fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het testen van 74 logica is niet zo moeilijk. Je kunt het op een breadboard doen, er is een programmer (TL866 uit mijn hoofd) die ze kan testen maar het gaat prima in situ(met een scoop of goede logic-probe,een die statisch van data kan onderscheiden).
Als je het schema hebt wordt het helemaal makkelijk. Ik heb die luxe meestal niet en mijn "methode" werkt goed. Ik zoek de datasheet op, kijk wat in en uitgangen zijn. Dan kijk ik naar de status van ingang en controle lijnen (reset, Ce ETC). Er staat altijd een truth tabel in die datasheet. Daarin kijk ik wat bij die "states" de uitgang(en) moeten zijn. Klopt dat niet met elkaar dan is het IC, of iets erna erna kapot (iets kan de uitgang omlaag trekken) . Bij twijfel verwijder ik het IC erna. Klopt het dan nog niet dan is het IC stuk.
Als er adres en databussen zijn dan kijk ik met de scoop of er activiteit is en of de data niet vervormd is (bv runt pulsen) Als er lijnen permanent laag of hoog zijn is dat vaak OK, als er iets fout is staat er vaak wel data op maar met een veel te lage spanning of offset.
Met het schema erbij een stuk makkelijker want dan kun je zo zien wat er met elkaar communiceert.
Ook kun je de diodetest van je DMM gebruiken, beter nog een "signature analyser" zoals Huntron of een curvetracer zoals nu door een groep COers wordt gebouwd. Dan zie je bij in en uitgangen een "stoel". (de diode overgangen die bij de meeste in/uitgangen zitten. Je verbindt plus en min van het IC met elkaar (gewoon in situ met de spanning eraf, bv een elco of ontkoppel C kortsluiten dan doe je alle ICs in een keer) Dan zet je de min probe op de gnd/Vcc en met de plus probe moet iedere poot nu zo,n stoeltje laten zien. Geen idee of dat voor echt alle 74/4000 geldt maar ik heb er zo fouten mee gevonden. Als er meerdere de zelfde ICs zitten kun je vergelijken. Je kunt ook vergelijken met een nieuwe (bv op een breadboard)
Een andere methode is om met een thermische camera te kijken of er eentje veel heter wordt dan de rest. Vooral als dat plaatselijk is (bij een short in/uitgang) Als dat he voedings pootjes zijn kan dat ook een indicatie zijn dat dat IC meer stroom trekt dan de rest. Dat vraagt wel meer inzicht in het schema want een IC wat niks doet is veel kouder dan een die flink actief is.
RAAF12
Golden Member
Yep
Er werkt nauwkeurig als je de goede spullen hebt om te meten.
@Rew heeft ook zo'n ding meen ik in een recent topic gelezen te hebben maar dat werkt niet lekker onder Android 9 met een app, daar had ik al mijn verbazing over uitgesproken in het Flir koffiehoek topic.
Anyway een (iPhone) Flir Pro werkt goed, zie plaatje
nonius
set SCE to AUX.
Tin.soldier, mocht je een specifiek TTL-IC zoeken, laat het dan even weten! Ik heb hier in de rommelbakken ondertussen een aardige voorraad opgebouwd (het meeste 'ex-equipment'), ook van oudere TTL-IC's. En als u IC's gaat vervangen en IC-voeten gebruiken, neem dan alleen goede kwaliteit (met gedraaide en vergulde pinnen).
Hopelijk is het probleem van het niet hebben van een (goede) scope opgelost; zo niet, dan heb ik er wel eentje te leen! (PM3055) (Oh ja, herinner me zojuist dat je een leuke Tek hebt).
Probeer zo veel mogelijk de nadruk te leggen op logisch foutzoeken, *niet* op vervangen. Vervangen alleen pas toe overgaan als je een zware verdachte hebt gevonden. En wat anderen ook al zeiden, eerst de voedingsspanning bekijken, en elco's controleren (ik gebruik zelf altijd een ESR-meter, maar het meten van rimpel met de scope schijnt een betere methode te zijn.)
En ik heb een (stand-alone) thermische camera, dus wil je een keer een blik erop werpen met de thermische camera, dan kunnen we dat ook een keertje doen 
Succes met de herstelling! Ik blijf de thread met belangstelling volgen. Oude apparatuur heeft nu eenmaal regelmatig wat TLC nodig. Ook m'n HP8558b uit 1974 heeft al het nodige aan herstellingen gevraagd....
Hartelijk dank voor alle reacties! De Service Manual gebruikte ik reeds 13 jaar geleden. Met behulp daarvan mikte ik toen niet geheel 'educated' op U3 (7413). En voilà, meteen raak! Nu is U3 niet defect. Ik zal met mijn scope de voedingsspanningen eerst controleren. Als die oké zijn, mik ik op U1 en U6. Ik zal ook de testpunten nalopen. (u6 was al geprobeerd.)
@RAAF & Nonius Dank voor het aanbod. Het komt komt mogelijk van pas!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Inderdaad, TLC is nodig, ik was met mijn Datron 4700 calibrator bezig ivm een reparatie aan 2 andere kalibrators toen 2 tantalen oprookte. Nu zit ik nog met het probleem dat de display voedingrail een megarimpel heeft waardoor de display na een paar seconde uitvalt. Dus er zit nog ergens een probleem (je kunt nergens bij qua meten)
ESR meter in situ is prima voor consumenten elektronica waar zwaar bezuinigd is op ontkoppel elco's/condensators. Bij mijn Datron bv zit er bij elk IC een 10 uF en daarnaast nog extra op andere punten. Die staan dus met zijn alle parallel. Als je daar in situ de ESR zou meten over een zwaar verrotte elco dan is de ESR perfect. Ik ben nu alle tantalen aan het vervangen (ik heb er al een stuk of 30 gedaan en dat waren pas 2 van de 7 PCBs) Ik vervang de meeste door heel goede 105 graden elcotjes want D bij alles wat ik al vervangen had was erg slecht bij de meeste.
idd eerst de voeding checken op rimpel.
Nonius: De enige taak die elco's hebben bij voedingrails is de rimpel zo laag houden dat de spanning altijd hoog genoeg blijft voor de regelaar om zijn werk te kunnen doen. Op een geregelde rail in meetapparatuur is de rimpel laag en wordt meestal in het manual genoemd. Is een elco rot dan zie je dat gelijk terug in de rimpel. Is de rimpel goed dan werken de elcos (nog). Voordeel van uitsolderen en dan meten is dat je kunt inschatten hoe lang ze nog goed zijn.
Ik heb ook een grote collectie 74 IC's, meeste NOS
miedema
Golden Member
Op vrijdag 30 mei 2025 12:44:31 schreef tin.soldier:
[...] Ik zal met mijn scope de voedingsspanningen eerst controleren. Als die oké zijn, mik ik op U1 en U6.
Ha tin.soldier,
Inderdaad eerst de voedingsrails controleren op spanning en rimpel.
Maar als dat OK is, zet dan je scope vooral ook op de voedingspinnen van verdachte IC's. Dan zie je of door brakke ontkoppeling niet toevallig de voeding van dat IC even omlaag getrokken wordt....
groet, Gertjan.
Ik heb met mijn scope de voedingsrails gecontroleerd en die zien er goed uit. De 8 kHz (11 kHz) op testpunt 8 bij u3 ontbreekt opnieuw! u3 vervangen haalt ditmaal niets uit.
Daarna heb ik - zoals free_electron hierboven destijds voorstelde - u3; u18; u6; u7; u2; u1 vervangen. Het probleem bleef. Hierop heb ik u13 ook vervangen. Het hielp niet. Zou Line Decoder u17, die naar de Display Print loopt, 'wat' zijn?
(u1 betreft de BCD 7446 op de Display Print.)
Op testpunt 8 bij u3 staat duidelijk een blokgolf van 1,2 MHz. (En die drift niet noemenswaardig.) Hier moet dus een blok van 8 kHz staan. En dat was destijds ook beslist het geval, gemeten met de teller-functie van mijn multimeter. Ik heb nog steeds dezelfde multimeter. Nu toont die onzin, maar ja, hij kan ook geen 1,2 MHz meten.
[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (14%)]
c11 is de boosdoener. Zodra ik hapsnap er 100nF aan parallel zette, verdween het probleem. Nog wat rommelen (erop 'drukken') aan de solderingen van c11, en het probleem is ook weg zonder de extra 100nF. Op testpunt 8 bij u3 staat nu 13 kHz. Was 11, moest 8 zijn. Maar volgens free_electron dondert dat niet.
Ik zal c11 straks eens goed doorsolderen
En trouwens, best kans dat die 7413 destijds niet eens stuk was, maar dat door 'm te vervangen er ter plekke zo werd gerommeld, dat c11 13 jaar lang 'goed' contact bleef maken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 30 mei 2025 13:12:28 schreef miedema:
Maar als dat OK is, zet dan je scope vooral ook op de voedingspinnen van verdachte IC's.
De winnende tip!
RAAF12
Golden Member
Mooi dat het gelukt is. Die 7413 had ik wel eens kapot als er een 50Hz sinus naar blok converter moest worden gemaakt, vanaf een sec trafowikkeling op de voedingstrafo. Mja, mishandeling van componenten straft zichzelf. Nieuwe kopen!
In het RF deel van de counter zitten aan de voedingsrails hier en daar wat 4,7nF keramische c's. Een is er gebarsten en wil ik vervangen. Is het niet vreemd dat ter ontkoppeling op 5V exemplaren voor 500 volt! zitten?
Het viel me ook op dat over de netaansluiting twee beruchte RIFA's zitten, die de tand des tijds hebben weerstaan. Wil ik ook vervangen, maar ze worden niet vermeld in de Replaceable Parts lijst.
RAAF12
Golden Member
Ja dat is goed. Kort solderen is belangrijk vooral bij kleine componenten. Goede bouttemperatuur, soldeer ect. Maar je had al wat ervaring opgedaan?
Ja, ik heb wat ervaring denk ik. Gisteren onverrichterzake 5 IC's verwijderd van de doorgemetalliseerde print. Voetjes geplaatst en nieuwe IC's erin. De print is heel gebleven. Ik had beter moeten meten.
Uit andere ervaring weet ik me slechts 2 componenten die door (mijn) soldeerwerk soms sneuvelen: LEDs en smoorspoeltjes in weerstandsformaat.
Ik kijk morgen even naar de waarden van die RIFA's over de netaansluiting. Dan zou ik graag weten wat behoorlijke vervangers zijn.
RAAF12
Golden Member
Dan ben je niet de enige
Ik had een SMD LED kapot gesoldeerd op een PCB van de CO 2019 voeding. Het juiste type condensator zal een fail safe model zijn een X2, type X3 bestaat ook. En het is prettig als de footprint dezelfde is.
Er is niet echt een footprint. Ze staan domweg over de netaansluiting geloof ik. Daarom zullen ze wel niet in de replaceable parts lijst staan.
Ik post er morgen een foto van. Ze lijken erg op die rookbommen, maar ik heb ze nog niet 'uitgelezen'. Welterusten.
miedema
Golden Member
Op dinsdag 3 juni 2025 19:03:36 schreef tin.soldier:
In het RF deel van de counter zitten aan de voedingsrails hier en daar wat 4,7nF keramische c's. Een is er gebarsten en wil ik vervangen. Is het niet vreemd dat ter ontkoppeling op 5V exemplaren voor 500 volt! zitten?
Een 500V condensator heeft een dikker diëlecticum. (= dikkere isolatie tussen de platen)
Daardoor is de diëlectische absorbsie minder. Of simpel gezegd: de condensator is sneller omdat hij minder energie opslaat in zijn isolatie.
Zei je dat ze in in het RF deel zaten ? 
groet, Gertjan.
nonius
set SCE to AUX.
Tin.soldier, beetje mosterd na de maaltijd want ik zie dat Miedema al heeft aangeboden een condensator op te sturen dus neem aan dat je daarmee geholpen bent, maar ik heb er evt. ook. En ik woon bijna op de route als je naar BE gaat. Dus mag hier ook gerust iets komen ophalen als je in de buurt bent.
Of anders staat m'n aanbod voor de volgende keer dat je een specifiek onderdeeltje zoekt. Geen kosten. Ben al lang blij dat de berg rommel die ik hier heb nog iemand kan helpen. Want 99.999% ervan ga ik zelf toch nooit gebruiken (maar ik bewaar het voor de 0.001% die ik *wel* gebruik.)
In elk geval, mooi dat de frequency counter het weer doet! Zoals meestal was het maar een kleinigheidje, maar het probleem is om dat kleinigheidje te vinden 
Dankjewel Nonius. Miedema kan zaterdag versturen, maar morgen kom ik langs Nonius' woonplaats. Schikt het dan? Miedema houd ik op de hoogte.
nonius
set SCE to AUX.
Morgen (vrijdag) na 17:00 ben ik thuis, za & zo de hele dag ook.
Mocht je op vrijdag vóór 17:00 langskomen, dan kan ik het onderdeeltje ook met een stukje plakband op m'n brievenbus plakken, dan kun je het er zelf afpeuteren en meenemen als ik er niet ben 
Verder per e-mail, zal er straks gelijk eentje sturen.
[edit: mail sent]