Hi necessaryevil,
Ik had al ergens verteld dat ik dit nog moest aanpassen in het schema...
De onderdelen dienen er voor samen met de LM317 om altijd een stroom uit de voeding te trekken.
Hierdoor is het dynamische gedrag beter en de voeding gat sneller naar "0" toe als je hem Mute.
Voor het Muten hat ik ook een dikke FET aan de uitgang getekend, deze ga ik niet meer plaatsen.
Dat kan voor te bveel problemen gaanzorgen als b.v. een gebruiker weer eens niet nadenkt als hij/zij zonder diode (effe snel) zeg een accu wil laten.
Na een uurtje kijk je weer naar de accu stroom en je denkt klaar en drukt op de Mute knop.
Die dikke Fet over de klemmen trekt dan vrolijk je accu weer leeg of erger...
Ik zal deze week het schema even aanpassen.
De negatieve voeidnh had ik in mijn testschakeling gevoed uit een extra wikkeling die ik over de ringkern had gelegt.
Deze creeerde na gelijkrichting een volt of 5 á 6, dat is voldoende om de LM317 te laten werken en niet te hoog om boven de maximale voedingspanning van de LM317 te komen.
Ik zal nu ook hieronder even wat plaatjes laten zien hoe het niet moet *grin*
Ik heb mijn grote dummy load een beetje omgebouwd en deze op een aantal voedingen getest.
Dat geeft een vrij goed beeld van de dynamische capaciteiten van deze voedingen.
Laten we met de RIGOL DP832 beginnen, dit is een voeding met in mijn ogen een vreemde interface.
Ik heb deze gekocht omdat ik een uitlezing wilde hebben op 1mA en 1mV, dit samen met het weergeven van het opgenomen vermogen aan een bepaalde uitgang, en daar voorziet deze voeding in.
Na een aantal keren gebruiken, blijkt het niet allemaal zo mooi te zijn als je uit de folder en mensen die hem "testen" blijkt.
Er is een vreemde kopeling tussen de middelste en de rechter (5,3V Max Voeding)
De massa's hangen hiervan aan elkaar "You Must Be Out Of Your Vulcan Mind!"
Knoeiwerk van die Chinesen!
Het zou echt een diepte investering zijn geweest om alle drie de voedingen zwevend te maken "NOT"
En zo zijn er meer fratsen van deze voeding, zoek er maar eens naar...
Maargoed het gaat nu even over het Dynamische gedrag van een aantal voedingen en dit zijn de plaatjes van het dynamische gedrag van de DP832A.
Bij bijna alle plaatjes is de piekstroom 0,8-Ampere, behalve bij de laatste, deze HP voeding heeft een kleiner stroombereik en die meting is bij 0,6-Ampere gedaan.
Dit is het gedrag van de meest rechter uitgang, de 0 tot 5,3V uitgang, ingesteld op 5,3V
Er is weer gepulst met mijn standaard puls met 10% Duty Cycle en 400Hz.
Geel, kanaal-1 geeft de stroom weer die uit de voeding getrokken wordt, het "0" niveau is ongeveer 100mA en de piekstroom zit rond de 800mA.
Kanaal-2 geeft het AC signaal aan op de uitgang van de voeding, je kan aan de piek zien hoe snel de voeding is
en het stukje tussen de neergaande piek en de positieve piek geeft de Ri aan bij wisselende belastingen.
Geel is 200mA/Div en blauw meestal 50mV/Div, let op deze schalen bij verschillende voedingen.
Dit is de middelste voedings aansluiting, deze kan dus van 0 tot 30V bij Max 3 Ampere.
Dit riekt naar kapot gecompenseerd...
Kijk naar de lange uitslinger tijd en dan vooral t.o.v. de plaatjes hieronder van de HP voeding.
Deze uitgang is ietsje beter dan de middelste, maar heeft weer een hoge Ri.
En hoe doen de oudjes het...
Hier een van mijn DELTA E030-1 voedingen, kijk nu komen we in de goede richting
WOW DELTA HORROR!!!
Dit is de DELTA ES030-5 voeding, dit is een switcher met de daarbij behorende belabberde dynamische gedrag...
Let op de schalen!
En dan nu twee plaatjes van een HP voeding, de HP-6237A en ik heb de 18V uitgang getest en de positieve 20V uitgang.
De 18V uitgang haalt bij lichte belasting ook 20V en dat is ook gebruikt bij deze meting.
Zie hoe mooi snel de regeling is, door de interne bedrading is jammer genoeg de Ri wat aan de hoge kant voor de snelheid van de regeling.
Door de bedrading te optimaliseren zou ook de puls nog kleiner worden
Dit is een van de 20V uitgangen en wel de positieve, de stroom is terug gebracht tot een niveau wat de voeding aankan,
verder prachtig pulsgedrag.
Dat "ringen" dat je op mijn metingen ziet, is daar met opset
Ik heb een goede kwaliteit 6,8uF over de aansluitklemmen staan van mijn Dummy Load.
Dit geeft samen met de overgebleven inductie van de 2x 0,5M getwiste aansluitkabels deze ringing.
Welke plaatjes zijn er nu volgens mij het beste...
Dat is de DELTA E030-1 en de 20V uitgang van de HP6237A, hierbij zie je snel regelgedrag en weinig ringing.
Bij de RIGOL zie je geen ringing, dat is dan een goede voeding? NEE, hij is bagger traag!
Gegroet,
Blackdog