De labvoeding in een nieuw jasje.

Ik heb nog enkele vraagjes over de voeding, ik heb nu niet door de hele thread gebladert dus sorry als het al beantwoord is.

A) Die bf256C, kan ik daar ook iets anders voor nemen?
B) Die 1N4004 mag dat ook een 1N4007 zijn?
C) Die gelijkrichter (KBL01) mag dat ook een Kbl04 zijn?
D) De transformator, moet dat 2*12V (in totaal 2A, dus 24VA) of 2*12V elks 2A (dus 48VA)?

Henry S.

Moderator

Op 3 juli 2008 21:53:42 schreef chrome:
Ik heb nog enkele vraagjes over de voeding, ik heb nu niet door de hele thread gebladert dus sorry als het al beantwoord is.

En waarom niet? Het topic bevat zelfs een zoekfunctie.

A) Die bf256C, kan ik daar ook iets anders voor nemen?

Ja.

B) Die 1N4004 mag dat ook een 1N4007 zijn?
C) Die gelijkrichter (KBL01) mag dat ook een Kbl04 zijn?

Datasheets lezen

D) De transformator, moet dat 2*12V (in totaal 2A, dus 24VA) of 2*12V elks 2A (dus 48VA)?

Staan de trafo's in serie of parallel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Van die B en C ben ik vrij zeker maar ok dan

A ) Enig idee welke, ik zoek er een die ze bij dick best verkopen.

En de transformatoren staan in serie dus 48VA ?

Henry S.

Moderator

Op 3 juli 2008 23:07:44 schreef chrome:
Van die B en C ben ik vrij zeker maar ok dan

A ) Enig idee welke, ik zoek er een die ze bij dick best verkopen.

Dat beperkt keuze nogal.
BF245C is geschikt (staat in het topic), maar zal je ergens anders weg moeten halen. Of proberen met de J310.

En de transformatoren staan in serie dus 48VA ?

Volgens een belangrijke wet wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt, die j310 heeft hij.

Moet ik alleen nog een goede transfo vinden.

Wat me wel raar lijkt is dat de transfo 2A levert en er maar maximum 1.5A uitgehaalt kan worden (uit de voeding).

Of is dit verkeer begrepen?

[Bericht gewijzigd door chrome op donderdag 3 juli 2008 23:23:33 (78%)

Henry S.

Moderator

Het waarom is in tig topics behandeld... Bij gelijkrichting gaat de spannning omhoog, waarom zou de stroom dan gelijk blijven?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 3 juli 2008 23:21:59 schreef chrome:
Wat me wel raar lijkt is dat de transfo 2A levert en er maar maximum 1.5A uitgehaalt kan worden (uit de voeding).

Sterker nog ... er is eigenlijk nog maar 1,2A uit te halen

Henry S.

Moderator

Idd, de laatste 300mA krijg je kado.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik zou ook deze voeding eens willen maken maar de transfo dat ik liggen heb is er één die 1*24V 2A levert aan de secundaire dus qua vermogen geen probleem, maar mag ik dan de D1,D2 en C3 weg laten of hoe moet ik deze dan schakelen. GND is dat de aarding of waaraan moet je dit dan verbinden?

Sine

Moderator

Dat gaat niet werken, je hebt een trafo van 24V nodig met een middenaftakking ( 2x12V dus )

De schakeling rond D1,2 en C3 fabriekt een negatieve voedingsspanning.

Henry S.

Moderator

Of een extra hulptrafo, 8V/1VA is meer dan genoeg. Geen D1/D2/C3 gebruiken maar met een brugcel een negatieve gelijkspanning opwekken, 0V aan de GND. Zie diverse topics daarover.

GND is de massa, en alleen gebruikt als referentie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi,

Ik heb aantal vraagjes over deze labvoeding, misschien dat u mij hiermee kunt helpen?

1. Kan ik voor P2 ook twee potmeters in serie zetten. 1 met een hoge waarde en de ander met een lagere waarde. (dus bijvoorbeeld 4k7 en 220r)
Zodat je hem kunt 'fine tunen'?

2. Heeft iemand ervaring met deze dvm's, of kan ik er beter een van conrad of iets dergelijks nemen.

http://www.samenkopen.net/action_product/762661/169235
http://www.samenkopen.net/action_product/762661/660149

3. Ik wil graag op de behuizing een aantal aansluitingen maken voor vaste spanningswaarden, via spanningsregelaars.
Kan ik die gewoon samen met de dvm's allemaal parallel op C2 aansluiten. En moet dit nog verder afgevlakt worden.

Alvast bedankt:)

Hugo Welther

Moderator

Voor de DVM's moet je aparte voedingen gebruiken die volkomen galvanisch gescheiden zijn van de schakeling waarin je meet. Dus een apart trafotje, brugcel, afvlak elko en spanningsregelaar per DVM. Doe je dan niet zijn de DVM's onmiddelijk RIP.
Alleen de dure DVM modules hebben de mogelijkheid dat de voeding uit de te meten schakeling wordt betrokken.

Over C2 staat >24V. Je kan hier spanningsregelaasr op aansluiten, maar deze moeten dan wel een flink vermogen gaan verstoken. Bijv een 5V regelaar moet dan (Vin-Vuit) x Iuit = 19 x 1A = 19W warmte gaan verstoken. Dat worden flinke koelplaten.
Ik zou hier een aparte voeding voor maken.

Een fijnregeling is niet nodig. Met je DVM kan je de spanning toch nauwkeurig instellen. Neem dan 10-slagen potmeters.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Met een 10-slagen potmeter draai je jezelf kreupel... :-)

4k7 in serie met 220R zal prima werken, als je niet vergeet de fijninstelling halfweg te zetten voor je aan de grofinstelling draait.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 21 augustus 2008 18:17:09 schreef Hugo Welther:
Voor de DVM's moet je aparte voedingen gebruiken die volkomen galvanisch gescheiden zijn van de schakeling waarin je meet. Dus een apart trafotje, brugcel, afvlak elko en spanningsregelaar per DVM.

Waarom moetten ze allebij een aparte voeding hebben eigenlijk? (ik mijn voeding heb ik ook 2 aparte voeding hoor, maar uit nieuwschierigheid)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Hugo Welther

Moderator

Omdat in de ICL7106, de chip waar deze metertjes op zijn gebaseerd, de nul wordt "opgetild" naar -5V. Er staat tussen de meetnul en de voedingsnul -5V.
Knoop je alles aan elkaar dan sluit je intern een deel van de chip kort.
Bekijk de datasheet maar eens van de ICL7106.

De dure DVM modules >€20,- hebben meestal een ICL7660 op de print die -5V genereerd uit de voedingspanning. Of ze moeten met een symmetrische voeding worden gevoed.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 augustus 2008 18:17:09 schreef Hugo Welther:
Voor de DVM's moet je aparte voedingen gebruiken die volkomen galvanisch gescheiden zijn van de schakeling waarin je meet. Dus een apart trafotje, brugcel, afvlak elko en spanningsregelaar per DVM.

Daarvoor konden we toch deze schakeling bouwen?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/454050#454050
of was die ergens anders voor..

Over C2 staat >24V. Je kan hier spanningsregelaasr op aansluiten, maar deze moeten dan wel een flink vermogen gaan verstoken.

Ik zou dan alleen hiervoor gewoon een trafo van 12V moeten plaatsen.
Die 12V kan ik niet van de trafo voor de labvoeding pakken hè.

Sine

Moderator

Met een transistor twee diodes en wat kleine frut kun je die negatieve spanning ook bakken :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2907.JPG

Dit komt uit de datasheet van een industrieele paneelmeter, en ik heb het zelf al een paar keer gebruikt in mijn voedingen.

hoi,
heb net deze voeding eens gemaakt op een testprint. Maar krijg maar max 3V aan de uitgang. over de diodebrug meet ik 35V en C2 laadt ook volledig op. Waaraan zou het kunnen liggen?

Henry S.

Moderator

Op 21 augustus 2008 20:39:29 schreef Sine:
Met een transistor twee diodes en wat kleine frut kun je die negatieve spanning ook bakken :

Wordt alleen moeilijk bij zo'n black blob.

Op 24 augustus 2008 12:59:16 schreef styl:
hoi,
heb net deze voeding eens gemaakt op een testprint. Maar krijg maar max 3V aan de uitgang. over de diodebrug meet ik 35V en C2 laadt ook volledig op. Waaraan zou het kunnen liggen?

Verkeerde bedrading, zoals wel vaker gebeurt: http://www.circuitsonline.net/forum/search

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Die RC combo is makkelijk te vinden, het is alleen de vraag of de gnd ook naar buiten gevoerd is.

kun je de uitgangen van twee van deze voedingen koppelen tot 0-50V of 0-2A?

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

Ik ben op zoek naar schema's van een volt en ampere meter.
Nergens vind ik deze hoe komt dit?

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

bedankt :)
nu kan ik volledig verder met mijn gip

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 september 2008 19:29:28 (62%)