Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 25 juli 2009 13:53:58 schreef dino7:
Na wat aanloopproblemen toch een werkende schakelvoeding gemaakt. Gelijk mijn eerste smd printje ooit en dan ook nog eens met een ic in µMAX verpakking.

Voorkant:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

Klein ic'tje:
[afbeelding]

Ziet er iig mooi uit. Haalt 'ie zijn 3A ook? Wat ik met schakelvoedingen gepruts heb haalde nooit de max. stroom, maar ik had eigenlijk ook niet de juiste spoelen/condensatoren. Schotkydiodes viel nog wel aan te komen, maar de spoel werd ofwel een choke (== werkt absoluut niet, tenzij in iets als de witte led op 1.5V) of een echte spoel (van een sloopprint die een schakelvoeding bevatte) waarvan ik de waarde niet ken (== werkt redelijk) of na heb laten meten door de e-boer (die werken nog wel het best). Low-esr condensatoren heb ik ofwel vervangen door gewone elco's, of tantaals, dacht dat die een lage ESR hadden (klopt dat?). Weet alleen nu (gelukkig niet uit praktijk) dat ze een hekel hebben aan snel laden/ontladen (boem!). Gepruts was dan wel op breadboard.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ziet er handig uit!

zelfgemaakt?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Het houten frame wel, de plastieke bakjes zijn gekocht.

Op 26 juli 2009 00:13:48 schreef Lucky luke:
[...]
Ziet er iig mooi uit. Haalt 'ie zijn 3A ook? <knip>

Ja dat haalt ie zekers. Maar dat kan de mosfet alleen halen bij een wat hogere ingangsspanning en lagere omgevings temperatuur. Achteraf gezien zou ik het nu raten op 1,5A constant met 3A piek, en dan een trage zekering van 1,5A op de uitgang voor de zekerheid. Die 3A is kortsluiting beveiligd door een stroom sensor in de vorm van een weerstand, als er meer dan 100mV over de weerstand staat stopt de max1744 met schakelen. De spoel kan 4A constant aan.

Henry S.

Moderator

Op 26 juli 2009 11:42:56 schreef smoerijf:
Het houten frame wel, de plastieke bakjes zijn gekocht.

Mooie ruime bakjes, waar heb je die vandaan?
(Spaar je zekeringen?)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Spaarlampen, Spaarzekeringen.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

http://smoerijf.be/upload/zekeringen_h7kz2_T550.jpg

Je kan toch nooit genoeg zekeringen hebben?

Bij de macro gekocht. Ze zitten per 2 in een plastieke doos. Deze dozen zijn ook te stapelen.

Merk is RUB, Really useful box.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op zondag 26 juli 2009 17:24:29 (11%)

Achja als er dan een zekering doorbrandt heb je er nog 100.

Een FM zender van 5watt/5km is geen kleine zender | !

ja, heb je nooit genoeg van heb er zelf 6 dozen van . van printzekeringen tot autozekeringen en ook 5x20mm en 6x30 mm meeste uit sloopapparaten en onderdelenopruimingen op mp

overigens wat kosten die bakjes bij de makro ?
heb onlangs nog raaco ladenkasten gekocht voor 7,50 p/s en die moeten nog een leeg stuk muur krijgen en daarna vol , en dat 2e is niet het probleem . mijn hobbykamer heeft een vrije murenprobleem . en nog geen 40cm x 40cm vrij.

edit : heb het nu zo opgelost en aan een plank aan mijn bed gemaakt , zonder in mijn bed te schroeven .....
en heb er ook nog 2 aan de muur hangen , de plank onderop is tegen het breken van laatjes door wielen van mijn bureaustoel .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/Afbeelding019-2-1.jpg

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb 90% schuine wanden :) He ook met schele ogen naar die Raco kastjes zitten kijken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Zo, die 50V voeding is ook afgewerkt. Tijd voor plaatjes, dus.

Overzicht van het binnenwerk:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingBinnen2.jpg
Dat trafo-achtig ding naast de koelplaat is enkel een spoel die ik voorzien had om de schokken op te vangen van de triac-voorregeling. Die laatste is afgeschaft, maar ook zonder dat levert de spoel goed werk.

Samen sterk:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingFans.jpg
Zonder voorregeling moet er actief gekoeld worden. Vijf 5cm-fannetjes doen dat behoorlijk. Als de voeding zelf 150W zit te verstoken, houden ze de koelplaat op 60°C. Een ATtiny stuurt de fan's, en kan de uitgangsspanning zonder pardon tot 0V terugbrengen als de fan's het niet meer aankunnen.

Het geheel:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingKast.jpg
Die blauwe paneelmeters passen niet goed bij een gele achtergrond. Dus is het een sober zilvergrijs geworden... :-)

Prestaties:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingPrestaties.jpg
Getest met een sinusvormige belasting van 1kHz.
De onderste sinus is vertikaal ingestelt op 2V/div. en toont de spanning over een shunt-weerstandje van 1R5. De belastingsstroom varieert dus tussen ±0.4A en ±5A.
De bovenste sinus staat op 50mV/div. en toont de uitgangsspanning.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik dacht dat het een 50v vaste spanning voeding zou worden, maar dus toch een complete labvoeding!

mooi gedaan pros!

maar waarom niet 6 fannetjes voor de symmetrie?

had je niet 4 dezelfde knopjes?

waarom een 10-slagen potmeter en dan nog fijnregeling??

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op maandag 27 juli 2009 15:50:21 (22%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

is idd wel apart zo'n mdf kastje , ik had er wel 1 120mm fan ingezet daar 5x5cm heel veel geluid maakt , doordat ze vaak 5000rpm draaien , en dimmen is dan niet makkelijk .
verder een mooi ding , waar haal je / kosten die paneelmeters ? zit de spoel met m6 vast ? anders wil hij nog eens loskomen bij verplaatsen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar waarom niet 6 fannetjes voor de symmetrie?

De fan's staan in serie, en worden gevoed door de ongestabiliseerde spanning. 55 ... 65V, dus. En da's te weinig voor 6 fan's.

waarom een 10-slagen potmeter en dan nog fijnregeling?

Omdat ook een 10-slags potmeter nog vrij grof is, als je de uitgangsspanning tussen 0V en 50V kan regelen. Met die fijnregeling haal ik een nauwkeurigheid van ±2mV.

@testman: die fannetjes kosten net geen euro per stuk bij Dick Best. En het geluidsniveau valt best mee.
De paneelmeters komen daar ook vandaan: 5.95 euro/stuk. De achtergrondverlichting laat enigzins te wensen over, maar bij zo'n prijs moet je dat er maar bij nemen...

De spoel zit met M4-draadstangen vast. Da's immers de diameter van de gaten in het blikpakket.

[Bericht gewijzigd door pros op maandag 27 juli 2009 16:06:11 (30%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
leime

Golden Member

de paneelmeters komen denk ik van dickbest : linkje

pros zijn meters zijn volgens mij 4 segment.

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op maandag 27 juli 2009 16:05:45 (12%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

@ testman bij Dick best linkje http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=16… pas op er is wel wat met de backlicht van dat ding de backlicht moet in serie met een 270 Ohm weerstand. anders loop er 60mA door het letje en dat vind ie niet lekker.

mooi hoor pros ik dacht ook dat een vaste 50V voeding werd maar je hebt er een geregden van gemaakt netjes hoor. en nog wel 6A ook

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
leime

Golden Member

@alexander, die van dickbest zijn 3 1/2 en op de foto's zijn geen 4 te zien en ze lijken er verdacht veel op.

leime

pas op er is wel wat met de backlicht van dat ding de backlicht moet in serie met een 270 Ohm weerstand

Dat heeft me ook een punthoofd bezorgd. Noch de bijsluiter, noch DB's bijkomende uitleg is daar erg duidelijk over. Blijkt dus, dat je idd. een weerstand moet aansluiten op de backlight-connector, en daar verder geen spanning op moet zetten of zo. Wie bedenkt zoiets?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 juli 2009 15:59:22 schreef pros:
De achtergrondverlichting laat enigzins te wensen over, maar bij zo'n prijs moet je dat er maar bij nemen...

Dat is vrij makkelijk te veranderen. Sowiso loopt er standaard te veel stroom door het LED'je. Bij mij is 'ie daardoor doorgefikt, ik heb er toen een 3mm witte ingezet. 3mm past perfect (er zit oorspronkelijk een plat ledje in, die nieuwe witte is rond). De baklite gaat aan als je de draadjes backlite met elkaar verbind, dus ipv de header waar die draadjes op zitten kun je een weerstandje plaatsen*.

Dus, aan de slag met 3mm gele led's en een pot verf Pros! >:)

'T is dat ik tot nog toe nergens 50V/6A voor nodig heb en het een beetje zonde is een dergelijk bakbeest 5V/100mA te laten leveren, anders was ik jaloers geworden :P

*EDIT: Ik moet sneller leren typen... Idd een vreemde constructie ja, het heeft mij ook wat tijd gekost dat uit te vogelen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zeer netjes Pros! Al gebruik je wel Times New Roman en Arial door elkaar op de frontplate. ;)

Dat is vrij makkelijk te veranderen. Sowiso loopt er standaard te veel stroom door het LED'je...

Ik doelde op de egaliteit van de verlichting. Die laat te wensen over, en daar zal een andere LED weinig aan veranderen, vrees ik.

Was trouwens nog iets vergeten:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-voedingArDpm.jpg
Eén van de twee printjes, die zorgen voor een automatische bereik-omschakeling van de paneelmeters.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ben van plan om binnenkort ook een voeding te bouwen en had al een paar keer de voeding van pros tegen gekomen.

weet je nog wat de prijs ongeveer was aan onderdelen voor jou labvoeding pros?

jean

Niet echt, nee. De trafo zal wel het duurste onderdeel zijn, maar dit is een oude Wijdeven-trafo, die ik ergens uit gesloopt heb. Ook de 10-slags potmeter, de brugcel en de buffer-elco's zijn herbruikt (dit was een revisie, zij het een grondige).
Op het geheel valt dus moeilijk een prijs te plakken...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten