Lm317 defect na kortsluiting.

Goede middag allen,

ik heb een regelbare voeding gebouwd rond de lm 317

Nu had ik eens geprobeert om over de 1,5 A te gaan. Ik had hem afgeregeld op 2 volt, en een vermogen weerstandje van 1 ohm op zijn uitgang gehangen.
Er zou dus een stroom van 2A moeten gaan vloeien. er kwam in eerste instantie geen vonkenshow, maar mijn spanning liep onmiddelijk op naar een hogere spanning (weet niet welke, meetbereik was niet goed) en de stroom liep door tot wel 6 Ampere !!!!

enkele seconde later voor ik tegoei besefte wat er gebeurde kwam er een knal uit de lm. Heb toen maar rap de spanning afgezet.

Nu dacht ik, tzal wel een typish goedkoop japans component zijn geweest, of toevallig een slechte, heb hem dus vervangen door een andere van texas.

Toen deed hij het weer, en wou toen nog wel eens even de test doen. Opnieuw met een weerstandje van 1 ohm, en maar heel even laten raken om te kijken wat er gebeurde, maar opnieuw was het component dood.

Nu is mijn vraag hoe dit kan gebeuren. In de datasheet staat dat ze kortsluit vast is.

de aangelegde spanning is ongeveer 22 volt (gelijkgericht en afgevlakt)

Er staat wel een serieuze capaciteit voor het spel, 5 exemplaren van 4700µF, zou het hier door kunnen komen?

MVG

Ojeke

Arco

Special Member

Een zekering er tussen is toch ook wel handig... :+

Was 'ie misschien verkeerd aangesloten? Waar zitten de 4700uF elco's? (Aan het 'spel', maar wat is dat voor spel?)
Ingangsspanning te hoog opgelopen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Je hebt hem toch wel goed gekoeld he ?

En die dingen zijn zelfs dan beperkt beveiligd en kunnen zeker stuk !

Op 26 juli 2008 13:11:38 schreef Arco:
Een zekering er tussen is toch ook wel handig... :+

Was 'ie misschien verkeerd aangesloten? Waar zitten de 4700uF elco's? (Aan het 'spel', maar wat is dat voor spel?)
Ingangsspanning te hoog opgelopen?

zekering is misschien wel handig ja :d

verkeerd aangesloten denk ik niet, zal dadelijk na kijken zit goed

de 5 elco's zitten achter de gelijkrichtings brug en voor de lm317. zoals c1 in dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

met spel bedoel ik de lm317 ;)

Arco

Special Member

Ik mis een ontlaad-diode over R1 (zie datasheet). Zonder deze zal de 47uF elco niet snel genoeg ontladen en kan de boel de lucht in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De potmeter zit ook niet echt handig geplaatst in het schema, als je hem snel dicht draaid verbrandt deze doordat ie C3 moet kortsluiten/ontladen.
Beter is om alleen de adjust aan de loper van de potmeter te verbinden.

Transistors are Cool Tubes are Hot

die elco zit er ook niet op

misschien toch handig om het schema te posten
http://jorisk.be/upload.tmp/regelbarevoeding.JPG

MVG

Ojeke

En hoe had je de LM317 gekoeld?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Arco

Special Member

Begrijp het nu nog minder. Waar zitten die 2 potmeters aangesloten? (Misschien een compleet schema?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

jazeker, maar deze werd nog niet eens lauw

sorry, verkeerd scema, nu staat het juiste er op

[Bericht gewijzigd door ojeke op zaterdag 26 juli 2008 13:36:48 (23%)

Ojeke, misschien is het handig de andere CO'ers te zeggen dat er van geen potmeter sprake is en dat het µC gestuurd is. Leuk project ik hoop echt dat het lukt.;)

klein is fijn

Moderator

Van 22V naar 2V bij 2A is 40W wat dat ding moet verstoken! Daar wordt ie niet lauw van. Daar wordt ie heet van.

Zoiets kan zo'n ding alleen aan met een redelijk koelblok. En dan moet je nog een goede warmtegeleiding tussen regelaar en koelblok hebben ook. Zoniet, boem.

Op 26 juli 2008 13:31:16 schreef ojeke:
misschien toch handig om het schema te posten
http://jorisk.be/ojeke/co/regelbarevoeding.bmp

Misschien ook handig om dat in gif of png formaat te doen, ipv in bmp.

Ik zie overgens geen LM317 in het schema? Wel een LT337, en ik hoop niet dat je daar een LM317 op dezelfde manier heb aangesloten, want die heeft een andere pinout.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 26 juli 2008 13:41:35 (44%)

Hoe kan dat eigenlijk? In de datasheet staat toch dat een LM317 thermisch is beveiligd? Of is een datasheet meer een soort reclameblaadje waar de dingen mooier worden voorgesteld dan ze zijn?

EDIT: @KIF daar zeg je al zoiets.

Arco

Special Member

Ik neem aan dat de bovenste kapot gaat? (Hoop wel dat het geen LM337 is zoals in het schema staat...)
Deze mist ook een diode over de 240 Ohm weerstand om te voorkomen dat de ADJ ingang hoger wordt als de uitgang...
De 240 Ohm weerstand wordt gebruikt voor current limiting. Dat werkt natuurlijk niet meer als je er een LM358 uitgang 'hard' aan vast knoopt die probeert de ingang hoog te houden...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 26 juli 2008 13:50:48 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fzwart

Golden Member

Er zit nogal behoorlijk kwaliteitsverschil tussen componenten. Heb hier zelf een tijd met eenzelfde voedinkje liggen klooien omdat ie niet stabiel te krijgen was. Na veel gezoek bleek de LM317 aan de uitgang 0,2 Volt in te zakken op het moment dat je 100 mA trekt. Dat ding deed niet echt moeite om die 1.25 Volt tussen uitgang en controlpin te houden. 1 Volt was 'm ook wel goed genoeg .... En daar zat ook een Texas embleem op. Een ander exemplaar er in deed wonderen.
Zal wel een vage chinese kloon geweest zijn maar ik heb geen idee meer heb hoe ik er aangekomen ben.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

- de url is aangepast naar jpg
- Het is inderdaad de bovenste die problemen geeft.
- heb al 2 verschillende componenten gebruikt, zelfde effect, kan nog eens zoeken naar een 3de
- zal er een diode over gooien, misschien om de lading van de adj weg te krijgen. (is een IN4007 voldoende)
- Het is inderdaad het verkeerde component, was ik bij het bouwen ook achter gekomen, maar het goede component zit er in met de aansluiting van de datasheets
- Ok, hij moest inderdaad een groot vermogen kwijt raken, maar de 2de keer is hij nog geen halve seconde op de belasting gehangen, weet niet of hij daar al direct loeiend heet van moet worden, de koeling is overgens goed denk ik, strak aan koelblok met pasta er tussen.

Had hem voorheen al eens belast tot 1,5 A op 12 volt, en dit ging goed. Hoger kon ik niet gaan omdat de microcontroller belet om over de maximum stroom te gaan. Wanneer dit wel zou gebeuren dan moet hij in veiligheid springen en moet de lm naar minimale spanning worden getrokken. Dit is ook 2 keer gebeurt toen ik hem over de 1.5 A wou krijgen door een plots toenemende belasting. Deze veiligheid zou normaal er voor zorgen dat de spanning in minder dan 100ms tot 0 word gebracht. Deze beveiliging is lichtjes getest en ze werkte, van de tijd ben ik niet zeker, maar zal zeker niet langer zijn geweest.

[Bericht gewijzigd door ojeke op zaterdag 26 juli 2008 13:56:47 (30%)

Sine

Moderator

Als hij gloeiend heet kan worden is het dus niet goed, om wat vermogen weg te stoken is een RUIM koelblok nodig, dus geen dingetje wat om een TO220 behuizing past.

Er zijn grenzen aan wat de beveiliging kan opvangen.
Een -op thermische schaal- niet te snelle overbelasting (waarbij men binnen de abs. max. specificaties blijft) gaat meestal wel goed.

Het schema, met een spanningsbron aan de de adj, is imo wat vreemd. Hoe moet dat ooit regelen ?

Arco

Special Member

Het schema, met een spanningsbron aan de de adj, is imo wat vreemd. Hoe moet dat ooit regelen ?

Die zorgt er dan ook voor dat de regelaar zich opblaast, omdat current limiter zo niet meer werkt....

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat zal het probleem ook zijn denk ik.
Ik ben er maar eens opgekomen toen ik keek wat er feitelijk met de potmeter gebeurt in het bekende schematje, uit mijn metingen bleek dat ze enkel een beetje de spanning regelde, en dat de lm deze volgde (+1,25volt)

dus heb hem eens proberen te vervangen door een opamp, en het werkte, toen had ik natuurlijk niet zo diep gaand getest, wel op een lamp van 24 volt, en dat ging goed (die trok ongeveer 800 mA op 15 volt.

Op 26 juli 2008 14:02:04 schreef Arco:
[...]
Die zorgt er dan ook voor dat de regelaar zich opblaast, omdat current limiter zo niet meer werkt....

als ik er nog een lm voor zet, en deze de current laat limiteren op 1,5A, zou het dan wel werken?

Ik zou zeggen dat ik het zou proberen, maar heb nog maar 1 werkende LM

dit is een link naar de koel blok http://jorisk.be/ojeke/co/koelblok.JPG

Als je nog een LM317 nodig hebt kan ik die misshien wel bezorgen. Ik heb al eens tegen jou vertelt waar die vandaan komt he.

Arco

Special Member

In de datasheet staat een voorbeeld. Een diode tussen opamp en adj. ingang, zodat de opamp de ingang alleen lager, en niet hoger kan maken.
Normaal kan de ADJ ingang nooit hoger worden als VOut. Als dat wel gebeurt, zal de regelaar denken dat er wat mis is, en de uitgangsspanning steeds hoger maken om te proberen het verschil op 1.25v te krijgen, wat niet lukt...
Hierdoor wordt de stroom steeds hoger, tot de boel ploft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kan goede verklaring zijn, maar welk schema bedoel je?

in deze datasheet de eerste op pagina 17?

http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf

MVG

Ojeke

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com