Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

KIF is toch scheikundige?

Er zitten er wel een paar op het forum. Ikzelf dus ook, maar ben meer biochemicus.

maar als (plantaardige)olie vrijwel spontaan ontbrandt onder een zuurstofrijke omgeving dan vraag ik me af wat de productie van een zuurstofrijke omgeving aan energie kost..... als jullie snappen waar ik naar toe wil.

Nee, niet echt. Zuurstof wordt verkregen door destillatie van lucht. Stikstof heeft een lager kookpunt dan zuurstof. Als je lucht afkoelt dan wordt de zuurstof eerst vloeibaar. Zal best wel wat energie kosten, maar zoveel is het nou ook weer niet. Het feitelijke 'maken' van de zuurstof gebeurt gratis en voor niks door de planten.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
klein is fijn

Moderator

Op 15 februari 2009 00:06:59 schreef Jan klaasen:
KIF is toch scheikundige?

Uhu, maar ik had niet zo'n zin om offtopic te gaan.

Op 15 februari 2009 00:00:58 schreef Phlogiston:
Er zijn echter wel branden geweest waarvan de oorzaak is toegewezen aan het spontaan ontbranden van een doek die doorweekt was met vet/olie (in restaurants).

Dat gebeurt vaak bij verbouwing / restauratiewerkzaamheden in oude gebouwen. Lappen met olieachtige schilder of schoonmaak middelen worden ergens neergegooit, drogen uit en vliegen in de fik. Doordat oude gebouwen grotendeels van hout zijn staat binnen no time de hele boel in de fik.

Het geldt niet alleen voor olieën en vetten, maar ook sommige elastomeren. Standaard rubber kan al niet goed tegen pure zuurstof. Rubber O-ringen gaan binnen no time lekken en kunnen ook voor gevaarlijke situaties zorgen.

Zo wordt geraffineerde plantaardige olie ook bewaard in tanks onder stikstofatmosfeer. Voordat het de tank in gaat wordt er ook nog eens stikstof door geblazen om meer lucht eruit te krijgen.

Zuurstof, staat het niet gewoon op de site van Hoekloos hoe ze dat maken?

Zuurstof ontstaat als het op een hele hete zomeravond een atoom koolstof en een atoom helium elkaar heel lief vinden. Hoe dat verder werkt vertel ik nog wel een keer als je groot bent...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Even over zuurstof en ontbranding.

Van een hoop dingen kan je de "zelfontbrandingstemperatuur" meten. De temp waarbij het vanzelf in de fik vliegt. Normale dingen iets van 400 graden.

Die zelfontbrandingstemperatuur is afhankelijk van het percentage zuurstof in de omgeving. De zelfontbrandingstemperatuur gaat omhoog als het zuurstofpercentage omlaag gaat en omgekeerd. Dus in pure zuurstof kunnen bepaalde dingen gewoon ontbranden als je ze maar heet genoeg maakt. En "heet genoeg" kan in 100% zuurstof best 15 graden zijn.... i.e. thuis in de woonkamer wel, maar in de frisse werkplaats net niet....

Vetten zijn net zo als hout en diesel van veel koolstof en waterstof gemaakt. Als je dat laat reageren tot CO2 en H2O komt daar energie bij vrij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ben laatst bij het maken van een versterker een lm386 kwijtgeraakt. Ik ging twee 1 watt exemplaren omruilen voor de mindere versie. Ik had er eentje nodig voor een versterkertje. Ik dacht die andere pak ik zo wel. Tot nu toe niet teruggevonden. Ik post wel als ik er in ben gaan staan ;)

met de carnaval iets bijzonders meegemaakt. Ik had in het begin in onze bouwschuur 2 bouwlampen opgehangen van 1kW.

dat ging goed. later onze werkruimte iets uitgebouwd dus toen nog 2 kleinere van 500 watt bijgeplaatst. Dat betekend 3kW watt op 1 groep. Dat zou ook nog moeten gaan.

boormachine's decoupeerzagen en andere electrische gereedschappen liepen altijd via een andere groep met een lange verlengtouw elders in het pand.

Wat mijn maten nog niet wisten dat dat zo moest blijven. Zij dachten namelijk dat het electrische gereedschap ook wel in de stekkerdozen van de verlichting konden, zodat ze een verlengsnoer over hadden. Ook het stuk tussen de wanddoos en de lampen zat via een kabel 1 2.5mm^2, die hebben ze vervangen door 3 stekkerdozen van 1.5mm^2 ongeaard. om zo ook deze verlengsnoer te verkrijgen.

Er kon dan een verlengsnoer naar de keet lopen waar nog wat verlichting in zat en een electrisch kacheltje van 2kW, die ook aangesloten word op dezelfde groep als de bouwlampen.

Op een van de laatste dagen dat we nog konden bouwen, begon het ineens naar vis te stinken. Dat was een goed moment om alle vuilniszakken op te ruimen met allemaal restafval van pizza's broodjes döner etc.
Toen we die avond afsloten kwamen we pas tot de conclusie waar dat probleem aan lag, de hele stekkerdoos stond namelijk gigantisch te roken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto0013.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0013.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto0019.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0019.jpg

Wat bleek ook nog? in de ruimte waar we zaten was op 25A afgezekerd.

free_electron

Silicon Member

Op 14 februari 2009 19:29:12 schreef klein is fijn:
is een bekend voorbeeld waarbij O-ringen spontaan in brand opgaan bij aanraking met 100% zuurstof.

juist. zuurstof moet je voorzichtig mee omgaan. Alles brandt in zuivere zuurstof. zelfs aluminium en brons vliegen in brand ! Bij het maken van Nitrox op principe van partial pressure blending vliegen er regelmatig installaties in de fik. vooral als ze niet onderhouden zijn. Alles schiet (meestal explosief) in de fik. inclusief all kleppen,leidingen onstpanners, tank .

In zuivere zuurstof kan/mag je alleen viton o-ringen gebruiken en christo-lube MCG111 of MCG116 gebruiken. Dat spul is dan ook peperduur (bijna 2 euro per gram).

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 15 februari 2009 00:17:32 schreef Hugo Welther:
Nu we het toch over smerige dingen hebben:
Als 12 jarige achter een gierwagen langsgelopen waar ze de schuif net van openden. Mijn oom had niet door dat ik er achter langs liep.
Het kwam uit mijn oren, neus, mond en alle andere openingen. Drie dagen op de deel geslapen en gegeten voordat de stank uit mijn poriën was getrokken.

Zoiets heb ik ook ooit gehad, toen ik op de motor (met open visier...) een tankwagen met gier inhaalde die het luik aan de bovenkant niet goed afgesloten had. Het uitgebreide verhaal staat hier: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/154172 Waarschuwing: het is een, eh, smeuïg verhaal...

Vorige week was ik bezig met de reparatie van een TV van een vriendin, op de tafel in de huiskamer. Ik was natuurlijk te lui om naar boven te lopen om een snoertje te pakken, dus ik dacht ik trek die dop wel even van de beeldbuis om hem te kunnen ontladen. Nu wou dat kreng niet loslaten, en tijdens een verwoede poging kwam ik blijkbaar net iets te dicht bij met m'n vingers, en kreeg een flinke optater. Toen ben ik toch maar even naar m'n werkkamer gelopen om een snoertje en weerstandje te pakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

........een keer je soldeerbout NIET in de houder plaatsen, maar op de hoek v/e tafel leggen (heet), dan de keuken in om wat water voor je soldeersponsje te halen en terugkomen om te zien hoe je soldeerbout een perfect rond gat heeft gebrand door je portemonnee heen die vlak onder de soldeerbout z'n hete punt lag....
Resultaat...alle plastic rommel (creditcards, debetcards, id-kaart, Amerikaans rijbewijs (uit New-Jersey waar ik toendertijd woonde)verzekeringspasjes EN....mijn zéér veel tijd, moeite en geld gekost hebbende Greencard (5-jaar geldige verblijfsvergunning VS), etc., etc., allemaal naar de k1073n........
Ja....dat was leuk ja....a regular 'Kodak Moment' :-(

vandaag met werk een bijna wounded in action, met een installatiemonteur mee, endie zei tegen mij, draai die dop maar even los, alles is eraf(water bedoelde die dus) ikke vrolijk die dop losdraaien en in een keer BWUAMMMM, en ik zie zo die dop door de lucht vliegen die zoon 8/9 meter verder weer landde.
wat was nou het geval, hij had netjes het water erafgedaan, maar niet aan gedacht dat er tijdens het vullen de dop er al op had kunnen zitten, en er halverwege een keerklep zat:P dus het water was vrolijk naar beneden, maar toen iemand m vulde, zat de dop er dus al op,

heb dus heel veel geluk gehad dat ik er met mijn gezicht niet boven zat:)

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

Van het weekend nog voorgehad: bezig met het (voorzichtig en zorgvuldig) uiteenhalen van een ferrietkern van een vermogenstrafo. Dat ding was gelakt, en wat verwarmen met een zacht vlammetje kan wel helpen om de vernis net zo zwak te maken om de kernhelften te laten lossen.
Pech dus, na wat gelijkmatig verwarmen: krak, een gebroken kern.
Das nog niets, ik laat hem per ongeluk op de werktafel vallen, en toen lag hij helemaal aan diggelen. Zon ferriet valt helemaal in scherven, die vlijmscherpe punten kunnen hebben doordat het zo bros is.
Ik gooi de scherven in de afvalbak, veeg --met m'n vingers-- de tafel schoon en lap, een vlijmscherpe splinter in m'n duim. Je trekt dat daaruit en dat breek dus af. Ik heb goed moeten keuteren met een ontsmette naald en een breekmesje op het uit m'n duim te kunnen krijgen, het zat redelijk diep. Dus opgelet met versplinterde ferriet.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ongeveer een maand geleden ben ik met men metalen horloge op een 12V sealed rechargeable battery (7Ah) gaan liggen. En het bandje van men horloge maakte kortsluiting tussen de 2 polen en je kan al raden... Vonken en vuur :) Het bandje was zo heet dat ik het met men andere hand niet los kreeg en ik moest het onder water houden voor ik het kon uitdoen. Nu een maand later heb ik nogaltijd een brandwond ong even groot als een 1euro stuk :s Dus iedereen oppassen met horloges en batterijen!

Den Dries www.hulens.be

Wie gaat er dan ook met z'n horloge op een accu liggen, dat ligt toch niet lekker?

If you want to succeed, double your failure rate.

Accus kunnen inderdaad vervelende dingen zijn. Net nieuwe LiPo accu's gekocht, en normaal strip ik dat soort dikke draden altijd met een mes. Wat er gebeurde is dat het mes kortsluiting maakte tussen de twee polen, en de accu mooi een hap uit het mes verdampt heeft. Natuurlijk niets ernstigs gebeurt, maar we weten allemaal wel hoe het uitziet als een LiPo ontploft doordat hij kortgesloten wordt... Niet iets wat je boven je bed wilt zien gebeuren.

Altijd oppassen met onbegrensde/ongezekerde stroombronnen.

zaterdag op het werk, was ik in de fabriek aan het stofzuigen, onder een machine. door de stofzuiger was er statische lading, kreeg dus een tik, en schoot van schrik met mijn hoofd omhoog, zo boem tegen de machine, en die gaf niet echt mee:P

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch

Op 21 juni 2009 17:24:31 schreef ivar92:
...met mijn hoofd omhoog, zo boem tegen de machine, en die gaf niet echt mee:P

LOL. Op het werk moesten een paar UPSsen vervangen worden, die staan onder een zeer groot lang werkblad. Hier en daar staat een metalen steun waarmee dat werkblad rust op de sokkel waarop je je voeten kan zetten. Die UPSsen, bekabeling en PCs staan ook onder op die sokkel. Zo'n wissel moest snel gaan, ik ben daaraan bezig, lig half op mijn zijde op de vloer en steek mijn hoofd tussen zo'n metaalsteun en een PC om beter te zien, speelruimte was maar +-10cm. Ik trek daar iets uit (ik weet het al niet goed meer), het komt richting mijn gezicht. Je wil dat ontwijken en trekt je hoofd dus vol achteruit, -bang- op die steun, volgende reaktie: aaahhhh, hoofd vooruit, -knal- neus en lippen op die PCbak, en dan nog eens -knots- achteruit op die metalen steun. Het is op minder dan 1 seconde gebeurd. Reflexen noemen ze dat...
Ik zal je niet moeten vertellen dat iedereen errond strijk van het lachen lag zeker, toen ik eronderuit kwam? Vloekend en brullend... dat ze hun brol zelf vervangen... |:(

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

niet wounded in action, wel bijna.

motor met relaisschakeling op krachtstroom, tussen 2 fasen van de motor heeft een stukje koper gelegen. met de nadruk op: heeft gelegen.

stekker in de krachtstroom, en op de aan knop gedrukt, niets. schakelaar op relais omgezet,
FLITS.... KNAL.... motor eruit geknald samen met een fabriekszekering, die normaal niet snel stuk zal gaan.

in het hele technieklokaal geen stroom meer:P

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Heel lang geleden, kwas een jaar of 9 kwam ik in een stoffige garage/schuur een losse luidspreker tegen. Gezien mijn ouders een luidspreker hadden met een kastje erom en er muziek uitkwam als je hem in het stopcontact drukte, moest ik dat ook maar eens gaan proberen.

En toen zaten wij in het donker..

De jonge onderzoeker :P

De beste stuurlui staan aan wal

lol ja ,zo heb ik dat ook eens gehad .
als 13 jarige een beetje verveeld , en ging eens bij de nieuwbouw gsm mast kijken , en na een paar simpele handelingen ( die ik eigenlijk niet bewust deed ), zat de provincie noord limburg 10 uur zonder gsm verkeer .

over accus: ik heb een collega gekend die met zijn rvs horloge tussen de backupaccu's van de kpn centrale in den bosch kwam . die heeft 3 maanden kunnen revalideren .
dat horloge werdt oranje .

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juni 2009 11:56:08 schreef testman:
over accus: ik heb een collega gekend die met zijn rvs horloge tussen de backupaccu's van de kpn centrale in den bosch kwam .

Hmmm Ik heb even een accupack (backup systeem voor de telecommunicatie) aangeklikt met men zware zilveren armband toen ik stage liep bij de EGD Groningen. Ja das lang geleden... Er is behoorlijk wat weggebrand en een beste brandvlek op m'n pols.... ach ja die dingen blijven je altijd bij :P

De beste stuurlui staan aan wal
chuckie

Honourable Member

Het was me de laatste tijd goed gelukt om te vermijden dat ik zelf als verbruiker optrad.
Tot vandaag...
Maar liefst 2 keer!!
Als ge iets doet moet ge het gelijk ook goed doen niet??

De eerste keer 230VAC op mijn rechter wijsvinger, anderhalf uur later 400VAC op mijn rechterpols.
Daar ik behoorlijk bezweet was kwamen ze flink aan...

Ik weet niet wat ik erger vind, de opdringerige elektronen of het gebulder van over de grond rollende klanten...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Nog langs geweest bij een arts? ter controle van je organen, aangezien er bij 400VAC nog een redelijke kans bestaat op organen die er mee ophouden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 16 juli 2009 21:46:13 (65%)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
chuckie

Honourable Member

Dat niet, maar wel zo snel mogelijk naar de wc, om de boel op gang te helpen, mocht het al stil gelegen hebben...
Een brandwondje is niet zo erg, dat heelt wel weer.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

ja ik ken het , leuk zijn beeldbuizen die nog wel een goede condensator zijn , pak je op en lap daar gaat 10 kv door je vingers , ben je wel wakker de verdere dag .
even het topje eraf en hij is ontladen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten