Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

@daanc
Als je in beide richtingen 859mV meet en met de 'handige zenertester' 4.5V dan geeft die laatste het iig niet goed weer.

Een diac van 859mV heb ik nog nooit gezien, meestal beginnen de waarden rond de 70V.

TVS diodes van 859mV zijn er ook niet.

Weet je zeker dat hij nog heel is ?

@ pa3gws En een diac werkt toch twee richtingen op ?

@ flash2 Nee dit is ook de twijfel .

Maar dit kreng is ongestempeld dus is het moeilijk .

Ik dacht eerst dat het een ordinaire 1n4148 moest zijn oid .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
flash2b

Special Member

Ja.. maar boven en bepaalde spanning, zie diac testen.

Het werkt net zoals een neon lampje.

In oude Körting TV's zaten ze ook als trigger diode in de voeding. Type ben ik vergeten, maar mij staat nog bij dat het een BT-100 was. Ik heb gezocht in div datasheets, maar kom hem nergens meer tegen, of het type klopt niet dat het toch wat anders is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dank je zoef!!

Ik zal het noteren een bt-100.

Ik zal ook proberen een service manual te bemachtigen.

[Bericht gewijzigd door daandc op donderdag 7 maart 2013 22:12:00 (38%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
RAAF12

Golden Member

BR 100 is een diac, BT staat voor een thyristor

Ze zitten ook veel in oude lichtdimmers met triac.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 7 maart 2013 22:20:52 (39%)

Ik heb laatst ook een DO-35 raadsel opgelost gekregen, het bleken condensatoren te zijn in diode behuizing!!! Maar dit is dat waarschijnlijk niet. Een trigger diode lijkt me helemaal zo gek nog niet. Waar zit de diode op aangesloten?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Die dingen zaten vroeger in de ZX81, maar daarbuiten ben ik ze weinig tegengekomen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De voedingen waar deze dioden in zaten hadden ook thyristors, deze hadden ook een aanduiding met BR. Om precies te zijn de BR 103 en de BR 303. Deze heb ik nog wel liggen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Oa de BR101 en BRY39 hebben 4 pootjes, 2 gates.

Op 6 maart 2013 11:37:38 schreef EL83:
Ik heb hier een gelijkrichter liggen met het opschrift SI 7949 waar ik geen datasheet van kan vinden. Ik moet namelijk de max spanning en stroom weten.

Heb je een duidelijke foto?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sonytech

Overleden

Is het toevallig een "gelijkrichter" met 6 of 8 pootjes?

Dan zou het wel eens één van de uitvoeringen van deze dubbele P-channel MOSFET kunnen zijn.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Henry S. Ik kan op het moment geen duidelijke foto maken, maar deze heeft wel dezelfde soort behuizing als op de foto.(alleen dan geheel van plastic en op de bodem een ronde metalen 'ring').
http://3.bp.blogspot.com/-r-rRcQ0XdyY/TpqToJKuPxI/AAAAAAAAABw/Nm_x2qUZQaU/s1600/Square_Bridge_Rectifier.jpg
Opschrift:
506342
SI 7949

Tidak Ada

Golden Member

35V 10A Brugcel Dat is die van de foto

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 10 maart 2013 14:24:55 (56%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt, nu weet ik dat deze geschikt is voor mijn toepassing.

Anoniem

Op 7 maart 2013 21:05:19 schreef flash2b:
@daanc

Een diac van 859mV heb ik nog nooit gezien, meestal beginnen de waarden rond de 70V.

Diacs zijn ontworpen om triacschakelingen op netspanning op een eenvoudige manier en met weinig gate vermogen te kunnen aansturen, vooral voor dimmers. Door ze te combineren met een condensator en weerstand, krijg je korte krachtige ontsteekpulsen zonder ingewikkelde schakeling. Tegenwoordig kost complexiteit weinig en is dit een beetje achterhaald. Al zijn nog veel dimmers op de markt met diacs.

Het zijn gewoon kleine triacs zonder gateaansluiting. Net zoals een "echte" triac triggeren ze symmetrisch op het overschrijden van een bepaalde anodespanning.

De meest gebruikte diacs zoals de overbekende BR100 triggeren op 32V, (niet vanaf 70V) . Al zijn er wat exoten geproduceerd die ook op andere spanningen werken, die zijn zeldzaam.

@Zoef de haas, de BR 103 en 303 zijn geen triacs, maar thyristoren, en ondanks hun lage anodespanning niet bruikbaar als diac. Omdat ze niet symmetrisch zijn, ze werken maar in 1 richting.

@Zoef de haas, de BR 103 en 303 zijn geen triacs, maar thyristoren, en ondanks hun lage anodespanning niet bruikbaar als diac. Omdat ze niet symmetrisch zijn, ze werken maar in 1 richting.

Dat heb ik ook nooit beweerd! Ik schreef alleen dat de voedingen waar deze diacs in voorkwamen, de THYRISTORS BR 103 en BR 303 aanstuurden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heb een onbekende chip bemachtigd via Marktplaats: (plaatje is klikbaar)

http://www.uploadarchief.net/files/download/ami_c1780_thumbnail.jpg

Het lijkt me dat 7818 de datumcode is, en C1780 het type. 40-pin DIP.

Vond het wel een mooi exemplaar, dus een bod op gedaan. Maar Googlen levert eigenlijk 0,0 op over wat dit voor chip zou kunnen zijn. Geheugenchip is niet zo waarschijnlijk (te veel pennen voor geheugenchips die toendertijd gangbaar waren). Lijkt op een CPU, maar zo gek veel CPU families waren er toen nog niet, en type zegt mij niks. Gevoel zegt mij: microcontroller, of een 'naamloos' IC voor een specifieke toepassing. Maar ik heb niks om dat te bevestigen. Verder ook vreemd:

  • Alle AMI chips in zelfde uitvoering (wit keramiek / 'grey traces') waarvan ik foto's kon vinden, zijn met een donkerbruin dekseltje, en type beginnend met S..., niet C... voorbeeld
  • Ook zie ik bij praktisch al die AMI chips een "Z" als pin 1 markering, niet "1" zoals hier.
  • Als ik mijn multimeter op diodetest of weerstandsbereik zet (t/m 2 MOhm geprobeerd), en willekeurige pin combinaties probeer, levert dit altijd meestal "open" op. Da's volgens mij wel vreemd, normaal gesproken zou je toch meestal wel tussen een paar pennen geleiding meten (en gefrituurde chips werken vaak als draadje).

Verkoper had er helaas niks over te melden. Dus... zo'n fake chipje uit China? (zou ik er toch het type van een gewilde CPU op gezet hebben ;) ). Een ding met hogere voedingsspanning, zodat de paar volt (?) van multimeter geen meetbaar effect geeft? Een "mechanical sample"? (= behuizing zonder chip erin). Een 'naamloos' IC uit een oude telmachine oid? Engineering sample / prototype? Een support IC van een of ander antiek computer board geplukt?

Ben simpelweg benieuwd of iemand toevallig een dergelijk IC tegengekomen is, of anderszins een idee heeft wat dit voor ding is.

*** UPDATE ***

Zoals foto al doet vermoeden, is het dekseltje elektrisch geleidend, en verbonden met pin 1.

Met diodetest en zwarte testpen op pin 1, leveren toch een aantal pennen meetwaarden op. Lijkt het meest op 1 of 2x een diode-val (rond 0.7 of 1.3 Volt). Daarmee lijkt me een voedingsspanning op pin 1 zeer waarschijnlijk.

Een Z80-familie chip of 8080 zal het niet zijn, die hebben allemaal andere signalen op pin 1. AMI ken ik ook niet als Z80 clone fabrikant, en wit keramiek / grey traces alleen van SGS (ik denk zéér zeldzaam). Een 6800 (en ook 6502) heeft Vss op pennen 1 en 21, maar daar zit bij deze chip geen verbinding tussen. Daarmee wordt de mogelijkheid "cpu" wel erg onwaarschijnlijk.

Ook viel mij op dat het grijze sporen patroon een iets flauwere knik bij het deksel heeft dan die AMI 6800 cpu's. Het lijkt sprekend op de C... chips onderaan die "white beauties" pagina.

@maartenbakker: vond nog deze pagina met veel foto's, een mooi voorbeeld hier.

Op 15 maart 2013 15:40:59 schreef Tidak Ada:
Functie ?
Wat denk je van PIA's of Transmitter/Receivers ?

In die hoek zat ik ook te denken. Of iets uit een meetinstrument, logic analyzer, oscilloscoop, analoog TV circuit, industriële besturing, ....? We zullen 't wel nooit weten. :p

maartenbakker

Golden Member

AMI gebruikte de C in mijn beleving toch wel. Philips heeft een tijdje zaken met ze gedaan ten tijde van de DD7661/7662 en SONG afstemsystemen, en die hadden in mijn herinnering ook een AMI-nummer dat met een C begon. Misschien van Custom en S van Standard? Geen zekerheid, maar klinkt plausibel.

Ik zou niet zeggen dat ze in China neppers voor de verzamelmarkt maken, maar aan de andere kant kan dit een type zijn dat in industrieele apparatuur gebruikt is en dus nog gewild geweest.

Overigens zaten de chips voor Philips meestal gewoon in plastic behuizingen die er typisch als http://www.chipdb.org/img-ami-s6800-diff-package-4494.htm uitzagen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze dingen ken ik wel, ik heb er zelf ook nog ergens wel een paar liggen. In de consumenten electronica ben ik ze voor zover ik weet niet tegen gekomen, wel in de computersystemen waar ik vroeger mee heb gewerkt. Imaco ging in 1976 failliet en ik meen dat ik daar nog wat IC´s heb meegenomen zo van je weet nooit waar het goed voor is.
Ik heb ze echter nooit meer gebruikt, ik geloof dat deze werden toegepast voor polling and adressing, voor verbindingen tussen computers onderling.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat deze Chip uit de P-MOS tijd mogelijk nog geen protectiediodes op de pennen had en dat alles uitgeblazen is door ESD. Je mocht in die tijd nog niet op een meter afstand naar een IC wijzen; dan gingen ze al naar het Walhalla. Laat staan dat je er met eejn multineter aan mocht gaan zitten hannesen. Aangezien dit ding met 'blote voeten' op de tafel ligt zal hij dus wel volledig kassie zijn.
Van fabriek af werden die dingen met protectie tussen de pootjes afgeleverd, die mocht je pas ná montage (in een voetje) verwijderen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het zou me niets verbazen als hij uit week 17, 1980 is. Het zou me niets verbazen als het een "peripheral chip" is voor de Z80 reeks. Of in ieder geval een compatible bus. (1980 is het jaar van de ZX81 waar een Z80 CPU in zat). Maar ook met die insteek kan ik geen relevante google-hits vinden... Sorry.

UPDATE: Het zou wel eens de CPU zelf kunnen zijn. Te weten een 8080 kloon.... In die tijd waren er fabrikanten die dan de eerste twee cijfers veranderden om er hun eigen stempel op te zetten, en de laatste twee hetzelfde hielden om compatibiliteit aan te geven.....

UPDATE 2: http://www.cpu-world.com/CPUs/8080/index.html
Daar zie je dat in ieder geval intel en AMD de eerste regel voor de "naam" hadden en de tweede regel voor de productiedatum. Dus toch een 7818 uit week 17 van 1980....

Update 3: Twee keer "bingo" http://www.happytrees.org/chips?page=chip&manufacturer=AMI&par…
Daar leren we dat deze behuizing gebruikelijk was bij AMI (rondgat, ovaalgat). Dat AMI volgens die mensen toch weer de chipnaam op de TWEEDE regel zet...

Al met al neig ik toch naar de theorie dat het wel eens een 8080 kloon kan zijn....

Update 4: http://www.cpu-galaxy.at/cpu/white_beauties/white_beauties.htm Helemaal onderaan. Dezelfde behuizing maar niet "AMI" maar wel A en I leesbaar..... En ook bijvoorbeeld een C1817.....

Update 5: http://www.ebay.co.uk/itm/LQQK-AMI-S1757-WHITE-CERAMIC-GREY-TRACE-40-P…
http://www.ebay.co.uk/itm/AMI-S1883-WHITE-CERAMIC-GREY-TRACE-GOLD-PLAT…
Weer hints dat bij AMI de bovenste regel datumcode en de onderste typenummer is. En ik heb AK als datumcode toevoeging gezien. De jouwe heeft AG.
C1780 zou dan mogelijk een oude CMOS versie van hun 8080 chip zijn...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

rew, je hebt een bril nodig! ;) Er staat wel degelijk AMI op de chips, maar de M staat ONDER de A en de I er naast. Een soort logo dus:

A
Mi

De Z80 in der ZX81 zat voor die prijs niet in zo'n chique keramische behuizing, maar gewoon in zwart epoxy (Ik heb hier nog steeds een werkeloze ZX81 liggen).
Keramische behuizingen, zeker de witte met gouden dekseltjes en pennen, zaten meestal in militaire of kritische inudstriële apparatuur.

Blijft over wat nu het typenummer is en wat de datum code.
Dat ze allemaal opeenvolgend zijn op de foto in je link zegt niks. Het kunnen evengoed chips uit hetzelfde jaar zijn.
Ik neig ernaar dat de letters achter het typenummer(?) ook op de behuizing en zo kunnen slaan.

edit:
Je link naar de AMI C2604 gooit de schaal om naar een typenummer beginnend met een C
/edit

Functie ?
Wat denk je van PIA's of Transmitter/Receivers ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Staat er geen opschrift op? Houd hem eens tegen het licht? Als het geen LED blijkt te zijn, ga ik ook maar voor een beugelzuurtje. Edit: aha, dus inderdaad een beugelzuurtje :+ (*)

Wat de AMI-chip betreft is wel duidelijk dat het nummer met de C het type is. Bij de DD7661, DD7662, SONGI en SONGII van Philips staat op de bovenste regel de datumcode en op de 2e regel het C-nummer, beide zoals op deze chip, en dan op de onderste regel de Philipsaanduiding zoals hierboven genoemd. Het enige verschil tussen exemplaren van dezelfde chips is daar de datumcode en de onderste 2 regels horen onlosmakelijk bijelkaar binnen hetzelfde chiptype. Voor mij staat dat deel dus vast.

Wat niet vaststaat maar wat ik zéér waarschijnlijk vind, is dat het hier niet om een x80-periferiechip gaat. Gezien de activiteiten van AMI is simpelweg op basis van getallen/statistiek de kans veel groter dat het om een custom-chip gaat. Ook C-versus-S vind ik daar een sterke aanwijzing voor, die bijvoorbeeld te weerleggen is door een standaard-x80-perfiferiechip te vinden die met een C begint.

(*) Als er op de foto 2 of 3 componenten te zien zijn, ga ik voor een knoflookdragee en 1 of 2 metalen voorwerpen die op draadjes lijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Onderstaand onderdeel zat in een daisywheel printer om het aantal stappen van de daisy te tellen.
Ik probeer een datasheet te pakken te krijgen maar ik heb geen idee hoe je zoiets noemt.
Iemand anders wel?
Edit: Dit lijkt een PROGRAMMABLE LIGHT-TO-FREQUENCY CONVERTER te zijn.
Kan iemand dit bevestigen?
Ik vind hier wel datasheets voor maar helaas met andere pin-out.
http://www.jcbrune.nl/chippy.jpg

[Bericht gewijzigd door Djenn op zondag 24 maart 2013 09:15:54 (25%)

Dit topic is gesloten