ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

guidob

Overleden

Je kan bij zo'n ding ook zelf karakters maken. Dus de karakters "op de kop" defineren en dan gebruiken.

Aansturing wordt wel wat lastiger ;)

Vandaag nog tegen gekomen:
Vermogenbrug met zes aparte schijfthyristoren (500A rms).
Bij doorpiepen blijken er al 2 kort te liggen alsook een schottkey.
Ze gooien er 1 slechte thyristor uit en al de rest blijkt wel goed....?

Tis niet moeilijk (het is gemakkelijk), klant had blijkbaar er zelf ene uitgehaald en er onwetend achterstevoren ingefoefeld...
Door de stromen die erbij betrokken zijn is dat niet om te lachen als die thyristor eerder vertrekt dan uw zekeringautomaat...

Ge zou ze afschieten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

vreemde klant die daar zelf aan bezig is geweest.
Voor zover ik weet worden die witte peperminten onder gecontroleerde veerdruk druk erin gezet en is daar sneciaal gereedschap bij nodig en dus niet zomaar zelf te doen.
Mogelijk kan je hem er dus toch zelf inzetten maar dan is de druk dus nooit gelijk en zal je een probleem krijgen met de stroomverdeling.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 11 mei 2008 23:57:47 schreef bprosman:
Verschillende versies van je programma in verschillende subdirectories. Aanpassingen gedaan die niet blijken te werken, na een tijdje er achter komen dat je upload routine nog steeds de .HEX file pakt uit de "oude" directory :-(

HEEL herkenbaar..

If you want to succeed, double your failure rate.

Twee dure AVRs tegelijkertijd symetrisch op je breadbord prikken, aansluiten, en er dan achter komen dat ze allebei verkeerdom zitten. Resultaat: 2 kapotte AVRs of/en een kapotte programmer. Ik heb van beide geen reserves.

Mijn labvoeding heeft het om een of andere reden ook niet leuk gevonden, hij zakt nu al 0.6V in bij een belasting van 20mA, ongeacht op welke stroomsterkte ik hem instel.

Op 15 mei 2008 09:36:09 schreef EddyDean:

Mijn labvoeding heeft het om een of andere reden ook niet leuk gevonden, hij zakt nu al 0.6V in bij een belasting van 20mA, ongeacht op welke stroomsterkte ik hem instel.

Controleer die voeding eens op een defecte weerstand van eur 0,02 :-)

En dan echt meten, dus ook spanningen meten over die weerstanden.
Ik ben al twee keer in eenzelfde soort circuit (zend/ontvang omschakeling
in een mobilofoon) een weerstand tegengekomen, waaraan niets was te
zien, maar waar over een 1/4 W 4,7 Ohm c.a. 11 Volt stond.
Weerstand eruit, meten.... 4k7 !!! Neen, ook de kleurcode gaf aan dat het
4,7 Ohm moest zijn.

Eddied

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat ik er zelf wel uitkom. De voeding kan nu in totaal ook niet méér dan 400mA leveren, terwijl de voeding regelbaar moet zijn tot 1A.
Als het me niet lukt maak ik er zelf wel een topic over.
Het probleem kan eigenlijk ook niet liggen aan de kapotte AVRs, omdat de voeding zo ongeveer overal tegen beveiligd is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 mei 2008 18:27:38 (44%)

Op 13 mei 2008 23:21:36 schreef MAH:
vreemde klant die daar zelf aan bezig is geweest.
Voor zover ik weet worden die witte peperminten onder gecontroleerde veerdruk druk erin gezet en is daar sneciaal gereedschap bij nodig en dus niet zomaar zelf te doen.
Mogelijk kan je hem er dus toch zelf inzetten maar dan is de druk dus nooit gelijk en zal je een probleem krijgen met de stroomverdeling.

Dat is bij de meeste situaties idd. het geval, maar hier nu weer net niet. Heel het geval is een stapel koelplaten waartussen ze geklemd zitten met een soort draadstangen.
Dus druk je alles bijgevolg met dezelfde kracht samen.

De drie fasen die van een trafo komen die de grote stroom levert, worden aangesloten op de thyristorbrug. Door faseaansnijding wordt dan de boel geregeld. Kleine belasting eraan, 2 buitenste fasen leveren elk 100A en binnenste 0A, de 2 thyristoren errond doen dus niet mee.
Na een tijd meten, (en zoeken op de stuurprint) blijkt dat ze heel eenvoudig nog gewisseld hebben in sturing van die 2 thyristoren, ze zijn dus van plaats veranderd en kunnen op het moment van ontsteking niet ontsteken omdat hun AKspanning juist negatief is. Verwisseld, klaar.
Maar plezant is anders.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Thyristoren? Bah! Daarnet meer dan een uur zoet geweest met foutzoeken bij een triac-schakeling die gestuurd wordt door een ATtiny13. Om één of andere reden schakelde de triac enkel als de spanning op MT2 positief was tov. MT1. Nu wil de doorsnee-triac bij een negatieve spanning wel een hogere gatestroom (als die positief is) dan in de andere situaties. Maar het is een lichte triac, een TIC216 - een AVR moet die zonder problemen rechtstreeks kunnen sturen...

Afin, tijdens een helder moment bekijk ik die "triac" nog eens goed, en kom tot de vaststelling dat het geen TIC216 maar een TIC126 is. Om een tic van te krijgen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

whaha, ja, dat krijg je als je teveel componenten op voorraad hebt

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik zeg 2 dingen:

5*7 displays VS 5*8 displays

3 keer de ontwerpfout raden?

gelukkig valt het nog makkelijk op te lossen:P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 19 mei 2008 20:52:37 schreef pros:
Thyristoren? Bah! ...
Afin, tijdens een helder moment bekijk ik die "triac" nog eens goed, en kom tot de vaststelling dat het geen TIC216 maar een TIC126 is. Om een tic van te krijgen!

Lol, maar daar kan die thyristor niks aan doen dat jij ernaast gekeken hebt.

Ik heb het ook al eens voorgehad (zoals de meeste weliswaar) dat er een verkeerde komponent op de juiste plaats komt te zitten (heb je hem? ;-) ), en in die gevallen is het "handig" dat de schakeling hem er vanzelf uitkatapulteerd, met de nodige audiovisuele effecten, en liefst zonder dat er printbanen geraakt worden of dure componenten in betrokken raken. Dan zie je meteen waar het zit, i.p.v. dat je uren moet zoeken naar componenten die je achteraf de huid volscheld omdat ze niet op hun plaats zitten :-)
- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Uiteindelijk heb ik de thyristor maar laten zitten. Was bedoeld voor dit verwarmingselement. En vermits dat toch voldoende warmte geeft met minder dan 1/4 van zijn vol vermogen, zorgt de thyristor voor een extra-beveiliging indien de sturing dolle dingen gaat doen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Een 'net op tijd'je: +5V en -5V voeding op wat opamps verwisseld. :P

Waarom? Omdat de neg voedingspin zich bovenin bevindt en de pos voedingspin onderin, dit omdat dat beter uitkomt met de ingangen, geen kruisingen. Maar dat moet je dus niet vergeten. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bestaan er opamps met vertikaal-verwisselde voedingspinnen? Nog even, en iemand komt op het idee om links van de baan te gaan rijden... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Schematechnisch ;) Had ik even moeten melden, bijdeze.

Net voor het layouten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 mei 2008 22:25:03 (19%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 20 mei 2008 22:05:18 schreef pros:
Bestaan er opamps met vertikaal-verwisselde voedingspinnen? Nog even, en iemand komt op het idee om links van de baan te gaan rijden... :-)

Engelse opamps dus..

Ik had een mooi blundertje een paar dagen geleden. Printen waren geëtst (4 stuks waarvan 3 dubbelzijdig) toen ik nog eens goed naar het schema keek en dacht: "Stik... Dat werkt niet!"

Het betrof een verbouwde versie van dit schema. Ik wil met opampje en ADC meten op pin 3 van U3 wat de ingestelde stroomlimiet is. Leuk en wel, maar zie hoe de referentie voor die stroomlimiet geregeld is.
Juist, aan de zwevende ground na de shunt. Dus de ingestelde stroomlimiet is licht afhankelijk van hoeveelheid stroom die er loopt door shunt R7.

Dat geintje leverde dus een nieuwe basisprint op, en twee stuks dubbelzijdig die opnieuw moesten. Om het nog even erger te maken mislukte ook nog 1 dubbelzijdige print, krasje op de fotolak waardoor een aantal banen onderbroken waren.

Ik vroeg me laatst af waar dat ene stukje koper vandaan kwam wat niet echt graag weg wou etsen, totdat ik zaagsel op m'n glasplaat van m'n belichter zag liggen....

Owja, en voor CanSat. Rups demonstreren enzo, opeens houdt hij er mee op. Als de sodemieter voeding uit en kijken wat er mis is, en er toch pas na 20 seconden achter komen dat hij zover is gelopen dat hij de krokodillenklemmetjes van de voeding had losgetrokken (zaten losjes).... Schrik zat er wel goed in, dat hele ding kost een paarhonderd euro...

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Net nog:
Onbekend 16*1 display testen (radiomarkt, 130mm breed *35mm hoog, dus leuk hebbedingetje).

Pootje 1 meten, massa, ok etc...

En dan gewoon even niet op de vaste bandkabel letten...
Gewoon in een boardje geprikt, spanning er op en wtf, geen beeld :(

Kabelmarkering is dus pootje 14 |:(.

Snel de boel weer los, vaste bandkabel verwijderd en een header op de LCD gesoldeerd, gelukt, display leeft nog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 mei 2008 22:05:18 schreef pros:
... Nog even, en iemand komt op het idee om links van de baan te gaan rijden... :-)

<offoptic>
Nogthans gaat men in de U.K. binnenkort rechts beginnen rijden. Er zijn al verschillende proefprojecten gestart. Eerst het zware vrachtverkeer, en als dat goed loopt, binnenkort ook de auto's ;-)
</offtopic>

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Vaag project, zal wel een zooitje worden dan als eerst het vrachtverkeer rechts gaat rijden en de autoos gewoon links blijven rijden...

Transistors are Cool Tubes are Hot

[nog meer offtopic]
Fietsers zijn zich al twee jaar druk aan het oefenen voor de nieuwe situatie.
[/offtopic]

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Verkeerde voedingsaansluitingen? Wat dacht je van een ATMEL controller op 8V?

Ik had geruime tijd geleden eens een lichtkrantje in elkaar gezet met zo'n 84leds in een matrix en een AT90S8515, dus een oude generatie.
Dat ding werkt goed, en er was een 7805 voedingke bij opgebouwd. Twee draadjes eraan, op de ingang en massa van die 7805 om gelijkspanning op aan te sluiten en proberen maar. Nadien nog een draadje op de uitgang van de 7805 gesoldeerd om nog iets anders te voeden met +5V. Goed tot dusver.

Het ding belandt een tijdje in de kast, tot we het nog eens voor iets gaan gebruiken. Voeding aansluiten op 2 draadjes, spanning steekt zo nauw niet, er zit toch een 7805 in... Alleen chinees op het display. Controller bleef precies steken, spanning nog wat hoger gedraaid, stroombegrenzing stond in, deze ook verhoogd. Niet lang daarna de reuk van warmte... Controller stond zeer heet. Ik was nl. aan het sturen op de massa en uitgang van de 7805...

Na correct aansluiten werkte de zaak aldus nog, al is het niet de meest betrouwbare manier.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Mijn ergste probleem is het uit elkaar houden van de plus en de min. Ik heb tot nu toe 2x een lcd scherm opgeblazen, een PIC, mijn symmetrische voeding (alleen de NE555 kwam ik later achter) en nog enkele andere anonieme componenten. En niet te vergeten mijn gesmolten contacten in mijn breadbord (warme 7805). Het is me ook gelukt om al voor de 7805 een foutje te maken. Gevolg: nog een gat in breadbord, een voedingskabel doorgebrand en een verbrande vinger.

Het is me ook al enkele keren gelukt printplaten te maken zonder aansluiting voor de voeding. En dan heb ik ook nog een half uur nodig om erachter te komen dat ik geen voeding heb.

Een AVR testprintje gemaakt, de ICSP werkt niet. Alles doorgemeten, de RESET bleek aan 5V te hangen, terwijl ik hem niet had aangesloten. En na een middag zoeken en de halve print opnieuw solderen kwam ik tot de conclusie dat ik een drukknopje verkeerd had aangesloten, hij stond nu in NC ipv. NO.

Dit topic is gesloten