Mijn Samsung reciver van KPN doet het niet meer weet iemand misschien waar ik en schema ervan kan vinden
Alvast bedankt voor alle tips
Mariusz.

Slechte voeding, elco's vervangen.

Weet je het uit ervaring of is het een gok?

En bij gebrek aan verdere informatie ook de beste gok die je zo zou kunnen maken, gok ik ;)

Ik begrijp het maar wil toch graag weten of er schema’s te vinden zijn op het net. Bedankt voor alle reacties.
Mvg.
Mariusz.

Wat wil je daarmee als bovenstaande tip niet voldoende is?

Voor deze keer is het voldoende hoop ik. Wil graag weten waar ik dat soort dingen kan vinden voor de volgende keer mocht het nodig zijn Henry

Het internet staat vol schema's, een goede Google opdracht uitvoeren is wat je nodig hebt: merk en type van het apparaat plus schematic of servicemanual.

Wel veelal betaald!

Verzamelsite (gratis): http://www.eserviceinfo.com/

Maar waarom ga je niet inhoudelijk in op de replies?

Wat bedoel je daar precies mee Henry?

bijv wat je met die voeding moet doen.

En als je geen elco's lukraak wilt vervangen kan je natuurlijk ook melden wat het probleem is en eventueel tests uitvoeren waaruit blijkt dat de voeding wel of niet stuk is... Kennelijk zijn er geen mensen hier die zo'n schema hebben liggen dus dan krijg je alternatieven aangereikt.

Idd,
De elco's staan letterlijk te gloeien van ellende in die dingen. Vervangen is een hele goede gok.

Allemaal vervangen? Wie weet waar ik het beste nieuwe kan bestelen en wat mag het ongeveer kosten?

Bestelen, foei dat mag niet van oom agent. ;)

Oa Conrad en Display hebben elco's die geschikt zijn hoge frequenties en dus geschakelde voedingen.

Maar bekijk de voeding eerst maar eens, de fout is vaak zichtbaar.

Ik begrijp dat je bedoelt condensatoren die zijn opgeblazen (staan bol)?

Bol en/of nat (print goed schoonmaken) en ze voelen warm/heet aan.

Vorig jaar had ik hier een satellietreceiver met hetzelfde, en daar was een van de elco's nat en behoorlijk op temperatuur. Voedingsspanning week ook af.

Bij die receiver was de diode voor die elco de boosdoener, lek geslagen (te heet), maar meestal wordt het apparaat gewoon te warm wat ook vaak komt door de ongelukkige plaats in een kastje.

Ik ga met de tips aan de slag, bedankt voor alle tips. Als het gelukt is met de reparatie dan laat ik het weten.

mariusz heb jij ondertussen al succes met het repareren van je voeding?

ik heb een smt-1000t van mijn tante gekregen, en deze heeft een tikkend geluid in de voeding.

ook gaat het lampje niet branden, dus ben bang dat ook mijn voeding defect is.

ik heb geen bolle of lekkende elco's op mijn print kunnen vinden.

Bij de firma Farnell kun je ook als particulier bestellen.
Van Panasonic kun je zogenaamde ultra low ESR, long life elco's krijgen.
In geschakelde voedingen is het beter om 105 graden elco's te gebruiken, ipv de gebruikelijke 85 graden.
Een elco van bv 10V 1000uF kost (afhankelijk van fabrikant, kwaliteit en specificaties) tussen de 0,50 en 1,50.
Op sommige plaatsen kun je beter een "maatje groter pakken", op andere plaatsen in een design is dit zwaar af te raden. Dit is een stukje ervaring.

Ik kan u zwaar afraden de elco's te kopen in een lokaal electronicazaakje. Hier krijg je vaak yung-hang-fuck elco's van een of ander vaag chinees merk. De prijs die ze voor deze dingen vragen zijn vaak nog hoger, dan de best-quality elco's van een gerenomeerd merk....

Ik heb zelf ook hele slechte ervaring met die metalic SMD-elcootjes.

Conrad heeft ze van Yageo (low ESR), prima elco's.

Yageo is idd een goed merk.

Mijn ervaring met conrad was echter dat ik op de plaatjes destijds philips-elco's zag (en bestelde), maar dat ik een duidelijk Chinees merk kreeg.

Datasheet zit erbij, niet op afbeeldingen afgaan.

oplossing van het voedingsprobleem is 2 condensatoren
van 1000uf 10v 105c vervangen door 2 condensatoren van 25v.

Waarom zou je in een elko van 10v moeten veranderen naar een 25V type?