Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Zie foto's. Achterop een (1970?) 22RH790 receiver die meekwam met een MP deal.

Het ding speelt trouwens best goed, alles werkt, alleen de drukschakelaars hebben een beetje TLC nodig.
Weet iemand toevallig wat dat schrapnummer /63 betekent?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Fabrikant Terate, Finland. Uitvoeringsnummer /63 is een tweede uitvoering gekoppeld aan een bestemmingsgebonden eerste uitvoering. Ik denk /33 voor bestemming Finland +30. Dan dus oorspronkelijk productie voor de lokale markt en al dan niet grijs geexporteerd. Het FM-bereik en de middenfrequent kunnen dat soort dingen vaak bevestigen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 september 2017 14:34:09 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

@FastFolkert Ik denk dat ik het kleine broertje van die receiver heb, 22RH690. In mijn bezit (gekregen van een vriend) sinds half jaren '80 (vorige eeuw). Werkt ook nog altijd, staat in de slaapkamer.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 8 september 2017 14:31:01 schreef maartenbakker:
.... en al dan niet grijs geexporteerd.

Dat zou heel goed kunnen want de originele manual zit erbij en die is alleen in het Se, Dk, No en Fin.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 8 september 2017 14:48:25 schreef eSe:
@FastFolkert Ik denk dat ik het kleine broertje van die receiver heb,
eSe

Dat lijkt erop; die is wel wat handzamer....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
rob040

Golden Member

maartenbakker

Golden Member

Op 8 september 2017 15:12:07 schreef FastFolkert:
[...]
Dat zou heel goed kunnen want de originele manual zit erbij en die is alleen in het Se, Dk, No en Fin.

Oh leuk, orginele manual. Staat daar ook ergens een 12NC en een drukdatum o.i.d. onderaan achterop ofzo? Dan ben ik wel benieuwd of dat nou ook regionaal is of centraal en indien regionaal of die nou Zweeds of Fins is of nog wat anders.

Op 8 september 2017 15:26:14 schreef rob040:
En niet het predicaat HiFi ;)

In principe was alles vanaf 1969 met de letters RH en later AH in het typenummer HiFi. Het kwam in elk geval van de hifigroep. In 1967 en mogelijk 1968 stond RH voor radiopickup maar omdat de hifigroep opgericht werd en eigen letters wilde hebben en er nauwelijks radiopickups in de planning stonden (anders dan als hifi-combinatie) zijn die letters met een noodgang gerecycled.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 8 september 2017 16:45:07 schreef maartenbakker:
In principe was alles vanaf 1969 met de letters RH en later AH in het typenummer HiFi. Het kwam in elk geval van de hifigroep.

Dat laatste klopt. Maar niet alles voldeed aan de bekende DIN45500 norm.
Dus het HiFi international logo ontbrak op de 22RH690.

maartenbakker

Golden Member

Ah, duidelijk. Ik weet wel dat er zo nu en dan ook nog toestellen met de letters RB of AB van de band rolden (met dus de B van radio) en dat was echt helemaal geen hifi en waarschijnlijk ook niet van de hifigroep. Was nog een leuk budgetreceivertje wel in de typische styling die je ook bij hifi zag, type 22RBxxx met geloof ik een tweetal TBA800 in de eindtrap en een paar van die plastic boxjes zoals ook bij platenspelers zaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2017 22:45:36 schreef florick:
Het is een Philips hoogspanningsvoeding, met EL81 E83F en 85A2

Het trafonummer doet vermoeden dat het een nettrafo is die overeenkomt met wat er in GM apparatuur gebruikt werd.

Ze hebben samen met halfgeleidervoedingen in een Philips industrieel meetapparaat gestaan, productiemachines dus.

Hoi Florick,

Dat de trafo ook in GM-apparaten gebruikt kan zijn lijkt me heel waarschijnlijk. Het apparaat komt zo te zien aan de letter D uit dezelfde fabriek waar ook veel meetapparaten gemaakt werden.

Heb je enig idee wat voor apparaat het was of ook nog transistorvoedingen ervan? Ik vermoed van niet maar voor de zekerheid vraag ik het nog even. Het typenummer of codenummer is me nog een beetje een raadsel. Het zou een typenummer kunnen zijn dat met de letter I begint, of een codenummer dat met een cijfer 1 begint maar iets te kort is eigenlijk. Opzich zou 1M als begin van een codenummer wel kunnen kloppen met interne apparatuur en typenummers met een I heb ik nooit eerder gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik geloof dat de verkoper mij kon vertellen dat het uit een prehistorische philips spectrum analyzer? kwam, er zaten inderdaad transistor geregelde laagspanningsvoedingen in het apparaat, die waren als buizenjochie toen voor mij niet interessant.

Ik heb hier nog een PE4801 Staan, deze kwam uit philips Oss/uden? Nouja de man die de voeding aan mij verkocht wist te vertellen dat zijn vader EBM'er was, die meegewerkt heeft aan de pick en place machines van Ome Frits. Het ontbreekt aan typeplaatje met NC nummer, maar er zit wel een volgnummer op het frontje. Het is een 0-30V 300mA transistor voeding. Interessant is dat er destijds blijkbaar geen goede referentiediodes beschikbaar waren, daarom zit er een 85A2 in de voeding als spanningsreferentie.

PS: die lelijke non period apparaatknop gaat er vanaf.

Edit Hier alvast nog wat EBM geweld, in volgorde R decade, C decade en bijbehorend typeplaatjes closeups.

expert in percussive maintenance

Aangezien ik het maximaal aantal bijlages bereikt had, Hier nog een EBM voeding, waarschijnlijk ergens uit een fabriek (0-260VAC 0-350VDC 1A) het opvallende is dat de meters een gevoeligheid hebben van onder de 10uA (!)

Dit is nummer 6 uit een waarschijnlijk hele kleine serie.

Dan nog hier het typeplaatje van de relatief bekende EBM buizenvoeding van 0-375V 300mA

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Opvallend van die voeding is dat die in een HIGHA-fabriek gebruikt is, dus huishoudelijke apparaten. Wat zouden ze daar mee voeden vraag je je dan af. Verder toch wel een apart ding, niet echt de moeite genomen om er een mooi design van te maken dus inderdaad vast geen grote serie. Ik schat hem tussen 1965 en 1972 (niet later, want toen splitste de HIGHA zich op in kleineha en groteha). Lees ik het nummer correct als 7822 065 30000?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 september 2017 02:09:25 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten, het is een AC DC voeding inclusief scheidingstrafo en overstroomrelais. Je hebt de optie om enkel pulserende gelijkspanning op je klemmen te hebben, de elko kan je los bijschakelen. Het nummer lees je correct.

Zie bijgevoegd ook Het Typeplaatje van de curve tracer.

gr,
Florick

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Best kans dat ze hem gebruikt hebben om kleine huishoudelijke apparaten of scheerapparaten op allerhande spanningen te testen.

De tracer komt inderdaad uit Zwitserland, was eerder al mijn gokje omdat ze daar veel met transistoren deden (geen idee waarom, er was dacht ik geen halfgeleideindustrie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 september 2017 16:45:07 schreef maartenbakker:
[...]Oh leuk, orginele manual. Staat daar ook ergens een 12NC en een drukdatum o.i.d. onderaan achterop ofzo?

Uiteraard heb ik een foto met 12NC:

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Da's de eerste keer dat ik zoiets zie, 3110 betekent dat de gebruiksaanwijzing ook daadwerkelijk in Finland geschreven is. Al met al een behoorlijk grote kans op grijze import dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 september 2017 13:33:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Leuk om te weten. Ik ga de schakelaars en potmeters schoonmaken en dan verhuist hij naar de studentenkamer van onze zoon in Leiden die nogal van "retro" en "vintage" houdt. En zo krijgt het ding weer een goede bestemming. ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Hier nog wat "Vintage" voor Maarten,

GM5659 Philips Oscilloscoop.

expert in percussive maintenance
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Geen 12NC, het bovenste stickertje is een fabrieksserienummer dat een soort totaaltelling aangeeft inplaats van een batchtelling zoals het serienummer op het typeplaatje. Soms zitten ze dicht in de buurt maar hier schelen ze meer dan 6000. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat werkt, dus heel goed dat je dit voorbeeld hier nu plaatst. Dat soort nummers is altijd welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hier nog een foto van mijn oscilloscoop, die inmiddels in V&A staat.

Is deze scoop geproduceerd in Enschede ? ,alwaar ik ooit stage heb gelopen.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op vrijdag 22 september 2017 14:52:57 (37%)

maartenbakker

Golden Member

DQ zou idd Enschede moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Ook maar een bijdrage van deze kant.
Het ding zat in een touringcar en voor de foto's lag ie op de bar.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
brains

Special Member

Voor het geval dat Maarten het niet gezien heeft, https://www.circuitsonline.net/aanbod/19618/overige/philips-telefoonce…
Ik wist niet dat Philips iets deed in telefoon centrales.

Dit topic is gesloten