OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Op 23 december 2021 14:58:38 schreef NKHteB:
Hi Maarten,

nog een paar plaatjes. Had ik natuurlijk ook meteen kunnen doen, hi. Je hebt gelijk, het zijn 4W/33 TL buisjes. Gewoon uit de TL Fsbriek.

Gr. N.

Apart dat ze die dan omschrijven als "gasontlader". En er staat stiekum toch wel een 12NC op, die van de verpakking. Dus toch leuk om te noteren :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Twee transformators. Geen idee waar ze in gebruikt werden.

maartenbakker

Golden Member

Die eerste is voor intern gebruik in een (beeld)buizen- of halfgeleiderfabriek, de tweede heeft een codenummer van de eigen trafofabriek (4022 369) dus daar blijkt de toepassing niet uit... Maar zo te zien zouden ze voor dezelfde toepassing kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

2 bijzondere transistors een ON133 en een ON134, beide in een TO-1 behuizing.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2321110#2321110

De ON133 op een PEAK DCA75

En de ON134 op een PEAK DCA75

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! Wijkt toch wel wat af van de nominale 50 die Aurora opgeeft voor de ON133. Mogelijk bij een andere stroom of het gaat vooral om een geringe onderlinge spreiding. Ook schijnt een hFE meting wat hoger uit te vallen als er lekstroom loopt (dendrieten bijvoorbeeld). Het gaat om geselecteerde of eventueel custom gefabriceerde types. Mogelijk zou de ON134 een hogere nominale hFE kunnen hebben, maar dat durf ik aan de hand van je metingen niet met zekerheid te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 30 december 2021 21:04:57 schreef Rontronix:
Twee transformators. Geen idee waar ze in gebruikt werden.

Ik antwoordde eerder al "intern gebruik (beeld)buizen of halfgeleiderfabriek". Ik heb ze nu even administratief verwerkt. Gezien de 6V wikkelingen lijkt me (beeld)buizen het waarschijnlijkst. Mogelijk gloeistroomtrafo's voor testopstellingen? Heb je enig idee waar je ze vandaan hebt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 januari 2022 21:28:13 schreef maartenbakker:
[...]
Heb je enig idee waar je ze vandaan hebt?

Navraag leert dat ze inderdaad uit de buizen (proef) fabriek in Eindhoven kwamen.

Groeten, Ron.

Iets meer dan een jaar geleden nam ik van een oud ELA/BTS medewerker uit Breda een CDI220 over met wat schijfjes welke voor demodoeleinden waren gebruikt. Inmiddels kwam ik via de beste man die inmiddels op leeftijd is ook in contact met een van de mensen van Philips IMS die aan de wieg heeft gestaan van de CDI, hier heb ik inmiddels ook een CDI220 speler van gekregen met diverse boeken en schema's en ook wat demo cd's en proefversies op gebrande schijfjes welke op beurzen in oa de USA zijn gebruikt.

Hieronder even wat 12NC's en type stickers van de apparaten. Het zijn allemaal CDI220's en de bijbehorende afstandsbedieningen en boekjes.

speler 1

speler 2

afstandsbediening 1

afstandsbediening 2

afstandsbediening 3

handleiding

Dave013

Golden Member

Heb deze NOS liggen zijn alleen wel gemeten met een esr02pro meter…

ON238 PNP T018
hFE=139 uf=730mv

ON253 PNP T018
hFE=519 uf=701mv

ON321 NPN T018
hFE=413 uf=712mv

Hopelijk kunnen jullie iets met deze info?

maartenbakker

Golden Member

Jazeker, elke informatie is nuttig en de foto's geven er nog fabrieksletters en datumcodes bij. Dankjewel! Ik verwerk het nog even in de startpost. Zo krijgen we toch een mooi overzicht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dave013

Golden Member

Graag gedaan hoor!
Zou helemaal mooi zijn geweest als de referentie een keer opduikt, zal vast wel ergens in een service manual staan… maar welke van de duizenden haha
Der is echt zo bar weinig over te vinden op het net..

Iig keep up the good work!

hobby luke

Honourable Member

En hier de laatste:

MVG,
Luc.

brains

Special Member

Ziet er zo al leuk uit. Zou zoiets, evt met lijst erom' zo willen ophangen aan de muur als "kunstwerk" of poster :9~

Hallo allemaal,

Laatst heb ik op marktplaats een aantal eproms gekocht.
Nu zaten in die aankoop ook een hoop oq ic's waar ik zelf weinig mee kan.
(voornamelijk van philips en fluke meters heb ik begrepen).
Zie de foto's die ik even snel heb genomen.
Vraag is of iemand hier daar nog belangstelling voor heeft.
Gratis op te halen in Utrecht.

mvg,
Dirk.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2023 13:57:48 schreef ForNext:
Hallo allemaal,

Laatst heb ik op marktplaats een aantal eproms gekocht.
Nu zaten in die aankoop ook een hoop oq ic's waar ik zelf weinig mee kan.
(voornamelijk van philips en fluke meters heb ik begrepen).
Zie de foto's die ik even snel heb genomen.
Vraag is of iemand hier daar nog belangstelling voor heeft.
Gratis op te halen in Utrecht.

Die haal ik graag op, ik mail even.

EDIT: zou je mij kunnen mailen? Jouw adres staat niet zichtbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Een Philips prototyping board op eurokaart formaat wat al een x aantal decennia in een lade ligt.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 11 april 2023 12:06:10 (12%)

Breadboards van lang geleden. Ik heb er ook nog een aantal.
Deze vind ik wel bijzonder. In de jaren 80 werden de proto's nog met wire-wrap gemaakt. Eind jaren 80 werden er ook moederborden gemaakt bij Philips Apeldoorn. Ik heb nog een leeg breadboard liggen.Deze is 35 x 53 cm!!
Het 12NC is een Apeldoorn 12NC

Kees

maartenbakker

Golden Member

Ze zijn in elk geval door MBLE gemaakt, wel leerzaam.. Ik wist niet dat de losse letter B op de hybrides kennelijk dezelfde betekenis heeft als de letters MB.

Wat betreft de toepassing is het misschien mogelijk (zoals in de OQ reeks) dat de eerste 2 cijfers aangeven voor welke (interne) klant of categorie apparatuur ze bedoeld zijn. Als je dus andere OM30xx of misschien ook OM31xx tegenkomt dan zegt dat misschien iets over de richting waarin je het moet zoeken.

En misschien kan je er eentje opofferen om eens te kijken wat erin zit.

P.S. Ik denk dat https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864 een beter topic is...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie het, had niet in de gaten dat er een OMxxx draadje was. Kan dit daar naartoe verzet worden? Of is dat technisch niet mogelijk?

En over opofferen: wat voor materiaal is dat bruine spul? Is het oplosbaar?