Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

Morge Peter R.

De rede dat de LM317 een eigen negatieve voeding heeft is dat ik graag de uitgang naar echt "0V" breng.
Dit is ook nog een klein puntje waar ik wat aan moet doen.

En dat het heel makkelijk is een aantal windingen extra er omheen te leggen om de 5 a 6V voor de LM317 te maken.
De schakeling rond de LM317 wordt nog iets anders.

Of de LM317 schakeling blijft zoals hij is en er komt een dikke FET bij over de uitgang die de voeding aan de uitgang kortsluit bij uitschakelen.
Op die manier weet ik zeker dat de uitgang niet negatief getrokken kan worden door de LM317.

Maar zoals ik al zij, dat duurt nog een paar weken voor dat ik daar testen van laat zien, nog een beetje geduld :-)

Je kan de LM317 ook weg laten en doen zoals bij zo vele andere voedingschakelingen een weerstand van een paar K naar de "0" aansluiting brengen. (mijn manier met de LM317 is beter)
Aan jouw de keuze ;-)

De bedoeling is verder de voeding te voeden uit 1 of 2 ringkern trafo's, later hier meer over.
Denk aan twee ringkernen van ieder 2x7V of 2x8V, dan heb je 4 tabs om de dissipatie te begrensen.
Als je het met relais schakeld, is het goedkoop opgelost, het kan echter ook met opto triacs.
Dit kost echter meer electronica en je hebt meer verlies waardoor de trafospanning wat omhoog moet.
Dit ga ik allemaal later bepalen.

Nu weer aan het werk.
Leuk dat je hem ook wilt bouwen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste Blackdog,

In je laatste geposte schema heb ik een mogelijk probleem opgemerkt met de Sense weerstand R20 en je referentie spanning ten opzicht van je ground.

Laatste schema: http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-20.jpg

Stel dat er een volt spanningsverschil ontstaat door de spanningsval over je bekabeling, je sense spanning is dan 1 Volt lager dan je GND '+' uitgangspanning. De referentie spanning is altijd 5 Volt vanaf je "0" (sense ingang) van de referentie voeding. Gezien vanaf de GND, wordt je referentie spanning voor je spanningsregeling dan 5V-1V = 4V. De spanningsdeler R5-P1 zal dan tenopzicht van GND een lagere spanning geven, met als gevolg dat je uitgangspanning iets daalt. Een lagere referentie spanning t.o.v. GND heeft ook als gevolg dat je ingestelde stroom limitatie lager wordt, dan wanneer je geen sense gebruikt.

Een oplossing is om de LT1021 aan GND in plaats van sense te verbinden. Hierdoor is de referentie spanning altijd 5V ten opzichte van GND. Dit is echter een matige oplossing. Een betere methode is om de "0" van je referentie circuit los te koppelen van R20 en aan GND te koppelen. Nu is je referentie altijd 5 Volt ten opzichte van GND en niet langer beinvloed door de spanningsval over de bekabeling. Door de inventerende ingang van de spanningsregeling niet aan GND te leggen, maar aan de nu losse sense weerstand pin zal het spanningsverlies in de bekabeling worden gecompenseerd zonder beinvloeding van je stroom en spannings instellingen.

Ik zie ook een mogelijke verbetering van je feedbacksignaal vanuit de opamps. Bij veel commerciele producten zie je dat er een CV/CC indicator wordt gebouwd met behulp van een comperator in plaats van leds in de feedback. Bijvoorbeeld de CV/CC indicator in het schema van de E361-Manual, die volgens mij in dit topic voorbij is gekomen. De CV/CC indicator circuit heeft de volgende voordelen;

  • De leds in het feedback signaal kunnen vervangen worden door betere diodes met een lagere spanningsval en temperatuurs stabiliteit.
  • Je biedt geen extra mogelijkheid voor storing in je feedback signaal te krijgen door de bedrading naar je frontpanel.
  • Een makkelijkere PCB layout dan wanneer je de leds op je front panel wilt monteren en tegelijkertijd het feedback path zo kort mogelijk wilt houden.

Daarnaast ben ik nog benieuwd hoe je de stabiliteit van je labvoeding hebt ontworpen. Heb je daarvoor met regeltechniek de polen en nulpuntent van het systeem berekend, bode plot simulatie, ervaring of een andere ontwerp methodiek voor gebruikt?

Ik kijk uit naar je reactie en het ontwerp van de dissipatie begrenzer.

Gegroet!

Hi Radiohead, :-)

Ik denk dat je een punt hebt betreffende de sense aansluitingen.
Ben daar nooit voor labvoedingen blij mee geweest.

Ik laat je opmerkingen even bezinken over de referentie 0, om daarna te beslissen wat ik er aan ga doen.

Als je verder mijn topic bekijkt zie je dat ik al zeer veel metingen gedaan heb wat betreft de stabiliteit.
Groot deel is ervaring maar geen uitgebreide berekeningen.

Het uitganspunt is onder meer opamps te gebruiken met grote fase ruimte en een breedbandige powersectie zodat je de mooie fase ruimte van de opamps niet sloopt.
Dit is mijn inziens geslaagt.
Verder heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik het wel mooi kan maken, maar wat de opbouw zeer veel uitmaakt.
Ik heb laten zien wat de stabiliteit is bij testen met geen bedrading tussen een van mijn active loads en met een active load met 2x 50CM getwiste bedrading.

Verder heb ik wat test instrumentjes gebouwd om de fase ruimte netjes te kunnen meten, ook dit heb ik op het forum beschreven.

Dank je voor de tips, ze zijn waardevol!

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier vast de laatste versie van het schema zonder dat dit is aangepast aan de hand van jouw opmerkingen.

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-100.gif

Hieronder de opmerkingen betreffende het laatste schema,
Shoot @ it ;-)

Hieronder wat aannamen betreffende de aanpassingen van het schema.
Een aantal aanpassingen zijn nog niet uitgebreid getest door mij.
Maar zoals wel vaker wil ik jullie het hele ontwerp proces laten meemaken.

Beveiliging nummer 1!
Als eerste zijn nu beide beveiligingen tegen ongewenste in en uitschakel verschijnselen
in het schema aangebracht.

Q5 in dit schema zorgt er voor, dat er voor bij het in/uit schakelen,
dat er geen stroom meer naar de basis van de powertransistoren kan lopen.
De 5ma van de stoombron wordt door de collector van Q5 naar de "0" van de referentie schakeling afgevoerd.

Inschakelen
De beveiliging voor het inschakelen gebeurd door C5, deze is leeg bij het inschakelen
en wordt door D10, R16 en de basis emittor overgang geladen, hierdoor verzadigt Q5
en is er geen stroom meer beschikbaar voor de power transistoren, dus de uitgang blijft nog even 0V.

Als C5 bijna vol is, komt er weer stroom beschikbaar en kunnen de U en i opamp hun werk gaan doen.
Deze zijn ondertussen goed ingesteld, daar zij eerder voeding kregen dan de powertransistoren en ondertussen uitgesetteld zijn.

R4 en R8 zorgen er voor dat zowel C5 als C6 volledig geladen worden en hierdoor houd ik een veilige 0,6V mage over.
Kleine (langzame) spannings dippen/pieken komen niet bij de basis van Q5 aan.
De rede is de drempelspanning van D10, D11 deze is ongeveer 0,6V. (Worden er misschien 2 diodes)
De 100Hz rimpel is hier < 50mV, dit is dus geen probleem, de diodes raken hierdoor niet in geleiding.

Snelle schakelpulsen worden gedempt door R16 en C12, R16 dient behalve voor het instellen van de basistroom
voor Q5 ook als een laagdoorlaat filter samen met C12.

Uitschakelen
Bij het uitschakelen gaat de -van C4 richtinge de "0" van de referentie schakeling,
hierdoor wordt C6 via D11 en R16 via de basis van Q5 ontladen.
Ook nu wordt hierdoor de stroom voor de power transistoren naar de "0" van de referentie schakeling afgeleid.
De uitgansspanning word nu netjes en beheerst "0V".

De waarden voor de componenten m.b.t. de glitch beveiliging moeten nog geoptimaliseerd worden aan de hand van testen.

Beveiliging nummer 2!
Deze bestaat uit Q6, deze zorgt er voor dat er nooit meer dan een bepaalde piekstroom door de powertransistoren kan lopen.
Hier wordt de stroom bepaald door R17 en R18 samen met de be spanning van Q6.
De max stoom, als de versterking van de powertransistoren enigzins gelijk is, komt uit op 12 tot 14 Ampere.
Dit is de Max stroom die uit de voeding kan komen in een fout situatie.
Q6 trekt dus net als Q5 de stroom die uit de stroombron komt naar de referentie "0".
Zodat korte tijd voor dat de stroom-opamp het kan overnemen er geen hoge piekestromen kunnen voorkomen.
Bij vele voedingen zit je snel over de 100 Ampere door de veel te trage stroom-opamp schakeling in werking treed.
Mijn stroom-opamp is snel, maar ik wil in de eventuele vreemde situaties toch deze extra beveiliging er in hebben.
Mocht mijn stroom-opamp niet werken zoals bedoeld en er zich kortsluiting voordoet,
dan loopt er korte tijd 12 tot 14 Ampere waarna de zekering van 10 ampere smelt.

Beveiliging nummer 3!
Ik ga uiteindelijk een 5A versie maken waar ik dan uitgebreid mee ga testen, kastje en trafo zijn reeds aanwezig.
Waarom niet meteen een 10 a 15-Ampere versie?
Dit heeft te maken met de materialen die ik reeds beschikbaar heb en de voeding hier op de LAB-bank moet passen.
Als je het goed schaalt kan je ook er een 50-Ampere versie van maken als je dit wilt...
OK, terug naar beveiliging nummer 3, dit is nu dus een 10-Ampere snelle zekering.
Mocht de bovenstaande beveiligingen niet goed gewerkt hebben dan gaat als laatste deze zekering er uit.

Beveiliging nummer 4!
Dit is een power Fet over de uitgang.
Deze heeft meerdere functies, als eerste dient de "Body Diode" als beveiliging tegen b.v. een verkeerd om
aansluiten van een accu, als je deze wilt laden, (laden doe je natuurlijk altijd via een geschikte diode!!!!)
De 0,1 Ohm weerstand in serie met de Fet begrenst de stroom een beetje.
Dit geld ook als de gate wordt aangestuurd door b.v. te hoge temperatuur of b.v. te hoog gemeten spanning op de uitgang.
De electronica voor het aansturen van de gate moet ik nog ontwerpen.
Waarschijnlijk ga ik deze Fet ook gebruiken als ik de uitgang mute, maar wat ik al zij, hierover moet ik nog "brain stormen"

Beveiliging nummer 5!
Er is een diode bijgekomen en wel D18 die er voor zorgt dat de basis sturing voor de powertransitoren
niet te veel negatief kunnen worden en hierdoor voorkomt dat de basis aan de ingang van de compount transistor kan gaat zeneren.
(meestal bij 6 a 7V, zal niet snel gebeuren maar kost maar 1 diode)

Sneller maken van de regel eigenschappen van de opamps.
Verder heb ik nagedacht over een opmerking die iemand hier maakte op het forum, ben vergeten wie dat was...
Dit ging over de diodes die nu over de opamps zitten.
Deze diodes zorgen er voor dat de opamps, als een van de twee niet in werking is, de uitgang niet verzadigt.
Stel de voeding staat ingesteld op 16 Volt en de stroom die geleverd word, zit nog beneden de ingestelde limit.
Dit houd nu in dat de uitgang van de stroom-opamp, bijna aan de plus pen van deze opamp hangt.
Dit is de verzadigde toestand, en het kost altijd meer tijd om hem hier uit te krijgen t.o.v. de niet verzadigde toestand
Dit houd in als de verbruikte stroom boven de limit komt het langer duurt voor dat deze opamp de stroom naar max ingestelde waarde terug regeld.

Het zelfde geld voor als de voeding als stroombron staat ingesteld,
Nu hangt de spannings-opamp wat uitgang betreft aan de plus, ook hier dus de verzadigde toestand.
Ook hier zorgt de diode er voor dat de opamp in zijn lineare gebied blijft.
Dit moet nog worden uitgemeten/getest.
Het testen komt er op neer wat de "normale" spannings niveaus zijn van de opamp uitgangen.
door één of meerdere diodes op te nemen in serie met de LED's kan ik het aanpassen.

Gegroet,
Blackdog

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, mijn hoofd werkt niet mee vandaag :-(

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

(laden doe je natuurlijk altijd via een geschikte diode!!!!)

Ik zou niet weten waarom. Ik laad een accu altijd zonder diode.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Dank je OhmPi,
Het is nu aangepast.

benleentje
Ik boor en frees ook altijd zonder veiligheidsbril, gaat bijna altijd goed :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi RadioHead,

Wat betreft de LED's heb je gedeeltelijk gelijk,
de stroombron uitgang is natuurlijk geen laagohmige aansluiting.
Door de gekozen stroom is hij echter niet super gevoelig.
Verder is het bedraden zoals ik al aangaf een redelijk belangrijk en ga het ook uitleggen wat volgens mij een goede methode van bedraden is in deze voeding.

De drempelspanning van de LED's is geen probleem als deze maar binnen de commonmode van de uitgang blijft. (de drempelspanning zit binnen de loops van de opamps)
Dit natuurlijk samen met de in het laatste schema aangebrachte clamping diodes voor de I&U opamp.
Wat ik al zij, hier zit nog een klein beetje werk aan.
Deze clamping diodes mogen de goede eigenschappen van deze schakeling alleen maar verbeteren.
Anders krijgen ze geen plekje in mijn voeding :-)

Radiohead kan je een simpel tekeningetje maken van hoe jij de "0" referentie zou oplossen zonder dat je weer andere problemen veroorzaakt met de sense aansluiting? s.v.p. :-)

Wat betreft de schakeling van de HP/Agilent voedingen om de CC/CV aan te geven, die ken ik.
Ik wil de voeding niet onnodig uitgebreid maken en hoop dus met goede bedradingstechniek dit te voorkomen.

Voor de duidelijkheid voor iedereen, de enige optie voor de power transformator is een ringkern!
Van mij mag iedereen die deze voeding zou willen bouwen een "normale trafo" gebruiken,
maar verwacht dan geen brom/ratel/ruis arme voeding.
Verder zal het regeldeel van mij waarschijnlijk in een blikken doosje komen
zoals veel HF amateurs die gebruiken voor hun projecten.
Samen met een geoptimaliseerde bedradingstechniek hoop ik ruim beneden 10uV bij 80Khz bandbreedte te komen.

De voeding komt ook in en ruime kast om de trafo en gelijkrichters/elco's zo ver mogelijk
bij de regel electronica vandaan te houden.
Aan het begin van dit project had ik al wat testen gedaan betreffende de trafo opstelingen.

Ik herhaal regelmatig stukjes die ik al heb aangegeven omdat ik merkt dat niet iedereen
er zin in heeft alles te lezen wat ik hier oreer :-)

Laters en gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Dat waren weer twee lange maar interessante stukken tekst over je voeding. Weer veel bruikbare info.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Beste Blackdog,

Ik zou het als volgt oplossen: http://www.uploadarchief.net/files/download/remote-sense%20aanpassing%…

"0" Is nu losgekoppeld van de sense weerstand en is direct aan GND gekoppeld. Hierdoor wordt je referentie niet meer beinvloed door de spanning over de sense weerstand en veranderen je spanning en stroom instellingen niet.

Door de inventerende ingang van de spanninsregeling aan te sluiten op de sense aansluiting, wordt de compensatie van de kabel verliezen direct geregeld door de spanningsregeling in plaats van een lagere referentie spanning ten opzichte van GND. Als de sense lijnen niet worden gebruikt, zorgt de senseweerstand R39 ervoor dat de "+" uitgang wordt gevolgd en de uitgangspanning niet naar de maximale uitgangsspanning stijgt.

Daarnaast is mij nog iets opgevallen in je schema. Ik mis namelijk de ontkoppelcondensatoren van de opamp.Ik heb niet terug kunnen vinden in dit topic of dit express is gedaan vanwege de lage rimpelspanning op je voedingslijnen of dat er een andere reden is om ze weg te laten.

Verder nette beveiligingen en ik hoor graag wat je van mijn aanpassing vindt!

Met vriendelijke groeten,

Radiohead

Op 14 oktober 2013 00:56:01 schreef blackdog:Voor de duidelijkheid voor iedereen, de enige optie voor de power transformator is een ringkern!
Van mij mag iedereen die deze voeding zou willen bouwen een "normale trafo" gebruiken,
maar verwacht dan geen brom/ratel/ruis arme voeding.

Interessante opmerking... ik heb een aantal Delta voedingen, over het algemeen met prima eigenschappen, maar geen van allen heeft een ringkern.

Is Delta slim geweest bij kiezen van de trafo's die ze toepast, is het schema van een gemiddelde Delta voeding dusdanig dat ze dit maskeren/compenseren of zijn de specs van Delta echt zo'n stuk minder dan van jouw ontwerp?

Tidak Ada

Golden Member

Delta maakt(e?) haar trafo's zelf. Ze zijn van zeer hoge kwaliteit, met een ruime kern. Ze verzadigen daarom niet snel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

Een standaard ringkern trafo is beter dan een klassieke standaard trafo wat magnetisch strooiveld betreft. De bandbreedte en overspraak tussen de wikkelingen zijn bij een ringkern ook groter.
Aangezien Blackdog waarschijnlijk niet van een op klantenspecificatie gemaakte trafo wil uitgaan, is een ringkern beter.

Het zou wel interessant zijn om een ringkern te vergelijken met bijvoorbeeld een 250V-250V klassieke trafo met aardscherm.
De kans is groot dat de ringkern ook dan beter is.

Hi Heren,

Nog even over de trafo...
Mijn opmerkingen komen niet uit de lucht vallen.
Ook ik heb een Delta voeding van 0-30V bij 1A.
En bij de eerste testen viel mijn mond open... zo goed als dit oude ontwerp was, ergens van achter in de jaren 70.
Prachtig mooie lage ruis, maart wat zag ik daar doorheen 50/100Hz
En dat was niet door de slechte rimpel onderdrukking.

In het kastje zit de trafo toch vrij dichtbij de electronica.
Het behaalde resultaat is voor nu nog steeds zeer goed!
Maar ik wil beter.

Ik had al testen gedaan met een oppik spoeltje aan de Audio Analyzer.
Hiermee heb ik het veld bekeken van een "normale" trafo en een ringkern.
De gewone trafo heeft geen kans...

Ik denk ook, dat wat Tidak Ada al aangaf, dat hoe ruim de kern is en de primaire zelfinductie meespelen wat veld betreft.

Het mooiste is een goede ringkern en het liefst met een scherm tussen primair en secundair.
Ik heb zo'n trafo maar zo'n ding kopen, dat gaat moeilijk worden.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat de bekende trafo fabrikanten
zo weinig trafo's ontwikkelen voor labvoedingen.
Groot deel van de marketing afdelingen zitten daar te snurken denk ik.
Ik moet het hebben van beursen en af en toe marktplaats voor leuke trafo's, het is niet anders.
Ja ik kan trafo's ook laten wikkelen, maar ik laat liever mijn meetinstrumenten kalibreren dan daar geld aan weg te gooien :-)

De tijd dat ik ondertussen heb besteed aan het trafo deel, kom ik nu uit op twee trafo's met b.v. 2x12V en een van 2x6V.
Ik hou dan 1x6V over waar ik met wat zorg, een losse 5V voeding van kan maken.
Er zijn aardig wat variaties hierop mogelijk, wat dachten jullie van een 300VA ringkern met 2x15V waar je dan zelf 2x een aftakking maakt
zodat je rond de 7,5 tab zit voor iedere wikkeling?
Een 2x 15V kan ook, maar dan moet de koeling flink groter worden.
Een voordeel is, dat het wel een stuk simpeler/goedkoper wordt.
En iedereen kan een 2x15 trafo kopen.

Zoals jullie al lezen ben ik er nog niet uit, input is welkom.
Heb zelf altijd de neiging het zo zuinig mogelijk te maken,
maar daar schiet ik misschien mijn doel mee voorbij.

Wie laat b.v. zo'n labvoeding 24x7 aanstaan, op zeg een ongunstige tab zodat de voeding 75Watt aan warmte staat weg te gooien.
Dit kan een keertje voorkomen en als je de koeling goed kiest kan het altijd.
Ik vind het alleen zonde van de energie :-)

Radiohead,
Ik heb er wel al naar gekeken en heb zelf ook al een oplossing dat misschien werkt.
Later hoor je er meer over hoe ik het ga toepassen (als de externe sense aanwezig blijft)

Gegroet Heren,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi blackdog,

Wat dat 24/7 aanstaan beterft:

Heb je er wel eens aan gedacht om een soort stand-bye te implementeren, waarbij de kritische elektonica op temperatuur blijft en het grote werk kan slapen? Dat zou een hoop energie kunnen sparen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

M.b.t. de trafo.
Een ringkern met aardscherm is het beste maar moeilijk te krijgen.
Trafo laten maken is duur.
Zelf aftakkingen maken is alleen te doen als de wikkeling "boven" ligt.

(Ik heb o.a. een oude 6,5 digit multimeter. Ik gebruik meestal twee 5,5 digits Keithly. Aangezien ik bijna nooit meer dan 3 of 4 digits nodig heb, wordt er erg weinig gekalibreerd. Wel soms een meter vergeleken met een andere meter.)

Bedankt voor de uitleg :) Ik zit (voorlopig) nog niet om een extra/nieuwe voeding verlegen maar volg dit topic wel aangezien er een hoop praktische kennis voorbijkomt welke ongetwijfeld ook in andere projecten toepasbaar zal zijn.

Hi Heren,

Tidak Ada,
Ik bedoel te zeggen dat als je een simple trafo neemt, dus een met 2x15V
er bij sommige uitgansspanningen en zeg max stroom, je veel vermogen weggooid.

Hoe meer aftakkingen op de trafo des te lager het vermogen dat je hoeft te disiperen.
Een nadeel is dan weer de uitgebreidere comparator om een minimale spanning
over de powertransistoren te houden.

Zeg dat de je de 30V van de 2x15V gebruikt omdat je net boven de 18V uitgansspanning zit (dit is even een aanname).
De ruwe spanning aan de ingang van de powertransistoren is dan ongeveer 38V bij 5A.
Nu moet er dus 100Watt gedissipeerd worden...
Ik vind dit zonde en maakt goede koeling duur.
IK heb hier mooie koelblokken uit de dump liggen, die ik goed kan gebruiken voor deze voeding.
Maar dat is niet bij iedereen zo.
Goede koeling kan je ook krijgen met de wat grotere processor koelers.
Alleen is het monteren van de power transistors wat lastig op deze koelers.

Wat betreft de standby optie, dat kan, zou leuk zijn voor mijn oven model, alhoewel de oven zeer snel
op temperatuur is die ik hier al heb laten zien.

rbeckers
Bij bijna alle 200 a 300VA trafo's die ik in mijn handen heb gehad, lagen de secundaire windingen aan de buitenzijde.
Bij deze vermogens is het maken van een aftakking, of het afwikkelen zodat je b.v. 2x 14V krijgt, goed te doen.
Wat ik zelf heb gedaan bij de trafo die ik ga gebruiken, is extra wikkelingen om de trafo gelegt voor de referentie sectie.
Dit scheeld weer een extra trafo/bromveld :-)

Wat de multimeters betreft, ik heb 3x 6,5 digit, 2x 5,5 digit en nog wat ander spul.
Die 6,5 digit heb ik regelmatig nodig bij het maken van referenties en b.v. ovens.
Om snel even iets te meten, gebruik ik vaak de Fluke of de Agilent hand multimeters,
deze zijn daar uitstekend voor.

Voor een snelle meting van componenten gebruik is de Philips PM6303 RCL brug, deze is lekker snel met uitlezen.
Tijdens meetsessies staat deze altijd aan, een 1% weerstand op de aansluitingen drukken
is veel sneller dan proberen de kleurcode te lezen, dit is trouwens bijna onmogelijk met de hedendaagse weerstanden,
de kleurstoffen zijn zeker zeer duur!!! :-( (ik mis nog steeds de mooie Philips weerstanden)
De PM6303 was toen een flinke aderlating toen hij op de markt kwam en ik hem kocht.
Maar ik ben er nog steeds zeer blij mee, kom je er een tegen, dan zeg ik kopen!

Maar ondertussen ben ik er nog niet uit wat ik doe met de trafo.
Nu eerst weer nadenken over het door Radiohead aangetipte probleem met de sense aansluitingen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blackdog,

Ik dacht dat je de dissipatie bij onbelaste voeding bedoelde en je de voeding dan 24/7 aan liet staan om de zaak op maximale stabiliteit te houden, vandaar mijn suggestie.

Wat betreft die afftakingen e.d. om de dissipatie van de doorlaattorren in de hand te houden, dat is mij bekend. Er is een tijd geweest om dat middels een thyristor of triac preregulator werd opgelost, maar dan is de kans op storende schakelspikes wel erg groot.
Ik geloof dat we een tijd geleden ook al eens daarover van gedachten hebben gewisseld en dat er toen een idee is geopperd om dat op te lossen met een regelbare SMPS als voorregeling. Dat is dacht ik doodgebloed. Wel zal je ook daar tegen schakelruis aanlopen, ben ik bang voor.

Die PM6303, die jij hebt, is dat een bruine of een lichtgrijze?

TA

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Hi Tidak Ada,

De PM6303 is de eerste versie (bruin dus), vers van de pers, rond de 25 jaar oud denk ik.
De nieuwere versies zijn mooier wat specs betreft maar daar heb ik nooit mee gemeten.

De schakel voorregelaar ga ik wel nog gebruiken, maar niet in deze zeer schone voeding.
Niet zo zeer doodgebloed maar die moet nog even wachten.
De eerste testen zagen er goed uit met de LT regelaar.
Het metalen doosje waar hij inkomt ligt al klaar en dan kan ik gaan testen, om er achter te komen wat de straling is die er nog uit komt..

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
fred101

Golden Member

Mooie LCR meter. Die kende ik nog niet. Mooie specs en een enorm bereik. Een D tot 500 zie je niet veel. Ik heb een HP-4260 die tot 50 gaat. Ik vraag me wel af hoe een 32 kH spoel eruit ziet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Ff in de manual van m'n Prism gekeken; D: 0.001 to 999 :)
(niet dat ik er nu zo veel aan heb)

Vrienden hebben laatst zo'n ding verkocht via MP (PM6303). Kregen er nog best veel voor; meer dan 2x mijn inschatting. Ik had wat "actie" foto's gemaakt, wellicht heeft dat geholpen.

Hi Heren,

Ik ben nog een antwoord verschuldigd waarom er geen ontkoppel elco's bij de opamps geplaatst zijn in het schema.

Ik had er geen rekening mee gehouden dat julle mijn proefprint niet gezien hebben.
Of in ieder geval, niet terug hebben gekeken wat betreft mijn eerste testen met de schakeling.
De opamps zitten op deze proefprint vlakbij de referentie en hierdoor heb ik geen extra condensatoren nodig.

Als het er van komt dat ik een print ga tekenen of een van jullie dit zelf gaan doen en de afstand tot de elco's is meer dan 2,5CM,
plaats dan de extra ontkoppel condensatoren.
Let verder op het massa pad van deze condensatoren!!!
Weet je niet wat ik hiermee bedoel ga dan via Google maar zoeken hoe je goed moet ontkoppelen. :-)


Oja, wat de prijs van deze voeding zal zijn, uhmm...

Wil je goedkoper klaar zijn, ga dan een voeding kopen.

Wil je een voeding die zeer goed is (als je je aan mijn tips houd)
Veel wilt leren, inzicht krijgen, genoegdoening dat je iets goeds hebt gebouwd, dan is deze voeding erg goedkoop.

Met een beetje zorg, kan je veel goedkoop inkopen door b.v. naar beurzen te gaan.
Diverse dumpzaken te bezoeken, marktplaats afstruinen enz.

Het meeste materiaal kan ik op mijn bedrijf afschrijven,
maar ik vind het leuk om het bovenstaande te doen.
Heb voor 20 Euro in maart, 4 prachtige prof. koeltunnels van 8CM in het vierkant gekocht,
zitten wel wat gaatjes in van de halfgeleider die hier op gemonteerd zaten, maar dat is geen probleem.
Verder ook nog wat mooie ringkernen met meerdere spanningen.
Veel printmateriaal in strookjes die jullie hier vaak kunnen zien voor mijn proefprojectjes.
Met een beetje inzet van de bouwer kan je voor zeg 25% van de nieuwprijs veel prof. mat. verkrijgen.

Ik had voor mijn Active Load project een paar 4,5 digit maters op Ebay gekocht,
dit had ik hier ook nog in een topic laten zien, deze waren erg goedkoop en goed voor hun prijs.
Je kan voor de uitlezing ook een PIC projectje gebruiken, dan kan je U, I En P uitlezen.
Het kan dus zo mooi, leuk duur enz. gemaakt worden zoals je zelf wilt.

Indruk van de prijs van de onderdelen.
Natte vinger werk!

Referentie LT 1021: 10 Euro
2x potmeter: 20 Euro totaal
2x 4,5 digit display: 36 Euro totaal
Trafo 220 a 300VA: 25 tot 80 Euro (dump of b.v. Amplimo)
Power Weerstanden: 15 Euro
Powertransistoren: 12 a 15 Euro
Kast: 15 a 100 Euro
Verdere electronica: 25 a 35 Euro

Als je dus goed zoekt, kan de prijs veel lager zijn, ik bouw hem in een 2e hands kastje dat ik voor 25 Euro heb gekocht.
De trafo was op een beurs 15 Euro.

Ik hoop dat dit een voldoende goede indruk geeft :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Deze week weer even aan de voeding gewerkt.
In het schema staan nu de extra onderdelen voor begrensing van de maximale stroom,
de in en uitschakel beveiliging en een offset potmeter om de minimale stroom goed te kunnen instellen.
Deze offset potmeter is eigenlijk alleen nodig voor de NE5532a, dit omdat de offset een beetje groot kan zijn t.o.v.
de aangeleverder spanning van de stroommeetsensor en de spanning die komt vanaf de stroom instelpotmeter.
Dit vooral voor het bereik van 5 tot 500mA.

Ik heb aan de "0" aansluiting van de potmeter een kleine weerstand opgenomen (10 Ohm).
Hierdoor wordt het regelbereik van de stroompotmeter ongeveer 100x.
Deze weerstand samen met de offset potmeter zorgt er voor dat bij de minimale stroomsinstelling het geheel stabiel blijft.
Ik bedoel hiermee dat het mooi blijft regelen vlak voor de potmeter helemaal linksom staat.
Het laatste stukje vlak voor de aanslag is meestal wat "onrustig" rond een paar Ohm bij een 1K potmeter.
Ik heb zelfs een draadgewonden potmeter gehad, die weer omhoog ging in waarde toe hij helemaal linksom stond...

Met P3 kan een kleine spanning bij de loper van P1 gemixt, deze komt via een 4M7 weerstand vanuit de +8,2V en de -5,6V.
Deze twee spanningen zijn al zeer schoon en de verhouding tussen R43 van 4,7Meg en R31 van 2K74 is zeer hoog,
dus het geinjecteerde extra stoorsignaal is zeer klein en kan genegeert worden.

Het schema
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-16-200.jpg

Ik heb een printje gemaakt waardoor ik makkelijk de onderdelen kan wisselen voor de beveiliging m.b.t. in en uitschakel verschijnselen.
Omdat ik veel metingen moet doen aan deze schakeling, is een soort klein breadbord handig.
Waarom niet een echt breadbordje, het geheel hangt aan de stroombron aansluiting en deze is redelijk gevoelig.
Nu is het compakt gebouwd en heeft weinig last van extra capaciteiten.
De schakeling is bijna helemaal zo opgebouwd zoals in het schema getekend staat.
Dit is voor mij makkelijk tijdens het testen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-36.jpg

Verder heb ik de piekstroom begrenser Q5 tussen de powertransistoren gemonteerd.
De transistor Q5, de BC550c kan je net zien bij de rechter 1K weerstand.
De emittor loopt naar de twee 0,1 Ohm weerstanden en de dikke blauwe kabel.
De collector gaat via een oranje draad naar de basis aansluitingen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-37.jpg

Nu vanuit een andere hoek.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-38.jpg

Dit is de gehele opstelling met de veranderingen aangebracht, nu kan ik morgen gaan meten!
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-35.jpg

Gegroet en morgen meetplaatjes :-)
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Foei, je hebt met je pook dat bruine draadje beroerd! ;)

Wel mooi om met die IC-voetjes je componenten verwisselbaar te maken, maar ik neem aan dat dat tijdelijk is. Ben je niet bang dat de contactweerstand na verloop van tijd ongunstiger wordt?
Ik heb zoiets gehad met Augat voetjes en HP 5092-7300 displays. De gouden contactjes waren groen geworden en de pootjes van de display's (à Hfl 45,- stuk) zaten vastgebakken. Dat heeft me dus een display gekost :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;