@Piet: Kruipolie/siliconenenolie of kogellagervet. Het schijnt allemaal te werken. Eventjes bij de lagers erin doen, en dan werkt ie waarschijnlijk wel weer.

@Fred: Je hebt toch ook gewoon programmatjes die gewoon direct piepjes geven uit de geluidskaart? Of is dat om de één of andere reden niet goed genoeg?

Je kunt natuurlijk ook een simpele neon-RC-oscillator maken. Erg simpel, en heeft geen opstarttijd nodig. Maar een sinus komt er natuurlijk niet uit.

Ik sluit mijn seinsleutel aan op de PC maar zo'n ding is gewoon een schakelaar dus moet er een 800 Hz toontje de microfooningang in welke door de sleutel aan en uit wordt gezet. Ik wil dus geluid de pc in en niet eruit. Als ik dat met een buis ga doen dan zal ik zeker een trafotje gebruiken. Ik zag dat ik ook 1 potloodbuisje heb.

Fred

ah, op die fiets
nouja, dan is een simpel RC-oscillatortje wel goed. Hoeft geen sinus te zijn, denk ik. Maar goed, een wienbrug op 700 Hz is natuurlijk ook wel goed. frequentie halveren door zowel R als C een kwart hoger te nemen. Dat zal waarschijnlijk wel werken.

Dat had ik gedaan maar toen klonk het nog erger. Op de scoop was het een heel raar beeld. Een halve periode "hol" omhoog en daarna een halve "hol" omlaag. Door de twee C's met een elco te verbinden heb ik nu een soort sinusvormige vorm alleen op 1400Hz. Nou ja, de pc verstaat het dus dat is het belangrijkste. Zou wel zo'n kastje willen maken wat Eat bij zich had met pic en LCD display. Hou het maar even zo, eerst morse opnemen verder oefenen en mijn eindtrap afmaken. Daarna ga ik aan die ssb generator werken.

Ben vanmiddag met mijn voedinkje bezig geweest en die werkt. Geen permanentje of brandluchten maar omschakelbaar 1000 of 2000V (wel even gemeten met een spanningsdeler van 2x1M). Had er alleen ook 500V uit willen halen maar dat lukt zo niet dan moet ik wel erg veel schakelaars gaan gebruiken.

Fred

Ik denk dat de rondgaande versterking in de Wien bij jou veel te hoog is. Hij moet ongeveer 3 zijn, en er is vaak een vorm van stabilisatie (gloeilampje oid) om de amplitude mooi sinussig te houden.

Voor het halveren van de frequentie kun je R en C allebei 40 procent hoger nemen. Maar met zo'n opgejutte versterking klopt het niet helemaal. :)

Maar moet er beslist een toon naar je PC? Mijn vrouw gebruikt een programma waarbij er gewoon gelijkspanning wordt gesleuteld: de sleutel zit tussen een output-handshake-pen en een input-handshake-pen van de DB9.
Ze zit nu op 10wpm.

Even een vraagje. Of eigenlijk 2. Namelijk, bij die zooi onderdelen die ik heb gekocht, zitten ook heel veel van die oranje philips condensators.

Namelijk 220K 100V
en 100K 250V

Ze zijn ongeveer 1 bij 1 bij 0.3CM. Ik neem aan dat 220K hier voor 220nF staat, en niet voor 220pF?

Verder wilde ik nog weten of je van die grote blauwe philips condensators -die hogere voltages aankunnen- ook kan gebruiken als je niet van die hoge spanningen hebt. Ik neem aan van wel, maar dat het wel zinloos is om zo'n enorme, qua afmetingen, condensator te nemen.

@Fet
Bij Wienbrug is idd versterking 3 of groter. Lampje of iets anders wordt gebruikt om de versterking meer naar 3 te krijgen en zo minder vervorming te krijgen.

@Pietdepiet
Gezien de afmetingen denk ik dat je met 220nF gelijk hebt.
Hoge spanning condensatoren mag je gebruiken voor lagere spanningen.

@fet: ik hen geen seriele poort op mijn laptop maar het gaat zo ook wel hoor, kan het geluid ook uitzetten. Heb net een text zitten over hakken met de junker en de software gaf 11WPM gemiddeld aan :-) Kan nu zonder na te denken alle letters seinen. Heb nu ook een progje op mijn telefoon. Oortje eraan en dan hoor je de letters die hij genereerd. Vanmiddag tijdens het kijken naar het diploma zwemmen van tim zo een half uur zitten luisteren en wat dat betreft heeft carel gelijk, je gaat steeds meer letters herkennen en leert om weer "in te haken"

Fred

Oké, bedankt, na de vakantie post ik nog een foto van wat dingen die ik niet weet. Nu heb ik nog een vraagje: Ik heb heel veel 'rectifier diodes'(B745). Rectifier=gelijkrichter, dus kan je die gebruiken in een gelijkrichter ofzo?

Als de "marking" overeenkomt met dit type http://www.ortodoxism.ro/datasheets/motorola/MBRF745.pdf
zijn deze als gelijkrichter te gebruiken. Let echter wel op de maximale spanning.

Die datasheet had ik dus ook gevonden, dan kan ik ze als gelijkrichter gebruiken.

Heeel veeel gelijkrichters... Ik heb er een stuk of 50. gedeeld door 4 is 12 gelijkrichters...

of 12 balanced diode mixers voor hele sterke signalen :-)
Prettige vakantie.

Ben me aan het inlezen over mixers, moet toch van die mixer angst af. Nu hebben ze het daar over m.Fo+n.HF en de min variant daarop. Waar staan die n en m voor. Die betekenen blijkbaar bij een aditieve mixer iets anders dan bij een multiplikatieve.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (60%)]

Dat gaat dan zeker over de ongewenste mengproducten?

Met m en n worden gewoon gehele getallen bedoeld. ...,-2,-1,0,1,2,3,4,5,... enz.

Maar niet alle ongewenste mengproducten zijn even sterk. Dat hangt nogal af van het type mixer. Bij de typische schakelende diodemixers is m=...-5,-3,-1,1,3,5,... erg sterk, en de andere mixproducten veel minder.

Ohja, voor piet: Gelijkrichtdiodes zijn niet geschikt om als mixer te dienen. Die trekken die frequenties niet. Tenzij je ze gaat misbruiken als varicapdiodemixer. Maar da's wel erg geavanceerd als eerste mixer. Gelijkrichten doen ze wel goed.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (26%)]

zo, dat is weer een tijdje stil gevallen...

Nou zit ik op mn studentenkamertje weleens de aether af te struinen, met mijn (eerder genoemde) eenkringertje. (de rest van me spul staat bij mijn ouders)
Leuk ding, die eenkringer, het is toch wel een beetje behelpen. fijnafstemming met droptrommel is toch ook niet ideaal.

Daarom wilde ik eens proberen om een leuke 2kringer te maken, met aparte BFO. En omdat ik wel een lekkere frequentiestabiliteit wil, zou ik het eens met buizen willen proberen.
Nou vroeg ik me af wat handige buisjes zijn hiervoor, en wat ik verder nodig heb. Binnenkort weer Rosmalen, dus dan kan ik er waarschijnlijk wel aan komen.

Mijn idee was om 4 bereiken te maken, 160,80,40 en 20m. Driedubbele varco voor grofafstemming, en 3 kleine varco'tjes voor fijnafstemming.
Eerst 2 teruggekoppelde kringen, dan een mixer+BFO, en dan nog wat audio (audio mag evt. ook met torren zijn, zodat ik niet met 200V aan de slag hoef)

Wat voor buizen moet ik waarvoor gebruiken?
als BFO ga ik eens een wunderhorn gebruiken. Die schijnen geloof ik lekker te werken.

Nouja, wat heb ik nodig? (types buizen, en speciale onderdelen)

Nog geen lid van de Benelux QRP club?

Ik zal eens kijken of ik wat heb.
ECC82's zijn altijd prima te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

ECC81,82 en 83 zijn bruikbaar een EF92 als HF versterker zou ik niet gebruiken, die kunnen niet tegen vallen :-)
Je hebt ook voetjes nodig, let er op dat er montage ogen aan zitten, de voeten voor printmontage zijn met wat creativiteit ook bruikbaar en heel goedkoop. Ik heb daar toen een 250V trafo gekocht voor 5 euro.

Ben nu bezig een FT225RD te restaureren. Heb nu in ieder geval al audio, de PLL locked weer maar alleen als ik de verlichting dim en alle andere functies lijken te werken. Maar hij zendt niet. Ik heb hem in serie met een gloeilamp zitten en die gaat na een seconde of 2 gloeien als ik de ptt indruk. Er zit dus ergens een kortsluiting. Iets met de voeding mischien omdat de pll ook niet locked als ik de verlichting van de S-meter niet dim.

Het ding was nogal verbouwd, de rx en tx uitgangen waren gescheiden en er zaten 2 din chassis delen achterop waar verbindingen mee naar buiten werden gemmaakt (als een andere set zond werd zo de rest uitgeschakeld (hij hing in een array met meerdere 225's aan meerdere antennes van een contest club) en de modekeuze schakelaar was krom en had maar 4 ipv 5 standen omdat hij fout in elkaar was gezet. Dat zit nu allemaal weer volgens schema, er staat spanning op de eindtorren maar er komt geen signaal uit de exiter die de eindtrap aanstuurt.

Goed he, er zitten geen buizen in en toch ben ik er mee bezig. Zit vol enge dingen: PLL's, exiters, FM dingen en dat ook nog op 2m, zit minstens 10km draad in verwerkt en je kan nergens bij. De vco moet bv 3V op een bepaald punt hebben maar om dat te verstellen moet het steekprintje er uit alleen dan heb je geen spanning meer dus dat betekent de pot een fractie verzetten, weer inbouwen , meten ,weer uitbouwen enz. Daar waren vroeger verloop stukken voor, die wilde ik een maken van een oude pc connector maar de connectors uit de moderne pc's zijn veel anders van maat.

Fred

@Henry: Vind tegenwoordig al het HF-gepraat plaats op het QRP forum?

Ok, ECC81/82/83 dus. Zijn er aparte buisvoeten voor verschillende soorten buizen? Ik bedoel, heeft een triode een andere voet dan een dubbeltriode?
Ik heb nog een mooie messingen 3-delige varco. Dus dat komt wel goed. Spanning van zo'n 30-40V is geloof ik wel goed. Dan koop ik wel 1 of meerdere van die 1 euro-trafotjes, 12V 0.2A, allemaal in serie, en dan kom ik wel aan de spanning.
Hoeveel buizen zijn er ongeveer nodig om tot koptelefoonsterkte te komen van de zwakste signalen? Ik gok dat ik er met 2 HF-triodes, en 2 audio-triodes wel kom. Of is die versterking toch te klein op deze lage spanningen? (ik kan misschien ook trafo'tjes toepassen, als ik ze kan krijgen, voor betere impedantieaanpassing bij de audio)

@Fred: Is de voedingsspanning nog wel hoog genoeg. Want als de digitale zooi niet genoeg spanning krijgt, dan werkt de PLL misschien niet meer, en dan wil de rest ook niet meer.
Ik neem aan dat de eindtrap in principe altijd op spanning blijft, maar dat die slechts signaal op de input krijgt als er gezonden wordt. Als je het vermogen dan heel erg laag zou zetten, dan zou er amper extra stroom getrokken worden bij zenden. In dat geval zou hij niet uit moeten vallen. Maar het zouden ook oscillaties kunnen zijn in de eindtrap.

Op 2 maart 2008 14:12:47 schreef (Z)weetvoetje:
@Henry: Vind tegenwoordig al het HF-gepraat plaats op het QRP forum?

Ik bedoel de club met bijbehorend kwartaalblad, staan vele diverse ontvangers in beschreven en de eerste 100 bladen staan nu op CD (moet ik nog hebben).

Ok, ECC81/82/83 dus. Zijn er aparte buisvoeten voor verschillende soorten buizen? Ik bedoel, heeft een triode een andere voet dan een dubbeltriode?

De xxx8x serie gebruikt noval voetjes, 9 pins met een uitsparing tussen 1 en 9. Zie http://tdsl.duncanamps.com/index.php

Spanning van zo'n 30-40V is geloof ik wel goed. Dan koop ik wel 1 of meerdere van die 1 euro-trafotjes, 12V 0.2A, allemaal in serie, en dan kom ik wel aan de spanning.

Ik zou die spanning verdubbelen naar 80-90V, gloeispanning 6.3/12.6V.

Hoeveel buizen zijn er ongeveer nodig om tot koptelefoonsterkte te komen van de zwakste signalen? Ik gok dat ik er met 2 HF-triodes, en 2 audio-triodes wel kom. Of is die versterking toch te klein op deze lage spanningen? (ik kan misschien ook trafo'tjes toepassen, als ik ze kan krijgen, voor betere impedantieaanpassing bij de audio)

Minimaal 2 buishelften vanaf de detector, of een luxe: Twee trapjes voorversterking met 1 ECC en een eindtrapje met een ECC met de tweetriodes in parallel.

Twee maal penthode, in een éénkringer, geeft meer dan voldoende herrie met 19V anode spanning.
Ik gebruik dan wel een hoogohmige hoofdtelefoon.

Ja, met een goede antenne geeft 2x penthode genoeg herrie. Maar ik heb hier op mn kamer nou niet echt een goede antenne. Ik mag blij zijn met een sliert draad van 3m. Meer niet.
Maar levert een penthode veel meer versterking op dan een triode.

OK, dan ga ik op zoek naar een trafo met hogere spanning. Nouja, ik kan die spanning natuurlijk altijd nog verdubbelen met zo'n verdubbelingsschakeling.

Overigens is de versterking van de HF-trappen waarschijnlijk niet zo groot. Want ik moet met die versterking de terugkoppeling regelen, dus ik kan nooit maximale versterking uit die buisjes halen.

Ik kan natuurlijk ook een EL84'je eraan hangen. dan kan er zelfs een luidsprekertyje aan... Maarja, dan moet ik wel achter een eindtrafo aan.

Wat zijn dan goede penthodes voor HF? Wat heeft de voorkeur, penthode of triode?

Goede penthodes voor HF:
EF80, EF95 en EL95.
IMHO: Triode als detector bij lage spanningen is beter dan een penthode op (te) lage spanning.
Penthode op hoge spanning is beter dan een triode op lage spanning.

Voor het audio zou ik nu een ECLxyz gebruiken.

Op 2 maart 2008 16:29:10 schreef (Z)weetvoetje:
Ja, met een goede antenne geeft 2x penthode genoeg herrie. Maar ik heb hier op mn kamer nou niet echt een goede antenne. Ik mag blij zijn met een sliert draad van 3m. Meer niet.
Maar levert een penthode veel meer versterking op dan een triode.

Ja dat scheelt even een pak: De steilheid (beschouw buizen als fetjes) van ECC82 triode is 2-3mA/V, van een EF80 penthode 7mA/V. EL95 5mA/V

OK, dan ga ik op zoek naar een trafo met hogere spanning. Nouja, ik kan die spanning natuurlijk altijd nog verdubbelen met zo'n verdubbelingsschakeling.

Een trafo van 2*15V, wikkelingen in serie => 30V, verdubbelde gelijkrichting en je zit op 80-90V, dat filteren en je houdt 60-70V over.
De onderste wikkeling is meteen je gloeispanning (even naar 12.6V brengen dmv weerstanden) die ook meteen aan de gnd zit, eenvoudig bromvrij. M'n audion draaide op een 12VA trafo, iets te licht wat de gloeistroom betreft maar verder ok.

Ik kan natuurlijk ook een EL84'je eraan hangen. dan kan er zelfs een luidsprekertyje aan... Maarja, dan moet ik wel achter een eindtrafo aan.

ECL82/ECL86 (of PCL, gloeistroom komt aardig overeen), als audiostage. SE speakertrafo kan een voedingstrafo met de juiste wikkelverhouding worden, meer vervorming in het laag en kleiner hoogbereik, maar dat zijn twee relatief onbelangrijke dingen.

Kijk eens bij de Knutselduitser: http://www.b-kainka.de/roehrenexp.htm
Z'n 6-60V boek is zeker de moeite waard.

Die hydrodyne van mij draait op 24V met 4 buizen en als ik de tweede helft van de ECC erbij had gepakt kan er best een speaker aan. Overigens hebben ze bij baco voor 4,55 een hele mooie 600 ohm koptelefoon. Echt een superding. Dat spaart een audiotrafo uit.

Zo'n ECL86 zuipt best stroom. Ik had die ECL aan staan want die gebruik ik ook als experimenteer voeding en toen ik de twee 6878's op spanning zette stond er maar 35V op de anodes, ik heb de ECL uitschakelbaar gemaakt. Toen ik die uitschakelde had ik ineens weer 250V.

Maar ik vind het nog steeds wonderlijk dat een buis die voor bv 550V gemaakt is gewoon op 12V werkt. Ik weet niet wat de reden is, ik denk dat het puur gaat om de stroom die er loopt. Wil je echter meer Watt dan moet dus de spanning omhoog want de stroom mag niet hoger. Iets in die geest vermoedt ik.

Zweetvoetje heeft me uitgelegd hoe je een transitor biased en tevens in en uitgangs impedantie bepaald en zo duidelijk heb ik het nog nergens gelezen. Dit was zelfs voor mij begrijpbaar :-)

Als iemand zich geroepen voelt zou zoiets ook leuk zijn voor buizen. Meestal gaan de artikelen uit van vaste waardes en berekenen dan het resultaat maar in de praktijk wil ik vanuit een gewenst resultaat terug werken en de waardes bepalen dat lukt me meestal alleen met heel veel herberekenen. Dus een simpele leidraad zoals die van Roeland staat wel hoog op mijn velanglijstje en past perfect in dit topic.

Fred

Dat gaat het beste grafisch Fred. Begin met de karakteristiek van de buis, daar haal je in principe alles uit!

Dat probeer ik meestal ook maar dan moet je de buis binnen de specificaties gebruiken en je moet een hulplijn tekenen en dat deel vind ik lastig. Gaat al beter als in het begin maar ik kan niet zeggen dat ik helemaal echt begrijp hoe het werkt.
anode, die heeft soms een anode weerstand en soms niet.

Laten we het via een voorbeeld doen want er zijn vast (buiten ons cluppie) mensen die dit ook wel zouden willen weten.

Stel ik heb een ECC81, ik wil daar een versterker mee maken die 10x versterkt. Het ingangssignaal is 1Vpp, voedingspanning 250V. De ingangs impedantie moet 500 ohm zijn (microfoon) en uit 50 ohm (mixer). Wat is de volgorde van werken ? Doen we daarna het zelfde met een pentode.

Fred