zo, maar ik zou niet op iets uit het buitenland bieden vanwege de onbetrouwbaarheid en de porto!!
@FET: heerlijk, die Japanese girls' fingers, wil ik me ook wel door laten vijlen... De FT243's zijn naar mijn ervaring altijd goed, klein beetje afwijking soms maar eventueel even schoonmaken. De FT241's idem dito, die zijn opgedampt met goud (althans, van kleur) en met twee gepuntlaste draadjes. Eeuwig OK.
fred101
Golden Member
Zo, weer even tijdelijk met twee voeten op aarde geland met den soldeerbout in den hand. Bonzo ligt uit elkaar, ik kon die draad ellende niet meer aanzien. Hij zit nu in die mooie ex-buizen kast die in van Vic heb gehad. Maar nu. Aangezien hij zo doof was als een kwartel (behalve op mijn vertical) en ik bezig ben met superhet ben ik hem wat aan het veranderen. (en nu mooi met montage stripjes ipv overal draad en tape)
-De terugkoppeling wordt met een C (want er zat een mooi klein lucht varcotje met vertraging in de kast (was BFO )
-De LF-trafo-uitgang blijft want ik vind 300V door een koptelefoon niet zo'n fijn idee.
- De VFO wordt de wunderhorn
- De mixer dat blokje wat ik van Frithjof heb
- MF 459KHz met 1 keramisch filter of 455 met 3 gematchte filters
- Detector afstembaar op 450-460KHz, kan dat met die pp11
- Een inschakelbare LF trap met torretjes achter de detector
- Een inschakelbare HF amp voor de mixer
Ik wil AM (de 0V1 afgekoppeld van de superhet), dan gekoppeld aan de rest SSB:(160 als dat lukt,) 80, 40 en 20m ontvangen.
Nu zou ik graag wat hulp hebben omdat ik nu even "zeker" resultaat wil ipv weer met vallen en opstaan het wiel opnieuw uitvinden.
- Welk bereik geef ik de VFO (spoel/C combi kom ik nu wel uit)
- Een schema'tje voor een bijpassende preselectie's (met min of meer gelijkloop) dit ivm impedantie's. Hierbij heb ik wel graag hulp ivm spoelen/C's omschakelen enz want dat is nieuw en preselectie is wel erg belangrijk.
- Ik heb nu drie lucht condensators met elk 2 secties.
(2x 46-556p, 13-448 en 15-443, 3x14-28pF) Oeps, die laatste wilde ik voor terugkoppeling gebruiken maar dat moet 500pF zijn.
Als tegenprestatie geef ik jullie weer een boel leesvoer 
Fred
-
Heb wegens allerlei andere (niet HF) bezigheden weinig in te brengen, maar zit altijd wel (stilletjes) mee te lezen...
@FET: zit ik me de hele tijd af te vragen waar ik die Kokusai filters ook al weer was tegengekomen, laat jij ons een plaatje zien dat me wel heel erg bekend voorkomt.
Mag ik/wij weten waar je deze uit hebt overgenomen ? RSGB handbook wellicht, staat me heeeeel vaag iets van bij.
Wat betreft de afregeling van een racal RA(1)17(L), dat is best te doen zonder heel speciale apparatuur. Als je de werking/principe van de ontvanger begrijpt is dit geen echt probleem.
Mocht iemand hiervoor toevallig nog een 6F33 buis(je) hebben liggen, dan houd ik me van harte aanbevolen !
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
@qrpman: even snel ertussendoor: het kristalfilter in de RA17 is niet makkelijk af te regelen en die trappen in de loop zou je eigenlijk moeten breedband wobbelen. Het kan wel, maar 't is een klus en zeker niet iets voor je eerste experimenten.
Die 6F33 is niet makkelijk te vinden in het algemeen, maar je kunt hem vervangen door een 6AS6, die zit in de Amerikaanse uitvoering. Kijk even naar de aansluitingen op internet, er is één pootje anders maar ik weet niet meer wat.
@qrp_man: Je hebt het helemaal goed. Die plaatjes, dat lettertje.. "it's a dead giveaway, innit?"
Het is dus uit het Engelse handboek (iets meer dan 30 jaar geleden gekocht, dat is wel even schrikken maar goed).
Ik kan er uit mijn hoofd nog bij zeggen dat de letters bij de aansluitingen, P, B, G en E, staan voor: Plate, B-plus, Grid en Earth.
Dit voor het geval de anodestroom door het ingangsspoeltje moest lopen (dat mocht wel). Anders wordt B gewoon ook aarde.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Die "4e methode" met ferrietstaaf heb ik ook gelezen. Het hele verhaal was een nogal onzinnige methode om AM te moduleren. Er kwam geen draaggolfonderdrukking of zijbandfiltering aan die hele ferrietkraam te pas, dat moest verderop in de schakeling allemaal nog...
Het was heel bizar ... De draaggolf onderdrukking vond plaats in de, aan de staaf vastgeplakte, *koolmicrofoon*!
(Was het geen april nummer van Electron?)
Op 27 juni 2007 15:21:18 schreef Frithjof Sterrenburg:
@qrpman: even snel ertussendoor: het kristalfilter in de RA17 is niet makkelijk af te regelen en die trappen in de loop zou je eigenlijk moeten breedband wobbelen. Het kan wel, maar 't is een klus en zeker niet iets voor je eerste experimenten.
Tja, zou kunnen. Het is al een aantal jaren geleden toen ik nog geen sweeper/wobbulator had, maar ik kan me niet herinneren dat ik er echt problemen mee heb gehad. Je moest al wel heel gekke dingen doen om de ontvangst nog beroerder te maken dan die al was...
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iemand met professionele apparatuur dat niet heel erg veel beter zou kunnen.
Op 27 juni 2007 16:10:43 schreef Frederick E. Terman:
@qrp_man: Je hebt het helemaal goed. Die plaatjes, dat lettertje.. "it's a dead giveaway, innit?"
Het is dus uit het Engelse handboek (iets meer dan 30 jaar geleden gekocht, dat is wel even schrikken maar goed).
F.E.T. bedankt voor de info en de genomen moeite... enne de layout va de schema's kwam mij ook bekend voor, dus even gezocht (ook op zolder) en ja hoor, gevonden. "RSGB Radio Communication Handbook vol. 1 en 2" uit 1975.
Had ik die info dus gewoon zelf in huis
. Had er nog helemaal niet aangedacht om daar in te zoeken. Ik heb nu ook meteen weer een goed boek "voor 't slapen gaan".

fred101
Golden Member
Zo ik heb vanavond een super uitvinding gedaan: het wiel.
4 banden, 160, 80, 40 en 20 meter
preselectie na een HF preampje, 22,5 uH spoel, dan een 4 standen schakelaar. Die schakelt er een varco met trimmers en padders bij en een impedantie aanpassing parallelkring (9nF en 1 uH (160m), 0,2 uH(80m), 0,056 uH(40m) en 0,014 uH(20m))
Dat gaat naar de mixer. De vfo krijgt 4 inschakelbare LC kringen.
Band 1, VFO van 2055-2155, C=316-337, L=17,8uH
Band 2, VFO van 3955-4255, C= 145-169, (28-56p+trimmer 281p),L= 9,6uH
Band 3, VFO van 7455-7655, C= 76-82,(14-28p+Ct=66p + Cp=40p),L= 5,6uH
Band 4, VFO van 14455-14805, C=35-38,(14-28p+Ct=27p + Cp=22p),L= 3,2uH
Dan een 6KHz MF filter van 455KHz, dan een MF ampje en dan de 0V1 welke afstembaar wordt van 450-460KHz zodat ik usb en lsb aankan.
Daarna twee extra LF trappen.
Klopt dat allemaal een beetje. Ik heb namelijk geen rekening gehouden met paracitaire C en L waardes. De spoelen wil ik het liefst op instelbare kernen maken (zoals die toko dingen) Dat is compact, afgeschermt en afregelbaar. De 22,5 uH van de preselectie wordt een luchtspoel.
Fred
Wow
, ik ben momenteel geen rekenwonder maar het lijkt wel aardig.
Ik ben afgelopen week met het reflex kitje bezig geweest. Foto's volgen nog, ik ben de spoel nog aan het optimaliseren, en ik kreeg van de ontwerper wat modificatietips mee.
Maar goed, toch alvast een beetje proberen en gisteravond meteen m'n eerste DX te pakken 
Classic Gold 1485, Washwater (Newbury) UK,(1kW ERP)
Oftewel een van de ontelbare 125W(LPAM)/1kW zenders in Engeland.
Druk fadend, mijn mazzel was dat het tegen het volle uur was en de stationsnaam nog net mee kon pikken.
Het richteffect van de ferrietantenne is wonderbaarlijk, op dezelfde frequentie zit een regiment spanjaarden, ook met relatief laag vermogen, maar door verdraaien was tussen Engeland en Spanje te onderscheiden.
1485kHz is een laagvermogensfrequentie, maar 9kHz lager of hoger wordt er weer 'geknalt'. Dat zegt wel iets over de selectiviteit van dit eenkringertje!