Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Testen in het stopcontact lijkt mij nu toch ook niet de beste methode;)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heehee, effe met een 230V/6V trafo ene gemaakt naar 8800V...

En nog wat anders: dachten jullie dat overbelastte vermogenweerstanden eerst rood tot achter hun oren worden, flink beginnen te zweten en dan het zachtjes laten afweten?
Nee dus.
Overlaatst, op het werk, een LUC400 op de testbank. Das een invertor die 400A kan uitbraken, opgebouwd in halfgeleider (MOSFET) en 2 hele dikke ferriettrafo's.
Die wordt belast met schakelbare dummyload om te zien of hij zijn maximale specificatie haalt van spanning bij die stroom. Bon. Ik schakel in, regel bij en de stroom klimt van 50A vlotjes omhoog naarmate ik op het digitale paneel bijzet. Bij zo'n 150A komt me daar een rotklap...
En direct heel de testafdeling zonder stroom....Stank.

Mijn eerste reaktie was dat een van de eindtrappen het laten afweten had. Dus direct met een zaklamp liggen speuren naar brandsporen in dat koelblok van 40*20*20cm, maar je kan dat moeilijk zien,...niks.
Door de lange duur wijst een collega naar een helemaal achterin zittende vermogenweerstand van Dale, je kent ze wel: [afbeelding] een 50W ding waarvan de ene aansluiting met aansluitdraad en al eruit gekatapulteerd was. Die spanningsvoerende pen was een stuk verder tegen de binnenzijde van de metalen behuizing geketst, waar blijkbaar flink wat kracht achter gezeten heeft. Sluiting gemaakt en het differentieel eruit.
Het was een inrush weerstand die over de kontactor staat die het net doorschakeld, de gelijkrichter en afvlakelco's worden op die manier van een grote opstartstroom gespaard, tot de kontaktor inging, hetgeen hier dus niet gebeurde. Alle vermogen werd door die weerstand gesleurd.

Ik ben er zeker van, als je dit voorhebt bij een losse proefopstelling, en je krijgt wat in je gezicht, dan zal e voortaan anders voor de dag komen. Opletten dus.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Juicy story, +1
Geen fotos -2!!

Heh, gelukkig hebk niet te maken met dat soort tafereel.

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

:-) ik eindig dus op -1?
Alle gekheid op een stokje, ik stond wel verbaasd over de dreun dat dat prutsding produceerde. Donders en bliksem. 't was precies Thunderstruck, van AC DC.
Een andere collega heeft ook al eens een frats voorgehad met een ontploffende vermogenweerstand, die stukken lagen tot op het plafond van ene zijn bureau. Eigenlijk niet veilig, van die Taliban weerstanden ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ach, je doet in elk geval je nick eer aan :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

@ big bang.
Dat is best wel heavy, voortaan maar een veiligheidsbril opzetten als je 'zwaar weer' vermoedt!
Mac.
ps. ik heb hier wel een veiligheidssetje voor direct gebruik liggen voor omstandigheden waar ik niet zeker van ben, bv mogelijk ontploffende elco's!
Vooral degene die boorzuur zouden kunnen emitteren.(van oudere modellen)
Mac

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Henry S.

Moderator

Op 27 december 2008 18:56:10 schreef big bang:
:-) ik eindig dus op -1?
Alle gekheid op een stokje, ik stond wel verbaasd over de dreun dat dat prutsding produceerde. Donders en bliksem. 't was precies Thunderstruck, van AC DC.

Niet de kanonnen van 'For those about to rock'? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 27 december 2008 19:07:37 schreef McDuff:
@ big bang.
Dat is best wel heavy, voortaan maar een veiligheidsbril opzetten als je 'zwaar weer' vermoedt!

Joh, als dingen echt ploffen, dan is een veiligheidsbril ook nutteloos. Dan kun je namelijk de restanten van de veiligheidsbril uit je ogen laten peuteren...

Ik doe mijn nick eer aan, klopt! :-)
Ik heb in bepaalde gevallen wel een veiligheidsbril op hoor, maar eigenlijk te weinig. Eens direct bij op het lijstje van goede voornemens zetten zie! :-)
Met oude elco's (zeker de grotere) moet je altijd uitkijken. Een formeerbeurt kan soms helpen.

- - big bang - -

edit: @ Henry, hehee, best mogelijk. :-)
@ alex, tja, das ook wel waar, ik weet niet of dan zo'n flexibele transparante hoofdkap wat meer is, das een stuk flexibeler en geeft mee. En dan is ook je gelaat beschermd.

[Bericht gewijzigd door big bang op zaterdag 27 december 2008 19:35:03 (26%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Volgens mij was de policy voor dingen die echt konden ploffen 'doe ze achter een explosiescherm' (dikke plaat gewapend/befolied perspex oid).

Beter is dan nog de onderzeebootterm; Jan , sluit de luiken, periscoop naar beneden en we gaan duiken!
Hihi.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

@ Henry, the guns of Navarrone was wel mee oppassen hoor!
Formeren kan idd wel elco's genezen maar voorzichtigheid blijft geboden!
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

gniffgniff...
ik heb nu vakantie en dus veel tijd on te prutsen,
dus gaat er automatisch veeeeeel mis.
ik was net lekker bezig met expirimenteren met elkoos
( 300V, 2200 microfarad, en ben veel bezig met elkoos de laatste tijd)
komt mijn zusje binnen. " wat is dat?"
wijst met een nieuwsgierig vingertje naar de aansluitingen.
" nou, dat is gevaarlijk, daar kun je maar beter niet..... "
te laat!:D
de rest kun je zelf wel invullen denk ik.

vond ze niet leuk. die komt mijn kamer niet meer in!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
maartenbakker

Golden Member

Dat gaat al richting dodelijk als je pech hebt...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 december 2008 20:26:19 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lol:P
dat van mij is niet echt Wounded in Action, maar toch wel leuk (niet voor mij)
als je van die BC547 transistoren heb, die zijn best handig, maar niet voor boven de 100mA. wat mij is gebeurd. ik denk, wat gebeurt er als je een trafo anders om aansluit? (op 12V) een vonk! nou, ik dat ding samen met een bc547 op de ne555, en lekker knetteren maar:P maar die trafo ''trok'' meer als 1,5A. wat gebeurt er dan? rook! maar dat is niet zo erg, maar die stank, niet te harden man:r raam open en kamer uit. na 10 minuten was het nog niet weg.
dus weer iets geleerd. al je met een bc547 bezig bent, check dan wel even de mA wat het ding gebruikt:(

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

ook deze is niet echt wounded in action, meer stupid in action. was weerstandjes aan het insolderen, en ik zat zo van" 10k moet daar, 1.5k moet daar...." en dit herhalen zodat ik het niet vergeet. nou begon ik met de 10K in te solderen.
weet je vast wel welke ik op de print terugvond na een lange zoektocht...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

over stomme dingen gesproken. vroeger had ik een kapotte föhn gesloopt. en ik denk föhn = 230v dus het motortje wat erin zit ook :) blijkbaar toch niet

ik zat ooit een elektrisch foutje te zoeken bij een heftruck.
de electrische ruitverwarming van het diepvrieskabien werkte niet meer => 80V 60A

nu dacht ik het probleem vlug gevonden te hebben. de insteekzekering zoals die ook veel bij auto's toegepast worden gaf geen verbinding bij het doormeten met mijn multimeter.

vlug die even eruit gehaald en andere ingestoken. en AAAUUUW!!!!!!

blijkbaar lag het probleem niet bij de zekering en zo had ik mijn duim (waarmee ik de zekering induwde) mooi 2 zwarte puntjes als decoratie meegegeven.

sindsdien plaats ik altijd spanningsloos om de zekering te vervangen.
meten kan later nog :p

!overload! to much information in this signature!

Proefje op school:

code:


------------------------- + voeding
              |
              \/ led
              --
              |
              -
             | |  weerstand
             | |
              -
              |
             /
           -|     transistor
             \
             |
------------------------------- - voeding

Opdracht: meet de spanning over de led en de stroom door de weerstand d.m.v. de scoop.

Normaal gesproken hang je dan de massa van de probe tussen led en weerstand, tip probe 1 bovenkant led, en tip probe 2 onderkant weerstand. Door de gemeten spanning over de weerstand te delen door de weerstand heb je de stroom.

Er waren verschillende studenten die het op de volgende manier deden: massa van de ene probe hangt nog massa van schakeling, terwijl ze de massa van de andere probe aan de bovenzijde van de weerstand hangen...
<<KNAL>>
Je krijgt op die manier de ledkoepel op je gezicht.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op zondag 11 januari 2009 23:12:29 (100%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ja hoor, mijn lompe gedrag komt er weer aan. gisteren stanleymes open in de gereedschapskist neergelegd zonder na te denken. vandaag: lekker grabbelen in de kist, en dan een dikke snede in je vinger hebben. alles behalve leuk...

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 18 januari 2009 20:04:12 schreef electro_freakz:
ja hoor, mijn lompe gedrag komt er weer aan. gisteren stanleymes open in de gereedschapskist neergelegd zonder na te denken. vandaag: lekker grabbelen in de kist, en dan een dikke snede in je vinger hebben. alles behalve leuk...

arghh die voelde ik even :P

Wat een verhalen!

Ook meer stupid in action:

Had 's avonds de telefoonprint van PIC Basic.nl in elkaar gesoldeerd. 's ochtends vroeg nog even snel proggen om te testen, alles werkt perfect.

Moest onderhand naar school, maar kon het niet laten even snel een progje te schrijven waardoor de print om het halfuur naar een vriend zo bellen en 'Fur Elize" af zou spelen. Even blijven kijken of ie de eerste keer belde, ging perfect, en hup, weg naar school.

Een paar uur later kom ik die vriend op school tegen, die zegt gelijk: "Wat heb je gedaan! Ik wordt helemaal gek van dat ding!"

Bleek dat hij OM DE MINUUT gebeld werd, en elk gesprek duurde ong. een halve minuut!

Wat was de fout? Ik had in het programma gezet: Delayms 60000 * 30, maar blijkbaar is 65536 mS het maximum...

Op 18 januari 2009 20:04:12 schreef electro_freakz:
ja hoor, mijn lompe gedrag komt er weer aan. gisteren stanleymes open in de gereedschapskist neergelegd zonder na te denken. vandaag: lekker grabbelen in de kist, en dan een dikke snede in je vinger hebben. alles behalve leuk...

Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt, maar toen was het een gebroken gloeilamp, en de gereedschapskist van mijn moeders vriend...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dit topic is gesloten