Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

guidob

Overleden

http://www.krystaly.cz/en/ voor het kristal. Note dat ze vaker het kristal voor een 3456A hebben gemaakt, wellicht een kleine serie. Kan daardoor goedkoper zijn dan zomaar een waarde. Is overigens een versie met wat dikkere pennen; plug-in type. Je wisselt ze om zonder te solderen.

Wat betreft de caps in de data precision. Ik heb twee keer een 3500 (met panaplex..). De Illinois caps daarin waren allemaal slecht. Een aantal lekten al behoorlijk.

Thevel

Golden Member

kristal

Mijn collega noemt het altijd trilsteentjes :)

miedema

Golden Member

Ha guidob,

Dat van die Illinois caps had je bij een eerdere gelegenheid al verteld, en had ik goed in m'n oren geknoopt. En dus extra goed naar gekeken in mijn meter.
Maar de mijne zijn OK. Het is ook een ander merk (IL ??).
Natuurlijk ook geen vertrouwen inboezemend fabricaat... En ze zitten op warme plekken. Ik zou ze hebben vervangen als dat kon zonder de meter half te moeten slopen.

Het gebeurt natuurlijk vaker dat fabrikanten switchen van onderdelenfabrikant. Mogelijk omdat ze zelf een probleem onderkennen. Zo wordt er enorm geklaagd over de druktoetsen van de Racal-Dana 19xx counters. Maar de mijne zijn origineel en perfect. Ander bouwjaar...

groet, Gertjan.

Gisteren, terwijl ik in een meeting zat, stond een collega naast mijn bureau, in discussie met een andere collega, achteloos aan knopjes te draaien van een voeding die uit stond. Drie keer raden wat er gebeurde toen ik terug was en weer aan het werk ging...

Uiteindelijk bleek de schade beperkt tot een TVS die in sluiting lag, maar het had slechter kunnen aflopen met het prototype board van ~1000 euro.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Op 25 april 2018 10:30:30 schreef SparkyGSX:
[...]Uiteindelijk bleek de schade beperkt tot een TVScollega die in sluitinghet ziekenhuis lag,[...]

die TVS was immers al lang gefikst..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@SparkyGSX: Tijd voor één met een kinderslot erop ;) Digitaal instelbaar misschien?

Soortgelijks heb ik ook eens gehad. Terwijl ik weg was had een collega een document nodig. Mijn pc stond gelockt dus hij houd de aan-knop in voor een reboot en logt zelf in. Het routingprogramma had geen autosave.

@roadrunner: jawel, alles centraal, hij logt in op zijn account niet op de pc zelf. Zijn pc stond 20 meter verderop en zoals iedereen begrijpt dat je dat niet gaat lopen en daarna weer terug.

[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 26 april 2018 13:12:17 (25%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 26 april 2018 11:27:59 schreef MAH:
@SparkyGSX: Tijd voor één met een kinderslot erop ;) Digitaal instelbaar misschien?

Soortgelijks heb ik ook eens gehad. Terwijl ik weg was had een collega een document nodig. Mijn pc stond gelockt dus hij houd de aan-knop in voor een reboot en logt zelf in. Het routingprogramma had geen autosave.

Dat is moedwillig. Vindt het trouwens op zijn zachtst gezegd erg oncollegiaal om zomaar een computer waarvan je weet dat iemand anders er op bezig is te rebooten, omdat je niet even kan wachten tot de gebruiker terug is om een documentje eraf te halen. (doen jullie trouwens niet aan een centrale opslag?)

Meep! Meep!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat doe je als een collega pas over 2 weken terug komt werken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Admin roepen en die laten inloggen met het admin wachtwoord. Je kunt ook meestal wel inloggen zonder de andere sessie te verstoren.

Er is ook nog een groot verschil tussen een PC die staat aan met werk dat nog niet is opgeslagen terwijl je gaat lunchen, en hem zo achterlaten als je op vakantie gaat.

Daarbij hoorde dat document natuurlijk op een server te staan, met backups.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 26 april 2018 13:26:22 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

In de CO voeding...

Goh, waarom blijft de uitgangsspanning nou altijd maximaal ongeacht de stand van de potmeters... En ook nog eens exact 1 diode-drop onder de spanning over de bufferelco's...

(Voor wie 'm niet ziet, ik had dus D2 verkeerd om.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

Voor wie 'm niet ziet, ik had dus D2 verkeerd om

Duidelijk zichtbaar! :)

Arco

Special Member

Soms kom je per ongeluk achter iets wat verkeerd zit/beter kan...
Ik gebruik al een tijd in een schakeling een ULN2803 met daaraan wat relais, en sommige uitgangen voor disablen van zaken op de print. Relais op 12v, disable op 3.3v. Werkt al lang prima.

Moest er nu weer een in elkaar zetten, maar helaas was de 3.3/12v voeding bij Farnell niet op voorraad/lange levertijd. :(
Dus tijdelijk even alleen de 3.3v aangesloten. Op de 3.3 en 12v zitten beide controleleds. Tot mijn verbazing ging de 12v led ook flauw aan.

Bleek dat via R1 en de clampingdiode in de ULN er 2.5v 'teruggeleverd' werd naar de 12v voedingslijn...
Normaal als beide voedingen aanwezig zijn is er geen probleem, alleen als de 12v ontbreekt wel...
Gewoon iets waar je niet zo snel bij stil staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja. Mijn motorcontrollers (en degene van een klant die nu bij mij op m'n bureau ligt) doen dat ook. De CPU op 3.3V hang je wel eens aan de programmer om er nieuwe firmware in te doen en dan gaan alle verklikker ledjes aan (en die klant heeft net als ik de weerstandjes uitgerekend voor ongeveer de juiste stroom, dus de hogere spanningen branden minder fel als ze maar 2.6V krijgen ipv b.v. 24).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ook ic fabrikanten doen wel eens domme dingen. Allegro bijv. heeft de ACS733 in 4 uitvoeringen, alle met alleen de opdruk 'ACS733'
Je kunt dus niet zien welke uitvoering je hebt. (lekker handig... :( )
(het 9 cijferige nummer is een batch nummer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik moest dat datasheet (ACS733) nog een keer beter lezen. Na afloop dacht ik: maar hij heeft maar 1 variant: TSOP16, toch? Maar jij hebt het over de -20, -30 enz: de nominale max stroom die gepaard gaat met een gevoeligheid van 100 ... 20 mV/A. Nogal essentieel omdat er op te zetten. Ja, da's klote als dat er niet opstaat. Zeker als je voor het testen/selecteren een paar varianten in huis haalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik kan nu niet eens controleren of ze wel de goede opgestuurd hebben.
Moet ze dan eerst in de schakeling solderen; als het dan de verkeerde blijken kan ik ze niet meer ruilen omdat ze gebruikt zijn... :(
(terwijl verkeerde levering toch best zo nu en dan voorkomt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 april 2018 00:22:14 schreef Thevel:
[kristal...]
Mijn collega noemt het altijd trilsteentjes :)

Hier krijskeitjes. De oude, grotere (FT243 en zo) heten fluittegels.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Laatst een hoofdtelefoon van de kringloop meegenomen. Zo'n gaming headset met microfoon eraan. Analoge uitvoering (doe mij maar bedraad :) ), met 2 jackpluggen. Kleur van die stekkers? Roze, en... roze. 8)7 |:(

Later bij heel goed kijken ontdekte ik dat er wel 'mic' en 'ear' symbolen in reliëf aangebracht waren. Bijna niet te zien.

Misschien was dit een bewuste keuze om de looks van het ding niet te rommelig te maken. Maar welke ontwerper ging hier nou in hemelsnaam in mee? Kleuren voor dat soort stekkers zijn al eeuwen 'de facto' gestandaardiseerd, en 2 keer zelfde kleur is gewoon ONHANDIG voor gebruikers. 't Is dat ik (indien gewenst) makkelijk zo'n stekker even afknip & andere eraan zet. Maar als ik bulk-afnemer van dit soort headsets was, had ik de hoogste baas van die leverancier aan de telefoon gehaald en hem of haar uitge&$^@$ (lelijke woorden dus, en met zúlke domme ontwerpfouten mag je die naar iedereen slingeren die er mee akkoord ging. Hoge baas of niet). Btw ding was van Sharkoon.

miedema

Golden Member

Ha RetroTechie,

Ik zou gewoon om èèn van de stekers een stukje krimpkous doen. Probleem opgelost :-).
Zelf zou ik dan rode krimpkous om de microfoon steker doen, maar dat alleen maar mijn systeem.

groet, Gertjan.

Heeft de fabrikant niet gewoon op het aantal kleuren plastic willen besparen?

Meep! Meep!
Shiptronic

Overleden

Het moest goedkoper, en dat kon dit was de oplossing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Paar oude PC voedingen op de tafel. Eens kijken:

Y condensatoren?!? 1kV? Die zijn even klein als sommige 50V exemplaren die ik heb liggen. Behalve waarde ook geen enkel keurmerk er op natuurlijk (past niet ;) ) Nog wat 'kleinigheden':

  • Geheel niks qua netfilter aanwezig.
  • Uitgangselco's van het merk Fuhiyyu. Ok kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :p
  • Label bevat een hele lijst specs van voedingen met verschillend vermogen. Lees: fabrikant was al te beroerd om voor elk model een passende sticker te maken.
  • Vast nog wel meer als ik verder zou kijken. Geen zin... heb genoeg gezien.

Zou me niet verbazen als dit ooit eens door respectabele importeur ingevoerd werd, in aantallen...

Denk dat ik die 'Y' condensatoren er voor de zekerheid maar uitknip, alvorens deze voeding in een rommelbak te gooien. Safety first...

het is een oude voeding zoals je zelf zegt, en het ding leeft nog steeds.... dus zo slecht zal het wel niet zijn zeker

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Het is niet gezegd dat hij nog leeft... In elk geval is de kans groot dat hij een volle belasting niet overleeft, dat helderzie ik aan de bruggelijkrichter. En weet je ook waarom 1kV condensatoren niet geschikt zijn als Y-condensator, zelfs al gaat het wel een tijdje goed?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten