Show your projects! Part 10.

Dit topic is gesloten

@Pros
Nee, maar in dit geval hoop ik ideeën op te doen, over het bestukken van een vrij volle print. Daar ben ik zelf nu mee bezig, en dat wordt nogal draderig.

@Fotoopa
Jij tekent dus je experimenteerprinten in Eagle? Ga ik eens bekijken.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

Ja idd.
Zie hierbij hetzelfde ontwerp.

http://farm4.static.flickr.com/3141/3032826282_81caa6a712_o.jpg

Niet alle componenten waren in de fotolayout aanwezig maar dat was niet belangrijk.

Het printje is ook vrij klein.

Op 15 november 2008 20:17:34 schreef fotoopa:
Ik mag niet meer etsen van mijn vrouw. Er zijn nu eenmaal bepaalde regels waar je moet mee leven. Ik heb tientallen jaren 100 den printen gemaakt, allemaal dubbelzijdig. Ik bezit een eigengemaakt lichtbak voor dubbelzijdig met 3 UV TL lampen bovenaan en 3 UV TL lampen onderaan. Maar nu mag het niet meer....

Gedreven hobbyisten zouden eigenlijk niet mogen trouwen. Maar dan kunnen ze zich niet voortplanten, met uitsterven tot gevolg... :-)
Je hebt het in ieder geval vakkundig opgelost.

@Pietdepiet: d'r zijn wel prima voorbeelden van fotoopa te vinden op CO, met bouwplannen en dies meer. Aanraders!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Op 15 november 2008 20:17:34 schreef fotoopa:
Ik mag niet meer etsen van mijn vrouw. Er zijn nu eenmaal bepaalde regels waar je moet mee leven.

Omdat het hele huis al vol staat met fotocamera's en bijbehoren? :)

Desondanks, ziet er netjes uit.

tijd om een minnares met etsbak te zoeken.. :P

Maar, ziet er professioneel uit

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Hé bedankt voor de vele tips :) Maar ik ga nog niet zo snel mijn werkmethode wijzigen. Er zijn toch enkele goede kanten aan het gaatjesprintsysteem.

- Je hebt je print veel sneller. Normaal is dit 1 dag werk. Printen bestellen duurt minimaal 3 weken voor je ze thuis hebt.
- Het is veel goedkoper. Mijn 4 nodige printen zouden minstens 100 euro meer kosten.
- Kleine wijzigingen zijn veel gemakkelijker te maken. Met een goede werkvoorbereiding heb je dit echter weinig nodig.

Ik moet ook zeggen dat mijn vrouw altijd goed supporterd om te investeren in goede tools zoals de STK600, De LA en niet vergeten mijn mooie machines zoals draaibank en freesmachine waarbij een groot buget gaat naar mijn snijgereedschappen. Maar met deze tools maak je erg mooie projecten. Eind dit jaar hoop ik het geheel compleet te hebben. Dan post ik wel een reeks extra beelden van het geheel.

- Print veel sneller? ik doe er 30 minuten over..
- Niet echt veel goedkoper, een printje kost me €2.50
- Wel makkelijker wijzingen aan brengen natuurlijk :)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@fotoopa,

Ik vermoed dat je geen printen meer mag etsen, door de chemische rommel die hier bij komt kijken ?
Aangezien je al wat "machinerie" zoals draaibank & freesmachine staan hebt, misschien is een klein CNC'tje een oplossing ? (misschien kan je je huidige freesmachine wel ombouwen, mooie uitdaging)
Ikzelf heb zo'n elektor profiler, en ben er uiterst tevreden mee. Een printje frezen gaat razendsnel, en het bestukken kan je nadien bijna "blindelings" doen, toch nog wat anders zelf moeten kijken waar je draadjes soldeert enzo. Qua kosten, geen idee wat een gaatjesprint kost,
maar zo'n blank-koper printplaat, eurocard formaat, betaal
ik rond de 1 euro per stuk. (enkelzijdig)

Als je voorbeelden wilt zien van printjes die met die profiler gemaakt zijn, moet je maar eens op mijn website gaan kijken. http://www.digitalplayground.be
En dan bovenaan op het hoofdstuk "electronics" klikken.
(vooral die prints voor die grote LED matrix, en die printjes van m'n 3D LED cube, vind ikzelf wel geslaagd)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Offtopic

@ActiveHouse Waar jij die europrintjes dan?(waar ik ze koop kosten ze 2,25/stuk)

EDIT: IDD zonder fotolaag.(ik ets met etsvastestift en carbonpapier)

[Bericht gewijzigd door bvbart op zondag 16 november 2008 16:29:41 (28%)

zonder fotolaag he bart ;) ik zou trouwens ook wel willen weten waar je ze haalt :P ik kan ze alleemaar dubbelzijdig vinden en dan moet ik 1 hele zijde wegfrezen :S

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Conrad: 528382 (alleen nu even niet op voorraad)

Even een klein testprojectje tussendoor:
http://home.kpn.nl/will1362/CO/Aqua_test.jpg

Dit regelaartje zet een PWM spanning netjes om in een analoge stroom. Hier stuur ik 1W en 3W Luxeons mee. Voor het schema zie mijn Aquarium topic.

EDIT: Ik zie dat DickBest epoxy platen heeft. Frees je die dingen nat? Of zuig je de stof goed af? Die zooi wil je niet in je longen (ik heb er nu nog last van)...

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 16 november 2008 16:57:36 (22%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

veel mensen zuigen het af. als je het nat freesd. heb je altijd nog spul dat wegvliegd. bij zuigen gaat het soms net zo snel eruit als het erin ging. maar dan kan je de stofzuiger goed opbergen..

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Hoe krijg jij dat spul in je longen dan?
Ik zaag het altijd, met een cirkelzaagtafel, maar heb er nooit last van..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Niet alle stofdeeltjes zijn zichtbaar met blote oog TJ.

Ach, een beetje hoesten en alles komt eruit. Daar zijn je longen immers op gemaakt ;)

Nou eigenlijk, hebben we het hier over schadelijk fijnstof. Wat je longen kan beschadigen.

LED there be light

Van asbest dacht ook iedereen dat het een wonder middel was.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Op 16 november 2008 20:51:55 schreef Boeip:
Ach, een beetje hoesten en alles komt eruit. Daar zijn je longen immers op gemaakt ;)

maar niet voor bedoelt.

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
klein is fijn

Moderator

Op 16 november 2008 21:59:30 schreef MMSoft:
ontropic

Was dat maar waar.. Twee weken geleden zat ik in de 30 graden!
Om de boel dan maar weer even ontopic te sturen een paar foto's..

Ik had vier maanden geleden al een printje gemaakt en grotendeels bestukt, en nu ben ik er eindelijk mee verder gegaan.
Foto's zijn natuurlijk klikbaar.

Het printje, voor het display in m'n labvoeding(en).
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/display_01.jpg

Bestukt met een ATmega8, 5V regelaartje en een SMD 10 slagen spindeltrimmer om de ADC referentie nauwkeurig af te stellen.
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/display_02.jpg

Na het in elkaar zetten en het schrijven van wat software zag het geheel er zo uit:
http://www.kleinisfijn.nl/co/labvoeding/housing_19.jpg

De vier waardes stellen Uset, Iset, en U & I voor. Zo kan ik zien waar de stroombegrenzing op ingesteld staat voordat ie actief wordt. En als de stroombegrenzing actief is kan ik zien tot hoe hoog de spanning kan oplopen.

Dit stukje programma neemt pas 25% van de ruimte in, dus ik heb nog genoeg plek over om wat leuks te gaan doen met het RGB backlight van het LCD. :9

Mooi gedaan hoor kif!
Waar zijn die overige smd plaatsen op je print voor?

klein is fijn

Moderator

Daar zitten nu een aantal weerstanden als spanningsdeler om onder andere de uitgangspanning van de voeding terug te halen naar max. 1.2V zodat de ADC ze kan meten.

Ik heb de referentie van de ADC op 1.2V gezet omdat ik op deze manier geen opamps nodig heb om de spanning over de stroomshunt te meten. (Versterkende opamps hebben weer negatieve spanning nodig, etc, veel gerommel.)

Heb je die Atmel-nota al gelezen, waarin beschreven wordt hoe je door oversampling 12-bits resolutie kan bekomen met een 10-bits ADC? Dat is hier te vinden onder de naam "AVR121: Enhancing ADC resolution by oversampling".

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Het ding sampelt ook eerst 10 keer, telt dat allemaal bij elkaar op en rekent daar mee verder.

Ik heb dan wel niet naar de Atmel sheet gekeken, maar dit werkt prima. 5 keer per second de waarde verversen op het display is genoeg, anders wordt het een cijferbrij. En in 200ms kan je hele gekke dingen doen in een ATmega8.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 18 november 2008 15:06:14 (55%)

Dit topic is gesloten