Ontworpen Voeding, Gaat dit Werken?

Hallo,

Voor mijn Domotica Systeem heb ik een voeding ontworpen die 5 volt met 2A leverd (mogelijkheid tot 5A) en 24 volt met 1,5A. De 5 volt is voornamelijk om IC's en Microcontrolers te voeden en de 24 volt voor relais etc. Verder zit er nog een PIC op om via RS232 te comuniceren zo kan bijvoorbeeld de stroom opgevraagd worden die de voeding op dat moment leverd.

Dit is het schema ( grote versie )

http://www.uploadarchief.net/files/download/v01p1.jpg

En de PCB ( grote versie )
http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb_v01p2.jpg

Nu is de vraag Werk dit een beetje? . En zien jullie nog domme dingen die ik niet zie?

Dus laat de kritiek maar komen :)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

waarom niet gewoon een 7824 + 78L05 voeding? is een stuk makkelijker.

mischien eens naar D8 kijken. hoort deze niet omgedraait?

[Bericht gewijzigd door elektroverslaafde op woensdag 4 juni 2008 17:15:00 (31%)

Op 4 juni 2008 16:43:12 schreef shogun:
waarom niet gewoon een 7824 + 78L05 voeding? is een stuk makkelijker.

7824 of een LM317 zit niet zo veel verschil in. Ik heb er voor gekozen om een LM317 te kezen om 2 redenen. [1] ik kan deze precies afstellen op 24 volt.[2] Ik kan eventueel de 24 volt veranderen en een andere spanning bv 12 of 14 volt etc.

78L05 versus LT1076. Mijn trafo spanning is 24 volt wissel. Als ik hier een 78L05 achter zet die 2 Ampare leverd dan maak ik heel wat warmte. De LT1076 is een geschakelde stepdown converter die vrijwel geen warmte produceerd. Daarnaast kan de de LT1076 vervangen door een LT1074 zodat er 5 Ampere uit komt.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

oke ik snap je punt(en) maar je zou die 78L05 ook aan 1 wikkeling van je trafo kunnen hangen desnoods. maar jou oplossing klinkt logischer;)

huh ? een 78L05 is 100 mA :P

Een zak tuinaarde opescheuren

bij LT1074 en LT1076 schakelvoedings IC's is een juiste layout heel erg belangrijk.

Kijk in het datasheet voor meer informatie.

de hier getekende layout zal zeker niet probleemloos werken.
Zelfs als het resultaat bij de 2A regelaar acceptabel is, kan de boel bij de 5A regelaar gruwelijk de mist in gaan.

Op 4 juni 2008 16:47:57 schreef elektroverslaafde:
mischien eens naar D8 kijken. hoort deze niet omgedraait?

Inderdaad. Al mijn mijn zenerdiodes zitten verkeert om in mijn schema. Dus D8,D9 en D10 moeten inderdaad omgedraait worden. Bedankt.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Op 4 juni 2008 17:19:09 schreef DC2PCC:
de hier getekende layout zal zeker niet probleemloos werken.
Zelfs als het resultaat bij de 2A regelaar acceptabel is, kan de boel bij de 5A regelaar gruwelijk de mist in gaan.

Massa, voeding en afstand tussen de componenten zijn de probleemgevallen

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 juni 2008 17:19:09 schreef DC2PCC:
bij LT1074 en LT1076 schakelvoedings IC's is een juiste layout heel erg belangrijk.

Kijk in het datasheet voor meer informatie.
...de hier getekende layout zal zeker niet probleemloos werken.

DataSheet
Design Manual

Wat ik uit de Data Sheet en de Design Manual kan halen is dat de condensator C7 zo dicht mogelijk bij de LT1076 moet staan. Dit is was niet helemaal het geval. Dus heb ik de PCB rond U2(LT1076) wat aangepast. Veder heb ik ook de spoel wat dichter bij de LT1076 gezet. En wat massa paden verlecht zodat er minder stroom door heen loopt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb%20large.jpg

PS In de FAQ staat echt niet hoe je een thumbnail van een plaatje moet maken. Of ik kan het niet vinden, sorry mod

Naar mijn inzicht moet dit voldoende zijn. Echter is mijn inzicht niet zo groot op het gebied van geschakelde voedingen en ik weet dan ook niet of de layout nu voldoed. Zou het een ets poging waart zijn?

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op woensdag 4 juni 2008 22:57:28 (0%)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

@Fire_IC:

Je hebt gelijk inzake de link naar faq, deze is niet correct en dient de volgende link te zijn: http://www.circuitsonline.net/forum/faq.php?id=1#afbeeldingen

IF you can't convince them, then confuse them!
Henry S.

Moderator

Dit is geen merkbare verbetering. Ground vliegt alle kanten uit, elco's doen hun werk niet efficient. Ontkoppeling bij de IC's en niet op de andere kant van de print.

BTW, je meet voor de regelaars, je houdt rekening met eigen stroomopname en (bij de LT1076) vermogensomzetting?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 juni 2008 22:35:07 schreef Henry S.:
Dit is geen merkbare verbetering. Ground vliegt alle kanten uit

Hier was ik al een beetje bang voor. Kun je mij misschien uit leggen waar dit door komt? Is de ground over de gehele print principieel fout? Of alleen rond om het schakel gedeelte (LT1076). Is dit uberhaut wel te maken op een enkelzijdige print of is het noodzakelijk om een ground layer te hebben?

elco's doen hun werk niet efficient.

Komt dit doordat ze ver van de regelaars af zitten? Ik meende dat dit bij een LM317 schakeling niet zoveel uit maakte. De elco voor de ingang van de LT1076 heb ik er zo dicht mogelijk op gezet (C7).

Ontkoppeling bij de IC's en niet op de andere kant van de print.

De LT1076 en de LM317 hoefen toch geen ontkoppeling neem ik aan. En de overige IC hebben een condensator of zitten deze nog te ver weg?
http://www.uploadarchief.net/files/download/ontkoppeling_condensators.jpg

BTW, je meet voor de regelaars, je houdt rekening met eigen stroomopname en (bij de LT1076) vermogensomzetting?

Dit heb ik enigszins bewust gedaan. Als ik de shut weerstand achter de regelaars zet dan heb ik hier een spanningsverval over die afhankelijk is van de stroom die de voeding levert en zodoende is mijn uitgangs spanning niet constant. Hoewel dit maar minimaal is vond ik dit niet zo mooi (Wat misschien niet terecht is) daarom heb ik ze voor de regelaars gezet. Ik ben me er bewust van dat ik nu ook de verliezen meet. Echter denk ik dit software matig wel te kunnen corrigeren. Met een resolutie van 100mA ben ik al tevreden.

Wel bedank voor de hulp. Die kan ik volgens mij goed gebruiken :)

Onder het motto Beter goed gestolen dan zelf bedacht heb ik dit "http://www.fullcustom.es/data/car_mp3car_dc/mk35_component.pdf" op het internet gevonden. Boven aan zitten 3 LT1074. Buiten dat dit al veel beter uit ziet, is dit dan zo wel goed?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Op 4 juni 2008 23:38:11 schreef Fire_IC:
Hier was ik al een beetje bang voor. Kun je mij misschien uit leggen waar dit door komt? Is de ground over de gehele print principieel fout?

In pricipe fout, je houdt geen rekening met de stromen, dit geldt zowel voor de pos voeding als de ground.

Of alleen rond om het schakel gedeelte (LT1076). Is dit uberhaut wel te maken op een enkelzijdige print of is het noodzakelijk om een ground layer te hebben?

Zomaar een layer leggen is ook fout, dan nog liever dubbelzijdig werken.

Komt dit doordat ze ver van de regelaars af zitten? Ik meende dat dit bij een LM317 schakeling niet zoveel uit maakte. De elco voor de ingang van de LT1076 heb ik er zo dicht mogelijk op gezet (C7).

Die van de LM317 zit onder C1 en C2, dat is veel te ver weg

De LT1076 en de LM317 hoefen toch geen ontkoppeling neem ik aan.

Aannames? Daar heb je datasheets voor, beide moeten ontkoppelt worden.

En de overige IC hebben een condensator of zitten deze nog te ver weg?

]
Die zitten goed

Echter denk ik dit software matig wel te kunnen corrigeren. Met een resolutie van 100mA ben ik al tevreden.

Dat is prima te doen.

Onder het motto Beter goed gestolen dan zelf bedacht heb ik http://www.fullcustom.es/data/car_mp3car_dc/mk35_component.pdf op het internet gevonden. Boven aan zitten 3 LT1074. Buiten dat dit al veel beter uit ziet, is dit dan zo wel goed?

Niet 100% maar wel stukken beter, laag impedant en overzichtelijk, alleen lelijke ongewenste scherpe hoeken en de LT's kunnen elkaar beinvloeden door het gemeenschappelijke voedingsspoor.

Wat bij jouw ontwerp mist is het besef hoe stromen door de print lopen, en daarbij bedoel ik alle, ook die tussen trafo en bufferelco's.

Als je iets effecient ontkoppelen wilt moet je door de poten van de elco of condensator gaan en deze niet op een zijweggetje zetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je iets effecient ontkoppelen wilt moet je door de poten van de elco of condensator gaan en deze niet op een zijweggetje zetten.

Aha... Dat wist ik niet. (Ik heb echter ook nooit electronica gestudeerd maar ben een student werktuigbouw:) ). Ik zal eens een grondig herontwerp toepassen op mijn print met dit in het achter hoofd en het eerdere voorbeeld in de voorgaande post.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar is zo'n watervoorbeeld nu weer eens nuttig.

Het waterpeil in jouw slootje blijft redelijk stabiel als de sloot direct verbonden is met het meer. Ook als je er een paar kuub uitpompt, om, weet ik veel, de boomgaard water te geven ofzo.
Maar als het water eerst door een dunne grondbuis van een kilometer moet, zal het peil eerst toch flink dalen, voor het water uit het meer de sloot weer op peil gebracht heeft.

Zie zo'n elko als een buffermeer. De elko mag niet via een relatief hoge weerstand aan de leverancier en/of verbruiker verbonden zitten. De spanning op de elko zou dan wel stabiel blijven, maar bij de verbruiker geldt dat dan niet meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2008 00:14:33 schreef Fire_IC:
(Ik heb echter ook nooit electronica gestudeerd maar ben een student werktuigbouw:) ).

Maar toch een op zich nette layout, inzicht is er.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De 2e versie van de PCB is af. Als het goed is zijn de condensators en elco's nu beter gepositioneerd. Tevens heb ik de PCB in twee stukken gemaakt zodat ik deze beter kan in bouwen in een toekomstige behuizing. De LT1076 zit nu rechts onderaan en de LM317 zit links onderaan.

PCB versie 2

Jullie hebben vast nog wel verbeterpunten?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Hebben jullie echt geen commentaar op de PCB layout van de geschakelde voeding in de bovenstaande post.
Mag ik dan aan nemen dat er een kans is dat hij daadwerkelijk gaat werken? :) :).

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Stukken beter, maar trek geen sporen onder spoel door, en vooral niet sporen die voor je meting van belang zijn.

Verder zie ik de grounding weer rondom gaan, dat wil je niet hebben, denk nog even terug aan het water.

De schakelende regelaar zorgt voor een enigzins pulsende stroom, ook via de gnd, die stroom trek je de halve print rond. Met het gevolg dat aan het eind een spanningsval ontstaat die meepulseert. Zorg voor een korte verbinding vanaf de kathode van D8 naar de - van C5 en je bent je rommel kwijt. Verder zou ik het spoor boven R11 direkt op C2 aansluiten en niet via de LT.

Daarom is het nog beter de gnd nog een keer te splitsen, een keer voor C9 en een keer voor C5. Dit kan nog enkelzijdig met een paar draadbruggen.

Overall: Netjes met nog wat opmerkingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 juni 2008 03:34:52 schreef Henry S.:
Stukken beter, maar trek geen sporen onder spoel door, en vooral niet sporen die voor je meting van belang zijn.

Oké. Dat wist ik niet. Passen we aan.

Verder zie ik de grounding weer rondom gaan, dat wil je niet hebben, denk nog even terug aan het water.

De schakelende regelaar zorgt voor een enigzins pulsende stroom, ook via de gnd, die stroom trek je de halve print rond. Met het gevolg dat aan het eind een spanningsval ontstaat die meepulseert. Zorg voor een korte verbinding vanaf de kathode van D8 naar de - van C5 en je bent je rommel kwijt.

Volgens mij zie je dit fout. De gnd lijn die de halve print rond gaat is de gnd voor de LM317 en niet voor de geschakelde regelaar. En D8 is een zenerdiode die er moet voor zorgen dat het onmogelijk is dat de spanning boven de +/-5,5 volt uit komt. Missich zie je D8 aan voor D5 die rechts onder op de print staat???

Heb in deze twee plaatjes geprobeerd te tekenen hoe de stroom volgens mij loopt door de print
Stroom verloop LT1076
Stroom verloop LM317

Hierbij kun je zien dat de stroom paden van de twee regelaars (zowel de gnd als de "+ lijn") vanaf C5 geheel gesplits zijn. Endat de input en output elco zo dicht mogelijk op de regelaars zitten.

Verder zou ik het spoor boven R11 direkt op C2 aansluiten en niet via de LT.

Dat kan.

Daarom is het nog beter de gnd nog een keer te splitsen, een keer voor C9 en een keer voor C5. Dit kan nog enkelzijdig met een paar draadbruggen.

Klopt dit advies nog? Zoja is het dan de bedoeling de gnd vanaf C5 in 4 lijnen te splitsen. 1 lijn naar input elco LM317 1 lijn naar output elco Lm317, 1 lijn naar input elco LT1076 en de laaste lijn naar ouput elco LT1076. Lijkt me wel een beetje omslagtig.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Op 8 juni 2008 17:04:49 schreef Fire_IC:
Volgens mij zie je dit fout.

Nope

De gnd lijn die de halve print rond gaat is de gnd voor de LM317 en niet voor de geschakelde regelaar.

Daarom juist!
Je stroom voor het LM317 circuit komt nu boven op die van het LT circuit, met bijbehorende rimpel, en dat is onwenselijk.

En D8 is een zenerdiode die er moet voor zorgen dat het onmogelijk is dat de spanning boven de +/-5,5 volt uit komt. Missich zie je D8 aan voor D5 die rechts onder op de print staat???

Nope

Heb in deze twee plaatjes geprobeerd te tekenen hoe de stroom volgens mij loopt door de print
Stroom verloop LT1076
Stroom verloop LM317

Hierbij kun je zien dat de stroom paden van de twee regelaars (zowel de gnd als de "+ lijn") vanaf C5 geheel gesplits zijn. Endat de input en output elco zo dicht mogelijk op de regelaars zitten.

Nu moet jij ook inzien waarom het onwenselijk is.

Klopt dit advies nog?

Voor 100%

Zoja is het dan de bedoeling de gnd vanaf C5 in 4 lijnen te splitsen. 1 lijn naar input elco LM317 1 lijn naar output elco Lm317, 1 lijn naar input elco LT1076 en de laaste lijn naar ouput elco LT1076. Lijkt me wel een beetje omslagtig.

Maar dat is het zeker niet!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oké. Bedankt voor de uitleg.

Nu moet jij ook inzien waarom het onwenselijk is.

Bijna :) . Begrijp ik het goed dat het juist beter is om de ground van het LM317 circuit en de LT1076 aan elkaar te leggen? Dus bijvoorbeeld een draadbrug tussen C5 en C9 wat over een komt met de katode van D8 naar de - van C5 zoals jij voorstelde?.

Nu heb ik inderdaad twee verschillende gnd lijnen die natuurlijk tegen overmekaar in voltage kunnen verschillen. Niet erg handig inderdaad.

Dan nog een klein zuur vraagje :) Is het niet erg als je een gnd of + spoor eerst splits en later weer bij elkaar voegt op een andere locatie. Wat ik dus in feiten heb als ik een draadbrug tussen de min van C5 en C9 zet.

code:


een misslukt voorbeeltje van een gesplitse gnd spoor
       /----\
      /      \
>-----        ----->        
      \      /
       \     |
        |    |
        |    |
        \----/
"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Op 8 juni 2008 21:21:39 schreef Fire_IC:
Oké. Bedankt voor de uitleg.
[...]
Bijna :) . Begrijp ik het goed dat het juist beter is om de ground van het LM317 circuit en de LT1076 aan elkaar te leggen? Dus bijvoorbeeld een draadbrug tussen C5 en C9 wat over een komt met de katode van D8 naar de - van C5 zoals jij voorstelde?.

Ja, maar:

Daarom is het nog beter de gnd nog een keer te splitsen, een keer voor C9 en een keer voor C5. Dit kan nog enkelzijdig met een paar draadbruggen.

Nu heb ik inderdaad twee verschillende gnd lijnen die natuurlijk tegen overmekaar in voltage kunnen verschillen. Niet erg handig inderdaad.

Precies

Dan nog een klein zuur vraagje :) Is het niet erg als je een gnd of + spoor eerst splits en later weer bij elkaar voegt op een andere locatie.

Ongewenst!

Wat ik dus in feiten heb als ik een draadbrug tussen de min van C5 en C9 zet.

Dan doe je iets niet goed.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.