Nu even niet, ik mag straks naar de tandarts...
Moderator
Nu even niet, ik mag straks naar de tandarts...
Moderator
Weer een mooi projekt.
Ik heb instelpotjes voor de functiegenerator gehaald, ik zag allemaal tweedehands open potjes zitten... En die worden tzt lam. Dus van het weekend ombouwen en hercallibreren.
En ik heb een todo-projekt van 15 jaar terug boven water gehaald: De bijbehorende sweepgenerator (Elektuur Nov 1985).
Net de ontbrekende componenten gehaald en print besteld.
Ik had de desbetreffende Elektuur meegenomen voor kopietjes van de layout. Maar Broeksma had deze zelf nog op sheet staan. En als backup staan daar alle Elektuurs vanaf 1982.
Voorlopig weer veel bouwplezier, naast de ontwerpen, reparaties etc...
Leuk projekt ! Ik heb die beschrijving ook en mischien dat ik hem ook nog wel eens ga bouwen. Ik heb dan wel op de PC een sweep generator software staan maar voordat je dat hebt opgestart...
Zijn die halfgeleiders goed te krijgen of wordt dat een hele speurtocht ?
Kun jij ook vertellen (evt via mail) wat die print zou moeten kosten, volgens de "shops" pagina en gouden gids heeft broeksma geen website dus mailen zal moeilijk gaan.
(ja, ik kan ook bellen)
Of zou ik dit op gaatjesprint kunnen maken, Ik heb nog nooit dubbelzijdig geetst namelijk. zo moeilijk is dit schema nu ook weer niet. of is de schakeling daar te kritisch voor ?
Moderator
Schakeling is niet kritisch maar wel gepuzzel op een gaatjesprint. Print komt afgewerkt en vertint/ gelakt op ongeveer €21, onbewerkt op €17. Ik heb je een mailtje met een lijstje gestuurd. De print is 125cm2.
Componenten zijn geen punt, 7555 en een 3046 transistorarray zijn de enige 'andere' componenten en die zijn normaal leverbaar.
Zit wel een dure 10 slagenpotmeter in, nodig voor de marker.
De voeding betrek ik uit de functiegenerator, die had ik al bij de bouw daarop voorbereidt.
En wat zijn kastjes duur geworden Velleman heeft de prijs van de L860 met 30% verhoogt.
Moderator
Hey, ik wist helemaal niet dat daar een sweepgen voor was ... in welk nr stond die ?
Moderator
Welk schema bedoel je het uit 1984 (waar het topic over gaat) of dat uit nov. 1985? Want er stond er dacht ik een op elektuur te downloaden (gratis)
Op 14 januari 2008 17:45:37 schreef Henry S.:
Is er niet.
Dan de oude,,, mijn schoonvader wil hem graag maken.. vandaar dat ik een layout zoek van de 1984 versie.
Moderator
Lees het topic even helemaal.
Zoals reeds hierboven vermeld staan alle nodige links al in dit topic opgesomd, maar ten overvloede:
Rechts bij 'gratis downloads'
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2007/maart/artikelen-als-pdf/2…
En hier staat een betere scan van de layout:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/728040#728040
Ik ben vroeger ook met een elektuur functiegenerator bezig geweest, weet alleen niet meer waar die is helaas. Ik dacht dat het deze was, maar ik kan me herinneren dat er een EPROM op zat. En als jaartal herinner ik me 1986, kan iemand zeggen of ik lig te dromen of niet?
Moderator
Mag het 1985 zijn? Daar is een ontwerp van 'uP gestuurde frequentieteller' met een VFD display.
Silicon Member
die kan je vergeten. dat was dat ding met die 6502 in en die vfd buis.
de ls7220 is misschien nog leverbaar maar zowel de buis als de rockwell chip die de buis stuurt zijn al jaren niet meer verkijgbaar. ( en waren peperduur indertijd )
twas wel een knap design.
nee, 't was niets met een display. De print lijkt sprekend op diegene uit dit topic, alleen wat meer IC's erop, een EPROM erop met daarin een lookuptable en ik geloof een soortgelijke layout wat knoppen betreft. Geen uC erop in ieder geval. Wel een DAC(0808?).
De kaft van de elektuur was geel en de functiegenerator stond daar geloof ik ook op... Al ben ik van dat laatste niet zeker.
@Henry S. je mailtje is ontvangen incl bijlage. waarvoor dank. mischien dat ik hem verderop in het jaar ga bouwen.
eerst een aantal andere urgente zaken afwerken. De to-do lijst is al zo lang...
Gaatjesprint schakeling kan ik eerst uitwerken in Eagle
om zo een optimale plaatsing te krijgen.
Dat kastje wat je bedoelt, Is dat dezelfde als waar je functiegenerator inzit ? dat zou wel mooi zijn als het bij elkaar pastte.
Ik was 15 euro kwijt voot het kastje met de handgrepen.
Kreeg er wat koring op omdat het al zolang in het magazijn lag....
@SniperX, heb je die beschrijving al ? eventueel wil ik hem wel mailen naar je.
hij is toch vrijgegeven door elektuur.
Silicon Member
Op 14 januari 2008 18:44:24 schreef Benadski:
nee, 't was niets met een display. De print lijkt sprekend op diegene uit dit topic, alleen wat meer IC's erop, een EPROM erop met daarin een lookuptable en ik geloof een soortgelijke layout wat knoppen betreft. Geen uC erop in ieder geval. Wel een DAC(0808?).De kaft van de elektuur was geel en de functiegenerator stond daar geloof ik ook op... Al ben ik van dat laatste niet zeker.
ik had het over henri-s zijn frequentiemeter.
die generator met de eprom was toch nooit de 'spot-sinus' generator zeker. dat was geloof ik met een dac en een nest actieve filters erachter. maar je kon daar maar een bepaald aantal frequenties uithalen.
heb hem gedownload van elektuur. Toch bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 15 januari 2008 17:56:19 (80%)
Moderator
Op 15 januari 2008 00:48:19 schreef Knustelsmurf:
@Henry S. je mailtje is ontvangen incl bijlage. waarvoor dank. mischien dat ik hem verderop in het jaar ga bouwen.
eerst een aantal andere urgente zaken afwerken. De to-do lijst is al zo lang...
Je meent het...
Dat kastje wat je bedoelt, Is dat dezelfde als waar je functiegenerator inzit ? dat zou wel mooi zijn als het bij elkaar pastte.
Ja, precies dezelfde, alleen is de lak tegenwoordig wat donkerder van kleur. Is btw m'n 'standaard' kastje.
Functiegenerator weer klaar: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/737728#737728
Hij ziet er weer keurig uit, Henry.
Merkwaardig koelprofiel in die functiegenerator
Ik vermoed een CPU koeler?
Maar wat moet dat Velleman kastje nu kosten dan?
ik meen dat je labvoeding ook in zo'n kastje zit of zit ik er nu naast?
Moderator
Geen CPU koeler hoor, gewoon een stukje van dit 2mm dik sloopalu:
Op maat gezaagd, omgezet in de bankschroef en twee gaatjes erin geboord.
Idd dezelfde kast, de L860, ruim €30, niet leuk meer die ijzer en koperprijzen...
Edit: Print voor de sweeper binnen:
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 17 januari 2008 15:38:54 (16%)
Zo dat is een duur kastje die L860, Je zegt het zelf al dure metaalprijzen.
Ik heb van week een kastje gekocht voor de frequentie teller gekocht, kunstof in een verschrikkelijke "jaren '70" styling, geel met bruine randen.
Prijs? 10 euro...
Ik heb er nog geen foto van want ik ben nu een beetje griepperig. Foto volgt ZSM. Dan kunnen jullie eens lachen.
Edit: Henry S., Je foto's doen het niet?
Edit 2: Nu wel.