China metaalfilm weerstanden ... liever niet als het precies moet.

ik meen me zelfs te herinneren dat er ergens op het net een pdf circuleert waarbij ze een weerstand laten zien die in een versterker voor rond de 10%thd zorgt :) (exacte getal weet ik niet meer)
het bleek dus dat deze niet lineair was.
deze was gebruikt in de terugkoppeling van een buizen amp
gaf wel rare resultaten :p
je kunt miss ook eens een I/U karakteristiek plotten :)

My Tube is bigger then yours
Sine

Moderator

Op 11 februari 2008 19:09:03 schreef McDuff:
Iets met mil spec's misschien?
Ik weet uit ervaring dat analoog heel kritisch kan zijn.
Bezit zelf een Juno 60; maar daar ga ik igg niet zelf aan sleutelen.
De importeur heeft de juiste onderdelen waardoor het app
op de juiste specs kan worden hersteld.
Ik denk dat je met gewone en goedkope consumenten onderdelen waarschijnlijk niet het beoogde resultaat verkrijgt.
Groeten,
Mac.

Metaalfilm zijn normaalgezien ( als je zie niet in china haalt ;) ) niet je elcheapo onderdelen, en als alle beide weerstanden in een opamp opteller bijvoorbeeld de zelfde temperatuurs coëfficiënt hebben is het resultaat weer nul.

Op 11 februari 2008 19:15:07 schreef Technojunk:
Sine, waar heb je die zwarte ''hooks'' vandaan?

Dat zijn haakjes van pomona, niet de goedkoopste, wel de degelijste die ik tot nu toe in handen gehad heb.

Op 11 februari 2008 21:37:38 schreef alex278:
Ach, da's een beetje 't punt wat je hebt met sommige van die ebay-'koopjes': d'r staan geen specs bij. Dus je kunt er wel van uit gaan dat 't zut is, zeker als 't geen overduidelijke oude voorraad is.

Ze zijn NIET van ebay, een batch komt van niels direct uit China ( via www.samenkopen.net ), de andere komen van een weerstand inkoop actie op samenkopen.net, die komen via via van www.elektronica-onderdelen.nl, en die haalt ze bij een Chineese leverancier.

Ik heb vanavond nog een uitgebreider testje opgezet, mijn bakje 4k7 bleek de meest verschillende weerstanden te bevatten.

Die heb ik op een printje gezet.
http://www.gigawatts.nl/co/China_R/IMG_0430.JPG
1 = IA.net
2 = koolfilm van sloop print
3 - 5 = conrad, farnell, ?

Ik heb een wat praktischere oplossing gebruikt dan gisteren wat het verwarmen betreft, een 30W DALE weerstand met een PT100 er langs geklemd aangesloten op een omron regelaar die ik toevallig voor een ander project had liggen.

Daarna de weerstanden er met een flinke dot warmte geleidende pasta op gespannen.

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/IMG_0438.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/IMG_0429.JPG

En de weerstanden aan een stapeltje multimeters geknoopt.

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/IMG_0433.JPG

Helaas heb ik er maar drie die tot drie cijfers achter de komma kunnen meten, dus de weerstanden waarvan ik verwachtte dat ze stabiel zouden blijven moeten het met een decimaal minder doen.

Het resultaat :

Roze = kool uit sloop print
Bruin = weerstanden IA
rest = farnell, conrad, ...

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/weerstand2.PNG

Dus die IA weerstanden zijn waarschijnlijk als metaalfilm gemerkte koolfilm weerstanden :(

..en zo te zien nog 5% kool ook...

Sine

Moderator

Jup sommige waarden zijn ERG scheef ... deze heb ik lukraak uit de ketting getrokken.

Heb je misschien ook een keer tijd om een weerstandje (metaal en film) van dickbest te testen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
joopv

Golden Member

Op 12 februari 2008 00:24:21 schreef Sine:
[...]Dus die IA weerstanden zijn waarschijnlijk als metaalfilm gemerkte koolfilm weerstanden :(

Met wat "aangewezen vrijwilligers" en een mesje heb je dat vrij snel gezien toch.

Ik heb net even wat zitten schrapen over 2 weerstanden en je kunt goed het verschil zien tussen een metaalfilm en een koolweerstand.

Ik vind de titel van de draad wel wat al te generaliserend. Er zijn vast en zeker ook goede (en echte) metaalfilms in China te krijgen.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 12 februari 2008 08:15:50 (14%)

Op 12 februari 2008 08:11:51 schreef joopv:

Ik vind de titel van de draad wel wat al te generaliserend. Er zijn vast en zeker ook goede (en echte) metaalfilms in China te krijgen.

Uiteraard! want tenslotte wordt alles daar gemaakt ;-)

Echter 'merkloos' of bedrijven met als naam "the wonderfull wire cable company" (bestaat echt :-D) geven mij nou niet bepaalt de garantie dat er iemand borg staat voor de specs.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Sine

Moderator

Op 12 februari 2008 07:40:34 schreef Technojunk:
Heb je misschien ook een keer tijd om een weerstandje (metaal en film) van dickbest te testen?

Gooi er maar een paar in een envelop ( 10k / 100k oid ) maar van dick verwacht ik geen zooi.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vind het jammer van je weerstanden, maar verder wel heel erg fraai dit.
Een mooi voorbeeld van een test die je zelf kunt doen (vooral die eerste; daarna neemt het aantal meters wel spectaculair toe...) en toch heel belangwekkend is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 11 februari 2008 09:42:29 schreef Ectholian:
Hm ik heb thuis een kast vol met weerstanden van futurlec :(

Gelukkig heb ik alleen 5% kool, maar je kan net zo goed wel echte metaalfilm weerstanden hebben, even scalperen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 11 februari 2008 00:32:38 schreef Sine:
Ja, het gros van die weerstanden heeft dunnere aansluitdraden ( koper is duur ;) ) maar enkele minder gebruikte waarden uit die sets hebben normale draden, dus dikke draad wilt niet zeggen dat het geen China R's zijn.

De meeste weerstanden hebben vertinde ijzeren aansluitdraden. hou maar eens een magneet in een bakje oude weerstanden.
Het is ook niet omdat het Chinees is, dat het absoluut rommel is. De helft van alle elektronica komt dezer dagen uit Sina?

leuk om dit te zien. jammer dat niemand me een e-mail had gestuurd. dan kan ik checken of ik betere kan krijgen hier. ik koopt ze gewoon bij een fabriek, maar er zijn meer fabrieken hier dus kan best wel eens rond kijken naar beter.
over weerstanden en weerstanden metaal film weerstanden zijn er in verschillende types. de prijzen zijn ook verschillend. (weet eigenlijk wel zeker dat ook de weerstanden van goede merken ook in China gemaakt worden en in veel gevallen OEM door een Chinese fabriek).
(als voor beeld producten van Philips, Philips heeft zelf geen enkele eigen fabriek in China maar wel is alles gemaakt in China van Philips. Of neem Bosch elektrisch gereedschap word ook OEM door Chinese fabrieken gemaakt. Maar de kwaliteit is volledig afhankelijk van de prijs, beter kost vaak gewoon wat meer).
100 stuk weerstanden per waarde en dan 85 waardes kost ook iets meer dan 15 euro bij de conrad of farnell

het is natuurlijk maar net wat jullie het liefst willen hebben zo goedkoop mogelijk. of wat beter en wat duurder.

Ik denk dat voor de meeste toepassingen de huidige weerstanden prima zijn

ik zal eens kijken wat goede weerstanden kosten. en misschien kan ik een extra set toevoegen met stabiele weerstanden voor de speciale toepassingen.
En misschien is het wat om die weerstand dan hier nog eens te testen of een beter versie wel stabiel is dan kan ik een setje op SK toevoegen met beter weerstanden voor de mensen die ze erg exact nodig hebben

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gek, ik heb er helemaal niet aan gedacht je een email te sturen. Stom. ;):)

Maarre, tot je dienst, maar het gaat hier natuurlijk niet om goede of minder goede metaalfilmweerstanden.

Het gaat hier om koolweerstanden die als metaalfilm verkocht zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik koop ze als metaal film weerstand hier. ik heb er ook nooit aan gedacht om ze te gaan testen. het maken van setjes van 85 waardes was me al genoeg werk :)

maar ik zal weerstanden van een aantal fabrieken hier kopen. om er achter te komen welke weerstanden better zijn

Ik zou 't in ieder geval wel in je actie aangeven. Of die dingen omlabelen als 'koolweerstanden'.

ik heb er al bij gezet dat de drift ongveer een 280ppm is voor de weerstanden. daar kwam ik op als ik het uit rekkende met de grafiek in dit forum

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelf kwam ik op -580. Maar komen ze bij jou vandaan dan? Dan snap ik dat van die email ook beter...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Drift in ppm is afhankelijk van welke gegevens je uitgaat. Die uit de eerste grafiek van Sine is ca. 580 ppm. Die uit de tweede grafiek met 5 lijnen is ca 220 ppm dan wel 270 ppm. Overigens was ik in de veronderstelling koolfilm weerstanden te hebben afgenomen bij Niels? Kennelijk kan ik niet lezen, een voordeel hoef ze nu ook niet opnieuw uit te sorteren.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Op 12 februari 2008 21:52:01 schreef grotedikken:
[...]
De meeste weerstanden hebben vertinde ijzeren aansluitdraden. hou maar eens een magneet in een bakje oude weerstanden.

Voila, ik weet dat ik vroeger eens iemand op school geweten heb die kool en metaalfilms op die manier wilde scheiden, althans proberen, maar die vlieger ging mooi niet op. Ik had al een vermoeden dat het om ijzeren eindkapjes ging, maar de draden kan natuurlijk ook.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Niet zo mopperen he. Waar koop je tegenwoordig een NTC voor 0.15 cent?

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 februari 2008 10:25:28 schreef alex278:
die dingen omlabelen als 'koolweerstanden'.

dat is dé oplossing.

Op 13 februari 2008 20:54:57 schreef GJ_:
Niet zo mopperen he. Waar koop je tegenwoordig een NTC voor 0.15 cent?

Bij Niels!
[geen-abn]
Niels Rulezzzzz Xd LOlZ
[/geen abn]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@ledsee:

ik vind het spijtig dat je leverancier je niet de juiste specificaties meezend. Je veronderstelt toch als je iets in het groot aankoopt dat je de exacte gegevens meekrijgt.
Ik voelde mij in het begin eigenlijk bedrogen, maar als je nu eens kijkt, je betaald minders dan een halve cent per weerstand incl. verzendkosten. Daar kan je nu ook geen wonderen van verwachten. Je veronderstelt wel dat ze 1% zijn aangezien het zo aangegeven is in de actie. Maar waar koop je hier ergens 1% weerstanden voor die prijs, zelfs 5% kun je daar nog niet voor kopen.

hey sine
als je dick best nog niet gehad hebt wil ik ze wel sturen. ik krijg zo een lading van 110x1k en 100x10k binnen.
ik wil dan natuurlijk graag weten of ze goed zijn.
( hoeveel moet je er hebben per smaak?)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Das mooi, lekker op tijd ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 januari 2009 00:36:26 (85%)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

ik weet het maar toen was ik nog niet actief op circuits ^^ ben nu oude foradiscussies aan het doorlezen voor handige info.
ik heb trouwens ook nog weerstanden van de velleman
Exxx-nummers liggen.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!