Hi Heren,
We Have A Winner!!!
En de datasheet
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/LT4320
Dit is de tekening met mijn krabbels om er voor te zorgen dat ik geen fouten maakt en hierdoor paddestoelvormige rookwolken voorkom
Ik was niet echt vooruit te branden vandaag, dit printje bouwen heeft me zeker 4 uur gekost...
Het werkte wel in 1 keer, het is eerst getest met een LAB voeding aan de in gang met de stroombegrensing aan,
gelukkig ging het goed.
De gele draden zijn voor de Gate sturing, Lila en oranje is de trafo aansluiting van het IC.
Zwart en rood de voeding met een kleine ontkoppel elco direct aan het IC.
De groene en de blanko draden zijn de doorverbinddingen tussen de Fets.
De onderzijde van het printje.
De Fets zijn genummerd zodat ik geen fouten maak bij het bouwen.
Verder kan je zien dat ik dubbele soldeer oogjes heb gebruikt.
Dit voor het verlagen van de verliezen en door deze opstelling zijn deze lusjes ook stevig, ze buigen niet meer.
Dat ze een beetje naar buiten staan klopt, dit heb ik bij montage zo gebogen,
zodat de aansluitdraden niet tegen de Fets aan komen.
Dit is een blik vanaf de andere kant en de Fets zijn trouwens van NXP, de PSMN3R5-80PS, 3,5 mOhm bij max 80V.
Dan een niet helemaal correct plaatje, aan de negative zijde loopt de AD converter goed vast.
Maar omdat het om trage signalen gaat namelijk 100Hz valt het gedrag van de OWON scoop nog mee.
Het gaat om het stukje met de hobbel er in, dit geeft 50mV signaal aan, dat is toch wel wat anders dan de bijna 1,1V per diode van een normale brug!!!
Voor de mensen die denken, waarom meet hij dit niet met zijn Hameg scoop?
Hiervoor ga ik eerst een goede scheidingstrafo kopen voor ik hem aan "live" schakelingen hang.
Ik ben knap onder de indruk van deze schakeling/IC.
De Fets zijn lauw warm en de meeste warmte komt van de trafo.
De warmte van de trafo gaat via het koper naar de print toe.
Het geheel kost natuurlijk wel meer dan een 25A brug die ik normaal zou gebruiken in dit voedings ontwerp.
Nu kan de trafo spanning wat lager zijn en het verlies is een stuk lager, i.p.v. 10 a 12-Watt,
is het nu rond de 1-Watt bij 5 a 6-ampere uitgangsstroom.
Het is een beetje lastig meten omdat de bedrading rond de Fets ook meespeeld wat betreft de verliezen.
De grootste kachel is nu de trafo en op de tweede plaats de lineaire regelaar.
Ik heb al wat metingen gedaan aan diverse ringkern transformatoren.
Hier zitten zeer grote verschillen tussen.
De specificaties zijn ook drijfzand van diverse fabrikanten
Waar ik nu wel uit ben, is dat ik in ieder geval een 300-Watt ringkern ga gebruiken.
De output van deze voeding wordt max rond de 160 Watt en bij een 220-Watt trafo zijn de koperverliezen
toch aan de hoge kant, wat dan weer resulteerd in meer warmte in de kast.
Dus 300VA, ga ik dan verder mee testen, nu nog een goede betaalbare ringkern vinden...
Plaatje testsetup
Overzicht, de Owon geeft de stroom aan door één van de Fets die de bufferelco laat, ongeveer 12-Ampere piek,
het totaal is dus rond de 24-Ampere piekstroom bij de 5Ampere die er aan de uitgang van deze testvoeding loopt.
Dit heeft niets te maken met de active brugcel, ik wou alleen de piekstroom laten zien die er loopt.
De bovenste TEK meter geeft de spanning aan over de buffer elco.
Op mijn Active Load kan je het vermogen zien, waarmee ik de brug op dit moment test.
De bijna 10V op de 34401a heeft niets met deze schakeling te doen, deze meet een zener referentie.
De Oltronix voeding levert 12V voor de ventilator die de LT1083 koel houd.
De rede voor de opbouw op dit stukje print is om te kijken of het mogelijk is met "normale"
materialen ook goede resultaten te krijgen met deze schakeling.
Dus zonder een dubbelzijdige print met speciale Fets te hoeven gebruiken.
Dat is dus goed mogelijk, waarbij ik wel moet aangeven dat ik echt mijn best heb gedaan,
om de bedrading tussen de Fets zo laag Ohmig mogelijk te houden.
De wat langere bedrading (geel) naar de gates is niet van belang hier,
Het is met de testen goed stabiel gebleken.
Dit heb ik bereikt door de Fets op de manier te monteren zoals ze nu op de print zitten.
Misschien is er nog een andere manier om deze "through hole" componenten met minimale verliezen te monteren,
ik hoor het graag van jullie!
Dit was het weer voor vandaag...
Gegroet,
Blackdog
Niet te geloven hoeveel taalfouten ik er al heb uitgehaald, die Margarita Cocktail doet goed zijn best *grin*