Show your projects! Part 9.

Dit topic is gesloten

Over de zaagvaardigheden van smoerijf zullen we maar even geen commentaar geven. Maar als daar nog bramen aan de te-belichten kant zitten, loopt het sowieso mis. De print moet vlak aansluiten op de layout, zonder dat er een spoortje licht van opzij tussen kan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Beprinte-zijde lag tegen de print.

Voor het afzagen/breken/knippen/.. van stukken printplaat moet ik nog iets beter zoeken dan een ijzerzaag die maar tot 8cm diep kan. (op school hebben we een zo'n knip-ding, ben ik in de vakantie weinig mee)

Edit: Mag ik ontwikkelaar in een dichte fles bewaren?

[Bericht gewijzigd door smoerijf op woensdag 20 augustus 2008 21:48:49 (11%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik vind het goed gelukt als ik kijk naar hoe mijn led belichtingsproject is misgelopen. Mooie behuizing geen effect. Ik ga het dus wederom met tl buizen doen maar nu met meer kennis van wat ik doe.

Voordelen van buizen ten op zichte van leds:

* Voeding is makkelijker
* Aanschaf goedkoper
* Meer UV licht uit een buisje
* Je hoeft alleen een behuizing te maken niet nog een printplaat voor de leds.
* Makkelijker bij grote printoppervlaktes

Dit natuurlijk in het geval van een gezichtsbruiner.

Voordelen LEDS

* Zeer geschikt bij kleine printoppervlaktes bespaart je veel ruimte.
* ziet er gewoon cool uit :d
* Best makkelijk aan te sluiten maar wel een (test) printje nodig om de leds te rangschikken
* veel kleiner gewicht.
* Leds zijn relatief goedkoop via internet te krijgen

LED there be light
leime

Golden Member

Dremel + slijpschijf ;)

Om je ontwikkelaar te bewaren zou ik een dichte fles nemen, met een gaatje in de dop en over dat gaatje dan een stukje plakband doen.

emiel

Op 20 augustus 2008 21:45:42 schreef smoerijf:
Beprinte-zijde lag tegen de print.

Voor het afzagen/breken/knippen/.. van stukken printplaat moet ik nog iets beter zoeken dan een ijzerzaag die maar tot 8cm diep kan. (op school hebben we een zo'n knip-ding, ben ik in de vakantie weinig mee)

Edit: Mag ik ontwikkelaar in een dichte fles bewaren?

Gaatje maken in de dop van de fles en daar een plakbandje over heen doen.

Als er dan druk inkomt kan het weg. oh en weinig licht bij laten komen het liefst niet.

LED there be light

Fles is nu volledig dicht, ga ik morgen een gaatje in maken en gaat verhuizing richting kast.

Voor diegene die misschien benieuwt zijn: er zitten 450 leds in en voorlopig een 100VA trafo (ik wacht op een bestelling van reichelt voor een 48VA)

Ik had ook nog een test voor deze test gemaakt voor belichting tijd beginnend bij 3 min en in stappen van 1 min tot 11 min. vanaf 6min schoot er niets meer over van de layout.

Op 20 augustus 2008 21:51:55 schreef Joeri de Man:
Ik vind het goed gelukt als ik kijk naar hoe mijn led belichtingsproject is misgelopen. Mooie behuizing geen effect. Ik ga het dus wederom met tl buizen doen maar nu met meer kennis van wat ik doe.

Voordelen van buizen ten op zichte van leds:

* Voeding is makkelijker
* Aanschaf goedkoper
* Meer UV licht uit een buisje
* Je hoeft alleen een behuizing te maken niet nog een printplaat voor de leds.
* Makkelijker bij grote printoppervlaktes

Dit natuurlijk in het geval van een gezichtsbruiner.

Voordelen LEDS

* Zeer geschikt bij kleine printoppervlaktes bespaart je veel ruimte.
* ziet er gewoon cool uit :d
* Best makkelijk aan te sluiten maar wel een (test) printje nodig om de leds te rangschikken
* veel kleiner gewicht.
* Leds zijn relatief goedkoop via internet te krijgen

Waarom zo moeilijk maken? wat is er mis met power leds? ze zijn in verhouding makkelijk 2X zuiniger dan de gewone leds. plaatsen: zelfs makkelijker dan TL. en zijn in totaal nog zeer voordelig. voordeliger dan gewone leds toch al! en met een minimale schakeling kun je die makkelijk aansturen.

[Bericht gewijzigd door snypermann op woensdag 20 augustus 2008 22:26:56 (97%)

Edit: Mag ik ontwikkelaar in een dichte fles bewaren?

-ontwikkelaar- wel, ik neem tenminste aan dat je de gootsteenontstopper / natrium hydroxide gebruikt. Neem wel een kunstof fles (liefst HDPE of LDPE, beter geen PET), want glas wordt (langzaam) aangetast. Sterker nog: de ontwikkelaar reageert met CO2 uit de lucht waardoor hij minder werkzaam wordt.

-etsmiddel- zou ik juist niet in een afgesloten fles bewaren. gaatje+plakbandje = prima oplossing. Etsmiddel gaat juist wel in een glazen fles, liefst van dat bruine glas.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

Ik bewaar mijn ontwikklaar in een harmonika-fles. Die is lichtdicht, en je kan alle lucht er uit duwen terwijl je er de dop op schroeft.
Groot nadeel is de aanschafprijs. Een plasic fles die geen licht doorlaat, die goed afsluit en die je kan samenknijpen bij het sluiten, zal het net zo goed doen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/64455

Een heel mooi idee, heb er vlug een paar gemaakt voor op het BreadOut bord.
http://i33.tinypic.com/2na38mo.jpg
http://i37.tinypic.com/2gwt5hi.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Sine

Moderator

Op 20 augustus 2008 21:52:58 schreef leime:
Dremel + slijpschijf ;)

Geintje hoop ik ?

Zo niet : Laat dat ! epoxy stof = zooi

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Insnijden met een stanley mes , afbreken, en even een vijl er langs.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 augustus 2008 22:19:38 schreef snypermann:
[...]
Waarom zo moeilijk maken? wat is er mis met power leds? ze zijn in verhouding makkelijk 2X zuiniger dan de gewone leds. plaatsen: zelfs makkelijker dan TL. en zijn in totaal nog zeer voordelig. voordeliger dan gewone leds toch al! en met een minimale schakeling kun je die makkelijk aansturen.

helemaal niets, eerst wou ik ook met gewone 5mm leds te werk gaan, maar dat bracht ook wel wat kosten mee + een grote printplaat. Nu betaal ik evenveel aan de leds ( 5 X 1W uv) maar ik verwacht een beter lichtopbrengst en spreiding van het licht. Het nadeel is wel dat je ze moet koelen.

Op 21 augustus 2008 08:03:01 schreef vdbeke:
[...]

helemaal niets, eerst wou ik ook met gewone 5mm leds te werk gaan, maar dat bracht ook wel wat kosten mee + een grote printplaat. Nu betaal ik evenveel aan de leds ( 5 X 1W uv) maar ik verwacht een beter lichtopbrengst en spreiding van het licht. Het nadeel is wel dat je ze moet koelen.

zelf gebruik ik zelfgemaakte waterkoeling. mijn leds-verlichting is nog niet helemaal af. vanaf dat het af is, komt het hier ook op!
ik heb 3X cree 7090: 3W met 290lm per led.(het zijn witte en gebruik ik als verlichting voor de bureau)

Mijn vernieuwde labvoeding is zo goed als af. Tijd om wat plaatjes te schieten:

http://prosje.be/CO/LabV/LabVOpgebouwdKlein.jpg
Het binnenwerk. Het printje dat op z'n zij hangt is de fansturing (met een ATtiny13, of wat dacht je?).

http://prosje.be/CO/LabV/LabVFrontKlein.jpg
Het bedieningspaneel.

Enkele testjes met een dynamische belasting leveren dit op:

http://prosje.be/CO/LabV/1-5A-1kHzKlein.jpg
Hier varieert de stroom sinusvormig tussen 1A en 5A aan een frequentie van 1kHz. Dat levert een rimpel op de uitgang van minder dan 50mA.

http://prosje.be/CO/LabV/1-5A-10kHzKlein.jpg
Bij een frequentie van 10kHz krijgt de voeding het moeilijk: de rimpel bedraagt nu 160mV!

Laat ik de frequentie zakken tot 1Hz, dan beweegt er niets meer op de scoop. Er beweegt wel wat op het LCD. Doordat de GND van de AVR verbonden is met de positieve uitgangsspanning, is het een makkie voor die om de stroom te meten en weer te geven op het scherm in de vorm van een balk.
Hier een filmpje (10MB) van het gebeuren.

1 Streepje komt overeen met 100mA; een blokje met 0.5A.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

@Pros: Geen afbeeldingen te zien hier... Filmpje werkt ook niet, krijg een server not found van Firefox.

Ik zie geen foto's? En als ik het url in de adressblak plak 404 error...

Edit: dan zijn we met z'n 2 :p (ook firefox hier)

Nu zie ik het wel, Dat gewicht wil je waarschijnlijk niet weten :p

[Bericht gewijzigd door smoerijf op donderdag 21 augustus 2008 12:57:52 (24%)

Ik heb enkele malen op de "herlaad" knop geklikt. Alles wordt netjes getoond in Firefox. Ook Konqueror toont alles zoals het moet.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik zie de plaatjes gewoon met Firefox.

Die voeding is wel heeeeeeeeel erg groot. Mijn 60V 6A labvoeding is toch zeker 5 keer zo klein.

Frontplaat ziet weer geweldig uit. Ik blijf die knopjes cool vinden.:P

Not Found

The requested URL /LabV/1-5A-10kHzKlein.jpg was not found on this server.
Apache/2.0.52 (CentOS) Server at pros.gethost.be Port 80

... >_<

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Dit topic is gesloten