OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

de ab die ik hier heb is een rc1534613/00 3139 228 65221 bijbehorend bij een microsoft usb ontvanger uit 2005.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij een verhuizing ontdekte ik onlangs een nummer op een Philips apparaat uit mijn verzameling waarvan ik na jaren nog niet weet wat het precies is:

Overzichtfoto:

Het gaat om een projector met vier motoren; Hij projecteerd een vast gobo'tje met een nummer, met een te kiezen kleur en uitvoering (motor 1), met nog wat te schakelen indicaties (twee spoelen) er bij. Daaromheen een pijltje dat 360 o kan draaien, motor 2.
Motoren 3 & 4 verzorgen via twee spiegels X- en Y- afbuiging, met een ingewikkelde mechanische correctie voor de een in de ander. Dus blijkbaar was de positionering kritisch.
De motoren lijken antieke stappenmotoren met acht draden die naar diodes gaan. Het lijken mij geen servo's.

Als ik moest raden behoort het bij een (computer-) radar systeem, maar ik heb er nooit een referentie van kunnen vinden.
Ik heb hem jaren geleden voor weinig gekocht (zonder een seconde te twijfelen ;) op de beurs in Hoenderlo.

Dit lijkt inderdaad van een radar-installatie.
PTI gebruikte deze type-aanduidingen daarvoor.

Ik heb slechts 1 catalogus van PTI, uit 1963, en daar komen in voor:
8GE144 radar/radio relay converter
8GE1550 master deflection unit
8GE2000 vide mapping equipment
8GE2101 radar/radio-relay converter
8GE2150 radio-relay/radar converter
8GE2151 radio-relay/radar converter

Geen idee wat het allemaal voorstelt.
In geen enkele afbeelding is iets terug te vinden dat in de verste verte op 8GE951 lijkt.

Misschien heb je er toch iets aan...

Jac

Dank u :)

Ik vind het leuk om te kunnen vertellen dat ik werkelijk niet weet wat het is, maar het is oud en duidelijk computer-related, en daarmee eigenlijk altijd interessant en zeldzaam.

Wat mij opgevallen is is dat ik hem vrijwel schoon in bezit kreeg, en dat het een ramp is om met normale middelen schoon te maken. Maar er hoorde een kap over denk ik.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zie stappenmotoren en nokkenschakelaars. Het zou ook van een besturing kunnen zijn, maar er zit ook een optisch gedeelte in. Vanaf het lampje gaat er een lichtweg naar achteren. Er zit daar wel een wiel tussen. Zit daar misschien een code in en zit er acheraan niet iets van een prisma'tje?
Oeps, ik heb te veel naar de foto's gekeken en niet naar de tekst. Het zijn dus spiegeltjes.
Ik denk dat de kant van het handvat de achterzijde is, zodat het mogelijk is dat de informatie aan de voorzijde van het apparaat waar de unit inzit, zichtbaar wordt. Kan je een foto van die kant maken en ook van de zijkanten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Wat opvalt is dat het ding twee typenummers heeft. Ik heb dat geloof ik toch wel vaker gezien bij sommige professionele spullen. Ook de commerciële 12NC ontbreekt. Toch denk ik dat het apparaat nieuwer is dan Jac's catalogus. Staan er ergens (datum)codes op toevallig? Misschien op de motortjes ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker:
Het zijn in ieder geval Philips stappenmotortjes. Ik heb er zo een gehad.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij deze een foto van de sticker op een motor. Ze zijn niet allemaal zichtbaar, maar volgens mij zijn ze gelijk.

Ik zal hem bij gelegenheid schoonmaken en wat meer foto's van de fraaie mechanica posten.

week 37 1961, dat klopt met de kleuren van het ding tov de meetapparatuur uit die tijd. de gm reeks in zwart bakkeliet en alu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat is toch iets aparts. Er staat geen codenummer op maar een typenummer AU5105/80, dus misschien een standaardmotortje dat ook gewoon buiten Philips geleverd werd via Elcoma. Het motortje is in Dordrecht gemaakt en inderdaad in week 37 van 1961. Dan was mijn eerste weg-ge-editte ingeving dat het ding juist ouder was dan Jac's catalogus dus toch correct. Dat verklaart ook waarom er geen commerciële 12NC op de typeplaat van het apparaat staat: ik vermoed dat er in het oude codesysteem zoals dat tot 1963 nog volledig in gebruik was geen commerciële codenummers bestonden maar inplaats daarvan alleen typenummers waarvan er maar liefst 2 opstaan.

Edit: Google Books, geen API, maar dat zijn onbelangrijke details. Ik heb dankzij RAAF12 weer een interessant boek leren kennen waar ik (voor véél minder dan 57 euro) eens de hand op moet zien te leggen.

@TA hieronder: dat zouden best wel eens de opvolgers kunnen zijn. Alleen 9904 wijst dan weer minder richting Dordrecht maar meer richting MBLE of Airpax (hoe het daarmee zit zal ik nog verder uit moeten zoeken, maar misschien weet Jac wel of de middelste cijfergroep 11. bij MBLE of bij Airpax hoort).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Opvallend is dat in mijn Philips steppingmotor databoek van 1984, het ding niet voorkomt, maar wel twee motortjes, die er uiterlijk op lijken, De typenummers zijn:

9904 112 06001
en
9904 112 16101

Beide zijn unipolaire 4 fase stappenmotoren uit de ID6 serie

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Maarten

9904 11. ..... is Brussel (Airpax, synchrone motoren, CA componenten)
CA zou Commerciële Afdeling kunnen zijn (eigen gok)

Jac

maartenbakker

Golden Member

Jouw eigen gok zou best kunnen kloppen. In de reeksen tussen 85xx en 98xx zitten voor zover mij bekend uitsluitend commerciële nummers, maar de reeks 99xx lijkt meer een vergaarbak voor interne en externe zaken die niet direct ergens anders in het systeem pasten. Daar kunnen dus ook best commerciële nummers tussen zitten.

P.S. Zou het een projectiesysteem kunnen zijn om een vluchtnummer of ander herkenningsteken bij een radarstipje te zetten? Daarvoor moet de positionering in elk geval wel nauwkeurig zijn.

@Henry: thanks, leuke aanvulling. Ik vraag me ook af hoe ze op die ellenlange RCxxxx-typenummers komen (vroeger 4 of 6 cijfers). Wellicht komt de staart overeen met de staart van een commerciele 12NC. Toch eens uit proberen te vissen.

Het lijkt erop dat de staart inderdaad overeenkomt, maar hoe ze aan het eerste stukje komen zou ik niet weten. De overgang ligt kennelijk rond 1998:

code:


	8622 661 72101	RT172/101	808D	        199808		VR675/02
	8622 661 94101	RT25194/101	OP009920 -41	199920		VR605/58

Die tweede zou volgens de oude conventies RT194/101 heten, maar inplaats van RT staat er RT25 voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog wat leuks op een CP22 processorkaart uit een Philips PC20 PLC.

1 stuks OQ8816 (waarschijnlijk CPU)
2 stuks OQ8815 (waarschijnlijk IO)

En nog wat PC20:

code:


Type    Datumco.   12NC         Omschrijving

CI21/1 	KH9244 	4322 028 7031 	Communicatiekaart RS485
MM26	KH9604			Geheugenuitbreiding
CP22	KH8735			CPU unit met 16k
IM20	KH8626			16 bit Input
OM23	KH8421			16 bit Output
AD20	KH8843	4322 028 7011	Analog input 4 kanalen
DA20	KH8735			Analog output 4 kanalen
RS20	KH8724			Communicatiekaart coax

Poductiecode's op de silkscreen van de printen zijn PR en MB.

Vb. MB7352E op een IM20 kaart en PR736ED op een andere IM20 kaart. De productiedatum op de sticker heeft dan echter gewoon weer KH als voorvoegsel ondanks dat er op de print zelf PR of MB staat.
maartenbakker

Golden Member

Ah, ik zag die bak al op mfbfreaks langskomen :) Ik zou daar graag nog wat meer van documenteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zie mijn edit. Verrassend weinig 12NC nummers op de typestickers en printen, de helft van de vakjes is soms niet eens ingevuld. Ook op de meeste printen zijn geen nummers of aanwijzingen te vinden behalve de datumcode.

PC20 en P8 : http://www.rja-home.nl/book/export/html/43

Nog een andere leuke link met nummertjes die hier overigens niets mee te maken hebben : http://www.qy-smtspareparts.com/manufacturer-85824-philips-smt-parts

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! Niet veel nummers maar wel al genoeg informatie om wat conclusies te trekken (enige opvallende is het ontbreken van nummers op de koperlaag van de printplaten, hadden ze kennelijk geen zin in?). De PLC's vielen dus onder componenten (4322) wat wel weer apart is omdat de in mijn ogen verwante verwarmingsketelsturingen kennelijk onder automatisering vielen als ik de schaarse nummers daarvan goed heb geïnterpreteerd. Allebei productie in Heerlen maar wellicht deels omdat daar sinds de jaren '70 ruimte leegstond en niet omdat deze of gene industriegroep daar al zat. MB is MBLE, die maakte ook veel printen voor voedingen en verwante apparatuur dus speelde als toeleverancier binnen Philips kennelijk een belangrijke rol ook op dat gebied. De eindassemblage van de print was dan weer kennelijk wel in Heerlen. Geen idee of de print volledig kaal of al (deels) bestukt werd aangeleverd. PR ken ik nog niet, maar zou misschien wel heel toepasselijk voor PRintplatenfabriek kunnen staan zoals TV voor TVbuizenfabriek stond (die op Strijp).

P.S. Je eerste link inmiddels gevolgd. Heel apart dat ook Lighting op zijn beurt weer zijn eigen PLC's ontwikkelde. Opzich wel goed op het doel toegesneden dan maar als product wat minder efficiënt te handhaven (ook getuige de zin: als er budget was geweest, dan ...).

P.S.2. Leuke link, en klein genoeg om met de hand te oogsten. Lijkt te gaan om onderdelen van productiemachines.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

In de 2e link staan onderdelen voor SMD Pick & Place machines, voor onder andere de CSM en FCM series.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

ben met die philips diff. voltmeter bezig die in het mooiste meetapparten topic langskwam. http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1708937#1708937

Wat nummers:

printplaat 4022 192 43562
sticker op printplaat 4022 192 53561, datum 13-01-88 en nummer 015
voltmeter 2422 181 70394, datum 4804391 (?)

nu maar eens kijken hoe ik er voeding op kan krijgen.

[Bericht gewijzigd door guidob op woensdag 29 april 2015 21:39:32 (12%)

Hier misschien nog wat fototjes die bruikbaar zijn.
Werden gemaakt bij(hou je vast):Unternemehmensbereich elektronik fur wissenschaft und industrie proces control instrumentation in Kassel Duitsland

Niet de beste maar leesbaar.

Gr.F_S

maartenbakker

Golden Member

Dankje, dat zijn ook weer leuke nummers.

Op 13 januari 2015 22:27:53 schreef maartenbakker:

[... over MCBA units voor gasketels]

Als Philips inderdaad complete control units heeft gemaakt, zal dat wel in Heerlen zijn geweest. Daar zocht men na het teruglopen van de buizenproductie dringend andere bezigheden. Ik meen zo uit het hoofd gezegd dat het om pickupelementen en bandrecorderkoppen ging, kabelbomen voor DAF, ontwikkeling van Liquid Crystal Displays en fabricage van PLC's. Later onder bewind van PDS/CRT B.V. werd er ook nog iets met monitoren gedaan en de OLED-fabricage zit er geloof ik nog steeds?

Voor zover mij bekend zijn de fabrieksletters voor Heerlen steeds KH geweest, ongeacht de afdeling. Zo kan je die producten in principe makkelijk herkennen (en zo kwam ik ook achter de pickupelementen, dat is kennelijk nergens in andere voordehandliggende bronnen terug te vinden).

Meest logisch lijkt het me als de afdeling die PLC's maakte (later overgenomen door een ander bedrijf, ben de naam even kwijt) zich ook met ketelbesturingen bezighield. Dat zal wel onder Industriële activiteiten hebben gevallen (12NC's beginnend met 4022 in dat geval), maar dat is door mij dus nog niet geverifieerd.

Bevestiging dat ze in Heerlen gemaakt zullen zijn, althans op marktplaats een typesticker van Gasmodul B.V. MCBA1416D waarvan de onderste regel KH0035-0192 luidt. Niet helemaal een standaard-serienummer, maar dat mag de pret niet drukken, het lijkt er wel sterk genoeg op om het als bevestiging te zien.

Of de nummers met 8722 wel commerciële 12NC's zijn is te betwijfelen na het tegenkomen van een etiket waarop het nummer genoteerd staat als 8 722 986 188 0, want dat is een Boschnummer... Verder onderzoek nodig. Het lijkt er op dat Bosch nooit eigenaar van Gasmodul was maar alleen klant, dus het zouden klant-artikelnummers kunnen zijn.

Ook verder onderzoek nodig naar de letters VB op het productiestickertje van een MCBA1403D-v2.1 87221339020. Als die een Philipsbetekenis hebben, wordt het verhaal opeens een stukje vreemder want dat is geen fabriek waarvan bekend is dat ze printplaten, samenstellingen of apparaten maakten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Weer wat OM / OQ IC's

http://www.uploadarchief.net/files/download/20150730_230104%20(1)_cleaned.jpg

Het zijn een OM101, OM275 (2x) en een OQ203.

De behuizing in allemaal TO-100 (10 pin). In het overzicht staat soms TO-10 (bij de OQ203) of TO-78 10 (bij de OM101). Ik weet niet beter dat de TO-78 6 pins is en een TO-100 10 pins (en een TO-99 8 pins). Misschien moet dat worden aangepast.

De OM101 staat als Op Amp in het overzicht, maar ik denk niet dat het een Op Amp is aangezien ik dan een TO-99 behuizing zou verwachten met 8 pennen. De OQ203 stond er ook al in.

Hugo Welther

Moderator

Vond vanmiddag bij het opruimen ook nog eentje. Philips NiCd.
4822 138 10313

Ligt al jaaaaaaaren in een plasticzakje in zijn laatje maar heeft nog 1,4V.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
flash2b

Special Member

Een sleep contact voor een Philips Variac:
http://www.uploadarchief.net/files/download/20150829_114835_resized_cleaned.jpg
Wie heeft er zo'n variac ?

Een motor uit een Philips VCR systeem Video (kan ook een casette recorder zij geweest):
http://www.uploadarchief.net/files/download/20150829_114943_resized_cleaned.jpg

Weet iemand hoeveel volt deze motor voor gemaakt is ?