Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik weet wel waar de belangrijkste mappen staan maar als je alles wilt weten dan zit er maar een ding op, decompileren, Irda Pro is daar het beste sw pakket voor.
Oh ja er zit geen L-line meer op. (Wordt ook bijna niet meer gebruikt.)
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (19%)]
Paul Welther
Ida pro is een zeer goed assamble disassamble programma.
Het is ida-pro en niet irda-pro sorry voor dat.
even gogelen.
Oke, bedankt 
HIer nog even de chip, je had het bijna goed Paul, het is een ST M58BW016DB80T3F. Wat me opgevallen is dat vlak bij de ROM, op print gaatjes zitten voor een mogelijke connector.. Ik heb het op deze foto even vast gelegd en even aangewezen met een pijltje;), http://img524.imageshack.us/img524/3475/ecunj2.jpg
Is dat nog wat handigs of niet?
gr,
Felix
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Paul Welther
Die poort is een BDM poort, hiermee kun je de dus de flashrom uitlezen. De MPC in deze versie ecu heeft geen interne flash das weer mazzel en op de andere kant van de print zit nog een EErom waar de tijdelijke settings worden opgeslagen. Zoals de sleutel coderingen foutcodes, chassis nummer etc.
BMD betekent Background Debug Mode.
Er zijn verschillende readers in omloop. Zelf gebruik ik hier een set voor van een italiaans bedrijf die vele ecu's kan flashen ook via de obd poort, voordeel is dat die on the fly the checksum, RSA-key etc corrigeert zodat de ecu het ook nog doet na het flashen en ook nog na 24uur en na vele jaren. Er zitten namelijk aardig wat grappen en grollen in de software van de makers die bijvoorbeeld na exact 2jaar draaien een interne fout veroorzaken zodat het programma niet meer opstart.(!!)
RSA-key kun je een beetje vergelijken met een product code van bv Windows.
Googel even op med of mpc en bdm poort.
Dankje Paul;) Ik heb even zitten browsen en vond niet belachtlijk veel, maar van de 555Pro BDM weet ik sowiezo dat hij geschikt is.. Alleen dat zijn allemaal dingen van +200 euro. Dat vind ik tog wat veel. Is het niet mogelijk om hem rechtstreeks op de serieele ingang aan te sluiten? Aangezien ik hem voorlopig alleen wil uitlezen, zodat ik weet waar alles zit etc etc.. Of moet ik naar een lokaal tuning bedrijf gaan, waar ze de software er voor mn uitlezen (ze hoeven dus niet te decompileren, veranderen etc etc)? Of is dat ook duur?
Gr,
Felix
Oke, ik heb inmiddels een reader via een dealer kunnen regelen... Het apparaat heeft een connector ontworpen voor 24/28 pins (e)eproms, maar de man zei, dat wanneer ik uitgevogeld heb waar op de connecter de data-overdracht aansluitingen zijn, ik die op de eprom kan aansluiten. Alleen nu vroeg ik me af waar ik iets van een datasheet/pinout van de desbetreffende BDM kan vinden. Want dan hoef ik niet op die minuscule pinnetjes van de eprom te solderen, want dat gaat natuurlijk zo mis en dat zou zonde zijn.
Alvast bedankt!
gr,
Felix