Jasper91
'The purpose of my life, is to invent warp drive'
Hey allemaal,
Ik probeer met mijn Wisp648 een 18F452 te programmeren maar op een 1 of andere manier lukt het niet. Ik heb de draadjes zo aangesloten zoals bij de handleiding stond bij 40-pins nieuwere PIC's maar toch pakt hij hem niet.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen? Die firmware-versie is trouwens 1.27
Jasper
Jasper91
http://img247.imageshack.us/img247/7738/dsc006resxk7.jpg
Hier is mijn code trouwens.. ik weet namelijk niet zeker of ik dit config goed heb gezet (ik werk met een 20mhz kristal):
;*****Configuration****
list p=18F452
#INCLUDE <P18F452.INC>
__CONFIG _CONFIG1H, _OSCS_OFF_1H & _HSPLL_OSC_1H
; Oscillator Switchover Disabled
; Oscillator Type HS PLL
__CONFIG _CONFIG2L, _BOR_ON_2L & _PWRT_ON_2L & _BORV_45_2L
; Brown-Out Reset Enabled
; Power-Up Timer Enabled
; Brown-Out Reset Voltage 4.5V
__CONFIG _CONFIG2H, _WDT_ON_2H
; Watch Dog Timer Enabled
__CONFIG _CONFIG4L, _STVR_ON_4L & _LVP_OFF_4L & _DEBUG_OFF_4L
; Stack Over/Underflow Reset Enabled
; Low Voltage ICSP Programming Disabled
; Background Debugger Disabled
;*****Variables****
trisa EQU 92h
trisb EQU 93h
trisc EQU 94h
trisd EQU 95h
trise EQU 96h
porta EQU 80h
portb EQU 81h
portc EQU 82h
portd EQU 83h
porte EQU 84h
t1con EQU 0FCDh
ccpr1l EQU 0FBEh
ccp1con EQU 0FBDh
t2con EQU 0FCAh
ccpr2l EQU 0FBBh
ccp2con EQU 0FBAh
pr2 EQU 0FCBh
temp EQU 40h
;*****Settings****
ORG 00h
BSF 03,5
MOVLW 00h
MOVWF trisa ;***** Allemaal uitgangen ****
MOVLW 00h
MOVWF trisb ;***** Allemaal uitgangen ****
MOVLW 00h
MOVWF trisc ;***** Allemaal uitgangen ****
MOVLW 00h
MOVWF trisd ;***** Allemaal uitgangen ****
MOVLW 00h
MOVWF trise ;***** Allemaal uitgangen ****
BCF 03,5
;*****Main****
main MOVLW 02h
MOVWF portd
GOTO main
;*****Subroutines****
END
ALTIJD een 100nF condensatortje zo dicht mogelijk bij de pic. Bij die picjes met 2vcc's kan je er voor de zekerheid bij allebij 1 condensator neerzetten. En een 47uF elkotje mag er ook nog wel bij.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 15 juni 2008 20:44:14 schreef Jasper91:
http://img247.imageshack.us/img247/7738/dsc006resxk7.jpg
100nF + elco ben ik helemaal me eens. en zet er dan gelijk een 1n4004 om de voeding kort te sluiten als je die per ongeluk verkeerom aansluit.
en zie ik daar 1 zwart draadje loshangen?
waar haal je de voeding vandaan?
en last but not least: geef de *exacte* foutmelding die je krijgt.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Jasper91
@Bassie
Zal 'k ff doen
@Wouter
Er is geen foutmelding.. het is alleen zo dat als ik iets heb geprobeerd erin te zetten en ik hem daarna probeer uit te lezen hij 'leeg' is
@marcob
Zijn ook VDD en VSS. Moeten volgens de WISP handleiding ook worden aangesloten
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/39564c.pdf
Die 36 en 38 zijn geen Vdd of Vss hoor. De 38 is echter wel de PGM dus wit van de Wisp648 als ik het goed voorheb.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (24%)]
Bij programmeren zonder 100nF krijg ik allemaal verschillende fouten. Soms klopt het target device niet, soms komt er iets heel anders uit dan geupload is en soms een target device power failure oid.
Bij de wisp handleiding staat voor pin 36 & 38 PGM. Vcc = 11 & 32 gnd = 12 & 30. Je moet even in de datasheet kijken welke pin de PGM is, volgens mij kan je het niet op allebij aansluiten.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 16 juni 2008 10:30:34 schreef Jasper91:
@Wouter
Er is geen foutmelding.. het is alleen zo dat als ik iets heb geprobeerd erin te zetten en ik hem daarna probeer uit te lezen hij 'leeg' is
Als in je configuratie woord de read-protect wordt gezet dan is dit wat je ziet.
Als je voor het programmeren het 'GO'commando gebruikt dan wordt (voordat die read-protect wordt gezet) de chip uitgelezen en vergeleken met je file.
Voor de juiste PGM pin moet je in de datasheet kijken, die varieert helaas van chip tot chip.
100nF vlakbij de target chip moet absoluut, ook nog een 10 ..100uF erbij is een aanrader.
(edit) op www.voti.nl/blink staan test programma's (.hex files), probeer die voor de 18F452 eens, dan weet je iig of het programmeren lukt.
Jasper91
@ej_on_line
Hoe kom je erbij dat ik op 36 en 38 VDD/VSS heb staan? Dat zijn de PGM's..
Hij kan via Bumblebee iig niet checken welke PIC het is (Device Code: FFFF; Probably connection or power failure)
Ik quote even je vorige post:
@marcob
Zijn ook VDD en VSS. Moeten volgens de WISP handleiding ook worden aangesloten
Ik zal het wellicht verkeerd begrepen hebben. Maar ik zie ook geen MCLR toekomen op die pinnen, die zijn gewoon met elkaar verbonden toch?
Edit: of mischien toch wel, die witte draad verdwijnt daar tussen die groene en blauwe, mischien is het wel goed aangsloten en keek ik er gewoon over. Mijn excuses in dat geval. Maar alles nog eens checken kan nooit kwaad hé;)
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (29%)]
Jasper91
Dat is inderdaad het geval, had even een beetje slechte foto gemaakt maar dat komt doordat ik nog geen macro-objectief heb dus je krijgt al snel 'last' van een onscherpe achtergrond door inzoomen..
Op 16 juni 2008 19:27:22 schreef Jasper91:
@ej_on_line
Hoe kom je erbij dat ik op 36 en 38 VDD/VSS heb staan? Dat zijn de PGM's..
Nee, één daarvan is de PGM.
Jasper91
in de manual staan 2 PGM aansluiting maar er is maar 1 PGM kabel.. moet die dan niet op allebei aansluiten?
Ik denk dat je ondertussen nog altijd niet de datasheet die ik deze ochtend gepost heb gelezen hebt. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is PGM van wisp aan PGM van pic en zo het hele rijtje af te gaan.
Nog een stukje toevoegen:
Die handlijding van de Wisp steekt goed in elkaar, maar hoeveel pic's zijner? Met die nieuwe 32reeks waarschijnlijk duizenden, zeker met verschillende behuizingen waar de pinout altijd op wijzigt. Dus: Wouter heeft er echt wel een goedwerkend en mooi ding van de wisp gemaakt, met de nodige documentatie. Maar je kan toch niet verwachten dat hij elke week een update uitprengt met welk pinnetje je nu met welk kabeltje moet aansluiten. Gewoon dus PGM aan PGM, MCLR aan MCLR en voor je het weet zit je programma in dat hoopje zand
. Ik zeg dit nu zo omdat ik over het laats ook een LCD maar niet aan de praat kreeg. 150x alles nagekeken en het niet vinden. Gewoon alle draadje losgehaald en van 0 begonnen, raad eens ... Inderdaad van de eerste keer werkte het
.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (13%)]
Op 16 juni 2008 19:54:29 schreef Jasper91:
in de manual staan 2 PGM aansluiting maar er is maar 1 PGM kabel.. moet die dan niet op allebei aansluiten?
Datasheet en topic lezen, als je iets vraagt is het ook wel handig om de antwoorden te lezen.
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
In de beschrijving van de Wisp648 staat 2x PGM bij de 40 pins PIC's getekend (pin 36 en 38).
Dat betekent nog niet dat deze bij de 18F452 beide de PGM zijn!
Bij de ene 40-pins PIC type zit PGM op pin 36 en bij een ander 40-pins type op pin 38.
Dus...
Om daar achter te komen de datasheet van de 18F452 lezen, want daar staat welke de PGM pin is bij dit type.
Kijk bij de plattegrond tekening van de 18F452 in de datasheet van deze PIC.
Op 16 juni 2008 19:27:22 schreef Jasper91:
Hij kan via Bumblebee iig niet checken welke PIC het is (Device Code: FFFF; Probably connection or power failure)
Ik ga voor de hardware, op school hadden we exact deze (*^$#@$%^$#@!!!!) breadboardjes. Ik heb toen uren zitten klooien met mijn schakeling toen ik erachter kwam dat een baantje in dat breadboardje niet deugde. Dus ik zou bumblebees raad eens opvolgen een alles OP de pootjes van je PIC nameten.
De kans is groter dat het gewoon een verkeerde pinout is vrees ik. Nuja als de TS al niet tot pagina 5 van de datasheet raakt dan moet hij dat maar weten
. Iedereen doet tenslotte nog met de 'hulp' wat hij wil hé.
Ik sluit ook niet uit dat het een verkeerde pinout is maar dat merk breadboardjes hebben mij ook uren gekost en dit is iets waar je niet snel aan twijfelt.
Jasper91
Ik heb de datasheet al de eerste keer nagekeken en daar stond pin 38.. dus ik die aangesloten en toen werkte die niet. Dus toen heb ik allebei maar geprobeerd maar toen bleek hij nog steeds niet te werken.. dus dat over 'niet in datasheet kijken' is onzin
Iig heb ik alles 3 dubbel gechecked (inc VSS en VDD) maar nog steeds geen 'device recognition' dus ik denk dat ik alle bajesant maar ff ga doormeten..
Ja een glazen bol heb ik natuurlijk niet. Maar dan had je moeten duidelijk maken dat je ondertussen al iets anders geprobeerd had. Wij kunnen alleen van de gegevens die we hebben uit gaan, das de foto dus.
Heb je al eens alles uitgetrokken en kabeltje per kabeltje (zo veel zijn het er nu ook niet) terug ingestoken, met de datasheet voor/naast u.
[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (17%)]
Op 16 juni 2008 20:48:27 schreef Jasper91:
Ik heb de datasheet al de eerste keer nagekeken en daar stond pin 38.. dus ik die aangesloten en toen werkte die niet. Dus toen heb ik allebei maar geprobeerd maar toen bleek hij nog steeds niet te werken.. dus dat over 'niet in datasheet kijken' is onzin
Waarom geef je dan zo'n ongelukkig antwoord, en waarom prik je PGM op beide als je al gelezen hebt dat het pin 38 is...
Heb je al 100nF over de voeding gezet?
En deze vraag staat ook nog open:
Op 16 juni 2008 09:35:13 schreef Wouter van Ooijen:
waar haal je de voeding vandaan?
Verder vind ik een gedraaid voetje in eenbreadboard niet super en imo ook nog eens overbodig.