Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

picsels

Golden Member

Volgend project: XMas diorama, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...

Sinds kort ben ik weer wat met PICtjes aan het knutselen. Mijn oude programmer, op basis van de JDM programmer, kan echter niet overweg met interne /MCLR, wat een beetje jammer is.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een goede vervanger. Al snel kwam ik op de site van Wouter van Ooijen uit en wel bij de Wisp648 en oudere Wisp628. Even heb ik zitten twijfelen of ik de Wisp648 of de Wisp628 zou bouwen. Uiteindelijk is het, bij gebrek aan de juiste componenten en vooral bij gebrek aan geduld om te wachten tot alles binnen is, toch de Wisp628 geworden. En wel op het altijd mooie gaatjesprint :)

Het schema is uiteraard niet van mezelf, alle credits daarvoor gaan naar Wouter. Gaatjesprint ontwerp is wel door mij gemaakt. Eerst in het tooltje Lochmaster en daarna natuurlijk in het echt.

Het resultaat:
http://home.planet.nl/~helamoen/images/wisp628_top.jpg

En de onderkant
http://home.planet.nl/~helamoen/images/wisp628_bottom.jpg

Ledje met bijbehorende weerstand is later toegevoegd vandaar dat weerstandje zo lullig aan de onderkant.

Bij gebrek aan een DB15 connecter een 2x 8 header gebruikt. Hier de helft van de pins uitgehaald, waardoor je het zigzag patroon overhoud. Toen ik aan 't solderen was vroeg ik me serieus af waarom ik dat zo gedaan heb. Een artistieke dwaling van me denk ik...

Uiteraard heb ik er ook de additionele hardware bij gemaakt, anders zou ik nog geen PIC's met interne /MCLR ingesteld kunnen programmeren ;-)

To Do: grotere buffer elco i.v.m. additionele hardware. Met de standaard Wisp628 hardware komt ie prik te kort als de additionele hardware kortstondig de voeding kortsluit.

Zo, en dan kan ik nu eindelijk met m'n IR transmitter/receiver beginnen, zodat ik m'n bed niet meer uit hoef om de airco aan/uit te zetten of de lamp aan/uit te doen :P

Mod-edit: Ik ben jouw gemopper ook meer dan zat, je gaat de FAQ maar een keer goed lezen!

Een moderatie wegwerken (dat was je enige edit achteraf) is wel heel erg zielig! Ik gaf je de kans om een afbeelding van normaal formaat te posten, maar dat was niet aan jou besteedt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 13 augustus 2009 17:49:26 (37%)

Doet veel met LED-inbouw en reparaties

Op 13 augustus 2009 08:47:57 schreef RvL:
Zo, en dan kan ik nu eindelijk met m'n IR transmitter/receiver beginnen, zodat ik m'n bed niet meer uit hoef om de airco aan/uit te zetten of de lamp aan/uit te doen :P

Oh jee, weer zo'n tin knutselaar :)

Ga je geen IR ontvanger maken met het oude TUSB Bordje? Hier ligt ie ook stof te happen, maar daar is ook nog wel wat leuks van te prutsen, en genoeg IO :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Ik heb er wel aan zitten denken inderdaad. Beetje jammer aan dat bordje is dat daar al wel een IR receiver (TSOP1738) op zit, maar geen IR led.

Nu is dat niet zo heel lastig om op te lossen, maar 't bordje heeft ook maar 4 drukknoppen. Beetje jammer...

Daarnaast, PIC'tjes heb ik nog liggen, in verschillende smaken. I/O is makkelijk uit te breiden met 74HC165 voor meer input en 74HC595 voor meer output. Al geldt dat natuurlijk ook voor de TUSB3210.

Lekker in ASM hacken :)

p.s. ik laat t wel weten als ik 't eerste weer opgeblazen heb :P

Dit word hem dan, mijn lichtkrant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_7371.jpg
onder: 16 bicolor dotmatrixen
linksonder eerste rij: 16A transfo, 25A bruggelijkrichter met 1,9 K/W koelvin, 22mF afvlakcondensator, 2200µF condensator, low drop spanningsregelaar 5V, 7 darlington transistors max 4A + koelvin.
linksonder tweede rij: zekeringhouders, kristal 48MHz, condensatoren 22pF, microcontroller pic18F2550, 20 x ULN2803 + voetje.
linksboven tweede rij: weerstanden 10k, 20X 74HC595 + voetje
boven: 200 x weerstanden 56 Ohm (als voorschakelweerstanden voor de dot matrixen).

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

wow, zwaar spul! 22mF? is dat 22.000µF?

ik ben bezig met een minivoeding, komt in dit kastje

een paar specs :

trafo : 24V 60VA
brugcel + elco : 3A400V+4700µF/35V
regelaar : LM317 met 10-turn potmeter
meters : LCD paneelmeters van dick best
max. spanning : 29v
max. stroom : 1,5A

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Stijnos

Golden Member

ik hoop dat je de rijen niet gaat voeden uit de 7805 ;)

nee die worden rechtstreeks gevoed vanuit de transfo ;)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Op 12 augustus 2009 18:45:20 schreef Kevin G.:
Hmmm @Testman, je zal vastwel ledjes in de keuken hebben?... of niet?
En dan fijn onder de kastjes maken dit heb ik ook als eens gemaakt (vergeten foto te maken :$) en op me badkamer thuis:

http://img218.imageshack.us/img218/2867/badkamerverlichting.jpg

Mod-edit: Megaposters plak je maar op de muur

nee , in de keuken zit een tld 16 watt , wel met e10 starter .

op mijn slaap/hobbykamer zit wel 35 meter witte ledsnoer van philips , en heb ik op een regelbare dc 35 volt voeding zitten .
die ik nog wel afstandbediend wil maken . en dat geeft een tiet licht , hij staat ook bijna altijd gedimd .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman

Kun je misschien iets meer vertellen over de schakeling van je LED-schijnwerper? Ik zie 2 TO220-achtige onderdelen??? Ik ben zelf op dit moment ook bezig met een aantal LED-projecten, vandaar mijn nieuwsgierigheid!

er zit een lm317 in voor het dimmen en 1 voor de oplader .
de dimmer is ook begrensd op een max van 9,3 volt , anders gaan de leds vlug achteruit . ik had er eerst al 6 inzitten en na 4 maanden een 4 bijgezet , en die waren uit dezelfde levering en toch zie je een lichtsterkteverschil tussen de eerste 6 en laatste 4 . de rest met de bc's is de batt lo weergave .

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Als je er een PWM dimmer in bakt gaan je leds accu's nog langer mee ...

-edit-

Duh ...

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 14 augustus 2009 16:22:22 (24%)

hier mijn eerste deel van het volgende project de voeding voor mijn hybride versterker

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00078.jpg

De onderkant (de gebieden die blauw zijn worden nog weggefreesd)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00079.jpg

Op 13 augustus 2009 14:33:43 schreef eagle987:
Dit word hem dan, mijn lichtkrant: kristal 48MHz, condensatoren 22pF, microcontroller pic18F2550, 20 x ULN2803 + voetje.
linksboven tweede rij: weerstanden 10k, 20X 74HC595 + voetje
boven: 200 x weerstanden 56 Ohm (als voorschakelweerstanden voor de dot matrixen).

Weet je zeker dat die 48MHz gaat werken icm een 18f2550? Volgens mij is het de bedoeling dat je er max 20MHz aan hangt en dan de pll gebruikt om tot 48Mhz te komen.

met dit soort dingen wordt ik altijd nieuwschierig ;) daarom even gekeken in het datasheet :P

Rechtstreeks uit het datasheet:
Two External Clock modes, up to 48 MHz

dus denk wel dat de 48MHz oscillator gaat werken ;)

[Bericht gewijzigd door Red-E op vrijdag 14 augustus 2009 16:20:42 (28%)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Mijn laatste projectje: de roner.
Een roner is een kookapparaat wat veel gebruikt wordt in de beter restaurants. Het lijkt op een bain-marie, maar verschilt erin dat het zeer nauwkeurig een bepaalde watertemperatuur moet verzekeren. Daarvoor beschikt het ook over een pomp die het water rondpompt.
De kerntemperatuur moet ook gemeten kunnen worden mbv een lange smalle kernthermometer.
In het warme water wordt bvb een stuk vlees met wat kruiden en sappen in een vacuümzak gelegd. Dit wordt dan gedurende een half uur tot wel 36 uur gegaard totdat een bepaalde kerntemperatuur bereikt is (voor korte kooktijden) of gewoon gedurende een bepaalde tijd (voor lange kooktijden). Daarna wordt het vlees heel kort in een hete pan gebakken om een krokant korstje te krijgen.
Door deze manier van bereiden blijft de binnenkant van het vlees heel sappig en smaakvol en is de buitenkant superkrokant.
Dit kan ook met vis ed.
Zo een toestel kost in de speciaalzaak toch snel een €3000-5000. Dus wel de moeite waard om het zelf te doen.

http://stijns.ulyssis.be/14082009204.jpg

http://stijns.ulyssis.be/14082009205.jpg

http://stijns.ulyssis.be/14082009206.jpg

zijn er ook foto's van de print ;)
daar zijn we natuurlijk allemaal erg benieuwd na...
en miss wat meer electro-technische details ;) gebruikte processor ed??

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Foto's van de meetprint onderaan. Van de vermogenprint heb ik geen foto's, maar daar is niet zoveel op te zien. Triac, onstoorspoel, condensator, nuldoorgangdetectie.

Gebruikte µC is een Atmel ATmega168 op 8Mhz.
De temperatuur wordt gemeten met een PT100 waardoor een constante stroom loopt. Versterkt door enkele opamps voor het juiste temperatuurbereik. De kernthermometer is ook een PT100.
De watertemperatuur zou ik kunnen meten met zo een speciaal IC'tje, maar voor de kernthermometer had ik niet veel keuze. Dus toch maar opamps :-)
Het vermogen door de verwarmingsweerstand wordt gestuurd mbv een triac. Duty cycle wordt opgezocht in een tabel vermogenpercentage -> duty cycle, want je werkt met een sinusgolfvorm.
De temperatuur wordt geregeld door een PID regelaar in de µC.

Hieronder vind je ook het schema. Het is niet helemaal volledig, want ik moet de laatste papieren versie nog eens digitaliseren. Maar alles wat je moet weten staat erop.

http://stijns.ulyssis.be/14082009207.jpg

http://stijns.ulyssis.be/14082009209.jpg

http://stijns.ulyssis.be/Schema_klein.png

Nou, stijnsillen, het is wat moeilijk om uit te maken wat je zelf gebouwd hebt en wat je kant-en-klaar gekocht hebt. Maar het oogt heel professioneel.
Verder sluit ik me aan bij Red-E: details zijn meer dan welkom.

[Edit]
Dat is snel! Een antwoord, 2 minuten voor de vraag gepost is... :-)

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 14 augustus 2009 17:22:16 (16%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Een bain-marie heb ik ergens vrij goedkoop gevonden (dus roestvrijstalen bak met verwarmingselement). Ook de pomp heb ik niet zelf gemaakt, uiteraard. De modificaties (leidingen, temperatuursensoren, waterniveaudetectie en alles wat je aan de achterkant ziet) en de elektronica zijn volledig zelfgemaakt.

Ik heb weer even een update gedaan aan me ontsteker.
er zit nu een 470 micro farad condensator op
die op 630 volt werkt.
met de dip schakelaar is het mogelijk om de joules in te stellen.
ik ga deze ontsteker gebruiken voor de tweede trap raket-motoren van me hobby raket.
Geeft flink wat vonken dit klein apparaatje.
Afm 150x30x30 mm

zie filmpje voor de vonken!!
http://www.youtube.com/watch?v=IWFSuPRdYig

http://neelpage.com/detonator.jpg

Mod-edit: Een veel te grote wazige 'afbeelding'

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 14 augustus 2009 18:14:35 (8%)

Daar zie ik effe scheel van. Gebruik dit op je camera:

http://www.calvinstudio.net/wp-content/gallery/misc/icon_macro.gif

True story bro!

eeuh vliegenmepper printje + schakelaar en elco of nog wat meer?

Die roner ziet er erg mooi uit. Ik hoop alleen dat je 'm alleen voor de (kook)hobby gebruikt en er zelf bij blijft en niet in een restaurant? Als dat ding 36 uur aan moet staan moet het heel goed beveiligd zijn. Brand ontstaat meestal als er niemand bij is... En een nieuwe zaak is toch duurder (zeker als de verzekeraar er achter komt dat het door een zelfgebouwd ding is) dan een nieuwe roner.

PS. Waar is je koellichaam? Ik denk toch dat je triac "iets" aan koeling nodig heeft. Zeg maar veel. Of zit er maar een heel klein verwarmingselementje in?

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 14 augustus 2009 20:00:28 (17%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten