Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Nog een leuk geintje uit het bedrijf waar ik destijds hoofd TD was. Wij kregen nieuwe computers en dat waren van die systemen die nog een hele kamer nodig hadden om te kunnen werken. Zij stonden in een speciale ruimte die ook airco moest hebben.
Die ruimte werd verbouwd voor de nieuwe computers en kreeg ook een nieuw lucht behandeling systeem.
Daarvoor moest de oude airco alsmede de computer in een andere ruimte tijdelijk worden geplaatst. Daarvoor waren waterleidingen en stroom leidingen nodig. Die moesten van beneden komen en daarvoor moesten een paar gaten in de vloer geboord worden.
Het eerste gat ging dwars door de hoofdvoeding van de hoogbouw heen en het tweede gat door een speakerleiding van de intercom/oproepinstallatie! De ellende was, dat de diamantboor waterkoeling had en dit koelwater door de leiding in de verdeelkast stroomde. Ook ging dit de kiescentrale voor de intercom en oproepinstallatie in.
Was echt een ravage en het kostte mij 2 dagen om de schade te herstellen!
Groetjes Hans.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
muis under de vloer had stroomkabel van een sub server doorgeknaagd. stinken jong.
gat geboord voor een nieuw koelinstallatie. nu lag de zaal lager dan het terrein buiten... de eerste keer dat het regende zoop het water via dat gaat onder de valse vloer in de computerzaal met als gevolg een geweldige kortsluiting op de UPs en de ganse computerzaal plat ... ( en dat was een ZAAL. we praten over een 30 tal van die 19 inch racks ... vol met servers en EMC drive clusters )
frappantste wat ik ooit gezien heb : Om chips te maken gebruikt men onderandere ion implanters. Dit is niks anders dan een deeltjesversneller die het de dopeermateriaal gewoon in het silicum schiet ( google op ion implantation en je zult fotos vinden. ) nu zijn dat kolossen van machines ( 2 a 3 meter breed en 9 a 10 meter lang of langer ) hoogspanning ( paar 100 milliampere op 160 kilovolt ) enorme watergekoelde electromagneten om die beam af te buigen ( spoelstroom 1200 ampere en der zitten zo 2 van de 'kwispel' magneten in , plus een selectiemagneet in de mass analyser die ook 800 ampere vreet)
enfin die apparaten vreten serieus power. Nu wordt dat gevoedt op een groep die 600 volt levert. achter de implanter staat een hoofdschakelaar. een grote kast van vynckier met een roterende hefboomschakelaar ( zo ene van het type met gaspatronen om de contacten open te 'schieten' ) Gans die machiene staat op hoogvacuum intern ( een paar millitorr ..)
enfin. dat machien had ene koelwaterlek. plant en facilites komt af , kunnen dat niet direct repareren. dus ze zetten daar ene bak onder en ze gaan achter van dat kneedbaar metaal. de implanter uitschakelen was niet haalbaar. der zat nog maar net een nieuwe electrode op en men wou wachten tot de machiene toch af moest voor electrodewissel en dan de buis vervangen. kneedbaar metaal zou het wel ene paar dagen houden. de productiedruk was trouwens ook te hoog.
die brave man ( in zo een cleanroom bunny pak) wil zich op zijn knieen zetten. nu moet ik dit zo duidelijk mogelijk beschrijven zodat je het voor je 'ziet'. die brave man grijpt zijn cleanroom pak vast rond de knieen, trekt het op , en maakt zich klaar om zich eerst door de knieen te laten zakken om dan te knielen. op het ogenblik dat hij zich laat zakken haakt de koppelriem van zijn pak achter die hefboom.. pieeuuuuuuwww plop plop plop knetter vonk pfwooooooshhh klingelingeling ...
wat was er gebeurd : de machine was net een wafer aan het laden in het endstation. de binnensluis (naar hoogvacuum) is dan dicht de buitensluis staat open en er wordt een wafer binnegeschoven ( de wafer staat vertikaal en wordt nar boven geduwd , het endstation binnen. nu is de binnendeur bekrachtigd met perslucht om het vacuum af te sluiten. ( de deur opent naar binnen dus naar het vacuum toe.
schakelaar gaat om . alle ventielen slaan af. de sluisdeur springt open ( atmosferische druk drukt die volle kracht open ) plop plop plop waren de ion gauges die allen tesamen opbrandden .. knetter vonk : de hoogspanning kletst door en ontlaadt zich in een grote vlamboog... die phooosh is het geluid van de binnestromende lucht in de beamline ( die buis is 12 meter lang en ene halve meter doormeter in hoogvacuum. das een serieuze orgelpijp... en die klinkeling was de wafer die voor het endstations zweefde die meegezogen werdt de beamline in en duizend stukjes uiteenvloog binnein..
bon. nu is het verhaaltje niet af.
die brave man draait zich om en zegt ( we stonden er met 3 bij : we waren net bezig aan het toestel ernaast een servicebeurt te doen ) oh pardon. ik zet hem wel even terug op. nog voor er iemand kan reageren -klonk- : de hefboom omhoog. -wham- een enorme dreun en het was donker. de hoofdvoeding lag erdoor ... ze zijn meer dan een een week bezig geweest om dat machien terug werkbaar te krijgen en dan bijna een maand er blijven aan sleutelen om productie te kunnenlopen ermee...maar het is nooit meer de oude geweest ... de cryopompen hadden zo een rotlel gekregen dat de platen gebarsten waren (die dingen staan op bijna absoluut nulpunt. de temperatuurschok was fataal) de sluisdeuren van het sas waren gebogen... de helft van de electronica was doorgepetst door de hoogspanningsontlading ... en wat niet in 1 klap defect was sneuvelde later wel. der ging geen dag voorbij of er was wel iets anders mis met dat machien...
gelukkig was dit niet het apparaat wat waterstof gebruikt voor de wafer koeling ( waterstof is een heel goede thermische geleider ) Ik heb fotos gezien van bij texas instruments. Tijdens de ploegwissel smorgens een enorme knal : men gaat zien en er is ene geweldig gat in de grond ( en het plafond ) het endstation stond ene verdiep lager ( het schroot wat ervan overbleef ) der was een klep opengesprongen en terwijl de beam opstond was er lucht in het endstation gekomen O+H+beam = BOEM ...
toen kwam er snel ene ombouwkit om helium te gebruiken ...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 14 maart 2009 21:35:11 schreef stefhead:
is er een verschil daarin voor links en rechts te draaien?
Tis net als met links- en rechtsdraaiend melkzuur, bij olie heb je dat ook.
@McDuff: smeer jij lagers met kontaktspray?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@FE: fijn ontwerp, die machine, met zo'n failure mode als de stroomvoorziening opeens wegvalt. Het lijkt me dat je zoiets uitrust met een noodstroom voorziening om alles in een veilige staat achter te kunnen laten als er zoiets gebeurd. Misschien ook bistabiele ventielen gebruiken om te voorkomen dat alles open gaat als er iets uitvalt?
Als ik het zo hoor, is het meer de fout van de ontwerper van die machine dan van de man die hem per ongeluk uitschakelde.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
^ja, dat uitschakelen kan je nog door de vingers zien, maar dat ie zonder nadenken alles weer inschakelt (wat wellicht vele tienduizenden $ extra schade heeft veroorzaakt) is in mijn ogen een onvergeeflijke fout, hoe dom kan je zijn?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, dat is natuurlijk ook weer waar, maar ik heb toch altijd de neiging dingen redelijk fail-safe te ontwerpen, waarbij onverwacht uitschakelen in ieder geval geen schade aan de machine zal veroorzaken. Dat producten in zo'n geval sneuvelen is meestal geen groot probleem.
Maar dan heb ik natuurlijk ook nog nooit een dergelijk apparaat ontworpen.
Joeri de Man
LED there be light
Tja hoe kan je zo stom zijn een dergelijke schakelaar te plaatsen op zo'n makkelijk bedienbare manier op een apparaat dat zo gevoelig is 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
@Free, was dat toen je nog werkte bij Mietec of al in Silicon valley?
Ik heb op het bedrijf vroeger ook zo eens een situatie gezien. In een van de fabrieken valt plotseling alles weg. Ongeveer midden in de fabriek staat een 10tal dubbele Rittalkasten waar de besturing inzit van het gehele productieproces en energieverdeling van plant 3.
Nu was daar een werknemer voorbij gegaan, en aan het einde van de kasten staat een 630A hoofdschakelaar naast de emergency noodstop. Hij struikelt, wil zich rechthouden, grijpt naar wat hij kan vastkrijgen en: -klak-pfieuuuuuwwwwwww, alles weg. Je raad het al, even gaan leunen op de hofdschakelaar en alles afgezet. Nu moet je voorstellen, dat produktieproces is in volle gang, en dan een ongecontroleerde shutdown. Plant 3 is toch 3200m² vol machines en automatisering. De hoofdschakelaar is daar niet voor bedoeld. Die hoofdschakelaar dient om de boel zonder spanning te zetten na een gecontroleerde shutdown, door lokaal computers en machines af te schakelen of een noodstop.
Daar ben je wel even mee zoet om de boel terug op de rails te krijgen.
Die werknemer stond overigens bekend als een wat klungeligge vent. Ze hebben daar wel meer straffe stoten mee meegemaakt en het was nooit echt de bedoeling, dat eloof ik zeker, altijd pech.
Het is trouwens in die kast dat ik er eens ene spanning heb zien meten met zijn multimeterke op stand stroom (het was gene Fluke want die reclameren erop). <<<WHAFFF>>>
Even spanning gecheckt achter een 120A scheider met multimeter op stand 10A....
Het moet een forse steekvlam geweest zijn wat ze hadden die ver in de hal gezien. Zijn meetpennen waren een paar cm korter geworden, wat koperschijn op zijn linker hand en even nadien zijn ze met hem dringend naar de oogarts gereden.
- - big bang - -
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
joopv
Golden Member
Op 14 maart 2009 07:53:48 schreef Turbokeu:
[...]Was dat soms niet de Seagate ST-251?
Ik heb mijn ST-251 nieuw voor 36.000BEF (900€!) gekocht in (dacht ik) 1988 om de 20MB ST-225 in mijn toenmalige AT286 te vervangen.
Omzeggens van in het begin moest ik de schijf regelmatig een tik geven opdat deze zou starten.
Tweetal jaar later heeft ie een iets hardere tikniet overleefd...
Ja dat was de beruchte ST251. Mijn god wat heb ik een hekel aan Seagate gekregen in die tijd. En daar ben ik nog steeds niet vanaf.
[...]Aha, SpinRite!
Heb ik ook regelmatig gebruikt om de interleave factor van een MFM harde schijf aan te passen.
Deze actie duurde meestal 24/24 1 à 2 dagen om te voltooien...
Als je de goden helemaal wilde verzoeken dat kocht je zo'n RLL controller van Adaptec...
Mijn eerste HD was trouwens een orginele ST506, 5MB MFM. Ik heb nog een tijd lopen zoeken naar de manier om dat ding aan te sturen: toen bleek dat ik 3ms vaste track-to-track step timing moest gebruiken, zonder stepramping.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 maart 2009 14:55:05 schreef SparkyGSX:
... maar ik heb toch altijd de neiging dingen redelijk fail-safe te ontwerpen, waarbij onverwacht uitschakelen in ieder geval geen schade aan de machine zal veroorzaken.
Tot bepaalde complexiteit/vermogens enz. is zoiets gewoon mogelijk. Kom je boven een bepaalde hoeveelheid energie, dan wordt het gewoon onmogelijk om de boel zonder power netjes uit te zetten. Dan kan je zeggen: Zet dan een batterij ergens zodat je netjes kunt uitzetten. Maar als er toch schade is als de boel uitgaat (en het verliezen van de vacuum in een hoog-vacuum apparaat is dat, want het kost weken voordat je hem weer hoogvacuum hebt, en dat kost productie capaciteit....) dan zeg je tegen de koper: Je moet zorgen voor een UPS: De spanning mag er niet af. Tja. Als dan iemand tussen de UPS en het apparaat de schakelaar omgooit.....
Het is alweer zo'n 20 jaar geleden maar ik vergeet het nooit meer. We hadden een nieuwe slagterij gebouwd in scherpenzeel, we deden alle elektra daar zo ook die van de koelinstalatie. Toen we toe waren aan het opstarten van de kompressoren moesten we gelijk de softstarters inregelen, dat ging best voorspoedig, tot dat we bij de laatste compressor waren daar ging het dus goed voud. Het was een motor van 400KW met een siemens softstarter ervoor ik stond beneden bij de motor en mijn toenmalige werkgever stond boven bij de softstarter, we hadden contact via een portofoon. We waren zover dus gaf hem de opdracht dat hij de motor op kon starten, alles liep nettjes aan tot opeens een enorme klap en een steekvlam van twee meter hoog, en een enorme schreeuw door de portofoon, toen alles stil was vroeg ik aan mijn baas of alles in orde was, en dat was gelukkig zo. Maar we zaten wel in het donker er waaren drie zekeringen uit de softstarter geklapt van 1200AMP per stuk en binnen 5 minuten stond er een team van de eletrisitijds maatschappij op het terrein met de vraag wat is hier aan de hand, er ligt een heel tussen station uit.
Wij wisten het toen ook niet, later bleek het een motor te zijn die buiten opgeslagen was geweest. Na een nieuwe motor te hebben geplaast werkte alles priema, met de softstarter was niets mis nieuwe zekeringen er in en klaar.
als wij in het lokaal van elektriciteit kortsluiting maken op een van de labo tafels langs de muur dan springt in de kelder (in de hoogspannings kabine) de automaat af, wat nogal hinderlijk is vermits dan telkens ons hele lokaal zonder elektriciteit zit totdat iemand die bevoegd is om in die kabine te gaan de automaten terug heeft opgezet.
T' grappige is dat in het lokaal zelf ook een automaten kast staat (die zit dan ook zonder spanning) die de verlichting en de labotafels in het midden voed. De apparatuur langs de zijwanden is nieuw van in de loop van dit jaar(ze hebben er half het lokaal opnieuw voor bedraad, maar dat hebben ze over het hoofd gezien:p)
Telkens we een intrimaris hebben is het natuurlijk wedstrijdje om om ter eerst kortsluiting te maken zodat we weer voor min 10min niks te doen hebben 
Jochem
Pfew, dat je gewoon een heel tussenstation eruit kan knallen, was dat lokaal dan wel voldoende afgezekerd?
Maarja, bij 3x1200A gaat het in zo'n slagterij natuurlijk al snel voud. 
Even een huishoudelijke mededeling: Voor eigen flaters en Darwinistische experimenten zijn er de volgende topics:
-ontwerptips en domme fouten
-Wounded in Action Part 3.
De laatste groep posts zijn verhuisd.
klein is fijn
Moderator
Gisteren had ik geen internet overdag, Telfort had ergens een storing. Na een uurtje of 8 zonder internet wordt ik dan een beetje nieuwschierig waarom zoiets zo lang moet duren, toch maar even op het internet kijken.
RJ11 stekker uit de telefoon, in de laptop, en bellen maar.
Dus niet, geen kiestoon. Oja, telefooncentrale zit ertussen dus het ding moet eerst een nul bellen.
Dus niet, geen kiestoon. Huh? Even wat stekkers omzetten zodat de telefoon in de huiskamer rechtstreeks aan de inkomende lijn hangt.
Dus niet, geen kiestoon. HUH? Oja, die nul moest weer weg omdat de centrale er niet meer tussen hangt.
Dus niet, geen kiestoon. HUH? Even het nummer met de hand bellen. Een ruime hoeveelheid gepiep duide erop dat er niets mis was met de telefoonlijn..
Ik kijk naar de RJ11 stekker die ik uit de telefoon had gehaald, een 6-polige RJ11. Met de twee draadjes op de buitenste contacten aangesloten! Geen wonder dat de laptop geen kiestoon krijgt, er maakt gewoon niets contact!
Die had ik nog niet eerder gezien..
Jochem
De buitenste?! Vreemd. Wat was dat voor telefoon?
OT: Telfort had het over 2000 getroffen klanten. Gezien het aantal meldingen waar ik persoonlijk al van heb gehoord lijkt me het statistisch onwaarschijnlijk dat het echt maar 2000 klanten betrof, zeker omdat het zich niet (specifiek) rond mijn woonplaats voordeed, maar verspreid over het hele land (bron: meldingen tweakers).
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik liep stage bij de technische dienst van een dierentuin. In een olifantenverblijf bleek een acculaadapparaat voor een schoonmaakmachine het niet te doen. Ik keek in de werkplaats van de T.D. het apparaat na, hij bleek normaal te functioneren, maar in het olifantenverblijf werkte het apparaat nog steeds niet. Wat bleek, een aardlekschakelaar was uitgeslagen door onweer. Het had in het weekend namelijk geonweerd, door blikseminslag in de buurt viel de aardlekschakelaar uit.
klein is fijn
Moderator
Op 20 maart 2009 07:29:08 schreef Jochem:
De buitenste?! Vreemd. Wat was dat voor telefoon?
Het is een Siemens telefoon.
Weinig actie als je dit in je laptop prikt:
Jochem
Wha! Waarom moeten er nou altijd mensen iets bijzonders bedenken? Gaat het ze nou echt om de eurootjes die ze op een vervangend snoertje kunnen verdienen? Of hadden ze gewoon ergens een goedkope partij van deze snoertjes gescoord en het ontwerp van de telefoon erop aangepast? 
In een olifantenverblijf bleek een acculaadapparaat voor een schoonmaakmachine het niet te doen......
Ik dacht even dat er een dooie olifant in het acculaadapparaat lag!
niet overleefd...