Show your projects! Part 14.

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 26 mei 2009 23:37:36 schreef Electronick:
Ik wilde eigenlijk helemaal wachtten totdat hij af is, maar ik moet hem toch laten zien!

Deze is voor mijn vriendin omdat ze vanuit mijn bed de wekker niet kan lezen als ze haar lenzen snachts niet in heeft.

miljaar .. voor wat dat gekost heeft had je Lasik kunnen laten doen....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@sine

De kleur is gekozen omdat mijn vorige wekker ook die kleur had. Bovendien is de felheid van de segmenten afhankelijk van de tijd. Overdag tussen 8 en 8 zijn ze zo fel mogelijk terwijl ze snachts juist dimmmen.

Er komt ook nog een plastic cover over met een melkwitte kleur, die zorgt ook voor wat lichtmindering.

Klok heeft tot nu toe trouwens ongeveer 50 euro gekost

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
leime

Golden Member

Ik heb nog een vraag..

Waarvoor dienen die 5 "buisjes" bovenop de klok? Wake up light?

En mag ik je idee jatten? Aangezien mijn klok echt aan het mislukken is.

leime

EDIT: Vergeten te zeggen dat ik hem echt vet vind..

[Bericht gewijzigd door leime op woensdag 27 mei 2009 07:44:55 (14%)

Dit schreeuwt nog om een DCF-77 module:9~

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

@leime

De buisjes bovenop dienen als drukknoppen. De miniatuur schakelaars worden binnenin ingedrukt door op deze assen te drukken.

En natuurlijk mag er gejat worden van het project wat je wil...

[Bericht gewijzigd door Electronick op woensdag 27 mei 2009 08:51:44 (20%)

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Erg mooie klok! Ik vind het hoekige karakter van je segmenten ook erg mooi!

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

erg mooie klok hoor en dat streepje boven de 6 zou ik toch weg laten. want dat past wel bij het rechte karakter van de klok.
kort om erg mooi gemaakt.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

@Electronick: Ziet er design uit! Hoeveel stroomjes laat je ze slurpen?

True story bro!

als ik me niet vergis: is de voeding 16V en de ledjes 1.8 V met weerstanden van 330 ohm..

Dat betekend: 16-(4*1.8) / 330 = 26 mA per Ledje

maar deze worden en somftwarematig gePWM en softwarematig gemultiplexed. dus ik gok dat de effectieve stroom rond 2 mA per LED zal liggen. maal 300 Ledjes is zon 600mA

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Op 27 mei 2009 01:38:17 schreef Sine:
Een opmerking bij je kleur keuze ...

Groen verlicht de hele slaapkamer !

Beter dan je slaapkamer verlichten met rode LEDs, lijkt me.
Onze ogen zijn, als ik me niet vergis, het meest gevoelig voor groen, dus kun je de intensiteit ook erg laag houden.
Alles beter dan blauw, dat vind ik in ieder geval erg irritant in het donker.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar het gedeelte buiten 'scherpe' zicht veld ( dus alles buiten dat circeltje van een halve euro groot waar we scherp mee kunnen zien ) wordt in het donker veel gevoeliger voor groen.

Met een klein beetje groen licht kun je een kamer akelig verlichten, veel sterker dan met rood.

Electronick:
Ziet er goed uit !

Ik ben toevallig ook met ongeveer gelijke klok bezig (wel DCF), maar het valt mij op dat ik 29 drivers gebruik (4 x 7 Segm. + Puntjes).
Zoveel zie ik er bij je klok niet, kan je daat iets over vertellen ?

@MMSoft: multiplexing?

@Sine: met die rode LEDs doelde ik meer op het licht wat mensen van buitenaf door het raam zien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Daar had ik ook aangedacht, maar daarvoor zie ik weer te veel drivers.
Of zou er voor elke driver 2 torren/fets gebruikt worden ?

Nee, zoals ik al eerder zei / vroeg ter bevestiging: hij selecteert een van de 4 cijfers, en gebruikt dan 17 torren, om steeds groepjes van 4 LEDs aan te sturen. Het lastige is dat je de 4 LEDs op elke kruising niet aan een van beide lijnstukjes kunt maken, want je hebt die groep nodig als een van de lijnstukjes aan is, onafhankelijk van elke dat is.

Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen, is dat groepje van 4 LEDs in serie zetten met alle aangrenzende lijnstukjes. Ik denk dat je met een creatieve indeling, en een paar extra diodes, een hoop torren en I/O van de controller kunt besparen.

EDIT ik bedenk net dat je dan in de problemen komt met de stroomregeling voor de LEDs op de kruising. Veel simpeler zal het dus niet worden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 27 mei 2009 19:25:26 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik snap niet helemaal hoe sparkyGSX dat bedoeld maar het werkt als volgt:

4 verschillende torren selecteren een letter / cijfer en de andere 17 torren zorgen voor de aansturing van de blokken (ieder blok is 4 LEDs)

De kruisingen vormen zelf ook een blok van 4 LED's dus deze hoeven niet opgesplits te worden.

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Je had voor de verticale segmenten steeds groepjes van 8 kunnen maken, dan spaar je 4 torren uit.
Op die 4 gaat het nu ook weer niet aankomen :) het werkt en het ziet er goed uit!

True story bro!

Ik zat me af te vragen of het met minder dan 17 torren en I/O lijnen zou kunnen. Het lijkt me verstandig het hierbij te laten, lange discussies over de projecten zijn hier niet echt gewenst. Leuk project, en erg netjes afgewerkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Echt strak gemaakt electronick!
Hoop zelf ook nog een keer de techniek van zoiets door te krijgen en te maken.

Fordman
Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Mooi! Sterker nog, ik ga hem gewoon namaken :D
Maar, waar is die 50eu in vredesnaam naar toe gegaan?

En hoe groot zijn je leds?

[Bericht gewijzigd door MichielPH op donderdag 28 mei 2009 22:10:25 (13%)

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Lucky Luke

Golden Member

http://www.circuitsonline.net/forum/view/73852 -> http://www.youtube.com/watch?v=BogIzTZgLBA

Even een simpel stukje code getest en het blijkt nog te doen wat het moet doen ook (nouja, na enig prutswerk). Het filmpje op youtube krijgen koste meer tijd.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 28 mei 2009 21:30:50 (47%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
leime

Golden Member

Ik ga hem ook namaken :P maar dan iets anders. Ik stuur hem aan met een 4026.

http://leimeco.uuuq.com/klok/tn_DSCN5194.JPG
(klikbaar)

http://leimeco.uuuq.com/klok/tn_DSCN5196.JPG
(klikbaar)

leime

Op 28 mei 2009 21:29:56 schreef Lucky luke:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/73852 -> http://www.youtube.com/watch?v=BogIzTZgLBA

Even een simpel stukje code getest en het blijkt nog te doen wat het moet doen ook (nouja, na enig prutswerk). Het filmpje op youtube krijgen koste meer tijd.

Leuk bedacht.. Zo'n piezo als schokdetector. Mooi uitgewerkt ook!

hierbij een stuk nieuwe hardware voor usbspot
het is nog in ontwikkeling maar ook deze willen wij julie niet voor houden heb er wel even een thumb van gemaakt het is niet vreselijk klein.

de werking is niet echt moeilijk en ik denk niet dat die uitleg nodig heeft.

http://elektronicaprojecten.host22.com/blog/php/pwm%20slecter.png

//edit:
ik ben wat pullups vergeten bij de 4066 want de PCF io extender heeft alleen open collecter uitgangen. overgens wrodt de eindtrap ook nog wat heftiger dan die BC546

[Bericht gewijzigd door timmie op vrijdag 29 mei 2009 23:39:50 (17%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Dit topic is gesloten