Het Grote Ets-vragen Topic!

Turbokeu

Golden Member

Tja...
Mijn inox pompbak (voor de Nederlanders: RVS gootsteen) ziet er idd niet meer uit: vol zwarte, doffe oxidatieplekken van FeCl3 spatten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 10 augustus 2007 21:42:35 schreef Boeip:
[...]
Dan heb jij waarschijnlijk ervaring met metalen die in de buurt van je etsbak staan. Ooit iets negatiefs opgemerkt aan je metalen?? Is het uberhaubt waar wat ik zeg? Ik weet nu niet meer zeker of het FECL3 of natriumpersulfaat is dat metalen aantast

En natriumpersulfaat vreet ook je gepassiveerde punttang weg ;) Niet verwonderlijk als je bekijkt welke reactie de genoemde middelen teweeg moeten brengen...

Ik rook niet..

Het is namelijk omdat me moeder heeeeel erg zat te zeuren dat ik een helm, mondbeschermning, handschoenen, schort voor kleren moest dragen!! jaa! :(

Ook zei ze dat als ijzerchloride of ontwikkelaar op je blote handen komt, het dan in trekt en je dan kanker krijgt. :+

Maar nu moet ik voortaan een lompe veiligheidsbril op met etsen wat dus heeel iritant is omdat ik daardoor alleen maar krassen zie en er zit nog een donkere tint in. Dus ik zie niks meer van de print in het etsmiddel.

Ik ben ook niet van plan een spetterzwembad er van te maken zodat alle druppels alle kanten opvliegen, maar ik moet iets hebben wat ik tegen me moeke kan zeggen zodat ik geen bril meer hoef ! ;)

Op 11 augustus 2007 07:49:38 schreef soundmouse:
Maar nu moet ik voortaan een lompe veiligheidsbril op met etsen wat dus heeel iritant is omdat ik daardoor alleen maar krassen zie en er zit nog een donkere tint in. Dus ik zie niks meer van de print in het etsmiddel.

Ik ben ook niet van plan een spetterzwembad er van te maken zodat alle druppels alle kanten opvliegen, maar ik moet iets hebben wat ik tegen me moeke kan zeggen zodat ik geen bril meer hoef ! ;)

Wat dacht je van een nieuwe bril kopen en deze niet te mishandelen? Je kan niet zuinig genoeg zijn op je ogen!

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Helemaal eens, een betere bril die niet lomp is en veel kleiner. Maar de bril die ik nu heb, was al zo toen ik hem van me moeder kreeg.

Turbokeu

Golden Member

Op 11 augustus 2007 07:49:38 schreef soundmouse:
Ook zei ze dat als ijzerchloride of ontwikkelaar op je blote handen komt, het dan in trekt en je dan kanker krijgt. :+

Kanker zal je er niet van krijgen.
Wel geelbruine vingers van het FECL3 (brandt niet in de huid), en ook van de ontwikkelaar (NAOH) (brandt wel in de huid).
Gezien de lage NAOH-concentratie voel je er niets van.
Ik doe geen handschoenen aan (ik draag wel een bril maar die heb ik sowieso nodig om te zien).
Ik heb nochtans een doos van die wegwerp-latexdoktershandschoenen liggen (die doen me steeds denken aan armelui's-condoompjes, je kan ze vijf keer gebruiken vooraleer weg te gooien. ;))

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Nu moet ik wel zeggen, ik heb meestal handschoenen aan, ook van die latexjes, voor ontwikkeling en etsen.
Bij een ontwikkeling is het eens misgegaan; als je met zo'n latex aan een scherp printhoekje of braampje blijft hangen is ze kapot.
Ik was dus een print aan het ontwikkelen en zonder te merken was er een scheur in de latex aan m'n rechterringvinger. Tot ik na een tijdje dat ding uittrek en het merk. Die NaOH werkt in op je vel, dat velt af, en zelfs m'n nagel was een beetje aan het oplossen, daar kon je boven een laagje afkrabben.

dus toch opletten met die middelen, zeker voor je ogen!!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ontwikkelaar in je ogen krijg je dit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/25208738#25208738

Op 11 augustus 2007 15:13:09 schreef big bang:... Tot ik na een tijdje dat ding uittrek en het merk. Die NaOH werkt in op je vel, dat velt af, en zelfs m'n nagel was een beetje aan het oplossen, daar kon je boven een laagje afkrabben. ...

Dat komt omdat je vinger erin weekt door die handschoen. Zonder handschoen heb je dat probleem nietzo.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Dat is pure ontstopper, geen ontwikkelaar toch?
Ziet er inderdaad niet erg prettig uit...

[Bericht gewijzigd door Gevallenopstraat op zaterdag 11 augustus 2007 17:22:42 (31%)

Op 11 augustus 2007 17:20:05 schreef Gevallenopstraat:
Dat is pure ontstopper, geen ontwikkelaar toch?
Ziet er inderdaad niet erg prettig uit...

Waarschijnlijk AB ontstopper? Dat is pijnlijker dan de korrels.

Ha! Je bent ervaringsdeskundige! Nou begrijp ik de gestrengheid van moeder soundmouse meteen... :-)

Hoe dan ook, het gebruik van beschermingsmiddelen lijkt vaak sterk overdreven, en het komt allerminst cool over. En 999 v/d 1000 keren loopt het goed. Maar die 1000e keer dank je alle goden dat je die handschoenen/helm/veiligheidsbril/... ophad.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Nou dan zal ik maar eens me echte bril opzetten die ik nodig heb om "beter" te kunnen zien, dat is toch ook voldoende? Of moet het echt goed afsluiten..?

Want door een bril waar je niks door ziet is het etsen gevaarlijker.

En me moeder wil niet dat ik gele handen krijg omdat dat spul in je bloed trekt en dat heel gevaarlijk is :S
Maargoed dan moet het maar :)

maar nu eerst op vakantie

zeg, hoe zit het eigenlijk met de schadelijkheid van fijnetkristal en de standaard(kruitvat)ontwikkelaar?

ik heb namelijk geen afvoer in de schuur, en ik vraag me af hoe ongezond het afspoelwater is dat ik waarschijnlijk op ga vangen in een jerrycan of emmer om het daarna het riool in te keilen... en hoe schadelijk voor het milieu mocht de jerrycan omvallen en zijn inhoud zich laten vermengen met het grondwater.

Take a parachute, and jump!

Die ontwikkelaar van de kruidvat (gootsteenontstopper?) spoel ik gewoon door de afvoer heen. Met gootsteenonstopper doe je dat immers ook :P

M'n overtollig etsmiddel (natriumpersulfaat) lever ik altijd in bij de chemocar.

is natriumpersulfaat niet hetzelfde als fijnetkristal?

Take a parachute, and jump!

Ontstopper gebruikt als ontwikkelaar, of ontwikkelaar kan je doorspoelen. Dat houdt meteen ook je afloopbuizen een beetje proper en het is sterk verdunt.

Etsmiddelen moet je steeds binnenleveren zodat ze deskundig verwerkt kunnen worden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

geldt dat ook voor het beetje etsmiddel wat je afspoelt als je je printje afspoelt?

Take a parachute, and jump!

Op 12 augustus 2007 16:28:09 schreef pcnerd:
geldt dat ook voor het beetje etsmiddel wat je afspoelt als je je printje afspoelt?

Die 2 druppels die op je printje blijft hangen?
Hehe geen idee hoe je dat zou moeten opvangen.

M'n printjes spoel ik gewoon onder de kraan af, dus zo de afvoer in.

Ik maak niet zoveel printen maar ik ga toch maar eens mooie printjes fabriceren, dus Fred gaat belichten. Vroeger tekende ik met een watervaste viltstift Edding 3000 of een wat fijnere punt en deed het printje in de amoniumpersulfaat en in later tijd in ijzerchloride. Allemaal prima. ik zette het hele bakje (afhaalchineesbakje) op de verwarming en etsen maar. Het duurde even maar werkte prima. Alleen de lijnen waren niet zo mooi als bij een belichte print. Ik lees overigens dit topic met veel belangstelling. Ik zag echter ook printen met rafels en scheef afgezaagd.
Misschien een tip: ik knip mijn printjes met een hefboomplaatschaar toevallig heb ik dat ding staan -kleintje hoor- en knippen gaat prima. mooi recht alleen aftekenen met een potlood.

Jij gebruikt waarschijnlijk kartonnen printplaatjes.
Met Epoxy printplaatjes wordt dat m niet ;)

Gewoon zagen met een ijzerzaag en vervolgens netjes vlakken met een scherpe (!) vijl gaat ook prima.

Turbokeu

Golden Member

Bij mij nog gevolgd door schuren op een 400/800/1200 schuurvel!

CD )

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik zaag ze ook met een ijzerzaag, netjes alle bramen van het koper wegvijlen zodat je volledig kan aandrukken bij belichting.

Na het etsen bewerk ik de zijkanten verder, bobbeltjes e.d. durf ik wel tegen een fijne slijpsteen wegslijpen, dat gaan vlug, dan de vijl en de bewerkingen zoals Turbokeu.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten