Het is nog Work in Progress, maar ik heb een deelresultaat zegmaar.
Voor ons PWS (profielwerkstuk 6 vwo) Zijn we bezig om een robot te maken die blikjes kan verzamelen. Hiervoor heb ik 2 printplaten gemaakt die met een flatcable aanelkaar gekoppelt kunnen worden, dit was nodig omdat we graag wilden dat de hoofdprintplaat gemakkelijk verwijderbaar is.
Op het kleine printje worden alle sensoren/motoren/servo's aangesloten en het kleine printje regelt de aansturing van de grijparm met een 12f675ic en een l293d motorstuur ic. de grijparm moet gaan bestaan uit een motor om het gehaal op en neer te gaan bewegen en een servo om de bek te openen en sluiten.
De grote printplaat stuurt de rest van de robot aan, hierop zit een 16f877 pic die eigenlijk de hele robot moet gaan aansturen, een 8 pins eeprom om de route op te slaan zodat de robot ook terug kan rijden en ook weer een l293d motorstuur ic om de motoren voor het rijden aan te sturen.
Als sensoren gebruiken we sharp ir sensoren.
hier nog een paar plaatjes van de printplaat, het had waarschijnlijk beter ontworpen kunnen worden, het solderen had beter gekund, de tekst op de bovenkant had beter uitgelijnd kunnen worden etc. maar de printjes werken en het is eigenlijk mn eerste echte print en ik ben er best trots op. Het kleine printje heeft wat lelijke randen omdat een watervaste stift een beetje losliet tijdens het etsen.
Hoofdprint:

verdeelprint:

Ik heb de printplaten overigens gemaakt mbv de Toner transfer methode
edit: excuses voor telefoon foto's