Ik heb laatst 5 defecte Micro Wash RGBW Moving Heads gekocht van Showtec en Rige. Na wat speurwerk kwam ik er niet uit wat de problemen waren, of waren ze door mij niet op te lossen (defecte microcontroller bijvoorbeeld). Toen besloot ik: laat ik gewoon een eigen controller bouwen! Het einddoel was dat ik volledige DMX functionaliteit zou hebben, zodat ik ze in de jongerensociëteit in de buurt naadloos zou kunnen integreren.
Zo zit het systeem in elkaar:
- 1 Arduino Pro Mini ontvangt 10 DMX kanalen via een MAX485. DMX-adres is in te stellen via 8 DIP-switches. De ontvangen bytes worden via I2C naar de desbetreffende driver gestuurd.
- 1 Arduino die via een ULN2803 de PAN (links/rechts) stepper aanstuurt in half-step mode. Een NO drukknop zorgt voor de '0'-positie. Bij opstarten draait de motor eerst tot '0'. De maximale positie (540 graden) is ongeveer 2400 halve stapjes verder. Aangezien ik 1 byte binnenkrijg, heb ik het zo gemaakt dat de motor per bit 9 halve stapjes maakt. Zo kom ik uiteindelijk op 2304 halve stapjes, dus bijna de volle 540 graden.
- 1 Arduino die via een ULN2803 de TILT (op/neer) stepper aanstuurt in half-step mode. Een HALL sensor zorgt voor de referentie. De beweging van de kop is 270 graden, wat toevalligerwijs precies 255 halve stapjes zijn. De inkomende byte wordt dus 1:1 in halve stapjes omgezet.
- 1 Arduino die de 12W 4-kleurenLED (3W per stuk) aanstuurt via PWM. De aansturing gebeurt discreet met een stroomsturing opgebouwd rondom een MOSFET, een BC547 en 3 weerstanden. Behalve 4 losse dimmers, kan de controller ook master dimmen en strobe van ongeveer 0,5 tot 10Hz.
Indeling DMX kanalen: (is gedaan om compatibel te zijn met de reeds aanwezige LED parren).
1: Rood
2: Groen
3: Blauw
4: Wit
5: Strobe
6: -
7: Master dimmer
8: -
9: PAN
10: TILT
Foto van de eerste compleet werkende Moving Head:
Zonder behuizing:
Close-up van het statische deel:
Onderste Arduino (rechtop gemonteerd) is de DMX ontvanger. Aan de onderkant, onder het zwarte rechthoekje, zit de DIP switch. Bovenste Arduino is de motordriver. Elco's zijn 6*1000uF 25V of 35V. De motoren draaien op 12VAC gelijkgericht en afgevlakt.
Close-up van het 'hoofd':
Onderste Arduino (rechtop gemonteerd) is de LED driver, bovenste is de motordriver. Helemaal boven zie je een DC-DC converter (LM2596) die 5V produceert voor de LEDs.
Binnenkort komen er nog slipringen in, zodat er geen kabels meer door de bewegende delen hoeven. Voorheen liepen er (niet schrikken) 20 kabels door de twee scharnieren! Geen wonder dat dat ding kapot is gegaan. Nu heb ik het gereduceerd tot 4 draden (2x voeding, 2x I2C).
Totale kosten: minder dan €60,- per stuk.
Schema zou ik graag aanklikbaar maken, maar ik heb ruzie met Eagle over het uitpoepen van een BMP of PNG plaatje op fatsoenlijke resolutie.