[Miele] lampje 'spoelen' knippert

Op vrijdag 12 juli 2024 08:06:30 schreef EricN:
Is de w3523 niet net oud genoeg omnog een schema intern te hebben? Kijk onder het werkblad op de zeepbak.

Motor volledig uitmeten. Tacho(400ohm). Anker(laagohmig). Stator met middenaftakking(laagohmig). Thermische veiligheid(nul ohm). 4 aparte metingen dus. 9 aansluitingen.

Print is geen EL200 in dat model. Daar gaat wat anders stuk zijn veelal.

Draadbeuk naar de print toe?

Foto's van de print?

Dank.Ja heeft schema daar.
Heb wel multimeter maar ben niet heel handig met lezen schema's.
Welke aansluitingen moet ik hebben voor die 4 metingen?

Thermische veiligheid, zit die in de motor of los erop, of in die koolborstel kap?

NB gisteren draaide motor toch nog weer even maar ging daarna ook weer in de fout, duidt niet eerder op defect relais oid? Hoorde ook paar keer gek geluidje, heel licht krakend/knetterend op het moment dat wrs de motor zou moeten gaan draaien. Dacht ook dat het bij de motor vandaan kwam.

[Bericht gewijzigd door DeBeers op vrijdag 12 juli 2024 09:37:41 (14%)

Maak foto vh schema en paats het hier. Werkt stukken makkelijker om aan te geven. Maak vd motorstekker ook foto's en van de print. Dat werkt makkelijk om die dan bij te schilderen met aanwijzers.

Klinkt nog steeds niet als een printprobleem. Ook is een motor uitmeten 100 x makkelijker dan een print. Beginnen bij het begin.

Heb je een foto van je meet"instrument"?

Hoe harder jij werkt (foto's plaatsen) hoe makkelijker voor ons

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op vrijdag 12 juli 2024 09:39:34 schreef DeBeers:
Wat bedoel je hiermee EricN?

Je vorige post was een gramaticaal raadsel. Ik zie dat je een 2de geplaatst hebt. Hier kunnen we mee verder.

Ik heb de reactie dan ook gewist. = Geëdit met een punt

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

M5 is zo te zien schema aansluitingen motor
Heb relais K1 ook ff bekeken, contacten waren beetje zwart, heb ik beetje opgeschuurd. Relais komt bij centrifugeren niet in werking, maar dat lijkt me normaal?

Dank voor de hulp!

Motorstekker.

Met 'de print' bedoel je?

Gr, jules

Heb inmiddels ook 'ontdekt' dat de print (1N1) achter/aan het bedieningspaneel zit.

En dit heb ik ook los en op t oog bekeken, zie niets 'doorgebrands' of verdachts in de printbanen.

Heb je een ohmmeter? Welke? Kun je ermee overweg? Dit is de volgende stap.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De stekker op de motor heeft normaal rechts op de 10de pin een geel groene draad. Met die kleur weet je nu wat pin 10 is. Dus bij het begin beginnende moet je meten wat ik reeds geschreven heb.

1-2. Tacho. 400ohm...ongeveer
3-4. Ankerwikkeling. Koper, dus paar ohm
5-6-7 statorwikkeling. 2x laagohmig. Paar ohm
8-9. Veiligheid. Nul ohm
10 aarding. 1megaohm tov aarding. Niet zo belangrijk tenzij je met demontage de aardingsverbinding verloren bent.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank.

Zie foto ohmmeter die ik eerder had gepost.
Had em op 2K gezet
1-2: .490 dus neem aan 490 ohm
3-4: .004 dus 4 ohm
8-9: 0 ohm

5-6-7 helaas niet gemeten, vermoedde obv schema al dat bovenstaande relevante metingen waren. Had em al weer grotendeels dichtgeschroefd.
Ga overmorgen op vakantie en kan dit er eigenlijk niet bij hebben, mijn vrouw ook niet want die wilde nog paar wasjes voor de vak doen. Dacht schroef em ff open en kijk ik ff of ik wat zie. Dacht eenvoudig deksel en achterplaat eraf, maar achterplaat gaat helemaal niet. En voor zijplaten eraf moet ook nog de voorplaat eraf (ook niet echt fijn met die trommelring en (handmatige) deurontgrendeling. Was bang dat ik over 3 weken niet meer weet welke schroeven waar zaten...

Zeggen deze metingen nu ook iets over de koolborstels? Mijn indruk was dat ze niet extreem ver afgesleten waren. En over toestand motor?

NB bedieningspaneel + print heb ik nog ff provisorisch teruggeplaatst dus daar kan ik nog wel makkelijk wat aan meten. Deksel kan er ook nog wel makkelijk/snel af.

5-6-7 zijn ook belangrijk gezien het een seriemotor is.

Het best is, nu je weet hoe het werkt, om deze metingen ook bovenaan uit te voeren op de stekker die op de print gaat. Gezien je weg bent zal ik tegen dan eens kijken voor een volledig schema.

De foto vd meter had ik over gekeken. Prima voor deze klus en prima meetstand. De resultaten zijn ook normaal. Nu boven nog meten. Zo weet je of er een kabel over is en dat 5-6-7 ok zijn.

Vakantie! Welverdiend waarschijnlijk? Dat is dan wel een domper. Vertrekken en thuiskomen met een defecte machine. Hopelijk toch nog een zorgeloze vakantie!

Wat de borstels betreft:
Ik heb ze niet gezien.
De borstels terug plaatsen, is dat correct gebeurt? Eerst de borstels induwen tot ze blokkeren. Dan achterstuk met koolborstels terug plaatsen. Dan borstels met lange punt terug uit houder los klikken.
Wat ik wel eens voor heb en dan let ik er nog goed op (komt omdat ik het terug plaats terwijl motor in het toestel zit en de zichtbaarheid slecht is) dat de pennen vhd statorwikkelingen niet juist zitten. Gevolg: geen contact en spoelen knipperen. Ik meet dus steeds 3-4/5-6-7 na voor geheel in elkaar te steken.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 12 juli 2024 18:31:59 (35%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Al wat huiswerk voor tegen je terug komt:

Zijn de schokdempers nog goed? Als je bovenaan op de kuip duwt (deksel er af en CPR gewijs duwen naar beneden) dan behoort dat stroef te gaan. Geen botsbal effect.

Achter de aan/uit schakelaar zit een zekering maar die is voor algemene werking dacht ik?

Geoxideerde printbanen zijn een mogelijkheid. Zeer moeilijk te vinden als leek. Een goede fotoreportage vd 2 kanten vd print is daarvoor nodig zodat wij kunnen evalueren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank.

Motor is oke denk je?

Nee, schokdempers dienen ook vervangen te worden, maar dat doe ik pas als de motor weer draait en hij weer normaal wast. Ik houd de zijpanelen eerst nog relatief eenvoudig demontabel door ze nog niet vast te zetten achter de voorplaat (er zitten genoeg schroeven in voor testdoeleinden).
Die zekering heb ik gecheckt, is goed maar zit ook meteen achter aan/uit knop dus dsn zou hij wrs ook niets doen.

Op de printplaat en printbanen zag ik op paar plekjes heel lichte witte aanslag (oxidatie of vuil?). Heb ik heel voorzichtig met zacht kwastje wegeveegd. Wasmachine staat op droge warme plaats niet in badkamer of bijkeuken oid.

Ga ff kijken of ik nog weer zin heb om display/printplaat te verwijderen en foto's te maken. Moet deksel er ook weer af (vanwege de bruine draden richting display) en alle kabelboom stekkers los.

En zoals gezegd gisteren heeft hij nog even kort gedraaid met water erin en heeft hij nog een hele centrifuge beurt op 400 toeren afgewerkt. Maar toen ik nog keertje wilde centrifuguren met 1600 toeren ging die weer in de fout, en tot nu toe blijvend. Dus iets echt helemaal deffect kan het dan wrs niet zijn.

Sorry, ik had je reactie van 18:31 uur over het hoofd gezien. Dus vraag over motor maar ff vergeten.
Goeie, ik kan natuurlijk obv het schema die motorpinnen ook bovenop meten.

Die koolborstels had ik niet tot blokkade teruggeduwd. Maar omdat ik de voorplaat en de zijplaten eraf had kon ik er nog net voldoende bij. Ik had bij terugzetten beide koolborstels naar achteren geduwd gehouden op het moment van terugplaatsen van de koolborstel plaat/houder. Was wel een beetje gepruts omdat je ook om het frame van de motor moet waarin de as vsn de motor loopt. Rechts heb je nog wel beetje zicht op de koolborstel maar links helemaal niet omdat de motor verder naar rechts zit en links ook nog de pomp waterslangen het zicht en werkruimte belemmeren.
Viel me inderdaad ook op dat de contactpinnen van de koolborstel plaat niet ergens 'in' vallen/schuiven maar slechts tegen de contacten in de motor aanschuiven, tenminste voor zover ik het goed kon zien.
Geen goed contact na terugplaatsen zou best nog wel eens het probleem kunnen zijn omdat motor eerst nog wel een 'geluidje' gaf wanneer die zou moeten gaan draaien, maar nu begint eigenlijk direct dat spoelen lampje te knipperen.

Groeten en goed weekend, jules

Een fijne vakantie gewenst!

Witte vlekjes zijn onschuldig. Het is oxidatie onder de zeer fijne lak die je moet zoeken. Maar vooreerst de kabelboom bovenaan meten. Die gaat motor en motorkabel problemen aan het licht brengen. Statistisch het relavantst. Printschade nakijken als motormeting vlekkeloos is. Dus tacho anker dubbele stator en veiligheid op het schema zoeken en nameten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kon de verleiding toch niet weerstaan om weer te ontmantelen, koolborstelplaat opnieuw te monteren (nu met dikke lamp erbij en borstels in blokkeerstand wat enorm helpt bij terugplaatsen) en meteen dan ook maar 5-6-7 direct aan de motor gemeten. Geeft oneindig bij alle drie de mogelijkheden! Is er dan wat stuk en is dat te fixen (zag dat er ook nog wat electronica in de borstelplaat zit?
10 geeft 2 megaohm tov het motorframe.
Groeten, jules

De 4 pennen die op dat witte stuk uitsteken gewoon wat rechter zetten en dan russian roulette gewijs proberen en meten. Opgelet met de borstels. Terug diep in de houder duwen tot ze vast blijven en pas lossen door er achteraan op te duwen met iets duns lang om te ontgerendelen als 567 ok is. 2(3)x zeer laagohmig. 2Mohm ok op 10.

Geen elektronica daar. Wel koper banen.

Tracht nog wat te slapen om morgen fris te vertrekken ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zeg je nu dat 5-6-7 niet laagohmig is maar oneindig dat die plaat er niet goed opzit? Maar ik meet wel laagohmig over 3-4.

idd. Klopt

Maar 34 zijn koolborstels. Als die niet goedzitten meet je dat daar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij deze modellen wel problemen gehad dat 1 koolborstel 1 CM meer versleten is dan de andere.. Probeer toch achterschild van motor te halen en lengte te bepalen. Als dat het niet is, keerrelais defect en/ of IGBT

Koolborstelmodule eruit halen en een foto plaatsen.
Je zei dat het soms licht knettert, lijkt me simpelweg versleten.

Als één borstel veel langer is als de andere is vaak de motor zelf defect > marktplaats voor een andere.

Is/zijn de foutcode(s) al eens uitgelezen om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn?

Hoi Maus, ietwat te weinig ervaring mogelijk? Deze machines met EL200 hebben altijd ongelijk afgesleten borstels gehad, is een aansturings afwijking want identieke motoren met Bijv EL150 sturing geen last. 1 Borstel vervangen en weer gaan!

Het gaat niet over een EL200. "Ongelijke kolen" is nog niet "heel ongelijke kolen" waar Maurice het over heeft. Dat duidt idd op verbrande wikkeling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?