Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Mooi ding, die roner. Wist niet eens dat er zoiets bestond...
Ik zou zelf alleen niet iets waar ik aan heb lopen solderen in voedsel steken, maar ik neem aan dat je dat goed opgelost hebt? (die kerntemperatuurthermometerprobe (3x woordwaarde))

Ik heb zelf ook wat te showen, niet zo'n heel uitgebreid groot project, maar ik heb er toch lang over gedaan want er ging van alles mis.
Iig weet ik nu wel dat de wet van Murphy klopt...

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2477_resized.jpg
overzichtsfoto

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2476_resized.jpg
Bovenkant print

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2471_resized.jpg
En voor de onderkantfanaten ook de onderkant van de print.

Het is een frequentieteller, FunCount. Ontwerp is van iemand anders, zie hier: http://www.nuxie1.com/guides/funcount-frequency-counter.html .

Ik heb er aan ander printje voor ontworpen om 'm deels in SMD te doen. Er zit onderop die ene gewone weerstand voor de backlite van de LCD (die zat op de 5V, maar trok teveel stroom voor de spanningsregelaar en anti-ompooldiode, dus zit 'ie nu aan de 9V). En er is een spoortje per ongeluk doorgekrast, vandaar die druppel tin. En er is ook een spoortje expres doorgesneden, want dat had ik per ongeluk verkeerd geroute. Het is nu goed verbonden d.m.v. een stukje wikkeldraad.
Zoals ik al zei, er ging van alles mis. Pinheaders pasten ook niet, solderen wilde niet lekker (bij het fluxverwijderen bleek de fotolak er nog op te zitten, dat loste toen op). Flux verwijderen doe ik voortaan ook niet meer trouwens... Print werd eigenlijk alleen maar lelijker. Dat heb ik daarna wel weer redelijk kunnen herstellen gelukkig.

Maar hij werkt nu wel, ondanks Murphy, die we maar weer de schuld geven. Terwijl 'ie er alleen maar een wet heeft verzonnen en er dus zelf eigenlijk niet schuldig aan is dat alles fout gaat wat fout kan gaan.

Nog even de spec's:

Meet van 0-2MHz, autoranging uiteraard. Stiekem loopt 'ie trouwens hoger door maar mijn functiegenerator gaat "maar" tot 3Mhz.
"Zuipt" stroom (toch 50mA oid, dat NiMh 9V blokje zou in 3 uur leeg zijn...)
Draait op een attiny2313 @ 20Mhz (ook 20Mhz kristal)

:)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Wat is dat voor materiaal (simpel plexiglas?) en hoe buig je het?

Erg interessant, want ik heb nooit zin om behuizingen te maken.

Lucky Luke

Golden Member

Dat is acrylglas. Ooit eens een plaat van gehaald bij de bouwmarkt. Ik buig het door het te verwarmen met een elektrische verfstripper, dan wordt het flexibel. Als je te dichtbij zit gaat he bubbelen, en echt recht krijg je het niet. Je kunt er inderdaad best leuke behuizinkjes mee maken, zolang het niet allemaal strak en recht moet. (Nouja, dat kan ook, maar dan moet je dikker spul nemen en het lijmen, maar dat heb ik nog nooit gedaan) Als er een beetje curven in mogen zitten en je hoeft niet zonodig een volledig dichte behuizing te hebben dan is 't leuk spul. (nouja, volledig dicht kan ook, maar niet uit een stuk, en om te lijmen is dat spul wat ik heb een beetje te dun)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
Lucky Luke

Golden Member

Sine

Moderator

holy uitgedampte secondenlijm batman !

Met secondenlijm kun je NIET vullen !

leuk:)

is dat koelprofiel wel genoeg? lijkt me erg klein.

en alles vastgeplakt met secondenlijm? omdat alles wit is.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

hier is ie dan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1993.jpg
kastje om mijn PC aan te zetten via mijn GSM.
moet alleen nog een extra simkaartje gaan halen voor erin.

heb me bedacht, om hem van buitenaf te voeden met een adapter. een jackchassis aan de buitenkant van de PC, zodat ik er een adapter op kan steken.

http://img194.imageshack.us/i/afbeelding020l.jpg/
had alleen deze foto gezien en dit lijkt hard op een pc-voeding behuizing.

jean

Ik ben bezig met een uitgebreide tremolo/slicer (gitaar-effect). LFO bestaat uit een PIC16F628A (wordt later een grotere), en een TDA8196 dient als VCA. Hij heeft onder andere tap-tempo, verschillende waveforms, stereo in en uit, pan-functie (tussen links en rechts) en je kan verschillende patronen kiezen om mee te moduleren.

Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=7t4SwOSWBsE

Op 14 augustus 2009 23:16:44 schreef electro_freakz:
kastje om mijn PC aan te zetten via mijn GSM.

Hoe pak je het aan? Open collector uitgang naar de powerknop? Hoe aangestuurd?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 14 augustus 2009 22:00:06 schreef electro_freakz:
leuk:)

is dat koelprofiel wel genoeg? lijkt me erg klein.

en alles vastgeplakt met secondenlijm? omdat alles wit is.

de meters en de schakelaar zitten vast met secondenlijm, materiaal is erg dun dus zaten ze niet goed vast

koelblok is van een oude processor, en voldoet prima. zelfs 5 minuten met een 3,3 ohm weerstand @ 3,3 volt 1 ampere wordt ie wel warm, maar niet te warm, ik kan hem dan nog vastpakken.

Op 15 augustus 2009 00:25:42 schreef elektrojean:
http://img194.imageshack.us/i/afbeelding020l.jpg/
had alleen deze foto gezien en dit lijkt hard op een pc-voeding behuizing.

jean

zoals je een pagina eerder in dit topic kunt lezen is het geen pc-voeding maar een kastje van baco.

ik ben bezig met een minivoeding, komt in dit kastje

een paar specs :

trafo : 24V 60VA
brugcel + elco : 3A400V+4700µF/35V
regelaar : LM317 met 10-turn potmeter
meters : LCD paneelmeters van dick best
max. spanning : 29v
max. stroom : 1,5A

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op zaterdag 15 augustus 2009 08:13:18 (28%)

en als je hem een uur op 1A laat draaien? wordt hij dan ook niet te warm?

ik heb op school een voeding moeten maken (met vaste spanningen, simpel 78xx ding, was ons eerste project :P ), maar die moest toch eventjes zwaar aan de tand gevoeld worden hoor...

uur op anderhalf ampére laten stoken, bij voorkeur zowel de +12 en -12 tegelijk, als dat goed gaat waren we tevreden :)

leuke voeding die je hebt gemaakt, alleen zoals gezegd, jammer van de secondelijm, misschien had je als je toch wil lijmen, hotglue kunnen gebruiken?

ik heb geen hot-glue gun...ik ga binnenkort wel even langs de gamma, daar waren ze in de aanbieding....

Op 14 augustus 2009 19:56:00 schreef Benadski:
Die roner ziet er erg mooi uit. Ik hoop alleen dat je 'm alleen voor de (kook)hobby gebruikt en er zelf bij blijft en niet in een restaurant? Als dat ding 36 uur aan moet staan moet het heel goed beveiligd zijn. Brand ontstaat meestal als er niemand bij is... En een nieuwe zaak is toch duurder (zeker als de verzekeraar er achter komt dat het door een zelfgebouwd ding is) dan een nieuwe roner.

PS. Waar is je koellichaam? Ik denk toch dat je triac "iets" aan koeling nodig heeft. Zeg maar veel. Of zit er maar een heel klein verwarmingselementje in?

Qua veiligheidsvoorzieningen: een beveiliging op temperatuur in de software (80°), een waterniveaudetectie (ook voor de software), dan nog de oorspronkelijke thermostaat van de bain-marie op 90° gezet + de oorspronkelijke beveiliging (stroomonderbreker) van de bain-marie.
Het wordt inderdaad alleen voor kookhobby gebruikt en het staat alleen aan als er iemand thuis is (doen we met professionele toestellen ook altijd, trouwens). En twee meter erboven hangt nog een rookmelder.

Op de derde foto van de eerste post (de achterkant) zie je rechts een groot zwart koellichaam op een aluminium behuizing. Verwarmingselement is 4kW.

@electro_freakz:
miss een plaatje van de binnenkant ^^
hoe heb je het verder voor elkaar geboxed??
interresant projectje :) meer info is welkom!!

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

nou , ik heb me gisteren bezig gehouden met het veranderen van de airco , daar deze te veel geluid maakte om erbij te kunnen slapen .

nu niet meer , ik heb de interne fan omgebouwd van 3 dimstanden naar 15 dimstanden , en dan wordt ik wakker bij 23 graden ipv 28 graden .
omschakelbaar naar de plafondventilator , voor als het niet meer zo warm is . dus die heeft er ook 15 standen op nu . en als hij op de plafondfan staat dan , heeft de airco er nog de standaard 3 over . en kan dan nog werken .

ook de lamp in de plafondfan zo gemaakt dat hij door de wekker geschakeld kan worden , met een relais 12 volt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hier foto van de binnenkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1994.jpg

de GSM wat er in zit heeft een optocoupler aan de trilmotor zitten. en de witte kabel wat uit het doosje komt, gaat naar de PC. de grijze is 12V voeding.

in het kastje zit ook een voeding. met een lm7805 en een diode. zodat de spanning altijd precies 4,3V is.

dat kastje ken ik dat is een hp voeding van de inktjetprinters uit 2002 , ik dacht 16 volt .

overigens is een gsm niet zo kritisch met voedingsspanning en werkt ook op 5 volt vaak . maar waarom heb je de originele accu er niet opgehangen , en er gewoon de oplader erin gestoken ? dan heb je ook een ups meteen , want nu valt hij uit als de aardlek eruit knalt .
en dan moet je hem weer aanzetten . anders blijft hij nog een 5 dagen aan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als je dan een sms van je provider krijgt gaat hij dan ook aan ?

het idee was eerst om heb in de PC te leggen, en aan te sluiten op de voeding.
maar ben erachter gekomen dat als je je pc uitzet, dan gaat dat apparaat ook uit.

dus hang em gewoon boven de PC aan de muur. met een adapter en een uitgang, dia via een kabel naar de PC gaat. (aan-uit knop)

zat ooit een schakelende voeding in. 18V 1,1A

e/

Op 15 augustus 2009 12:21:31 schreef kombucha:
als je dan een sms van je provider krijgt gaat hij dan ook aan ?

nee, je kunt de trilmotor uitzetten, als je bijvoorbeeld een sms krijgt.

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op zaterdag 15 augustus 2009 12:24:46 (27%)

je kan het ding ook voeding uit de 5v-standby lijn die op iedere pc-voeding zit.

Op 15 augustus 2009 10:56:58 schreef stijnsillen:
[...]

Verwarmingselement is 4kW.

Dan hoop ik dat je een andere triac gebruikt dan de TIC236M uit je schema... Die gaat maar tot 12A. Beter neem je dan een BTA26 oid.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten