China metaalfilm weerstanden ... liever niet als het precies moet.

klein is fijn

Moderator

Op 7 januari 2009 19:28:18 schreef TechnOoB12:
ben nu oude foradiscussies aan het doorlezen voor handige info.

Let dan ook op de data en die rode waarschuwingen voordat je ergens een reactie neerzet.

Ik denk dat Sine niet graag een vrijwillig meetstation wordt om iedereen z'n metaalfilm weerstanden even door te meten..

Vrijwillig? ;)

De lowbudget weerstanden zijn prima als pullupjes of even snel voor een ledje zetten. Maar als je weerstandswaardes exact moeten zijn kun je beter de wat duurdere weerstanden kopen

Sine

Moderator

Ik heb zelf al weerstanden besteld bij dick, en dat zijn inderdaad gewoon echte metaalfilms.

Die batch van niels blijft vreemd, want er zaten in mijn geval enkele waarden bij wat wel degelijk metaalfilmpjes waren, maar de meeste zijn kooltjes.

Ik heb tot nu toe twee simpele test methoden,

1. "nep" metaalfilmpjes hebben pootjes van vertind ijzerdraad, met een magneet kun je ze prima er uit vissen ( ik ben nog geen enkele metaalfilm weerstand tegengekomen met ijzeren pootjes )

2. de soldeerbout test, ohm meter er op en de bout er onder, loopt de waarde lichtjes op dan heb je een metaalfilm weerstand, zakt ze (snel) in elkaar dan heb je een kooltje.

Sine, doen kooltjes dit altijd? Of alleen budkwaliteit kooltjes?

Sine

Moderator

Jup, kooltjes zijn NTC-tjes, metaalfilmpjes PTC-tjes.

Maar de tempco van een metaafilm is belangrijk beter dan die van een kooltje.

En gezien er nog amper prijsverschil zit tussen die krengen koop ik gewoon standaard metaalfilm.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 7 januari 2009 21:31:55 (27%)

Ik heb een metaalfilmpje van 680 van China. Als ik de soldeerbout erop leg dan is hij na 10-20 seconden ongeveer 650. Het gaat heel geleidelijk.

Is dit overduidelijk een kooltje of een metaaltje?

Dit had ik ook niet verwacht, daarom kosten ze natuurlijk geen drol. Ik weet wel dat de volgende serie die ik koop stevige aansluitdraden heeft en een betrouwbaar merk wordt.

De LED die ik daar gehaald heb test ik ook voordat ik ze gebruik. Waarschijnlijk wantrouwen door de lage prijs:P. Maar dit is geen slechte aangewoonte.

Voor mij is het geen ramp. Ik ben een beginner en de weerstanden hoeven dus niet heel precies te zijn. Het is natuurlijk wel handig om te weten voor later.

maartenbakker

Golden Member

Wat ze daar bezuinigen op de kwaliteitscontrole mag je zelf doen en als je te goedkoop wilt inkopen lichten ze je ter plekke op, dat heb ik vaker gehoord van inkopers. jammergenoeg is ons wantrouwen per uur een stuk duurder (zelfs van een krantenjongen die wat hobby't) dan het hunne. Wat je al zegt, merkonderdelen kopen kan handig zijn, krijg je ook geen verwarring welk bakje ook weer de pull-up weerstanden waren ;) Ik heb in het verleden wel eens metaalfilmpjes opgestookt die als het goed was binnen hun specs (werkspanning) gebruikt werden. Nagaan wat daar precies mee aan de hand was, zal moeilijk worden. Ze kwamen waarschijnlijk uit een oude conrad-assortimentskast, maar dan heb ik het eerder over 20 jaar oud spul dan over 10 jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oef... ik heb ook zo'n Conradset, de hele boel op E12 en dan nog een heel aanvulset om naar E24 te raken, tussen 10Ω en 1MΩ of wat is het. Daar liggen nu nog andere metaalfilms bij zoal eens van een opkoop of nieuw komen.

Maar die Conradset die ik kocht is geen 10 jaar oud, en ze zien er echt pro uit, ook nog geen instabiliteit mee gehad.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

De mijne was zoals gezegd al wat ouder en had misschien wel vochtig gestaan. De recentere conrad weerstandjes zijn volgens anderen prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier even een test gedaan met Sure-Electronics "metaal-film"-weerstanden: Deze Heb een "680 Ohm" weerstand gepakt. Deze was bij 20 graden 698 Ohm. Bij 100 graden (met hetelucht bout dus niet vrij nauwkeurig) was dit nog 681 Ohm. Deze lijken dus ook geen metaalfilm weerstanden te zijn.

Op 9 januari 2009 21:49:26 schreef Tim Cooijmans:
Hier even een test gedaan met Sure-Electronics "metaal-film"-weerstanden: Deze Heb een "680 Ohm" weerstand gepakt. Deze was bij 20 graden 698 Ohm. Bij 100 graden (met hetelucht bout dus niet vrij nauwkeurig) was dit nog 681 Ohm. Deze lijken dus ook geen metaalfilm weerstanden te zijn.

Nou, volgens Sine dus wel

loopt de waarde lichtjes op dan heb je een metaalfilm weerstand, zakt ze (snel) in elkaar dan heb je een kooltje

Hoezo?
20 Graden: 698 Ohm
100 Graden: 681 Ohm

Dan zakt ie toch in? 2.4% van de begin waarde...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 januari 2009 00:37:44 (41%)

klein is fijn

Moderator

Ik heb voor de gein even een 4.7kΩ 1% 0805 SMD weerstand van Display gepakt, gezien daar niet bijstaat of het kool of metaal is, en ik wel eens benieuwd was.
Bij kamertemperatuur geeft ie 4.69kΩ, bij ruim 300°C geeft ie 4.71kΩ. Onmiskenbaar een metaaltje dus.

Hier ook even een 4.7KOhm 0805 SMD van dezelfde Sure-Electronics te pakken. Deze zijn wel net metaalfilm: Ik heb 4.71KOhm gemeten zowel bij 20 C als bij 200 C.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 januari 2009 00:37:54 (60%)

Op 9 januari 2009 22:07:44 schreef Tim Cooijmans:
[...]
Hoezo?
20 Graden: 698 Ohm
100 Graden: 681 Ohm

Dan zakt ie toch in? 2.4% van de begin waarde...

Oeps. Ik las blijkbaar alleen 680 en 681, niet dat hij werkelijk 698 was. Lijkt inderdaad niet in de haak voor een metaalfilm.

Wat ik me nou eigenlijk afvraag.. Wanneer is het belangrijk om precieze weerstanden te hebben?

Ik heb gelezen dat je vaak nauwkeurige weerstanden nodig hebt bij audio, maar verder? Als een pull-up levert het natuurlijk geen problemen op.

klein is fijn

Moderator

Spanningsdelers, versterking, filters, alles waarbij afwijkende weerstanden veel effect hebben.

Bijvoorbeeld feedback in voedingen. Geeft nogal een effect als 1 van de 2 weerstanden in een spanningsdeler warmer wordt dan de andere als het koolweerstanden zijn.

Op 9 januari 2009 22:07:44 schreef Tim Cooijmans:
Hoezo?
20 Graden: 698 Ohm
100 Graden: 681 Ohm

Dan zakt ie toch in? 2.4% van de begin waarde...

die sure weerstanden heb ik ook besteld.

maar 2,4% valt toch opzich wel mee ?

Inzakken, dus koolfilm, geen metaalfilm. Je krijgt gewoon niet wat je bestelt. Daarbij is 2,4% voor sommige toepassingen best te doen, maar als je er niet op rekent kan het knap vervelend zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

zeker als je meet en test apparatuur bouwt dan is dat veel te veel.

En als je het vergelijkt met een metaalfilm is het ook teveel.

Daarnaast zijn kooltjes in de regel 5%, ook dat kun je vaak niet gebruiken.

Voor het geval je de test gemist hebt, vijf 4k7 weerstanden.

Roze = kool
Bruin = vermomde chinees
Paars geel en blauw zijn metaal.

http://www.gigawatts.nl/co/China_R/weerstand2.PNG

zow !!! das niet best inderdaad !

nahja... mooie weerstandjes voor leds iig. :P

En dan is het ook nog de vraag hoe lang het spul 'heel' blijft.
Dit valt in de categorie chinese bagger :r