Hi Heren, 
Ik heb weer wat werk gedaan aan de NA-01 Lab Voeding
De laatste week regelmatig naar een schema gekeken tijdens de lunch, van een voeding ontworpen door Mark Stuart.
Dit is de versie van een van zijn voedings ontwerpen gepubliceerd in "Practical Electronics" van april 1994.
Deze voeding is opgebouwd met een Pre Regelaar en een lineair voedingsdeel rond een LM324.
Het lineaire deel is verder niet zo interessant en dat behandel ik hier dan ook niet.
Het gaat vooral om de Pre Regelaar, deze had ik ruim een jaar geleden al eens getest zoals hij het in zijn schema voorsteld.
Hier was ik niet helemaal tevreden over na een aantal testen, maar omdat ik het schema dus en paar keer tegen kwam ben ik er toch weer mee gaan testen.
Eerst even een stukje van het orginele schema met de Pre Regelaar uitgevoerd met twee Darlingtons.

Dit is de versie met een Fet zoals ik nu aan het testen ben.
De regelaar is tijdens het testen een LT1083 die MAX 7 a 10 Ampere doet als de spanning over het IC niet te hoog wordt.
Eerst nu even mijn schema en dan wat uitleg.

OK hoe werkt het, we beginnen bij de transistor Q3 in het schema die over de LT1083 staat.
Deze is op een spanningsdeler aangesloten zodat bij ongeveer 5 a 6V Q3 basis sturing krijg.
Als deze sturing er is wordt de Thyristor T1 ontstoken.
Wat is nu het effect hiervan...
Als eerste D1 en D2 zorgen voor een dubbelfasige gelijkrichting van de trafo spanning.
Dit zorgt voor sturing van de basis van Q1, de BD139.
Doordat de basis gestuurd wordt wordt de collector naar beneden getrokken en er komt een spanning te vallen
over de Source-Gate weerstand R5, nu gaat de Fet Q2 geleiden.
De stroom door R5 wordt beperkt door de zener D4 en deemittor weerstand R6 van nu nog 39 Ohm.
Het geheel is eigenlijk een gemoduleerde stroombron schakeling.
De stroom uit de stroombron stuurd de Powerfet open.
Als de spanning over de lineaire regelaar hoog genoeg is schakeld de Thyristor,
voor de op dat moment uitvoerende halve periode de stoom af.
Waarom ben ik onder de indruk van deze schakeling!
1e
Deze schakeling is precies het tegenovergestelde van vele Thyristor regelingen.
Deze regelaar schakeld altijd in, maar als er voldoende energie in de buffer elco zit,
wordt het laden tijdens de dan optredende halve periode afgeschakeld.
2e
Ik krijg hem bijna geheel zonder stoorspanningen!!!
Het schema is nog niet geheel klaar, er zal nog meer ge-tuned moeten worden.
De stroombron is nu nog wat ruim ingesteld.
Als de Thyristor de sturing wegtrekt, gebeurd dit nogal abrupt en dit verzorgt flinke inductie spanningen.
Hieraan kan de powerfet overleiden als ik hier geen rekening mee houd.
Mark Stuart lost dit op door vanaf de basis van zijn Darlingtons een RC combinatie naar groud te zetten.
Ik heb gekozen voor een condensator tussen de collector en de basis van de BD139.
Dit werkt wonderbaarlijk goed, er komt denk ik wel nog een basisweerstand vanaf de basis naat de 5,6V zener.
Hierdoor ban ik wat compensatie minder afhankelijk van de eigenschappen van de zener (Ri van de Zener bij de stroom die wordt gebruikt en type/merk)
Nu dan weer wat plaatjes omdat jullie dit zo leuk vinden 
Dit is een scoop foto bij een uitgangsspanning van 10V bij een stroom van 6Ampere 1A meer dan de bedoeling...
De gele trace is de spanning over de power Fet.
De rode trace is de spanning gemeten over een 10mOhm meetweerstand die tussen de brugcel en de source van de Fet zit.
De rode trace is hierdoor 10Ampere/Div Er loopt nu dus in de pieken 30Ampere richting elco en belasting.
Het onderste platte stuk van de gle trace is de Fet dus verzadigt.
Als de rode trace nul wordt zie je dus de spanning over de Fet snel oplopen.
Als de compensatie er niet in zit krijg je op de opgaande flank een grote inductie puls te zien.
Kan ik vanavond even niet laten zien, heb de schakeling opgeblazen omdat ik de compensatie er even niet had inzitten
toen ik aan het testen was het een hogere trafo spanning...

Deze foto is als mijn Dynamic Load de voeding belast van 0,5 naar bijna 10Amperen.
Die korte pulsen zijn bijna niet terug te vinden in de twee traces.
Dit hangt wel af van de gebruikte pulsfrequentie, bij veelvouden van 50Hz zie je dit natuurlijk wel.

Dit is een scoopplaatje met een statische belasting van weer 10V uitgangsspanning en constand 0,5A, ongeveer 6V over de LT1083.

En deze is ook weer over de LT1083 gemeten maar nu weer met de Max 10 Ampere pulsstroom, deze is hier dus wel te zien.
Wat opvalt is dat gemiddeld de spanning over de LT1083 weinig veranderd t.o.v. de constante 0,5 Ampere belasting.
mooi dat de regeling met pulsbelasting zo blijft werken!

Wat ik al aangaf, ik ben onder de indruk van wat ik bereiken kan, met deze aangepaste schakeling van Mark Stuart.
Hierdoor heb ik geen relais nodig om trafo tabs om te schakelen en opgebouwd rond een galante schakeling.
Jammer genoeg zijn er niet zoveel P Fets die een wat hogere spanning kunnen hebben.
De IRF4905 is niet echt geschikt voor een 30V trafo als je wat marge wilt houden.
Ik ga ook testen met 100V Pfets waar ik er dan wel 2 van parallel moet gaan zetten omdat de Ri daarvan hoger is dan de IRF4905.
Ik hoor graag jullie menig over het geheel 
Gegroet,
Blackdog