Heb een onbekende chip bemachtigd via Marktplaats: (plaatje is klikbaar)
Het lijkt me dat 7818 de datumcode is, en C1780 het type. 40-pin DIP.
Vond het wel een mooi exemplaar, dus een bod op gedaan. Maar Googlen levert eigenlijk 0,0 op over wat dit voor chip zou kunnen zijn. Geheugenchip is niet zo waarschijnlijk (te veel pennen voor geheugenchips die toendertijd gangbaar waren). Lijkt op een CPU, maar zo gek veel CPU families waren er toen nog niet, en type zegt mij niks. Gevoel zegt mij: microcontroller, of een 'naamloos' IC voor een specifieke toepassing. Maar ik heb niks om dat te bevestigen. Verder ook vreemd:
- Alle AMI chips in zelfde uitvoering (wit keramiek / 'grey traces') waarvan ik foto's kon vinden, zijn met een donkerbruin dekseltje, en type beginnend met S..., niet C... voorbeeld
- Ook zie ik bij praktisch al die AMI chips een "Z" als pin 1 markering, niet "1" zoals hier.
- Als ik mijn multimeter op diodetest of weerstandsbereik zet (t/m 2 MOhm geprobeerd), en willekeurige pin combinaties probeer, levert dit
altijd meestal "open" op. Da's volgens mij wel vreemd, normaal gesproken zou je toch meestal wel tussen een paar pennen geleiding meten (en gefrituurde chips werken vaak als draadje).
Verkoper had er helaas niks over te melden. Dus... zo'n fake chipje uit China? (zou ik er toch het type van een gewilde CPU op gezet hebben ). Een ding met hogere voedingsspanning, zodat de paar volt (?) van multimeter geen meetbaar effect geeft? Een "mechanical sample"? (= behuizing zonder chip erin). Een 'naamloos' IC uit een oude telmachine oid? Engineering sample / prototype? Een support IC van een of ander antiek computer board geplukt?
Ben simpelweg benieuwd of iemand toevallig een dergelijk IC tegengekomen is, of anderszins een idee heeft wat dit voor ding is.
*** UPDATE ***
Zoals foto al doet vermoeden, is het dekseltje elektrisch geleidend, en verbonden met pin 1.
Met diodetest en zwarte testpen op pin 1, leveren toch een aantal pennen meetwaarden op. Lijkt het meest op 1 of 2x een diode-val (rond 0.7 of 1.3 Volt). Daarmee lijkt me een voedingsspanning op pin 1 zeer waarschijnlijk.
Een Z80-familie chip of 8080 zal het niet zijn, die hebben allemaal andere signalen op pin 1. AMI ken ik ook niet als Z80 clone fabrikant, en wit keramiek / grey traces alleen van SGS (ik denk zéér zeldzaam). Een 6800 (en ook 6502) heeft Vss op pennen 1 en 21, maar daar zit bij deze chip geen verbinding tussen. Daarmee wordt de mogelijkheid "cpu" wel erg onwaarschijnlijk.
Ook viel mij op dat het grijze sporen patroon een iets flauwere knik bij het deksel heeft dan die AMI 6800 cpu's. Het lijkt sprekend op de C... chips onderaan die "white beauties" pagina.
@maartenbakker: vond nog deze pagina met veel foto's, een mooi voorbeeld hier.
Op 15 maart 2013 15:40:59 schreef Tidak Ada:
Functie ?
Wat denk je van PIA's of Transmitter/Receivers ?
In die hoek zat ik ook te denken. Of iets uit een meetinstrument, logic analyzer, oscilloscoop, analoog TV circuit, industriële besturing, ....? We zullen 't wel nooit weten.