Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Jep, SB staat voor Hilversum Hoorn, niet de eerste fabriek waar Philips ooit Radio's maakte (want dat was Hilversum). Telefoontoestellen zijn later bij NEC ondergebracht.

Wel leuk, zoveel telefonie zie je inderdaad niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 11 november 2017 00:37:26 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dat is een bedieningstoestel voor een UH45 centrale. (daar zijn er heel veel van gemaakt...;) )
Philips had een groot aandeel in openbare (UR,UV,PRX) en bedrijfcentrales (UB,UH,EBX)...

http://www.telefoniemuseum.nl/Openbare%20centrales/Images/UR_automaat_30_sept_93_small.jpg

Philips heeft ook ooit een partij van 400.000 T65 druktoetstoestellen gemaakt voor PTT, maar dat was geen erg succes.
De druktoetsen zaten bij de geringste vervuiling vast. Zijn allemaal teruggegaan en vervangen door toestellen van de 'gebruikelijke' leveranciers als Ericsson en ITT...
(de gaatjes voor de toetsen waren veel te nauwsluitend om de toetsen heen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 10 november 2017 13:23:39 (57%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Wat in de advertentie staat is een bedieningspost van een UB/UH centrale.
SB was Hoorn en alleen S was Hilversum.

Je ziet ze inderdaad weinig, want al dat spul was allang vervangen (eerst EBX, daarna TBX en later Sopho S centrales). Dat alles in de tijd dat de PTT nog alleenheerser was.
Edit: Arco was me net voor.

Arco

Special Member

Betreffende toestel was van de UH45/UH200 centrale. De UB49a had er een met cijferbuisjes in lessenaarmodel...

http://telefoniemuseum.nl/Oude%20centrales/Images/Bedieningstafel_UB_A_small.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 november 2017 13:19:04 schreef rob040:
Wat in de advertentie staat is een bedieningspost van een UB/UH centrale.
SB was Hoorn en alleen S was Hilversum.

Thanks, die gaan in de lijst. Ik was ervan uitgegaan dat S later SB was geworden bij het tweeletterig worden van de meeste aanduidingen en had dus klakkeloos aangenomen dat het allebei Hilversum was. Weet je toevallig of die S van Hilversum nog tweeletterig geworden is ooit? Ken je nog meer letters van PTI?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 11 november 2017 00:35:36 schreef maartenbakker:
[...]
Weet je toevallig of die S van Hilversum nog tweeletterig geworden is ooit? Ken je nog meer letters van PTI?

Hilversum is bij mijn weten altijd S gebleven.
H'sum en Hoorn zijn de enige die ik ken uit de PTI tijd.

Op 10 november 2017 13:16:02 schreef Arco:
Dat is een bedieningstoestel voor een UH45 centrale. (daar zijn er heel veel van gemaakt...;) )
Philips had een groot aandeel in openbare (UR,UV,PRX) en bedrijfcentrales (UB,UH,EBX)...

[afbeelding]

en ook de philips TBX centrales, uit die reeks heb ik voorheen een 80's model geprogrammeerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2017 13:44:23 schreef Arco:
Betreffende toestel was van de UH45/UH200 centrale. De UB49a had er een met cijferbuisjes in lessenaarmodel...

[afbeelding]

UH200 was ook leverbaar met cijfer buisjes ? een mijn eerste werkgevers had zo'n ding. Bij de overgang naar nieuw verdween de bedieningspost in mijn hobbyhok.
voor de nodige info
http://telefoniemuseum.nl/Oude%20centrales/UH%20200.htm
http://telefoniemuseum.nl/Oude%20centrales/UH%2030-45.htm

Hubie

Special Member

Link werkt bij mij niet,het scherm blijft blank.

maartenbakker

Golden Member

De site is stuk, er verschijnt een foutmelding dat ik geen toestemming heb om de site te bekijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik krijg alleen de 'about blanc'melding,verder geen foutmeldingen zoals error 404 o.i.d.

maartenbakker

Golden Member

Het wordt vreemder. Op Opera 12 krijg ik een 403 forbidden, op Firefox 56 laadt de site gewoon, op Internet Exploder 11 ook. Als ik in Opera instel dat hij Firefox als useragent meegeeft, werkt het ook.

Ik herinner me dat de site het vroeger wel gewoon deed op Opera. Zal een nieuwe serverinstelling zijn wellicht, de geserveerde pagina's zijn Frontpage 6 en dat is al vrij antiek.

Welke browser gebruik jij?

Edit: nu werkt het weer overal

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Het werkt nog steeds niet met Firefox op de laptop+ Win XP
Op mijn Ipad 1 met Safari werkt het wel.
Samsung Tablet met Firefox werkt ook.

Schimanski

Golden Member

Op 10 november 2017 13:44:23 schreef Arco:
Betreffende toestel was van de UH45/UH200 centrale. De UB49a had er een met cijferbuisjes in lessenaarmodel...

Het waren geen cijferbuisjes maar hele mooie projectie-achtige displays. Cijfers waren opgebouwd uit puntjes. Er zitten buislampjes (soffitte) in. Er ging wel eens een lampje stuk, je kon dan de voorkant (de grijze rand) eraf trekken en links en rechts zaten de lampjes die dan eenvoudig vervangen konden worden. Naast de automaatruimte (waar de UB stond) was er een kleinere accuruimte, daar stonden rekken met glazen accubakken. Volgens mij was dat in de jaren '70 en '80 ook al ouderwets, maar het voldeed wel.

Ik heb nog steeds spijt dat ik de displays er niet uit gehaald heb toen 30 jaar geleden de UB49 bij ons wegging (er kwam een TBX voor in de plaats).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

hier ( chrome ) werkt de site ook. opera zat onlangs ook een nieuwe tv die ik installeerde, en kreeg meteen de melding op een site dat die browser niet meer werd ondersteund, ondanks net geupdate tv software?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat is een fout van marktplaats (?) zelf. Die ondersteunen alleen een paar browsers. Als de Opera op jouw televisie een chromium-gebaseerde versie is, is de kans groot dat de sites gewoon goed gerenderd worden alleen ten onrechte een check doen op browsers die ze niet kennen. Ook presto-gebaseerde Operaversies renderen de meeste sites gewoon prima, maar bij bijvoorbeeld marktplaats gaat het mis als je de foto wilt vergroten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 november 2017 18:01:46 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het waren geen cijferbuisjes maar hele mooie projectie-achtige displays.

Het waren wel cijferbuisjes, alleen niet zoals we gewend waren... ;)
Het was een stapel van elkaar geisoleerde persplex plaatjes; in ieder plaatje was met 45° putjes een cijfer geboord.
In de rondte zaten buislampjes, die elk 1 plaatje van de zijkant bescheen, zodat alle putjes oplichten. Waren inderdaad heel mooie units...

Die UB49a bedrijfscentrales waren er behoorlijk groot. De grootste stond volgens mij in de Frederikskazerne in Denhaag. (ruim 10.000 toestellen en 180 netlijen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

t zal nu wel een dedicated glasvezel lijntje zijn met een voip centrale erachter :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

Het waren wel cijferbuisjes, alleen niet zoals we gewend waren... ;)

Een cijferbuis is voor mij een glazen ballon (vacuum) met daar in elektroden- of gloeidraadsysteem (nixie, VFD, numitron, etc.) vandaar mijn opmerking waarin ik het geen cijferbuis noem. Noem het maar verschil in perceptie.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik zie op boeken van PHILIPS las apparatuur nummers staan beginnend met 9499. Duidt dat nu mmer op apparatuur of op het boekwerk.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 januari 2018 17:58:44 schreef bobbes1:
Ik zie op boeken van PHILIPS las apparatuur nummers staan beginnend met 9499. Duidt dat nu mmer op apparatuur of op het boekwerk.

Dat nummer zal op het boekwerk wijzen. 94 is de codegroep voor verkoopsnummers voor professionele apparatuur, gevolgd door 99 is documentatie. De 2 daarop volgende cijfers verwijzen vaak (of altijd?) naar de verkoopsnummers van de apparatuur zelf, die vaak ook in de documentatie staan. Dus bijvoorbeeld 9499 05x xxxxx is documentatie voor een apparaat met verkoopsnummer 9405 yyy yyyyy.

Ik ben wel erg geïnteresseerd in meer details; heb nog nooit documentatie van lasapparatuur gezien. Ben je in de gelegenheid om ze te scannen of op zijn minst het voorblad of andere bladen waar die 12NC's met de typenummers van de lasapparaten op staan op de foto te zetten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maartenbakker, ik heb nogal wat documentatie van Philips lasmachines. Het is een beetje veel om hier neer te zetten ( ± 300 Mb). De oudste zijn zo ergens van 1934. Ik zal een paar voorkantjes op je PM zetten. Hier vast een voorbeeldje.

Pagina's van PZ-2612-00-10.pdf

Deze vraag gaat niet over codenummers. Maar recentelijk heb ik een op een vlooienmarkt drie Philips apparaten aangekocht in een zelfde houten kist. Het ging over een GM5522, GM5520 en GM5526. Naar mij beperkte opzoekingen zou het gaan om twee trillingsopnemers ('20 en '26) en een integreerapparaat. Weet iemand hier meer over? Foto's volgen deze avond of morgen.

Op verzoek een service sticker van een begin 2016 in Duitsland aangeschafte Bauknecht WA care 814 wasmachine:

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten