Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Dankje! Fabriek nummer 34 is waarschijnlijk Tatramat in Slowakije.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Mama, mijn broer en ik waren gisteren in een tweedehands winkeltje. Op een gegeven moment had ik alles al gezien (uitzonderlijk, meestal is het andersom ?) en ben ik een maar wat foto's gaan maken van Philips apparaten ?
Ik heb een leuk stukje electronica geschiedenis gekocht, daar open ik nog wel een topic over ergens volgende week.
Een van de afstandsbedieningen is gemaakt in China. Dat is wel weer een beetje apart. Alle andere die ik gefotografeerd heb kwamen uit andere landen als Portugal, Marokko. Ik heb er al eerder gepost. Ik vond ook nog een boekje. Ik heb de achterkant en een andere pagina met een datum gefotografeerd. Ik denk dat ik weet welke tv het is, het is een klein "design" tvtje met een ronde "design" afstandsbediening.

brains

Special Member

Deel 2
Ik vond ook een doosje met een Philips nummer. Geen flauw idee waarvan of wat het was, hij was leeg.

brains

Special Member

Deel 3
Een sticker van een afstandsbediening, ik ben vergeten om de afstandsbediening te fotograferen.

Ik weet niet of het in dit draadje op zijn plaats is, maar ik vond deze bakelieten Philips E27 lampfitting in mijn rommeldoos:

Als ik het juist interpreteer gemaakt in Eindhoven (codenummer met E, E9339). Kunnen we nog iets afleiden uit het merkteken op de onderkant? Materiaal nr 12 en productiejaar 1958? Of is dit ouder?

maartenbakker

Golden Member

Er is altijd overlap tussne Philipstopics, deze is hier goed thuis denk ik. De getallen in het CEBEC-keurmerk en het bakelietteken (of hoe je dat moet noemen) onderop kunnen inderdaad betekenis hebben, maar ken ik niet uit mijn hoofd. Daar kom ik dus op terug.

E9339 zal geen serienummer zijn, want dat deden ze niet bij dit soort materialen. Als de E voor Eindhoven zou staan zou dat de datering ergens voor 1955 plaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ontdekte dat er zelfs een digitaal stekkermuseum bestaat: http://www.plugsocketmuseum.nl/MPADmarks.html

Op die site verschillende links naar producenten en materiaal codes. De 58 in het MPAD teken staat dus voor Philips GmbH in Berlijn en de 12 is fenolhars met asbestvulling.

Omdat ik de 58 wel vind in de lijst met makers uit 1938 en niet meer in die van 1954, vermoed ik dat de fitting ergens in of rond WO2 te plaatsen is.

De IMPORTÉ DE HOLLANDE markering stond ook op een Philips knijpkat uit WO2 die ik gehad heb. Ik weet (nog) niet van wanneer tot wanneer dat gebruikt is.

maartenbakker

Golden Member

Importe de Hollande is tot ver in de vorige eeuw gebruikt dus dat is niet maatgevend denk ik. Wel heb ik de betekenis van het CEBEC-keurmerk gevonden. Het bovenste getal 11 is de apparaatsoort en het onderste getal 36 het jaar van typegoedkeuring.

Goed om te weten dat het bakeliet met asbestvulling is. Hechtgebonden dus in principe veilig zolang je er geen tang of zaag inzet.

Apart trouwens dat het om Philips Berlijn zou gaan, ik wist niet dat ze daar ook dergelijk materiaal maakten. Staat dat teken voor de fabrikant of voor de importeur?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 maart 2018 16:51:04 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed dat men zich via hun Duitse GmbH heeft aangemeld bij het Staatliches Material Prüfungsamt in Berlijn-Dahlem om een producentencode te krijgen. In de lijst zie ik alleen maar Duitse bedrijven. Het VDE keur geeft aan dat men het ook in Duitsland verkocht. Omdat er Made in Holland op staat is het naar mijn mening een product uit de Philite fabriek in Eindhoven.

Door een andere hobby van me, heb ik een tic met stempeltjes en keurmerkjes. Ik vind het fascinerend welk een verhaal een object daarmee kan vertellen.

Naast het Duitse VDE en het Belgische CEBEC keur staan er nog een N in cirkel en een S in cirkel op de fitting. Ik wist dat niet, maar dat zijn de keurmerken van Noorwegen en Zweden: NEMKO en SEMKO.

http://www.plugsocketmuseum.nl/Certification.html

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 maart 2018 15:53:01 schreef maartenbakker:
Er is altijd overlap tussne Philipstopics, deze is hier goed thuis denk ik. De getallen in het CEBEC-keurmerk en het bakelietteken (of hoe je dat moet noemen) onderop kunnen inderdaad betekenis hebben, maar ken ik niet uit mijn hoofd. Daar kom ik dus op terug.
[....]

Dat heet toch Philite? Philips' eigen phenolharsfabriek....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 25 maart 2018 21:41:25 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Het bakelietteken, ik was de naam even kwijt, heeft niets met Philips te maken maar is een herkenningsteken van het Duitse MPAD (Staatliche Materialprüfungsamt zu Berlin-Dahlem volgens Google). Mogelijk is het gebruik zelfs niet beperkt tot thermohardende kunststoffen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 25 maart 2018 17:11:57 schreef Kilian:
Ik vermoed dat men zich via hun Duitse GmbH heeft aangemeld bij het Staatliches Material Prüfungsamt in Berlijn-Dahlem om een producentencode te krijgen. In de lijst zie ik alleen maar Duitse bedrijven. Het VDE keur geeft aan dat men het ook in Duitsland verkocht. Omdat er Made in Holland op staat is het naar mijn mening een product uit de Philite fabriek in Eindhoven.

Dat lijkt me inderdaad verreweg de meest waarschijnlijke verklaring, met als kleine kanttekening dat "Made in Holland" bij Philips ook wel op de locatie van het dichtstbijzijnde veemgebouw kan slaan, het stond tot in de jaren 70 bijvoorbeeld steevast op Belgische Philipsproducten.

P.S. keurmerken en stempeltjes hebben ook mijn aandacht - niet als hobby opzich maar als hulpmiddel voor het duiden van andere hobby-objecten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik zag dit philips apparaat in een lokale kringloop. Ondertussen is een gewoonte geworden dat als ik een philips apparaat zie en heb mijn smartphone bij dat ik een foto pak van het typenummer e.d. ;-)
made in indonesia ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Zal wel een ingekocht product zijn vermoed ik. Voor de duidelijkheid, ik heb de cd speler niet gekocht dus kan ook geen "inside" informatie geven.

maartenbakker

Golden Member

Wel een echt Philipsontwerp, viel denk ik onder Singapore. Leuke vondst, je komt ze niet heel veel tegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

ha, toch wel philips ontwerp. Als je 8 euro voor de aankoop prijs over hebt wil ik hem best kopen en fotograferen (mocht hij er nog zijn)
Ik dacht dat het een veel voorkomend modelletje was maar blijkbaar niet.

maartenbakker

Golden Member

Leuk, maar niet 8 euro-leuk ;) Dat reseveer ik voor mn directe verzamelgebieden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Okidoki, het was maar in case of. Ik vindt 8 euro ook duur voor een cd speler. Maar de prijzen in Brugge zijn soms absurd hoog in de kringloop vindt ik. Gent trouwens ook.

flash2b

Special Member

Een Philips SBC151 op MP (ik ben niet de verkoper en heb ook geen interesse in dit ding):

https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/elektronische-apparatuur/m1273…

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 10 april 2018 09:30:01 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 april 2018 17:20:13 schreef brains:
Ik zag dit philips apparaat in een lokale kringloop. Ondertussen is een gewoonte geworden dat als ik een philips apparaat zie en heb mijn smartphone bij dat ik een foto pak van het typenummer e.d. ;-)
made in indonesia ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Zal wel een ingekocht product zijn vermoed ik. Voor de duidelijkheid, ik heb de cd speler niet gekocht dus kan ook geen "inside" informatie geven.

Die dingen duiken nu opeens overal op. Was familie van de CD723 die je een paar berichten hoger al postte, en vanavond kwam de lokale morgenster met nog een CD713 aanzetten. Blijkt van binnen een Oostenrijkse ontwikkeling te zijn. In een jaar tijd lijken er een kleine 50.000 van de CD713/00 geproduceerd te zijn, zo aan de serienummers te zien.

Naast de CD723 bestaat deze familie ook uit de Marantz CD4000, lijkt me dan volgens Marantzstandaarden een budgetmodel.

Op 24 maart 2018 19:43:12 schreef brains:
Deel 2
Ik vond ook een doosje met een Philips nummer. Geen flauw idee waarvan of wat het was, hij was leeg.

Volgens de gangbare nummering zou daar eigenlijk een trafo of iets dergelijks in gezeten moeten hebben, maar het kan ook een andere televisie-accesoire (herkomst in elk geval Brugge) geweest zijn, aansluitkabel of iets dergelijks. Was het een plat doosje?

Edit: lijkt me een doosje voor gebruiksaanwijzing, cd, enz. gezien de opdruk.

Na enig overleg met mezelf staat het nu in de database als: "sam. doosje, waarschijnlijk met accesoires" - "voorzien van foto's van hippe mensen, icoon van boekje, i teken, icoon van cd'tje"

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb morgen een foto van onze mixer uit de jaren 80 en een stoom apparaat (om je snotkoker los te maken)uit de jaren 80 of zelfs 70.ook belang bij??(dat stoom apparaat is volgens mij ook philips)

maartenbakker

Golden Member

Altijd welkom, als de typesticker/aanduiding en eventuele productiecodes (bij kleinhuishoudelijk vaak een 3- of 4-cijferige datumcode) maar goed zichtbaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hierbij iig de mixer.van de stomer ben ik vergeten te maken(staat bij men ouders)de mixer lijkt schimmel te hebben maar is niet het geval komt door de foto.zijn beschadigingen.

die mixer heb ik ook 1, uit medio 80's nog. al enige keren onderhoud gehad, schroeven willen loslopen en de kunstof delen in metaal draaiend willen wel wat vet na een tijdje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten