Guys, Ik moet de boel gewoon even kalibreren. Er zijn gewoon tussen de 79.0 en de 79.5 microsteps per mm. Het was 30 jaar geleden waarschijnlijk makkelijker geweest om een rond getal als "80" te hebben. Maar tegenwoordig kan ik gewoon een floating point vermenigvuldiging doen. Mijn microcontroller heeft gewoon een FPU. No problem. Tot nu toe stuur ik de boel gewoon in de integer steps aan. De Linux PC rekent het exacte aantal uit en stuurt gewoon een XY coordinaat waar de boel heenmoet. Maar hij zou gewoon de 38.25 mm kunnen doorsturen waar de component heenmoet. Dan rekent mijn microcontroller echt in een wip uit hoeveel steps het zijn, of het nu 79.432 of 80 steps per mm zijn.
Een encoder op de as heb ik niks aan. Het zijn stepper motoren. Ik weet op 1/3200e van een omwenteling waar m'n motor staat. Nu is het microsteppen niet zo ontzetten nauwkeurig. Dus ik zal er vast ongeveer 1/3200e van een omwenteling naast kunnen zitten. Dat betekent dat m'n weerstandje mogelijk 12 micron naast z'n plek terecht kan komen. Er zijn een hoop andere onnauwkeurigheden die belangrijker zijn.
Er is al diverse keren voorgesteld dat ik een camera moest monteren. Dan kan je zien waar je weerstandje in z'n tape ligt. Heb ik nog niet gedaan. Wat blijkt, het is behoorlijk reproduceerbaar dat ze op de zelfde plek liggen als hun voorganger. Ik had op een bepaald moment vergeten de oude componenten weg te halen alvorens dat ik nog een run deed. De tweede kwam echt 100% boven op de vorige. Zo op het oog VEEL minder dan 0.2mm er naast. Dat is dan toch goed genoeg?
Dus.... Ik ga door met eerst de eenvoudige aanpak doorzetten. Kijken wat ik werkend kan krijgen. Als ik dan later problemen krijg met onderdelen die niet nauwkeurig genoeg zijn, ga ik kijken wat ik er aan kan doen. Goedkoop oplossen betekent: Corrigeren in software. Maar zo nodig ga ik ook aan de hardware oplossingen.
Zo zijn er diverse dingen die voor onnauwkeurigheden kunnen zorgen.
* De sliders op de assen: Daar gebruikt ultimaker preciesie gedraaide messing bussen voor. Ik heb "glijlagers" gekocht bij de ijzerhandel. Die zijn ruimschoots 8.1 a 8.2 mm zo niet nog meer. Behoorlijk wat speling. Weet jij vantevoren of het uitmaakt voor het resultaat? Ik niet. Gewoon proberen. Als het een probleem wordt, doe ik er wat aan.
* Ik gebruik een lineair lager voor de op-neer beweging. De alu "pijp" die ik daardoor laat lopen is zodanig veel minder dan de 6mm nominaal, dat hij makkelijk kan draaien. Een zilverstalen as wil namelijk niet draaien. Ik heb het maar zo gelaten: Nu is de constructie eenvoudiger: gewoon dat lineaire lager, waar hij gewoon in kan draaien. Maar die extra speling zal natuurlijk een extra onnauwkeurigheid met zich meebrengen. We zien wel.
* Als ik m'n naald niet in het midden van de as heb gemonteerd verplaatst m'n "tool" zich als ie draait. Sterker nog, de wanddikte van de alu-buis is niet constant (de buitenkant is een vrij perfecte cirkel. De binnenkant is een cirkel. Alleen helaas niet concentrisch.....). Dus als ik hem in het midden van het gat monteer zit ie niet in het midden van de omtrek van de buis. Ik heb er een gooi naar gedaan. Zonodig ga ik rekenen met andere / extra offsets voor als de boel geroteerd moet worden. Voor zover ik nu kan zien, zit ie uitzonderlijk in het midden. Hij lijkt beter in het midden te zitten dan het gat in de buis. Voorlopig dus geen probleem.
@Gadget_inc: Als ik je vertel dat al m'n tandwielen precies 20 tanden hebben, snap je het dan nog steeds?