Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Ik kan jullie allemaal mededelen dat we elke opmerking/suggestie/feedback/hoe-je-het-ook-noemen-wilt intern eerst overleggen alvorens we in het wildeweg wat veranderingen doorvoeren.
Daarna volgt er doorgaans nog een fase: het implementeren in een offline versie om te zien of de software wel doet wat wij voor ogen hebben.
pas daarna zal een mogelijke verandering zichtbaar zijn in de online versie van de software.
Zoals je wellicht kunt begrijpen kunnen we niet aan ieders wens voldoen.
Tevens kun je wellicht inschatten dat sommige aanpassingen sneller doorgevoerd kunnen worden dan andere _meer ingrijpende_ veranderingen.
Daarnaast wil ik nog een keer benadrukken dat lauter alleen roepen dat het "slecht", "vermoeiend" of wat dan ook in een vergelijkbare strekking ons niet bepaald helpt met het werken aan een mogelijke oplossing danwel aanpassing.
Onderbouw aub je mening.
Op 16 augustus 2009 16:29:51 schreef Jeroen Boere:
@mmsoft: maak er eens een screenshot van en dump die eens hier. kan je fout niet reproduceren.welke browser gebruik je?
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 16 augustus 2009 20:55:25 schreef ElektronThomas:
[...]Een van de nieuwe eigenschappen van het forum is dat een edit niet meer onder de post wordt vermeld
vind ik persoonlijk heel jammer...
wel worden de edits van de mods nog vermeld: klik
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 16 augustus 2009 21:49:54 schreef Lithium:
..De ene kant alles moet perfect zijn daar heb ik zelf ook last van.
Aan je avatar te zien spreek je jezelf nou tegen.
klein is fijn
Moderator
Op 16 augustus 2009 22:43:02 schreef Tim Blanckaert:
vind ik persoonlijk heel jammer...
Nou zal ie toch even mooi worden.. Een jaar ofzo geleden uitten diverse users hun ergernis over het feit dat de "gewijzigd door" melding opeens ook bij kleine edits tevoorschijn kwam. Nu is het geheel weer teruggezet naar het oude systeem (bij edits kleiner dan 10% van de post verschijnt geen melding) en nu is het weer niet goed!
Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Lijkt dit misschien op iets wat sommigen liever hebben?
http://i25.tinypic.com/alsr2e.jpg
Zoals je nog net kunt zien zijn de berichten om en om anders gekleurd.
benleentje
Golden Member
@firehunter. Dat zou ik perfect vinden lekker rustig en goed overzichtelijk zonder storende fade's. Het zwarte circuits online logo mag er wel boven op
@jeroen boere. Ik onderbouw het nu toch maar waarschijnlijk bedoel je het in het algemeen.
Die edit notificatie is zo goed helemaal perfect.
mts plus
Life is waiting!
@ firehunter,
heb je daar verder nog iets aan veranderd?
of alleen de achtergrond gekleurd?
De achtergronden worden rustiger.
Maar het lijkt nu alsof de letters een grijze waas/schaduw hebben?
Of ligt dat nu weer aan mij?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 16 augustus 2009 22:24:10 schreef Jeroen Boere:
Daarnaast wil ik nog een keer benadrukken dat lauter alleen roepen dat het "slecht", "vermoeiend" of wat dan ook in een vergelijkbare strekking ons niet bepaald helpt met het werken aan een mogelijke oplossing danwel aanpassing.Onderbouw aub je mening.
Dat is voor niet-grafischontwerpers toch nog best lastig. Ik heb wel het vermoeden uitgesproken dat de pastelachtige overgangen en vage stippellijntjes niet echt meehelpen aan de overzichtelijkheid van een topic. Wellicht de verdere kleurstelling van het geheel en misschien de tijd en datum die in het topic rechts staan. Het gebruikte lettertype vind ik persoonlijk mooi, maar kan net zo goed ook een deel van het probleem zijn. Geen idee! Of de zwarte balken boven de zijrubrieken bijdragen aan een onrustig uiterlijk durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Het is niet mijn opleiding en als leek kom ik nog net zover dat ik kan zien dat er wat aan de hand is.
Misschien was andersom te werk gaan handiger geweest: raadpleeg als CO eerst eens een grafisch ontwerper (is niet altijd hetzelfde als een webdesigner hoewel die het vak toch eigenlijk ook moeten kennen) alvorens een kennelijk prima bevallende layout te veranderen. Misschien is dat wel gebeurd, maar daarvan heb ik niets meegekregen. Verandering moet bij voorkeur degelijk onderbouwd zijn, in plaats van iets waarna om feedback met onderbouwing van leken geroepen wordt... Zo werkt dat -niet per ongeluk- in het bedrijfsleven in elk geval wel.
Overigens benadruk ik hierbij nogmaals dat ik toegevoegde functionaliteit zoals de update tracker vrijwel kritiekloos toejuich (hooguit dat hij nog iets langer dan 5 entries mag zijn voor de drukkere dagen). Features zijn overigens voor zowel jullie team als voor de forumbezoekers veel makkelijker op waarde te schatten, de gemiddelde techneut heeft wel wat inzicht in programmeren of functionaliteit.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
@firehunter: Vind ik persoonlijk weer onrustig.
Laten we voorop stellen dat dit waarschijnlijk allemaal nog een prototype is. Waarbij opbouwende kritiek meehelpt, om het uiteindelijk tot een definitieve versie te brengen.
Afkrakende kritiek is dus niet gewenst, om het voorbeeld van gefrustreerde ex-mod maar te nemen, daar is niemand bij gebaat. Ik begrijp dat mensen moeite kunnen hebben met het nieuwe uiterlijk, maar als je gewoon netjes aangeeft waar je tegenaan loopt, dan kunnen de mod's/ontwerpers kijken of het relevant is. Je kunt namelijk niet een paar duizend mensen tevreden houden.
Ik heb het forum op twee monitoren bekeken, op een 15" 1024*786 laptop en op een 19" 1440*900 breedbeeld scherm. Ik kan niet echt uitmaken wat nou fijner is, met een lichte neiging naar het 19" scherm omdat daar domweg meer op past.
Op mijn Samsung D980 mobiel met smart-fit weergave gaat het prima.
En om een bijdrage te leveren (niet omdat het moet, ik heb het alleen een paar dagen aan gekeken voordat ik kritiek ga roepen.)
Het zou handig zijn als de menu's meescrollen, iig het navigatiemenu en de forum tracker. Maar waarschijnlijk is het mooier om alle menu's aan de zijkant mee te laten scrollen.
Verder het uiterlijk van de postings, ik heb mijn monitor zo ingesteld dat het grijze fade gedeelte verdwijnt. Ik moet zeggen dat dat wel prettig leest. Als er tussen de postings alleen een stippellijn zou staan, heb je een scheiding die niet nadrukkelijk aanwezig is maar toch wel een duidelijke scheiding tussen de posts aangeeft.
pf heel verhaal, dat ben ik niet gewent:)
Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Op zich vind ik de nieuwe layout wel mooier.
Maar er mag wel een duidelijkere scheiding zijn tussen de berichten.
@mts plus
Achtergronden, kleuren, lettertype en logo.
Ik denk dat je de afbeelding niet op volledige grootte bekijkt,
dan heb ik dat hier namelijk ook.
Of het ligt aan de resolutie instelling van je scherm.
[Bericht gewijzigd door Firehunter op (22%)]
mts plus
Life is waiting!
dat was inderdaad de reden.
denk dat als alleen achtergrond of lettertype / lettergrote al aangepast word het vele malen beter/prettiger leesbaar word.
@ mods,
OP een mobiele telefoon is de site niet meer te bekijken.
Op mijn nokia n86 verdwijdt de vraag over de rechterbalk onder de rechterbalk.
Deze zit als het ware aan de linkerbalk geplakt.
met aan de rechter kant dan nog wat tekst. maar ook geen hele maar alleen stukken van zinnen. Wel hele woorden. maar niet dat de woorden die onder elkaar staan weer een zin vormen. Daarvoor missen er woorden.
mogelijke oplossing:
een mobiele co site.
het linker menu laten vervallen.
het rechter menu laten vervallen
1 van de sponsoren naar de header en 1 naar de footer.
Of misschien gewoon een hogere header?
Dan heb je als mobiele gebruiker exact wat je wilt hebben. het forum.
Snel strak en vooral in een keer op je scherm.
Bij de oude site scrollde ik altijd zo dat het linker menu wegviel aan de linkerkant. dan kon ik keurig alle forum berichten lezen.
De berichten resizeden dan namelijk zo dat ze precies paste.
dat laatste lijken ze nog steeds te doen maar dan met het rechter menu er boven 
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 16 augustus 2009 22:56:13 schreef klein is fijn:
[...]Nou zal ie toch even mooi worden.. Een jaar ofzo geleden uitten diverse users hun ergernis over het feit dat de "gewijzigd door" melding opeens ook bij kleine edits tevoorschijn kwam. Nu is het geheel weer teruggezet naar het oude systeem (bij edits kleiner dan 10% van de post verschijnt geen melding) en nu is het weer niet goed!
oei, je moet je niet aangevallen voelen, echt niet!
ik vind de nieuwe layout mooi hoor, vernieuwend...
soms is het gewoon handig te weten of iemand zijn post veranderd heeft, dan weet je of je hem moet herlezen of niet(zeker als de startpost gewijzigd wordt doordat er opmerkingen gegeven worden verder in het topic).
Bij mijn post edit door henry s werd het wel vermeld, maar dat is wrs omdat het door een mod geedit is...
ok, als er mensen problemen mee hadden, is het dan niet handig om vanaf dat je iets veranderd na 5 minuten(of 2 of zo) dat de post er staat dat het er bij komt? Want missen is menselijk en dan kan je het nog veranderen vlug zonder dat dat zinnetje er bij komt. Na langer dan paar minuten heeft het wrs reeds iemand gelezen en is het toch wenselijk dat er bij staat of er iets in die post gewijzigd is.
[...] Nu is het geheel weer teruggezet naar het oude systeem (bij edits kleiner dan 10% van de post verschijnt geen melding) en nu is het weer niet goed!
Wel goed hoor ... Stelt je in staat wat typo's te herstellen, zonder dat je de melding krijgt dat je post gewijzigd is.
Eat heeft slechte ogen maar kan prima met de nieuwe layout overweg, alleen die 'fade' leidt wat af.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
[...]Nou zal ie toch even mooi worden.. Een jaar ofzo geleden uitten diverse users hun ergernis over het feit dat de "gewijzigd door" melding opeens ook bij kleine edits tevoorschijn kwam. Nu is het geheel weer teruggezet naar het oude systeem (bij edits kleiner dan 10% van de post verschijnt geen melding) en nu is het weer niet goed!
@KIF
Ik heb me altijd afgevraagd waarom het nodig was om bij iedere gewijzigde typo een melding te moeten maken. Heel onrustig en irritant, ook voor de schrijver. Vermelden van grotere addities en wijzigingen blijven m.i. nuttig.
Dit wil ik ook nog even kwijt aan de moderatoren:
Ik dacht in het begin dat de wijzigingen definitief waren en heb daarom nogal wat gediscussiëerd. Ik lees nu net dat dit onjuist is, het gaat dus eigenlijk om een opzet. Veel van wat ik geschreven heb kan dus eigenlijk in de prullenmand.
Hopenlijk waren mijn suggesties over fonts en dergelijke echter wel waardevol voor verbetering van lay-out.
Ook mijn gedachten over leesbaarheid op kleine schermen (PDA's telefoons en mini laptops) blijven wat mij betreft overeind. Hoge resoluties worden daar onleesbaar.
Een forum moet bovendien ook bruikbaar blijven voor mensen, die, om wat voor reden dan ook, wat minder goed kunnen zien.
/edit:
Is het mogelijk om bij een quote door te linken naar de betreffende posting, die gequoot word? Dat kan bij bijvoorbeeld NU.nl ook en is erg nuttig om voor het begrip en om een correcte reply te geven.
klein is fijn
Moderator
Op 17 augustus 2009 00:51:14 schreef Tidak Ada:
Is het mogelijk om bij een quote door ter linken naar de posting, die gequoted word? Dat kan bij bijvoorbeeld NU.nl ook en is erg nuttig om voor het begrip en om een correcte reply te geven.
Dat gebeurt sinds het begin van het forum al, klik maar eens op het 'Op 16 augustus 2009 22:56:13 schreef klein is fijn:' deel.
duffel
Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Nog maar eens een reactie:
Lay-out: ach zoals al een aantal keren gezegd is dat went snel. Moderner ziet het er in ieder geval uit. Enkel de ledjes die verdwenen zijn vind ik spijtig dat was nou net circuitsonline.
Wat betreft de edits vind ik de 10% regel prima.
Na gebruik op meerdere computers valt mij op dat op sommige schermen de donkere band onderaan prima duidelijk is, op andere schermen is hij vrijwel afwezig (mijn thuis pc heeft een AMD HD3200 grafische processor en een vrij nieuwe Iiyama 22 inch monitor. Hier moet het contrast naar 20% om de band uberhaupt zichtbaar te maken. Op mijn HP laptop van het werk is een prachtige band te zien onder alle omstandigheden). Iets meer contrast zou hier dus welkom zijn.
Verder is na inschakelen van cleartype de leesbaarheid van het font duidelijk beter. Niet op iedere PC wil je dit dus een iets zwaarder font zou hier ook helpen denk ik.
Mr. Digital
slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.
Op 16 augustus 2009 22:24:10 schreef Jeroen Boere:
Ik kan jullie allemaal mededelen dat we elke opmerking/suggestie/feedback/hoe-je-het-ook-noemen-wilt intern eerst overleggen alvorens we in het wildeweg wat veranderingen doorvoeren.
Wordt er gewerkt om co terug op een mobile te kunnen bekijken ?
Voor mij is dit het enigste minpunt, al de rest ben ik al lang gewoon.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 17 augustus 2009 09:07:42 schreef duffel:
Hier moet het contrast naar 20% om de band uberhaupt zichtbaar te maken. Op mijn HP laptop van het werk is een prachtige band te zien onder alle omstandigheden).
Monitor-instellingen hebben ongetwijfeld een grote invloed op de leesbaarheid.
Hier (op een Sony) staat het contrast steevast op 100%, en brightness op 1%. Reden hiervoor is, dat ik meestal met tekst aan de slag ben. CO valt dan ook prima te lezen, ook al zijn mijn ogen niet meer wat ze waren...
Red-E
Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
Even een vraagje aan de mods:
Valt me nu ineens op dat het navigatiemenu hoger staat dan het menu rechts (firefox gebruiker). Hoort dit zo of is dit een foutje in de layout die over het hoofd gezien is??
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 17 augustus 2009 00:57:55 schreef klein is fijn:
[...]Dat gebeurt sinds het begin van het forum al, klik maar eens op het 'Op 16 augustus 2009 22:56:13 schreef klein is fijn:' deel.
Hmm,...... nooit opgevallen. Zou het niet duidelijker zijn er het 'quote ballonnetje' dat in de quote verschijnt voor te gebruiken? Dat gebeuert op de meeste fora zo. Mij komt dat iig duidelijker over.
@Pros
Op 17 augustus 2009 09:31:51 schreef pros:
[...]
Monitor-instellingen hebben ongetwijfeld een grote invloed op de leesbaarheid.
[...]
Ik gebruik een Spyder-3 om mijn monitor te ijken. Daarmee standardiseer ik de contrast, helderheid en kleurweerkave. Verder wordt veroudering gecompenseerd.
Door van verschillende profielen te maken, kun je zelfs de monitor zo instellen dat het beeld bij verschillende belichting er gelijk bijft uitzien als een origineel naast de monitor.
Timing een lettergrootte zijn alleen afhankelijk van de resolutie en de refresh rate.
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
voor het eerst laat ik hier in dit topic ook iets na als trouwe circuitsonline lezer.
Sinds de verandering heb ik dan ook eerst de nieuwe layout willen testen alvorens er kritiek op te geven.
ik vind het alvast geen slechte zet, ieder forum/ webstek is wel eens aan vernieuwing toe. toch kan ik de meerwaarde van deze layout tegenover de vorige niet vinden, mijn opinie is dat het tegenover de oude versie voor nog nadelen biedt.
Op 16 augustus 2009 22:27:37 schreef MMSoft:
[...]
IE6
http://www.uploadarchief.net/files/download/co_nieuw.jpg
bovenstaand statement van MMsoft moet ik hier in firefox echter ondersteunen volgens mij heeft het niets met de brouwser te maken, echter veel meer met welk scherm je werkt.
ik gebruik hier een laptopje(15"scherm ofzo?), voor mij nog geen reden om dit alles hier af te schieten, echter wel een opmerking waarmee de bouwers van deze layout in de nabije toekomst zullen moeten rekening mee houden en iets aan gaan doen.
Op 16 augustus 2009 22:31:16 schreef Jeroen Boere:
welke resolutie gebruik je ??
Sinds kort 800x600, (tja mijn ogen gaan achteruit) en daarbij treed dit probleem op ben ik net achter gekomen.
Net even getest met 1024x768 en dan werkt het wel goed.
Ik moet zeggen dat het oude uiterlijk heel wat prettiger te lezen was...
(hopelijk zitten er geen fouten in de tekst, omdat ik veel tekst niet kan zien tijdens het type...)
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik zie de nieuwe lay-out nu pas. De eerste gedachte was negatief. Nu ik er even mee gewerkt heb, is het een stuk positiever. Het is gewoon even wennen. Het ziet er wel moderner uit zo. (Al heb ik bij veel van dit soort veranderingen het idee: Waarom veranderen als het oude nog prima werkte. Daar zullen anderen waarschijnlijk echter anders over denken.)
/e Toch te vroeg geklaagd. Ik ontdek steeds meer vernieuwingen die toch wel erg handig zijn! Ik dacht eerst dat het echt alleen lay-out was. Zijn toch wel wat andere dingen veranderd.
Ik ben het wel eens met de mening dat het vermoeiender leest, dan de vorige lay-out. Waar dat door komt weet ik niet, ik denk dat dit te wit is.
Verder nog een klein puntje. Zonet kreeg ik een waarschuwing dat mijn resolutie niet optimaal was. Je moest minstens 1024 x 780? hebben en dat had ik niet. Dat klopte niet, ik draai hier gewoon 1280x1024.
Al met al positief over de 'inhoudelijke veranderingen' (aanpassing van edit, knoppen bij tekstinvoer etc.), maar iets minder over de 'echte lay-out'. De oude was immers geniaal in zijn eenvoud.