Dat is een mooie print. Met welke etsmethode werken jullie op school?
Dit topic is gesloten
Golden Member
Dat is een mooie print. Met welke etsmethode werken jullie op school?
De standaard methode met FeCl(III). De etsbak sproeit het etsmiddel op de PCB en ik moet zeggen dat dat mooi werkt.
Verder was het een vereiste dat we het PCB ontwerp in ultiboard in combinatie met een multisim maakte.
Niet echt elektronica, maar allicht toch leuk om te vermelden:
Ik heb een RepRapPro Huxley geassembleerd Hij begint nu te werken.
Een berg foto's van de bouw staat alhier.
Leuk ding is dat, Aart. Wil je, als je hem goed werkend hebt, je instellingen hier eens posten of naar mij mailen? Ik heb zelf een Prusa Mendel, maar ik begin er onderhand sch**tziek van te worden. Het ding werkte eerst totaal niet, maar na een nieuwe extruder te hebben gekregen van de verkoper (Bas van samenkopen) is het nu wel beter. Fijnere dingen heb ik echter nog nooit kunnen printen, terwijl ik op het net mensen zie die de mooiste dingen maken met de prusa.
Welke software gebruik je?
Waar kun je zo een ding kopen dan? Is het een bouwpakket?
Dit is een (full) bouwpakket van RepRapPro: http://reprappro.com/Huxley
Ik zie mijzelf als niet zo een held in mechanische dingen, dus een bouwpakket van dicht bij de bron leek mij veiliger.
Het is bouwen is goed bevallen, omdat deze printers heel snel evolueren liep de bouwhandleiding-wiki hier en daar wat achter, maar niets wat met wat logisch nadenken niet op te lossen was. Allicht ga ik daar zelf wat aan bijdragen, maar ik wilde vooral een 3D printer bouwen - gezellig forummen enzo kan hier op Co al.
Zoals aan de tijden van de foto's te zien is heb ik in een paar weekeinden en avondjes een printer gebouwd
Ik gebruik nu bij de eerste tests de instellingen zoals ze out of the box in de Merlin firmware waren, de temperaturen en afstanden lijken aardig te kloppen. Er gaat nog wel iets niet goed met de Z-as, maar de eerste 75 % van de eerste print ziet er foutloos uit.
echo:Marlin 1.0.1 RRP
echo: Last Updated: 2013-01-02-JMG | Author: RepRapPro
Wat software betreft lukte het mij als mac-gebruiker niet de wiki te volgen, ik kreeg Phyton niet aan de praat met de WX-library (of niet in 32 bits of wat ook . Dus heb ik nu tijdelijk maar de voorgebakken ("verouderde") Pronterface-app met Slic3r geïnstalleerd. Dat werkt zonder tegenspartelen.
Pronterface gebruik ik inderdaad ook, het is naar mijn mening een simpel programma dat prima voldoet.
@Olap, ik gebruik ook pronterface, maar ik maak mijn gcode met het programma "Slic3r" en importeer dan de gcode in pronterface. In Slic3r kan je de printer veel duidelijker instellen dan in pronterface.
Ik heb ook weer wat te showen. Ik had al een tijdje een scheidings trafo leggen hier heb ik maar eens wat mee gedaan. zodat ik wat veiliger kan werken. Tot op zekere hoogte natuurlijk het blijft op letten geblazen.
Meer hier
Golden Member
Na een paar jaar te werken met een lichtbak zonder timer vond ik het toch nodig om er eens echt werk van te maken. Ik heb daarom mijn lichtbak eindelijk eens van een timer voorzien.
De timer is met een 16F628A gemaakt en heeft het beproefde scanner/gezichtsbruiner ontwerp. Het printplaatje is langs onder niet een van mijn mooiste, ik moest het vertinnen omdat er nogal wat onderetsing was geweest. Het werkt wel goed, alle foto's zijn klikbaar:
De electronica, met een schermpje van Oxurane. Hij heeft er nog veel meer in de aanbieding voor een hele goede prijs!! Zeker nu Dickbest deze niet meer in het assortiment heeft dus een hele leuke V&A actie.
En een een fototje van het inbouwen, het was echt klein om alles in te passen:
Als laatste heb ik nog een filmpje gemaakt om de werken te tonen:
http://www.youtube.com/watch?v=KGCg4J2BaHA
Mvg,
Daan
[Bericht gewijzigd door Totale beginner op dinsdag 22 januari 2013 09:09:08 (11%)
@Nieko, is dat op Avans 's-Hertogenbosch? Daar heb ik ook dat vak gehad en er staat ook zo'n etsbak die je beschrijft. Oh, en ik heb voor dat vak ook een labvoeding gemaakt.
@Daan/Totale beginner (ik dacht het niet), waarom heb je de sporen van dat printje helemaal volgetind? Bescherming van het koper?
Golden Member
Er waren hier en daar breuken in de baantjes en dus heb ik ze vertind. Ik moet nog eens investeren in een betere printer. Binnenkort ets ik met fijnetskristal ipv zoutzuur/waterstofperoxide. Ik heb altijd het gevoel dat die combinatie te snel etst waardoor er haarscheurtjes ontstaan.
Mvg,
Daan
Hmm, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik denk eerder dat je printer oorzaak is van die 'haarscheurtjes'. Als de inkt in een streperig patroon niet volledig dekt.. Als het te snel etst kun je natuurlijk ook proberen je concentraties aan te passen. (Wat is te snel?)
Overigens is het helemaal niet slecht om banen te vertinnen aangezien tin veel minder aangetast wordt dan koper. Alleen wordt dit vaak chemisch gedaan of met litze, vandaar mijn vraag in de eerste plaats.
[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op maandag 21 januari 2013 09:54:57 (28%)
Zo'n projectje dat, door stomme fouten (van mij), maar niet af kwam...
Maar hier is het dan; Een digitaal scorebordje.
De scores kunnen met 1 of met 10 punten worden verhoogd.
De scores kunnen ook worden opgeslagen in het EEPROM.
Het brandende LEDje geeft aan weke speler is geselecteerd.
(ja, het ledje links onder staat iets te veel naar de rand...)
Het menu; met de mogelijkheid om de scores op te slaan/resetten.
De onderkant van het printje.
Ben er zelf niet echt tevreden over; er zaten veel breuken in de spoortjes doordat er een aantal krassen in de foto laag waren gekomen tijdens het etsen. Ook had ik het printje tijdens het belichten niet goed aangedrukt. Meestal zet ik er een gewicht op, maar dit keer ben ik het vergeten... En dus zijn de spoortjes op sommige plaatsen wat dunner. En dus ook de lettertjes, die zijn deels weg...
Maar goed, het werkt. Binnenkort maar eens kijken of ik leuke behuizing kan maken met een 3d printer.
Gewoon een beetje laten zien wat ik zoal uitspook Ik heb veel moeten leren maar nog steeds heb ik altijd vragen
Dit is alleen maar de bovenkant, als de onderkant klaar is en de printplaat is voorzien van rivets zal ik hier nieuwe foto's plaatsen.
Als dit deze printplaat blijkt te werken dan laat ik de seeed DRU (met aanpassingen) erover heen gaan en dan worden deze opgestuurd.
Lichtinval blijft altijd een probleem als je een foto neemt
RES, wat doet dat DDSynth bordje? Iets met spraaksynthese ofzo?
EDIT: O, en als ik op de link in je sig klik krijg ik vaag gerelateerde reclamezooi... Hoort dat?
[Bericht gewijzigd door Benadski op maandag 21 januari 2013 19:25:07 (45%)
@ritmeester: Strak printje! Hoe krijg je die soldeereilandjes zo mooi? En wat zit er overheen, greencoating uit een spuitbusje ofzo?
Op 21 januari 2013 21:24:04 schreef kloppertje:
@ritmeester: Strak printje! Hoe krijg je die soldeereilandjes zo mooi? En wat zit er overheen, greencoating uit een spuitbusje ofzo?
Bedankt
Dit zit er overheen:
http://www.youtube.com/watch?v=B0Syj4awcc8
Special Member
Dat is zeker een strak printje, is dit je eerste of heb je er al meer gemaakt.
Op 22 januari 2013 08:59:24 schreef Lambiek:
Dat is zeker een strak printje, is dit je eerste of heb je er al meer gemaakt.
Ik ben vorig jaar begonnen met het weer oppakken van mijn vroegere hobby elektronica na ongeveer 25 jaar. Toen waren er nog geen computers en internet, wat het nu wel een heel stuk makkelijker maakt. Ik heb meerdere printjes gemaakt en als ze goed zijn dan laat ik ze maken bij seeed.
Één van mijn doelen was een mooie printplaat maken, punt uit In dat doel heb ik mij vastgebeten met dit als één van de resultaten.
Solderen van de SMD componenten gaat met een pre-heater en hete lucht.
Secuur en netjes werken is wel een vereiste.
Het resultaat is heel mooi, maar ik vrees dat ik nooit het geduld kan opbrengen om al die stappen te doorlopen...
Op 22 januari 2013 09:59:57 schreef pros:
Het resultaat is heel mooi, maar ik vrees dat ik nooit het geduld kan opbrengen om al die stappen te doorlopen...
Had ik ook niet en dan zie je dat het resultaat er dan ook niet uitziet. Inderdaad, het neemt wat tijd in beslag maar dan wordt het ook mooi en goed.
Uiteindelijk als het soldeer masker goed is aangebracht bespaart het je weer tijd en ergernis als je gaat solderen.
[Bericht gewijzigd door ritmeester op dinsdag 22 januari 2013 10:52:38 (14%)
Nog twee pic's, dan is het mooi geweest
De "vlekken"zijn de Ground Plane's aan de achterkant. Foto's zijn een beetje "bol" maar ja, een HELE kleine printplaat en macro stand op de camera De printplaat is volledig rechthoekig.
Het is en blijft geweldig mooi om dit te doen, echt waar
"I love it when a plan comes together" !
Echt een mooie printplaat, klasse.
Van alle zelfgemaakte pcb's staat deze wel bovenaan
Je moet er uiteraard wel veel voor doen, om dit resultaat te bereiken, maar dan heb je wel iets om trots op te zijn.
Dit topic is gesloten