De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Op 16 september 2008 12:26:53 schreef Liike_Miike:
Ik ben op zoek naar schema's van een volt en ampere meter.
Nergens vind ik deze hoe komt dit?

Omdat je niet goed zoekt?

Dit is in vele topics beschreven, en een paar posts eerder heb je het complete schema van een voltmeter.

Voor een GIP vragen we even wat meer innitiatief van jouw kant.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Die CA3062 hoort in het natuurhistorischmuseum ..

Kijk liever naar een ICL7107 oid

Hugo Welther

Moderator

Zullen we hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/65364 verder gaan. Het wordt zo onoverzichtelijk als Liike_Miike in twee topics bezig is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 september 2008 19:27:47 schreef Hugo Welther:
Zullen we hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/65364 verder gaan. Het wordt zo onoverzichtelijk als Liike_Miike in twee VIER topics bezig is.

Bovendien staat het ICL-schema notabene op foto in een post van Sine ergens op de vorige pagina; vlak boven de post van Liike_Miike. Een beetje eigen initiatief kan geen kwaad... ;)

Op 17 september 2008 19:51:24 schreef Buzz:
[...]

Bovendien staat het ICL-schema notabene op foto in een post van Sine ergens op de vorige pagina; vlak boven de post van Liike_Miike. Een beetje eigen initiatief kan geen kwaad... ;)

dat schema is bijna onleesbaar en heb ampere meter ook nodig ;)

Klik er op en het is automagisch prima leesbaar.:)
Bovendien: De eerste hit van Google geeft je een perfect schema met dat IC... De tweede hit geeft je bovendien het schema voor een voltmeter met datzelfde IC. Nogmaals: wat eigen initiatief kan écht geen kwaad! Je mag er zelf ook wel wat moeite in stoppen, het is uiteindelijk jóuw opleiding!

Zo... En nu stop ik met huiswerk maken voor Liike_Miike, de rest mag je lekker zelf opknappen! :)

Euh ge zijt bedankt maar heb een ander schema gevonden..
mijn doorzettings vermogen is er nog altyd gelijk op de atletiek piste :)

Om maar weer eens een keer terug te komen op dit topic:p

Ik heb de schakeling ook gebouwd, maar dan op een breadbordje. en hij werkt. Alleen wordt de 1k/5W weerstand vrij heet.

Heb hieronder een aantal meetwaarden.
(Alles is gemeten met de 'com pen' aan de gnd)
B1: 35.7 V
C1: 35.5 V
C2: 35.7 V
C4: -11.9 V
D4: 33.4 V
D5+D6: 1.4 V
D7+D8: -1.3 V
tussen gnd en pin 2 van IC1: 34.5 V
tussen gnd en pin 3 van IC2: 34.5 V
tussen pin 1 en 2 van IC2: 1.25 V
hoort dit, of is er iets verkeerd gegaan. Die 33.4 op D4 lijkt me ook vrij hoog.

Robin

Op 2 oktober 2008 20:02:02 schreef robbiej:
Alleen wordt de 1k/5W weerstand vrij heet.

Definieer 'vrij heet'. Waarom denk je dat hij 5W is, die zal gaan dissiperen. Je kunt hem nog aanraken?

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat R1 betreft: die verstookt iets meer dan 1W, en zal bijgevolg "heet" aanvoelen. Daar is niets mis mee. Als je hem aanraakt met een natte vinger, en dat begint meteen te kissen, dán zou ik me zorgen beginnen maken... :-)

Verder is de spanning over D4 gelijk aan de spanning op pin 3 van IC2, verminderd met ±1.2V. 33.4V lijkt me OK.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Als je hem aanraakt met een natte vinger, en dat begint meteen te kissen, dán zou ik me zorgen beginnen maken...

haha:p

Ik heb hem nou 10 minuten aanstaan, maar ik kan mijn vinger er niet meer op houden.

De menselijke huid is geen thermometer. Waarschijnlijk wordt die weerstand niet veel warmer dan 60°C. En dat kan je niet langdurig aanraken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Dat is wel ok, die weerstanden worden en mogen heel heet. Pas bij stinkend, sterk verkleurend of roodgloeiend zorgen maken.

Die weerstand is een bleeder en moet er voor zorgen dat de spanning snel wegvalt bij het uitschakelen.

tussen gnd en pin 2 van IC1: 34.5 V
tussen gnd en pin 3 van IC2: 34.5 V

Je hebt zonder belasting gemeten. ;)

Tot zover alles goed, nu belasten en rimpel etc meten, zie begin van dit topic.

En ja, de schakeling werkt echt ;)

Oke, dan zal het wel goed zijn :)
Ik heb helaas geen scoop, dus rimpel meten wordt lastig. Maar dan neem ik hem wel een keer mee naar school.
Bedankt voor de hulp.

[Bericht gewijzigd door robbiej op 2 oktober 2008 21:00:37 (48%)

Hi Henry en collega CO-ers,

Ik heb de LAB voeding nagebouwd en hij (zij?) lijkt het prima te doen, ik moet alleen nog testen met een hoge stroom maar dan moet ik eerst een groter koellicham organiseren... Maar tot nu toe, printje ge-etst en in elkaar gezet, werkte (bijna) meteen! Ik had de trafo verkeerd aangesloten dus die begon nogal warm te worden -> Hint! ;-)

Ik heb wel een vraagje; in het schema en op de print staan twee 120 ohm weerstanden in serie, die had ik niet dus die heb ik door 1 enkele 240 ohm (1/4 watt) vervangen. Deze weerstandwaarde zie je ook in de voorbeeld schema's voor de 317. Waarom is er hier voor 2x120 ohm gekozen?

Alvast bedankt,
Hans Kuijpers

Henry S.

Moderator

120Ω is E12, 240Ω is E24, en niet iedereen heeft die reeks (is wel goed verkrijgbaar).

Verder kan je met meerdere weerstanden de maximale uitgangspanning gemakkelijker trimmen.

Wow, dat is snel!

Ehh, trimmen? Je bedoelt weerstanden vervangen door andere waarden en zo de regelspanning voor de 317 beperken?

thnx, Q. :-)

Henry S.

Moderator

Precies, de potmeter heeft bijv al een behoorlijke tolerantie, en de trafospanning kan onder belasting wat afwijken.

Heb dat ook ergens in dit topic aangepast.

OK, bedankt voor je antwoorden en voor deze schakeling!

beste mensen

even een vraagje ik heb deze lab voeding ook gemaakt geheel naar tevredenheid.
maar ik vraag me af hoe de ampère begrenzing werkt als ik heb kort stuit meet ik iets minder dan 800mA.
maar als ik er een nou ja auto lamp op aan sluit krijg ik er in eens wel 1,6 ampère uit. nou was mijn vraag hoe werkt nou zo iets.
waar om ik dit deed is omdat ik wou weten hoe veel ampère hij geeft bij kortsluiting.

oja, nog klein vraagje wil binnen kort de 3 ampère versie van deze voeding maken maar ik heb ergens
gelezen dat je een weerstand moest halveren welk is dat? dacht zelf die van 0.82 ohm maar dat weet ik even niet zekers. of kan het helemaal niet.

al vast bedankt voor de hulp

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

De lm317 kan geen 3A aan. Je kan beter naar een ander ontwerp dan. Zoek maar even op ELV of elektuur 82 oid.

ja weet ik ik wou de LM 350 gaan gebruiken die kan wel 3 ampère leven dacht ik.

dit is al zovaak verteld (volgens mij ook een stukje terug in dit topic)

ik zal het nog even herhalen

0R82 > 0R39
4700µF > 10.000µF
lm317 > lm350

trafospanning moet 2x12V zijn.
lm317 kan 40 volt hebben, een lm350 maar 35.

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op 2 juni 2009 19:50:47 (21%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

ok bedankt zie het al sorry :)