Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

:-) Waahahaaa, das een goeie... Effe voelen of het een zener is. Ik moet zeggen, tis wel vindingrijk.
Ik heb hier op het werk nog flinke IGBTs, dioden en thyristoren liggen, kan je die ook even testen?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@Zom-B: zou je die ook even in 'Je mooiste meetapparatuur' kunnen plaatsen? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

niet helemaal elektronica geralateerd, maar ik was vandaag bezig met een spekstenen beeldje, en details gaan goed met een breekmesje. nu worden die na een tijdje bot. dus ik druk dat mesje tegen de vloer. "TJINGGG" "PETS" brak dat mesje af maar vloog dat door de lucht richting mn oog. gelukkig bespaarde mijn bril me een ritje naar de EHBO

Tijdje geleden op school nog een mooie:

Ik wou een SMPS gebruiken als voeding voor een paar spoelen. Alleen nog even de aansluitingen achterhalen.
Helaas waren die aansluitingen alleen bereikbaar via de onderkant van de print. Gelukkig was er wel een isolatieplaat tegen de print gemonteerd, zodat er niks aangeraakt kon worden.
DMM erop en meten maar. Zonder dat ik het doorhad, lag mijn arm op de isolatieplaat. Zet het ding aan, meetpennen erop en kijken wat hij zegt. Niks aan de hand, waarde noteren en door naar de volgende.
Totdat de aansluitingen van de onderdelen door de isolatie heen gingen een er een kleine 350 Volt uit een elco tegen mijn onderarm tikte.
Binnen no-time spande alle spieren zich aan en mepte ik met mijn arm bijna de persoon achter mij KO.

Motto van het verhaal: Zorg dat er nooit iemand achter je staat bij metingen aan een SMPS!

Natuurlijk zijn er nog meer gevaarlijke dingen op school gebeurd, zoals S-39 op alle snoeren van de soldeersations, met als resultaat pijnlijke ledematen.

Denk simpel, doe moeilijk

Op 8 oktober 2008 20:32:34 schreef ElektronThomas:
...zoals S-39 op alle snoeren van de soldeersations, met als resultaat pijnlijke ledematen.

Huh?
Leg eens uit?? :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

't spul bijt misschien wat, en de snoeren komen regelmatig in contact met armen ofzo?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Inderdaad, er zijn mensen die graag uitproberen wat je met S-39 allemaal kan doen, zo ook een keer de snoeren van de soldeerstations ermee insmeren.
De volgende pakt dan nietswetend een soldeerstation en voordat hij het weet, is het raak en vraagt hij zich af wat er zo prikt.
Daarom controleer ik nu of er ergens S-39 of andere zooi op zit, voordat ik iets vastpak op school ;-)
Overigens, S-39 voel je gemiddeld zo'n dag of twee, daarna is het ergste er wel weer vanaf.

Denk simpel, doe moeilijk

Wat moet s39 in een elektronica lokaal?

Het is een algemeen techniek lokaal, dus alles in een, zo ook S-39.

Denk simpel, doe moeilijk

Weleens S39 in je ogen gehad?:P Ik kan je 1 ding vertellen: dat wil je niet!

Ik

Op 8 oktober 2008 20:32:34 schreef ElektronThomas:...
Totdat de aansluitingen van de onderdelen door de isolatie heen gingen een er een kleine 350 Volt uit een elco tegen mijn onderarm tikte.
Binnen no-time spande alle spieren zich aan en mepte ik met mijn arm bijna de persoon achter mij KO.

Motto van het verhaal: Zorg dat er nooit iemand achter je staat bij metingen aan een SMPS!

Lijkt me de verkeerde conclusie, maar de Darwin Awards moeten ergens naartoe gaan.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hmm...
Laat ik vooral stellen dat ik het onverantwoord vind dat men zo met S39 omgaat...
Zeker als je weet wat de concequenties kunnen zijn.

Een Geintje is leuk, maar dit gaat te ver.
Net als een spanningszoeker manipuleren zodat er geen neobuisje gaat branden bij het leggen van de vinger op het koperplaatje, maar de vinger (met de persoon daaraan vast) een levensgevaarlijke optater krijgt.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
help

Golden Member

Spanningszoekers horen sowieso in de vuilbak thuis !

[Bericht gewijzigd door help op zaterdag 11 oktober 2008 22:01:33 (15%)

Henry S.

Moderator

Ach dat is flauwekul, tientallen jaren lang heeft iedereen zonder problemen met schroevendraaierspanningszoekers gewerkt. Totdat iemand bedacht dat er een innieminnie kleine kans was dat ze gevaarlijk zouden kunnen zijn...
Verder vallen ook duspols onder de noemer spanningszoeker.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

aan de andere kant heb je nu van de leuek fluke voltalert dingen. kun je gewoon tegen de kabel aan houden.

den die dingen zijn wasmachine proof heb ik ondervonden

Ben eens de dans ontsprongen met een elektro-chemisch experiment. Was een jaar of 16, kreeg van de lokale gemeentelijke dienst een oude lagedruk natriumlamp + spaarlektrafo afkomstig van een buurtrenovatie. Lamp deed het nog een tijdje en wilde daarna niet meer aan. Al die glimmende bolletjes natrium waren toch wel fascinerend dus rinkel de kinkel de (vacuum) buitenbuis aan barrels getikt (oei, rondvliegend glas) en voorzichting de U-vormige binnenbuis verwijderd en in twee delen "geknakt" om te kijken of natrium inderdaad zo reageert met water zoals verteld in de scheikundeles. Spuug, spuug >> sis, sis >> KNAL. Ohja, waterstofgas is explosief, vooral in een holle buis als het niet weg kan. Oortjes piepten nog een tijdje na.
Daarna de bolletjes in een kopje met water gegooid. Mooi vuurwerk maar die witte damp die eraf komt moet je dus NIET inademen. Ik kreeg het gevoel alsof ik stikte. Ik was een tijdje bevreesd voor longschade maar achteraf heb ik er gelukkig niets aan overgehouden.

En verder? Ach, kijken of de TV buizenlijneindtrap nog functioneert door een capacitieve vlamboog te trekken aan de top van een PL504. Moet je natuurljk er wel zeker van zijn dat de schroevendraaier GOED geisoleerd is en het metalen heft niet alsnog netjes in het plastic handvat doorloopt tot de top van de schroevendraaier.

100W hogedruklamp op een 1000W balast is ook leuk; vooral de knal aan het einde. Tot nu toe zijn alle zintuigen en ledematen intact. Wonder boven wonder...

afgelopen zomer moest ik in een kruipruimte wat afvoerleidingen verlijmen met dat hardplasticlijm(zo heet dat toch). dat spul verdampt dus vrijsnel, en aangezien het vrij vochtig in de kruipruimte is, wil dat gas niet weg, en dan ga je toch wel even zitten, je wordt van dat spul toch wel zo licht in je hoofd. niet fijn dat.

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
leime

Golden Member

waarschijnlijk bedoel je hard pvc lijm.

Ik wou laats de houtlijm pakken valt er een potjke terpentine over me heen. Gelukig niet in mijn ogen. -> Ik direct zeuren bij mijn pa dat die bende daar weg moet... Na een douchebeurt heb ik er niet veel last van gehad (behalve dat mijn kussen de volgende dag naar terpentine rook.

leime

ooit in een ver verleden is ons verteld bij scheikunde om niet direct aan potjes te ruiken, en als je het niet kan laten even wat lucht na je toe wapperen. vorig jaar bij biologie ( is geen scheikunde he:P) met een chromatografie proef even aan een pot loopvloeistof ruiken, dat brande toch goed in mn neus. ag leer je het meteen van af:)

Krijgen we binnenkort ook de verhalen over het vleesmes in de keuken of de punt van de tafel waar je tegenaan loopt?
Sappige elektonica-verwondingen, DAT wil ik zien >:-)

If you want to succeed, double your failure rate.

Geen sappige verwonding maar een onaangename surprise!

Ik wilde weer eens even een printje etsen, maar wat bleek: Mijn etsbak had vrolijk staan lekken.

Het betreft hier een Velleman etsbak waarin spontaan scheurtjes zijn ontstaan in het kunstof. Rond de etsbak groeide een flinke rups van blauwe kristallen.
Toen ik de zaak had schoongemaakt zag ik dat er door het kunstof was doorgevreten en dat er ook al happen uit het hout waren verdwenen.

Hmmm, volgende keer de etsbak ook maar in een glazen lekbak zetten....en jullie zijn nu gewaarschuwd! :)

http://www.postimage.org/aV14ItIS.jpg

Waarom zijn er nauwelijks meer verwondingen? Durven mensen het niet te zeggen, wordt er gewoon niets meer gebouwd, of zijn wel plotseling allemaal verstandig en voorzichtig geworden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

het wordt steeds moeilijker om wat stoms uit te halen at nog niemand gedaan heeft;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Je kan precies zien waar die bak gestaan heeft en waar hij vooral gelekt heeft :P

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Dit topic is gesloten