Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Ik schaam mij diep i.v.m. dat bruine draadje, dit kost mij mijn slaap vannacht ;-)

Dit geheel is een test/meetopstelling, als dat nu al gaat oxideren dan heb ik wel een heel slechte adem *grin*

Als ik er klaar mee ben gaat het plankje gewoon bij het schroot...
Dit samen met de proefprintjes, daar is dan al zoveel aan gesleuteld dat ik het niet meer betrouwbaar vind.
Verder wil ik er een net printje van hebben.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mooi werk.

Heb je ook al nagedacht over de behuizing?
Hoe groot gaat hij worden?
Komt alles dicht bij elkaar of krijgt het juist veel ruimte?

blackdog

Golden Member

Ha die Jeroen79,

Dank je,
Als eerste, de "power On/Off Glitch Protection" werkt van geen kanten!

Alleen het inschakelen krijg ik met waarden in het schema redelijk.
Ik was vergeten dat ik het allemaal zo geschaald had dat de sturing van de twee basissen van de powertransistoren rond de "0" uit kwamen.
Of eigenlijk dus, er net iets boven.
Dan is er voor Q5 de BC550c dus niets te doen!
De eerst truc die ik ga dus is een groene LED aanbrengen tussen de stroombron en de powertransitoren.
D15 die aan de collector van Q5 vastzit komt dan direct aan de uitgang van de stroombron.
Hierdoor wordt het DC niveau van dat punt ongeveer 2V omhoog gebracht.
Dan hoop ik dat Q5 voldoende werkruimte heeft.

De Kast
Daar kom ik niet onderuit om daar over na te denken!
Je kan geen schone voeding bouwen zonder aan de velden van de transformator en de bedrading te denken.
Zoals ik al eerder zij, dat zijn Vuurtorens die hun straling rondzwiepen :-)

Terug naar de testopstelling!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Dat bruine draadje is geen probleem. Ook ik kom met mijn Weller vaker tegen de verkeerde draadjes.
Maar voor een prototype is dat niet erg.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi!

Mooi vele metingen gedaan, en het silicium bijna uit mijn powertransistoren laten lopen :-)

Ik was in een andere ruimte bezig en ik rook iet vreemds...
Het koelblok was ongelovelijk HEET! ik schat ongeveer 130C
Dit aan de hand hoe snel mijn vochtige vinger er af kookte :-)

Eerst het aangepaste schema.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-17-200.gif

De volgende zaken zijn veranderd in het schema.

Bleeder weerstanden referentie deel
Weerstanden R44 en R45 zijn geplaats om twee redenen, de eerste is om te zorgen dat zowel de plus als de min voeding
volledig en redelijk gelijkmatig leeg getrokken worden bij het uitschakelen.
R44 zorgt er ook voor dat C4 goed leeg getrokken word.
Hij helpt C6 zo veel/snel mogelijk lading in de basis van Q5 te krijgen.
Als kort na het uitschakelen de 230V weer wordt ingeschakeld zoals b.v. een rammelende stekker,
zorgt D23 dat C6 weer snel geladen is.

Rond Q5
De waarden rond Q5 zijn ook aangepast, R24 begrens de basisstroom en C12 zorgt er voor dat korte stoorpieken
niet op de basis van Q5 kunnen komen.
R25 zorgt er voor dat de basis goed naar de "0" wordt getrokken.
Zoals jullie kunnen zien is één deel van de schakeling verwijderd, dat is de functie voor het onderdrukken van de inschakelpuls.
Deze is niet nodig, de 8,2V en de 5V referentie komen beide rustig op, hierdoor zijn er geen vervelende inschakel verschijnselen.

Stroombron
De diode D16 in het vorige schema is nu weg.
De LED-3 neemt nu ook zijn functie over, LED-3 zorgt er voor dat het spanningsniveau
aan de onderzijde van de stroombron varieerd tussen 2,6 en 3,1V (nu ongeveer 2V hoger) dit afhankelijk van de stroom
die er gevraagd wordt door de belasting.
Dit spannings niveau is nu voldoende om Q5 goed te laten werken, zonder LED-3 is dit 2V lager en kan Q5 bijna niets doen.

Commonmode OpAmps
Aan de hand van een aantal opmerkingen over het vastlopen van de OpAmp uitgang tegen de positieve voeding,
dit als de OpAmp die op dat moment niet werkt (meestal de stroom OpAmp) heb ik diodes geplaatst tussen de uitgang en de inverterende ingang.
De eerste testen zien er goed uit, de niet werkende OpAmp hangt nu met zijn uitgang rond de +1V i.p.v.+8V.
Het geheel moet nog verder getest worden, misschien naam ik hier ook wel een groene led voor, dan heb ik iets meer marge.

Referentie schakeling
Door de aanpassing rond de stroombron had wou ik iets meer ruimte hebben wat de negatieve voeding betreft.
De 5,6V zener is nu vervangen door een 6,8V zener, de OpAmp die werkt, hangt nu ongeveer rond de -2V en heeft met bijna -7V voeding voldoende ruimte.

Hier de beloofde plaatjes.
Het eerste plaatje is de meest ongunstige situatie, lage uitgansspanning en kleine stroom.
Hier 3,3V en rond de 30mA aan stroom.
Het eerste stukje van het plaatje laat het rustig in en uitschakelen zien, onberispelijk gedrag :-)
Daarna komt de mishandeling van de voeding, het zeer snel in en uitschakelen, tot bijna 6x per seconde!
Ook daarbij is het netjes...
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-39.png

Deze foto is bij 15V uitgangsspanning en ook 30mA, ook nu geen overshoot of andere vreemde signalen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-40.png

Komende week meer plaatjes van metingen en uitleg.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Het wordt moeilijk om dit te verbeteren. ;)

Maar bijv. 100nF C's parallel aan alle grote elco's.
En switch S1, is een weerstand erbij schakelen niet beter of netter?
Ontkoppeling +8,2V bij IC1b ?

blackdog

Golden Member

Ha de rbeckers, :-)

Misschien komen er nog condensatoren over de 47.000 en de 1.000uF elco's.
Maar dit is meestal niet nodig omdat ik goede elco's gebruik.
Eigenlijk is het belangrijker dat je let op de inductie van de bedrading.
Je kan zien dat ik een extra 1.000uF aan de emittors van de powertransistoren heb zitten, dit is grotendeels te compensatie van de bedrading van en naar de zekeringhouder.
De zekering zelf is echt laag Ohmig, de inductie is hier dominant.

Wat betreft S1 de 230V schakelaar, ben ik nog niet uit.
Ik heb het testen met de stekker gedaan met een standaard netfilter er tussen.
Zoiets als in het schema staat aangegeven, de VDR en de zekeringen waren bij het testen niet aanwezig.
Het aanbrengen van het filter had al het gevolg dat een deel van de pieken verdwenen waren bij het snel in en uitschakelen.
Ik zou eens kunnen meten wat voor inductie pieken er optreden als ik een normale schakelaar gebruik.

De ontkoppeling voor de opamp is aanwezig, om het schema niet nog drukker te maken rond de opamps heb ik dit net onder het schema weergegeven.
Daar staat 2x 4,7uF over de voeding getekend :-)
Of bedoel je iets anders?

rbeckers kan je even meedenken met mij?
Als de transistor Q5 in werking treed bij het uitschakelen komt de uitgang max 400mV beneden de "0" hoe kan dit?
Nog een opmerking, de 1N4148 (D18) zit nog niet op het printje, dat ga ik later bepalen of het zinning is.
De bedoeling van deze diode is dat de basissen van de Q2 en Q4 niet te veel negatief getrokken kunnen worden.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Kan het niet zijn dat de trafo een negatieve EMF op de 0 lijn zet. De basis van Q5 blijft positief door de elco, de tor gaat open. De spanning tussen basis en emitter werd groter door de negatieve EMF.

Tenminste een spanningsomkering doet mij aan inductief gedrag denken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Ik bedoelde de andere S1.

M.b.t. Q5 en de -0,4V.
Ik denk aan IC1.

Tidak Ada

Golden Member

Dat zou D15 moeten sperren

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 18 november 2013 10:30:44 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Heren, :-)

rbeckers
Deze Dyslectische aap ziet gewoon niet wat jij bedoeld met S1...
Die blinde vlek is zowel wat text en beeld betreft knap lastig :-)

Ja je hebt gelijk, een parallel weerstand is wat mooier dan mijn oplossing.
Tijdens het zweven van het moedercontakt valt de voeding dan niet terug
naar de minimum waarde ingesteld door de Offset potmeter, ik ga het aanpassen, dank je.

Negative uigangspanning
Ik heb het vermoede dat het net als rbeckers zegt komt door de opamps.
Ik denk dan aan de weerstanden R19 en R20, die als de opamp niet meer werkt na het uitschakelen de uitgang via deze twee weerstanden en de -ingang van IC1-b een beetje negatief trekt.

Als ik vandaag wat tijd over heb zal ik de spanningsval over deze weerstanden meten, om te kijken of dit de oorzaak is.

Mijn dank voor jullie opmerkingen!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren, :-)

Ik heb weer wat werk gedaan aan de NA-01 Lab Voeding

De laatste week regelmatig naar een schema gekeken tijdens de lunch, van een voeding ontworpen door Mark Stuart.
Dit is de versie van een van zijn voedings ontwerpen gepubliceerd in "Practical Electronics" van april 1994.

Deze voeding is opgebouwd met een Pre Regelaar en een lineair voedingsdeel rond een LM324.
Het lineaire deel is verder niet zo interessant en dat behandel ik hier dan ook niet.

Het gaat vooral om de Pre Regelaar, deze had ik ruim een jaar geleden al eens getest zoals hij het in zijn schema voorsteld.
Hier was ik niet helemaal tevreden over na een aantal testen, maar omdat ik het schema dus en paar keer tegen kwam ben ik er toch weer mee gaan testen.
Eerst even een stukje van het orginele schema met de Pre Regelaar uitgevoerd met twee Darlingtons.

http://www.bramcam.nl/NA/PSU-Mark-Stuart-Selectie.png

Dit is de versie met een Fet zoals ik nu aan het testen ben.
De regelaar is tijdens het testen een LT1083 die MAX 7 a 10 Ampere doet als de spanning over het IC niet te hoog wordt.
Eerst nu even mijn schema en dan wat uitleg.

http://www.bramcam.nl/NA/FET-Pre-Reg-Preliminary-01.png

OK hoe werkt het, we beginnen bij de transistor Q3 in het schema die over de LT1083 staat.
Deze is op een spanningsdeler aangesloten zodat bij ongeveer 5 a 6V Q3 basis sturing krijg.
Als deze sturing er is wordt de Thyristor T1 ontstoken.

Wat is nu het effect hiervan...
Als eerste D1 en D2 zorgen voor een dubbelfasige gelijkrichting van de trafo spanning.
Dit zorgt voor sturing van de basis van Q1, de BD139.
Doordat de basis gestuurd wordt wordt de collector naar beneden getrokken en er komt een spanning te vallen
over de Source-Gate weerstand R5, nu gaat de Fet Q2 geleiden.
De stroom door R5 wordt beperkt door de zener D4 en deemittor weerstand R6 van nu nog 39 Ohm.

Het geheel is eigenlijk een gemoduleerde stroombron schakeling.
De stroom uit de stroombron stuurd de Powerfet open.
Als de spanning over de lineaire regelaar hoog genoeg is schakeld de Thyristor,
voor de op dat moment uitvoerende halve periode de stoom af.

Waarom ben ik onder de indruk van deze schakeling!
1e
Deze schakeling is precies het tegenovergestelde van vele Thyristor regelingen.
Deze regelaar schakeld altijd in, maar als er voldoende energie in de buffer elco zit,
wordt het laden tijdens de dan optredende halve periode afgeschakeld.

2e
Ik krijg hem bijna geheel zonder stoorspanningen!!!

Het schema is nog niet geheel klaar, er zal nog meer ge-tuned moeten worden.
De stroombron is nu nog wat ruim ingesteld.
Als de Thyristor de sturing wegtrekt, gebeurd dit nogal abrupt en dit verzorgt flinke inductie spanningen.
Hieraan kan de powerfet overleiden als ik hier geen rekening mee houd.

Mark Stuart lost dit op door vanaf de basis van zijn Darlingtons een RC combinatie naar groud te zetten.
Ik heb gekozen voor een condensator tussen de collector en de basis van de BD139.
Dit werkt wonderbaarlijk goed, er komt denk ik wel nog een basisweerstand vanaf de basis naat de 5,6V zener.
Hierdoor ban ik wat compensatie minder afhankelijk van de eigenschappen van de zener (Ri van de Zener bij de stroom die wordt gebruikt en type/merk)

Nu dan weer wat plaatjes omdat jullie dit zo leuk vinden :-)
Dit is een scoop foto bij een uitgangsspanning van 10V bij een stroom van 6Ampere 1A meer dan de bedoeling...
De gele trace is de spanning over de power Fet.
De rode trace is de spanning gemeten over een 10mOhm meetweerstand die tussen de brugcel en de source van de Fet zit.
De rode trace is hierdoor 10Ampere/Div Er loopt nu dus in de pieken 30Ampere richting elco en belasting.
Het onderste platte stuk van de gle trace is de Fet dus verzadigt.
Als de rode trace nul wordt zie je dus de spanning over de Fet snel oplopen.
Als de compensatie er niet in zit krijg je op de opgaande flank een grote inductie puls te zien.
Kan ik vanavond even niet laten zien, heb de schakeling opgeblazen omdat ik de compensatie er even niet had inzitten
toen ik aan het testen was het een hogere trafo spanning...
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-6A-UI-FET.png

Deze foto is als mijn Dynamic Load de voeding belast van 0,5 naar bijna 10Amperen.
Die korte pulsen zijn bijna niet terug te vinden in de twee traces.
Dit hangt wel af van de gebruikte pulsfrequentie, bij veelvouden van 50Hz zie je dit natuurlijk wel.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-10A-Puls-UI-FET.png

Dit is een scoopplaatje met een statische belasting van weer 10V uitgangsspanning en constand 0,5A, ongeveer 6V over de LT1083.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-0.5A-In-Out-LT1083.png

En deze is ook weer over de LT1083 gemeten maar nu weer met de Max 10 Ampere pulsstroom, deze is hier dus wel te zien.
Wat opvalt is dat gemiddeld de spanning over de LT1083 weinig veranderd t.o.v. de constante 0,5 Ampere belasting.
mooi dat de regeling met pulsbelasting zo blijft werken!
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-10V-10A-Puls-In-Out-LT1083.png

Wat ik al aangaf, ik ben onder de indruk van wat ik bereiken kan, met deze aangepaste schakeling van Mark Stuart.
Hierdoor heb ik geen relais nodig om trafo tabs om te schakelen en opgebouwd rond een galante schakeling.
Jammer genoeg zijn er niet zoveel P Fets die een wat hogere spanning kunnen hebben.
De IRF4905 is niet echt geschikt voor een 30V trafo als je wat marge wilt houden.
Ik ga ook testen met 100V Pfets waar ik er dan wel 2 van parallel moet gaan zetten omdat de Ri daarvan hoger is dan de IRF4905.

Ik hoor graag jullie menig over het geheel :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Dat ziet er veel belovend uit. even 2 vragen

Als Q2 dicht is niet geleid hoe kan Q3 dan de eerste keer de thyristor open sturen. De collector van Q3 blijft dan toch 0V.

Hoe kan je tegelijkertijd over je 10mΩ weerstand en je FET meten waar zet je dan je probes en je massa klem van de probes.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje :-)

Misschien ben ik verkeerd begonnen met de manier van uitleg...
Er is een ding heel belangrijk om te weten, de thyristor zit in de schakeling om het laadproces tijdens de op dat moment aanwezige halve periode stop te zetten.

Tijdens het inschakelen van de voeding krijgt de BD139 bij het begin van het stijgen van de halve periode basis sturing.
Het gevolg hiervan is dat de Fet gate sturing krijgt en de bufferelco geladen word.
Als er nu voldoende spanning over de lineaire voeding valt dan gaat die transistor die hier over staat geleiden en wrdt de thyristor ontstoken.
Nu krijgt de gate voor de rest van de periode geen sturing meer, het laden stopt voor die helft van de periode.

Tja, het meten is even opletten....
Daarom zie je ook plaatjes van de analoge en digitale scoop.
Mijn OWON heeft batterij voeding :-)
De 0 van de OWON hangt aan de source, snappie :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Ik ben er weer bij. IK had ook wat langer naar je schema moeten kijken of een andere keer nu ik wat frisser bent dat scheelt ook:P.

Maar met deze uitleg snap ik hem heel goed. Toch grappig dat een ander vertrekpunt van je verhaal een andere beeld van de situatie oplevert,

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Twee jaar geleden kreeg ik weinig zinnigs op een forum geplaatst.
Het kost mij nog steeds veel moeite zaken uit te leggen, verbaal gaat dit een stuk beter, mijn vingers typen echter niet wat ik in mijn hoofd heb.

Verder hebben we allemaal verschillende ingangen voor acceptatie van nieuwe info in ons brein.
Dan krijg je ook nog de manier, zoals ik de werking van deze schakeling in mijn hoofd heb,
probeer te transformeren naar een tekst, zodat het makkelijk te begrijpen wordt voor een ander.
Zoals ik dit hier doe, is natuurlijk "de" optimale didactische manier.
Maar, ik heb natuurlijk niet 36 uur in een dag ;-)

Gewoon vragen, geen probleem, en als ik het mis heb, ook goed, leer ik weer wat...
----------------------

Trouwens, ben nu bezig een test opsetje te maken, op een stukje print en een koelblokje.
Dit om te kijken hoe het gaat werken met 100V P-Fets.
Deze hebben een hogere Ri en ik zet er hierdoor dus 2 parallel.
Deze komt samen met de LT1083 op een koelblok uit een oude DELL pc met hierop een PABST blower.

Het wordt een testje voor de powerfets en/of het mogelijk is met zo'n kleine koeler en voeding
te maken die 150 Watt output kan leveren ( 0-30V bij max 5A )

Hieronder het schema dat een beetje aangepast is voor de testen.
Er zitten nu twee Powerfets in, het type is IRF5210, en er is een instelpot meter aanwezig zodat ik de spanning over de regelaar kan tunen.
http://www.bramcam.nl/NA/FET-Pre-Reg-Preliminary-02.png

Het koelblokje met de drie onderdelen gemonteerd.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-Test-Setup-01.png

Zoals ik het meestal doe, alle onderdelen in een doosje en dan gaan bouwen.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-Test-Setup-02.png

Dit is de koeler met de ventilator.
http://www.bramcam.nl/NA/Pre-Reg-Test-Setup-03.png

Mooi, dan nu de soldeerbout opstoken!
Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Nu ik de werking van deze pre-regelaar begrijp zie ik zijn functie er niet van. Het is de bedoeling dat je minder vermogen in je voedings-regeling opstookt, maar nu stook je het vermogen weg in de pre-regelaar. Als je dan toch aan het wegstoken ben waarom niet alles gewoon via de voedingsregeling?

Die LT1083 is dat enkel om mee te testen of is dit een vast onderdeel van de pre-regelaar. Hoe ga je dan later de LT1083 samen de voeding mee laten regelen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi Benleentje,

Ik denk toch dat je het niet begrijpt...

Ik probeer het nog een keer. :-)
Voorwaarden
Max stroom 5 a 6 Ampere.
Trafo 30V
Bufferelco 10.000uF
Lineaire regelaar voor deze test setup een LT1083.
De regelaar maakt niet uit, er wordt alleen gekeken naar het verschil tussen in een uitgang van de regelaar.

Ik stook natuurlijk wat energie weg in de Fets, niets heeft 100% rendament!
Het verschil met een normale Thyristor regeling is deze...
Deze regeling schakeld het laden van de 10.000uF buffer af, als de spanning over de lineaire regelaar hoog genoeg is.
De basis schakeling zoals ik hem hier liet zien, is ingesteld op ongeveer 5V over de lineaire regelaar.
Met de versie die ik gisteren liet zien kan ik d.m.v. de instelpot de spanning over de lineaire regelaar instellen voor minimaal verlies.

Zeg dat je een spaning insteld van 12V op de uitgang van de voeding.
Aan de ingang van de lineaire regelaar staat nu rond de 5V meer, dat is dan ongeveer 17V.
Zou deze voorregeling er niet inzitten, dan wordt de 10.000uF tot zo'n 40V opgeladen bij 5A belasting.
Nu, met de voorregelaar dus maar tot ongeveer 17V.
Reken even mee...

Met voorregeling
12V uitgangspanning, 17V ingansspannning, stroom 5A, verlies is 17-12V=5V dit x5A = 25Watt

Zonder voorregeling en trafo tabs
12V uitgansspanning, 40V ingansspanning, stoom 5A, verlies is 40-12=28V dit x5A = 140Watt!!!

Met tabs op de trafo kan je ook het verlies vermogen beperken, maar dat kost relais en redelijk wat electronica.
Met de schakeling die ik hier voorstel heb je altijd een vrij goed rendament.

Je maakt dus maar gebruik van een klein deel van de op dat moment aanwezige halve sinus uit de brugcel.
Hoe hoger de stroom aan de uitgang van de voeding hoe groter het deel is van de halve sinus, dat gebruikt wordt voor het laden van de 10.000uF.
De verliezen van de voorregelaar zijn grotendeels de Ri van de Fet's en bedradings verliezen.
Denk aan pieken tot 50-Ampere voor het laden van de 10.000uF elco.
Dit is trouwens niet anders dan bij elke andere voeding...

Verder een klein beetje extra verlies omdat ik het uitschakelen van de Fet's een beetje vertraag om niet te grote inductie spanningen te krijgen.
Het moest een "Low Noise" voeding worden, weet je nog?

Je kan de spanning over de lineaire regelaar lager maken dan de hier genomen 5V door de elco b.v. 22.000uF te maken.
Dan is er meer energie aanwezig in de elco, tot de tijd dat de volgende halve periode weer aanwezig is, waarna het laadproces weer opnieuw start.
Natuurlijk krijg je die "meer" energie (kleiner verschil tussen in en uitgang, rimpel) niet gratis, dit betekend meer laadstroom, meer verliezen in de brug, Fet en bedrading.

Als mijn testsetup klaar is zal ik nog wat andere foto's maken zodat je kan zien dat voor het laden
van de elco maar een deel van de halve sinus gebruikt word.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Goede uitleg.
Dit behoort tot de betere vooregelingen maar ik gebruik toch liever relais en wat comparators.

Is het geen goed idee om over Q2/Q4 een weerstand te plaatsen?
Bij kleine stroomafname is de pre-regelaar uitgeschakeld, want de stroom wordt dan geleverd via de weerstand. Bij grote stroomafname wordt "vanzelf" de regelaar bijgeschakeld.
Er zit wel een nadeel aan. Bij geen stroomafname wordt de voedingselco via de weerstand vol opgeladen.

benleentje

Golden Member

Ik denk dat ik nu wel begrijp. Het is dus een soort kruising tussen fasen aansnijding en PWM regeling. Eigenlijk fase afsnijding. De fet is dus aan of uit. Ik dacht in eerste instantie dat de fet geknepen werd als het spanningsverschil 5V zoals een opamp zou doen.
De thyristor is een soort flip-flop hij word gereset door 5V spanningsverschil en geset als de stroom door de thyristor 0V word.

Overigens licht het niet aan je uitleg van de schakeling maar eerder in mij. IK zag het als een lineaire regeling.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 10 januari 2014 20:34:18 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

benleentje,
Ik leer ook van het uitleggen, no problemo.
Jouw omschrijving klopt in principe ook ;-)

ohm pi
Waarom die extra weerstand, er is alleen laadstroom als de Delta-U te laag word.
Dit is volgens mij, zoals ik het nu zie, aleen rendament verlaging.
Met mijn metingen heb ik nog verder weinig problemen gezien bij kleine belastingen en lage spanningen.

Er loopt door de voeding trouwens altijd ongeveer 50ma van de stroombron, die een basis belasting voor het lineare deel is.
Dit had ik al uitgelegt, maar voor het geval dat je dat niet gelezen had, de stroombron helpt mee bij een goed dymnamisch gedrag van de voeding.

rbeckers
Die relais/comperators was ook mijn eerste keuze, werkt en is bewezen jaren lang betrouwdbaar.
Maar ik wou iets anders...
Vandaag wat onderzoek gedaan, zodat ik de IRF4905 tot zo'n 35V trafo spanning kan gebruiken.
Dit dus door gebruik te gaan maken van de goede transzorbs/vdr's/Zeners en netfilter.
Basis kan de IRF4905 minimaal 55V aan, meestal tegen de 70 voor de avalance optreed.
Als we uitgaan van een 30V trafo + Ri + hoge netspanning en verlies brugcel enz kom ik net boven de 50V uit.
Dan blijft de Fet dus gewoon heel.
Maar... ook bij pieken uit de 230V moet de Fet heel blijven, dus dat betekend dat er beveiliging hiervoor er in moet komen.
Ik ben van plan net als met het testen voor het in en uitschakel gedrag de voeding op een aso manier te gaan testen.
Zo,n 5 a 6 x per Seconde de stekker er in en uit te halen.
Ik heb hier ook nog een paar Opto Triacs liggen, die met de 4 schroefjes bovenop.
De pulsgenerator er aan en rammelen maar :-)

Laters meer en bedankt voor de input!
Blackdog

Komt binnenkort in het schema te staan, moet nog wat testen doen met verschillende onderdelen.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 januari 2014 21:04:10 schreef blackdog:
ohm pi
...
Met mijn metingen heb ik nog verder weinig problemen gezien bij kleine belastingen en lage spanningen.
...

Gewoon weglaten dus die weerstand. Zoals jij dit soort schakelingen bouwt en test, daar heb ik respect voor. Het komt gegarandeerd goed.

benleentje

Golden Member

Zou het mogelijk zijn om via een high-side fetdrive IC een beter gangbaardere N-fet te kunnen gebruiken?

Er loopt door de voeding trouwens altijd ongeveer 50ma van de stroombron,

Niet in je eenvoudige testschakeling met de LT1083. Als ik deze schakeling zo zou willen gebruiken wat zou dan de minimale stroom-bron moeten zijn voor een goede werking?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.