Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten


Kwam deze enkele dagen geleden hier (zie : http://www.circuitsonline.net/forum/user/39140 ; bedankt, rob!) tegen, en heb er ook eentje gebouwd (klein beetje gewijzigd, voor de connectoren)

http://www.richvermeer.nl/images/IMAGE_00148.jpg

En de verplichte onderzijde ;)

http://www.richvermeer.nl/images/IMAGE_00149.jpg

Voor de liefhebbers het origineel : http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
Hier de aangepaste pcb : http://www.richvermeer.nl/images/NP100v12PCBedit3.brd

Wat heb je met die print gedaan dat 'ie zo rood/roze is? En wat is die lus in dat spoortje rechtsonder?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

@lucky luke Dat rood komt van een rode magic marker, waarmee ik tegenwoordig mijn printen 'lak'. Heb dat nu met een aantal printen gedaan, en lijkt goed te voldoen als zodanig. De groene lak bleef altijd plakken, en het zag er niet uit, na het solderen.en die busjes lak gaan steeds lek,daarom alternatief gezocht. Die lus is de 12v lijn, waar ik nog een schakelaar tussen wil prakken.

@richardvelsen

wat denk je van het geluid

ik ben van mening dat voor zoan klein ding
het een vantasies geluid kan maken

@robt797 Ja, definitie is pittig, maar is vast terug te voeren op de klasse a instelling. In mijn testjes vond ik hem heel 'warm' klinken. En natuurlijk leuk om te bouwen, niet teveel onderdelen en zo...Nog bedankt voor de link :)

geen probleem
ik vind het al gaaf dat het iemand was opgevallen

monstervisje maakt te gaafe dingen :P

Bedankt robt ;) hopelijk geeft het jullie inspiratie. Voor mij een ieder geval wel met alle projecten die ik voorbij zie komen. (Al heb ik mijn kant van de elektronica inmiddels wel gevonden)

Ik ben ook weer even bezig geweest met een projectje. Wat zou het zijn? volgens mij hoef ik het niet eens meer te vertellen.

Ik heb hier nog een bak vol nixies liggen waar ook eens iets mee moet gebeuren. Ik heb een printje gemaakt waar gewoon een hele arduino nano opgeplakt word om alles aan te sturen. Deze dingen zijn voor €5,- van ebay af te halen dus ga ik niet moeilijk meer doen met losse pic's. Ze zijn klein en hebben alles er al op, usb, cristal, atmega 328, volt regulator noem maar op.

Het printje dat ik heb gemaakt is dubbelzijdig en zelf ge-ëtst wat gigantisch mislukt is. Hij is niet goed uitgelijnd geweest etc. Als hij volledig werkend is dan gaan de files naar China en mogen die het voor mij maken. printje is 10x5cm dus kan het lekker goedkoop. Er is niet 1 via gebruikt waar ik erg trots op ben :)

Oh, en de sporen zijn allemaal afgerond. Dit kwam ik veel tegen in oude apparatuur en vond het wel toepasselijk de print sporen ook op deze manier te doen.

Morgen zal ik er nixies op aansluiten om te kijken of dat de rest ook werkt. De hoge spanning werkt een ieder geval. Nu is het tijd om naar bed te gaan

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8FUKXPYT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-OPDSWBPU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-3RDEH88Q.jpg

Edit:
jup hij is werkend nadat ik met me stomme kop de verkeerde weerstanden heb vervangen. (krijg je als je midden in de nacht nog doorwerkt)

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-DVRMMEBF.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-PXPWFMYW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-INMI67A8.jpg

Ik heb laatst 5 defecte Micro Wash RGBW Moving Heads gekocht van Showtec en Rige. Na wat speurwerk kwam ik er niet uit wat de problemen waren, of waren ze door mij niet op te lossen (defecte microcontroller bijvoorbeeld). Toen besloot ik: laat ik gewoon een eigen controller bouwen! Het einddoel was dat ik volledige DMX functionaliteit zou hebben, zodat ik ze in de jongerensociëteit in de buurt naadloos zou kunnen integreren.

Zo zit het systeem in elkaar:
- 1 Arduino Pro Mini ontvangt 10 DMX kanalen via een MAX485. DMX-adres is in te stellen via 8 DIP-switches. De ontvangen bytes worden via I2C naar de desbetreffende driver gestuurd.
- 1 Arduino die via een ULN2803 de PAN (links/rechts) stepper aanstuurt in half-step mode. Een NO drukknop zorgt voor de '0'-positie. Bij opstarten draait de motor eerst tot '0'. De maximale positie (540 graden) is ongeveer 2400 halve stapjes verder. Aangezien ik 1 byte binnenkrijg, heb ik het zo gemaakt dat de motor per bit 9 halve stapjes maakt. Zo kom ik uiteindelijk op 2304 halve stapjes, dus bijna de volle 540 graden.
- 1 Arduino die via een ULN2803 de TILT (op/neer) stepper aanstuurt in half-step mode. Een HALL sensor zorgt voor de referentie. De beweging van de kop is 270 graden, wat toevalligerwijs precies 255 halve stapjes zijn. De inkomende byte wordt dus 1:1 in halve stapjes omgezet.
- 1 Arduino die de 12W 4-kleurenLED (3W per stuk) aanstuurt via PWM. De aansturing gebeurt discreet met een stroomsturing opgebouwd rondom een MOSFET, een BC547 en 3 weerstanden. Behalve 4 losse dimmers, kan de controller ook master dimmen en strobe van ongeveer 0,5 tot 10Hz.

Indeling DMX kanalen: (is gedaan om compatibel te zijn met de reeds aanwezige LED parren).
1: Rood
2: Groen
3: Blauw
4: Wit
5: Strobe
6: -
7: Master dimmer
8: -
9: PAN
10: TILT

Foto van de eerste compleet werkende Moving Head:
http://farm8.staticflickr.com/7363/11586486765_49930553ba_z.jpg

Zonder behuizing:
http://farm3.staticflickr.com/2819/11586485395_a374deb008_z.jpg

Close-up van het statische deel:
http://farm6.staticflickr.com/5498/11586694513_1408da3044_z.jpg
Onderste Arduino (rechtop gemonteerd) is de DMX ontvanger. Aan de onderkant, onder het zwarte rechthoekje, zit de DIP switch. Bovenste Arduino is de motordriver. Elco's zijn 6*1000uF 25V of 35V. De motoren draaien op 12VAC gelijkgericht en afgevlakt.

Close-up van het 'hoofd':
http://farm8.staticflickr.com/7363/11586814924_a3f58cbf96_z.jpg
Onderste Arduino (rechtop gemonteerd) is de LED driver, bovenste is de motordriver. Helemaal boven zie je een DC-DC converter (LM2596) die 5V produceert voor de LEDs.

Binnenkort komen er nog slipringen in, zodat er geen kabels meer door de bewegende delen hoeven. Voorheen liepen er (niet schrikken) 20 kabels door de twee scharnieren! Geen wonder dat dat ding kapot is gegaan. Nu heb ik het gereduceerd tot 4 draden (2x voeding, 2x I2C).

Totale kosten: minder dan €60,- per stuk.
Schema zou ik graag aanklikbaar maken, maar ik heb ruzie met Eagle over het uitpoepen van een BMP of PNG plaatje op fatsoenlijke resolutie.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Oh dat is netjes, voor eagle gebruik je best 150 tot 300 dpi :)

Edit: spijtig dat het display niet meer werkt :(

[Bericht gewijzigd door Damic op 27 december 2013 22:06:00 (29%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
flash2b

Golden Member

Mijn Tesla Meter, waarvan ik de print al 15 Juli dit jaar klaar van was, is eindelijk ingebouwd. Vandaar dat ik het nogmaals show.

Ik had een mooie behuizing gevonden, waar alles met een beetje passen en meten in kon worden gebouwd. De aan/uit schakelaar heb ik verzonken en dit keer niet op het front gemonteerd.

Zo zag het ervoor uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06848_cleaned.jpg

Nu ziet het er zo uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08240_cleaned.jpg

En uiteindelijk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08243_cleaned.jpg

(ja ja hij ligt in de Test-la, bij de andere test apparatuur !!)

Hierbij een klein project. Ik had twee veld telefoons gekocht. Na wat opknap werk en wat testen bleken ze te werken. Blijkbaar zijn ze geschikt voor een afstand van een paar kilometer. Heb dat nog niet kunnen testen. Iemand een idee waar je voor een tientje paar honderdmeter 2 aderig draad vandaan kan halen?

Hierbij de foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pc272046.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pc272044.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pc272036.jpg

@bj2 foto's zijn niet zichtbaar, we willen ze graag zien ;) <thank you>

en ik denk dat cat5 kabel het meest efficient is voor je klus, qua prijs.

maartenbakker

Special Member

Na wat op, knap werk

Dat je wat op had zag ik er niet aan, en inderdaad knap werk ;) Leuk om dat soort dingen in actie te zien, kan je aan de kinderen of kleinkinderen laten zien dat het niet altijd met een mobieltje hoeft.

Draad van fatsoenlijke kwaliteit voor lage prijzen is lastig gezien de koperprijzen. Wat zou het dunste zijn waar je goed mee wegkomt? 2x0,50 kan misschien wel alleen moet je uitkijken voor mechanische schade als je het daadwerkelijk in het veld uitrolt.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja nederlands is niet het geen waarvoor ik leer:P
Uhm ik heb geen idee. Ik ben niet van plan ze door de achtertuin uit te rollen. Maar meer als test om te kijken of het daadwerkelijk werkt over een paar honderd meter. Ik heb het getest met een draad wat de 0,50 niet haalt.

Groeten,
BJ2

Op 27 december 2013 18:56:30 schreef muddy:
Ik heb laatst 5 defecte Micro Wash RGBW Moving Heads gekocht van Showtec en Rige. Na wat speurwerk kwam ik er niet uit wat de problemen waren, of waren ze door mij niet op te lossen (defecte microcontroller bijvoorbeeld). Toen besloot ik: laat ik gewoon een eigen controller bouwen! Het einddoel was dat ik volledige DMX functionaliteit zou hebben, zodat ik ze in de jongerensociëteit in de buurt naadloos zou kunnen integreren.

Netjes, doet me een beetje denken aan deze jongens.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 december 2013 16:01:31 (69%)]

mini projectje, usb in bestaande stopcontacten. maakt de boel wat meer 2013 ( nog net :) ) deze schuko/usb combi's zijn ook zo te koop maar aan de prijs. met wat modificatie een gsm lader achterin de doos bouwen en klaar. gelukkig is dit wandgoot en kon er een 2amp 5v voeding in, dan konden er meteen 2 laadpunten op..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20131223_141255_zps3468ed89.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20131223_141246_zps8cb0b2aa.jpg

eerst had ik ze met de metalen rand door het plaatje gestoken, daarna omgebogen. dat zag er niet uit en het plastic binnendeel van de usb connector blijft niet goed zitten. v2 heeft er dan ook een stukje print achter de connectoren gesoldeerd zodat ze steviger zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

...en dat terwijl er al jaren wordt geroepen dat je de lader uit het stopcontact moet trekken als het te laden apparaat opgeladen of niet eens aangesloten is. Hoezo sluipverbruik...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

En dan ook nog eens de afdekplaat er scheef op... Geen gezicht!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

het is goot materiaal, plastic dozen in een gleuf geschoven, even duwen en het zit recht.. een gsm lader van deze tijd doet nog geen 0,1w sluipverbruik. tevens zat het ding er toch altijd in omdat de gsm er s'nachts aanligt. dit ding doet weinig op de energie rekening, 0,8KWh per jaar, dagverbruik hier ligt op 12 KWh..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

tijden terug had ik de printjes voor de N2PK network analyzer al besteld, pas de laatste weken heb ik hem afgebouwd. E.e.a. werkt naar verwachting, het is een bijzonder handig instrument..

De freq. range is van 50kHz ... 60MHz, er zijn tal van uitbreidingen te krijgen en er is een actieve Yahoo gebruikers-groep..

http://www.uploadarchief.net/files/download/n2pk-vna-1.jpg

de groene pcb is een kwestie van assembleren, de voeding heb ik er zelf bij gemaakt, de analyzer heeft 5 en 12V nodig, ca 300mA. Voor de nachtrust heb ik een crow-bar circuit met een triac toegevoegd op de 5V, mocht de regelaar doorslaan dan sluit de triac de 5V voeding kort en zal op den duur de PTC fuse "open" gaan..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 december 2013 17:01:25 (1%)]

Dat zijn hele goede vna's. Ik ken wat mensen die er een hebben naast andere VNA's. Het frequentie bereik is wel niet hoog maar de specs voor dat stuk band zijn wel vreselijk goed. Draai je de VNWA software of Paul zijn software ?

Ik heb daar een paar jaar terug eens naar gekeken maar zover ik weet moest je de onderdelen toen zelf kopen en moest je de PCB's en dingen als filters helemaal zelf maken. Hoe was dat nu ? Ik zie 3 pcbs met maar weinig onderdelen. Ik dacht dat er veel meer inzat en oa een cavity filter. (nu lijkt het me wel een leuk project maar ik vind 3 VNA's eigenlijk wel genoeg ;-) )

Testman: ik vind het wel een mooi idee.

Flash; gaaf ding. Ik meen dat we het er toen over gehad hebben wat je er mee gaat doen maar ik kan dat zo snel niet terug vinden. Mijn eerste microprocessor projectje gaat ook zoiets worden. (maar dan met een soort probe er aan. Ik heb al een tijd een hallsensor daarvoor liggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

er zijn een aantal software pakketen die je er mee kan gebruiken, de software van Paul is heel betrouwbaar wat ik hoor , maar is onder DOS. Dat heb ik dus niet geprobeerd en ik werk nu met MyVNA, heel fraaie software onder windows, voor niet commercieel gebruik is het gratis..

Het bouwen viel mee, het is alleen uitkijken met de smd parts, er zitten 2 serial ADC's op samen met 2 DDS ic's, allen van Analog Devices. Een handvol opamps zit er omheen, er worden ook een aantal trafo's gebruikt maar die komen van MiniCircuits en zijn daar standaard, heb ze in de UK moeten bestellen en ze waren er met een week. Alle andere componenten zijn bij Farnell te koop, alleen de oscillator moest weer van Digikey komen.

De meeste componenten zitten op de foto aan de onderkant, verder is er nog een Hamond kastje met daarin een bridge, die wordt op de 2 rechtse BNC's aangesloten.

Het verwonderd me inderdaad hoe nauwkeurig de analyzer is, moet er nog wel wat vlieguren mee maken om de resultaten op de juiste manier te interpreteren..

3 VNA's.... dan zit je niet snel zonder :-) Zijn het allen dezelfde of speciaal toegespitst op een bepaalde functie / frequency?

Dit topic is gesloten