Oproep : Van 0 en 1 tot FPGA

hardcover zal wel fijn zijn jah!

komt er ook een Engelstalige variant?

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 25 december 2008 02:24:05 schreef free_electron:

kent er iemand een leuk progje om karnaugh kaarten te maken. ? het kost verrekte veel tijd om die kaartjes te tekenen... als ik screenshots kon maken ... der kruipt ongelofelijk veel tijd in de illustraties.

Latex heeft geen moeite met karnaugh diagrammen >:)

http://www.cs.brown.edu/system/software/latex/packages.html

(geen idee trouwens, of je de output van zo'n tabel met pdflatex oid meteen als 'plaatje' kunt laten maken, zodat het voor windhoze-gebruikers wat makkelijker is om in te voegen in word..)

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 25 december 2008 14:04:33 (18%)

Op 25 december 2008 02:24:05 schreef free_electron:
hahaaa
Ik zal vragen of hardcover kan. das eigenlijk geen slecht idee. het drijft de kosten wel omhoog.

Is zeker geen slecht idee. Kosten is wel een punt, maar zoveel meer is dat niet. En dat ben ik na 2 dagen al vergeten, maar het boek is er wel steviger door en blijft er na veel gebruik ook mooi en stevig bij. Het blijft is klasseachtig hebben.

Op 25 december 2008 02:42:40 schreef bprosman:
Visio ?
Kan ik ook een gesigneerde versie bestellen ? ;-)

Hahaa, dat zou het helemaal zijn! Maar ik vrees dat dat een klein beetje heel erg moeilijk wordt, daar Vincent in Silicon Valley resideert en Elektor hem gaat publiceren. Of misschien op de boekenbeurs laten signeren :9

@vincent: met te lezen wat je de laatste twee dagen gescrheven hebt over "interfaces met de buitenwereld", kan daar ook iets bij van buffering en differential drivers etc? Ik denk maar in de lijn van bvb RS485 en toestanden.
Tis maar een idee.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 25 december 2008 18:07:40 schreef big bang:
[...]
buffering en differential drivers etc? Ik denk maar in de lijn van bvb RS485 en toestanden.
Tis maar een idee.

- - big bang - -

buffering zit daar in. ook io dinges zoals BTL en GTL

rs485 en co niet... hmmm dan moet er ook weer al rs232 bij komen kijken ... ach ja waarom niet. das hoop en al 1 bladzijde.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Aah, dat zou tof zijn. Die RS485 kom je nog her en der tegen, ook in de industrie. Maar niet alleen RS485, het is meer het principe van differentiële op zich. Waarom ze dat maken en hoe ze dat geruiken. Iedereen die het boek leest krijgt dan ook automatisch meer inzicht over hoe differentiële nu eigenlijk werkt.

Neem nu een 26LS31 of 32, veel schoolverlaters weten gewoon niet meer wat ze daarmee aanmoeten. Hé, die heeft twee uitgangen, wat nu gezongen...? Ik heb dat al regelmatig moeten uitleggen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

?? wat doen ze dan met PECL en LVDS ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik denk dat ze daar in een gewone opleiding al niet veel mee te maken krijgen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@BB,

ik ben een bijna school verlater en heb geen flauw benul waar je het over hebt met een 26LS31. PECL en LVDS zegt mij ook niet heel veel. Bij LVDS denk ik aan iets als Low Voltage Data Signals :P Zal vast en zeker wel fout zijn

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

@ Daan :Ik vind het vervelend om te zeggen.

GOOGLE !!!! :-p

Zegt RS485 je wel iets ?

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Daan, ik viseer de schoolgaande en schoolverlatende klasse niet, maar wat je niet op de school voorgeschoteld krijgt kan je daar ook niet leren.
Vandaar dat het misschien wel interessant zou zijn om het in het boek te vermelden, naar ik Vincent (Free_electron) mag geloven wordt het niet alleen een boek voor de gevorderde maar ook voor de beginner die meer wil met digitale technieken. Das dan interessant voor iedereen.

Het zijn maar voorstellen die mij te binnen vallen, Vincent zal daar wel zijne plan mee trekken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Vincents volgende boek gaat straks misschien wel over Communicatie interfaces. :-p

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Henry S.

Moderator

Op 25 december 2008 02:24:05 schreef free_electron:
hahaaa
Ik zal vragen of hardcover kan. das eigenlijk geen slecht idee. het drijft de kosten wel omhoog.

Op hoeveel pagina's zit je?
http://www.elektor.nl/products/books/audio/fundamentele-versterkertech…

Is ongeveer op A4 formaat, en met z'n 800 blz heel handelbaar, zoiets wil je niet in softcover hebben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het ging mij meer om het versterken van wat BB zei over dat ze daar niet veel mee te maken zullen krijgen ;-)

Maar misschien hoort dat sowieso wel niet heel erg bij Technische Informatica. IIG, google ken ik wel ;-) Is mijn grote vriend!

Iig, ik ben zeker wel benieuwd naar dit boek. En ik hoop dat ik tegen de tijd dat hij uitkomt zelf ook al weer wat verder ben met FPGA's. Ik probeer nu een UART te maken... pfff Je moet toch 'een doel' voor ogen hebben ;-)

(Blink a led, rotary encoder enzo hebk al werkend gehad :P maar rotary encoder e.d. via schema en flipflops, dus niet in code (vhdl) vhdl kennis bij mij is gering en ik ken alleen VHDL van voorbeelden op het internet :P maar, stap voor stap kom ik ergens!)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)
free_electron

Silicon Member

de kans dat je ooit met PECL te maken krijgt is heel klein. Tenware je ATM interface gaat doen die 655Mb blazen en meer.
LVDS : Low voltage Differential Signalling. Heb je thuis een LCD/Plasma met DVI of HDMI aansluiting ? Bingo. Dat is LVDS.

enfin. Het boek is bedoeld als basis voor iemand die niks of heel weinig van digitaal afkent. Heteerst 1/3 gaat over de echte basis. binair , poortjes , karnaugh , QM ,tellertjes , decodertes , schuifregistertjes etc.
volgende blok kijkt hoe je die dingen in de praktijk gebruikt. protectie , voeding , signaal integriteit , debouncing en alles wat erbij komt kijken om je blok logica aan te passen aan de grote boze buitenwereld.
laatste 1/3 kijkt naar moderne manieren om logica te bouwen . met name CPLD en FPGA. die dingen wordne besproken en er wordt gepraat over hoe je uw idee daar in krijgt. syntesetalen zoals verilog en vhdl komen aan bod. de werking van een synthesizer wordt uitgelegd en er worden sapels voorbeelden gegeven hoe je bepaalde dingen het efficientst maakt. Het grote punt is snappen hoe een synthesizer werkt. Het onderliggend idee is vrij eenvoudig (hoe hij het doet intern is een verschrikkelijk complex gebeuren. en slechts een handjevol mensen op deze aardkloot weten hoe dat werkt.)
als je het onderliggend idee snapt kan je heel snel efficiente hardware schrijven.
verouderde technieken haal ik heel kort even aan maar ik leg de klem op praktische implementatie.
ook in de hoodstukken die nog over losse chipjes gaan geef ik al voorbeelden van hoe het was , maar hoe je het eigenlijk doet in een fpga. Je mag best kwistig zijn met gates in een fpga. de synthesizer klopt dat toch allemaal plat , laat er een espresso algoritme op los en mapt dat dan uit in de LUT's. Het punt is : begin niet zelf met karnaugh kaarten te foefelen , daar heb je computers voor.
Langs de andere kant moet je er voor zorgen dat de basis er wel blijft. anders krijg je het geval van ' More TTL less VHDL ...' als ze een circuit moeten maken met 3 poorten hebben ze al synopsys nodig om de minimalisatie te doen.

Volgende boek wordt een extentie van het eerste : VB.LAB . de doortocht naar VB2008 , uitdieping van USB en ethernet (al de rest is toch dood en begraven) en meer hardware projecten. Der wordt verondersteld dat je VB al kent vooraleer je aan VB.LAB begint.

maar das toekomstmuziek. eerst deze afkrijgen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

CAN-bus heeft gebeld, hij leeft nog...

Ik neem aan dat je met "al het andere" de seriële poort, parallelle poort, game poort e.d. bedoelt? Want om nu te beweren dat alle veldbussystemen dood en begraven zijn lijkt me wel een beetje ver gaan.

Voor zover ik weet is FireWire trouwens ook nog springlevend, en veegt de huidige FireWire standaard met 800Mbps nog steeds de vloer aan met dat gedrocht wat ze USB hebben genoemd, op 480Mbps.

Nu we het daar toch over hebben; was het idee niet ooit dat USB apparaten daisy-chained konden worden? Waarom is dat nooit gebeurd? Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

Op 27 december 2008 04:04:04 schreef SparkyGSX:
Ik neem aan dat je met "al het andere" de seriële poort, parallelle poort, game poort e.d. bedoelt?

Voor zover ik weet is FireWire trouwens ook nog springlevend, en veegt de huidige FireWire standaard met 800Mbps

met 'al de andere ' bedoel ik alles wat er op een gangbare pc of laptop zit. USB , ethernet en firewire is alles wat nog overblijft..

De vraag is hoe lang firewire het nog redt ... Firewire B haalt 800Mb/s over koper en 3.2 Gb/s over fiber. Maar het probleem is dat er haast niets is wat die bus nog gebruikt. Zelfs videocameras tegenwoordig gebruiken flsh kaarten of harddisk en dan is het USB ...
USB 3.0 haalt ook 3 Gb/s ... (USB 3.0 is eigenlijk een verkapte vorm van esata.)

daisychaining : Klopt. Er zjn keyboards met ingebakken usb hub. ook lcd monitoren met ingebakeken hubs. de rest ... usb is point to point. gene point to multipoint.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het ziet er echt wel een handig en interessant boek uit om erbij te hebben, ik ga alvast mijn spaarvarken voorzien van eten tegen de tijd dat het kan dienen.

Een idee voor een volgend boek ook al? :9~ VB.LAB
Ah, er is nog zoveel interessants te vinden om over te schrijven. We hadden het al eens schertsend over hé Vincent: einde pagina 7 en begin pagina 8 van deze thread.
We shall see what comes our way... Ondertussen watertanden we!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Even iets wat ik me afvraag (en is dat stof voor 't volgende boek of voor dit boek? ;-)): bij de wat complexere applicaties, zoals het bedienen van een scoop, of het instelmenu van een televisie, hoe is zoiets opgebouwd?

Is zoiets bruut opgebouwd uit VHDL/verilog, zit er een softcore processor in, of hangt er een uC aan die registers zet in de FPGA?

(met name bij menu'tjes en variabele teksten vraag ik me af hoe je zoiets doet.. iets als 'printf' in VHDL/verilog programmeren lijkt me een crime..)

heb je de drukker al aan het werk gezet?

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Drukker? Drukker met andere dingen waarschijnlijk :P

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

ben keihard aan het schrijven. heb vandaag speciaal verlof genomen om zo eens goed gas te kunnen geven. over het weekend zijn er een 20 tal paginas bijgekomen.
de meeste tekeningen zijn herwerkt. (na vele miserie om een serieus illustratieprogramma te vinden wat overweg kan met EMF files zonder haperen. de copy pastes van quartus komen allemal binnen als EMF .. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 19 januari 2009 21:28:16 schreef free_electron:
ben keihard aan het schrijven.

Switch even terug naar je tekstverwerker dan :)

If you want to succeed, double your failure rate.

U zeker niet afjagen, maat.
Kwaliteit nog altijd voor kwantiteit.
Wordt weer een bestsellertje :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 19 januari 2009 21:38:56 schreef Jochem:
[...]Switch even terug naar je tekstverwerker dan :)

kleitabletten is ook niet alles meer tegenwoordig he...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
free_electron

Silicon Member

Op 19 januari 2009 22:10:17 schreef danielbakker:
[...]

kleitabletten is ook niet alles meer tegenwoordig he...

tss. ik ben al moderner hoor. ik gebruik pen.dll en paper.sys >:) ik moet ook regelmatig de prullenbak leegmaken. Ik moet 2 verdiepingen naar beneden daarvoor om dat in de recyclagebak te kappen.
De jonge gasten van tegenwoordig..tsss. in mijne tijd moesten we 2 uur te voet , soms door de sneeuw, voor we aan het internet waren. en nu ? klik en ze zitten er op...

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 19 januari 2009 22:39:21 (39%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM