Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Ik woon in Sint-Michielsgestel. Onder 's-Hertogenbosch.

Het regel prencipe voor de variable output is lineair.
De twee fixend outputs zijn switchmode.

Gr. Jordy

Na meer als een jaar eraan gewerkt te hebben, dan mag je ook wel een mooi resultaat verwachten.

Het resultaat ziet er schitterend uit!
En ik ben vast niet de enige, die benieuwd is naar de details...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Alles, natuurlijk! :-)
Het digitale deel, het analoge deel, de prestaties...

Het gedetailleerd documenteren van zo'n ding is al een flinke klus op zich. Zover hoef je echt niet te gaan, hoor.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Misschien op zoiets zetten als github? Ben zelf wel benieuwd naar de schema's vooral van het regelgedeelte. Heb zelf ook plannen en ideeën voor zo'n type voeding namelijk.

Daarvoor heb ik natuurlijk een heleboel meetinstrumenten nodig.
het duurste meet instrument dat ik bezit is een digitale multimeter van Fluke 289.

moet alleen de achter kant van de unit nog een paneel laten maken bij schaeffer-ag, maar moet eerst nog even sparen hiervoor :).

gr Jordy

flash2b

Special Member

Super mooie voeding zeg!

Ik zou alleen de firmware voor de tekst "0 t/m 30 DC" wijzigen in "0 tru 30 DC", want "t/m" is geen engels woord. Wel jammer dat je "Programable" op je front een typ fout is want het is "Programmable" (met 'mm' ).

Ik neem aan dat de loze gaten op het front voor de sense aansluitingen zijn?

Verder had ik de rode en zwarte bussen omgedraaid, want meestal zitten ze (op merk voedingen) zwart-rood.

(zie mijn commentaar niet als zware kritiek, je voeding ziet er echt van buiten en binnen tip-top uit, mooier als wat ik zelf maak!)

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 februari 2014 22:51:06 schreef flash2b:
[....]Ik zou alleen de firmware voor de tekst "0 t/m 30 DC" wijzigen in "0 tru 30 DC", want "t/m" is geen engels woord. [....]

Klopt niet helemaal. 'Thru' is Amerikaans-Engels. Engelsen gebruiken gewoon 'to'. Maar ja, wie spreekt er in Nederland nu nog gewoon Engels.... :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 februari 2014 22:51:06 schreef flash2b:
Super mooie voeding zeg!

Ik zou alleen de firmware voor de tekst "0 t/m 30 DC" wijzigen in "0 tru 30 DC", want "t/m" is geen engels woord. Wel jammer dat je "Programable" op je front een typ fout is want het is "Programmable" (met 'mm' ).

Ik neem aan dat de loze gaten op het front voor de sense aansluitingen zijn?

Verder had ik de rode en zwarte bussen omgedraaid, want meestal zitten ze (op merk voedingen) zwart-rood.

(zie mijn commentaar niet als zware kritiek, je voeding zet er echt van buiten en binnen tip-top uit, mooier als wat ik zelf maak!)

Whaa, nu moet ik het bloed van de muur poetsen omdat ik mijn hoofd te vaak en te hard er tegenaan heb gegooid.
Hoe kun je nu programmable verkeerd schrijven.

Ik heb bewust gekozen voor t/m omdat thru of to er niet geweldig uit ziet.
De losse gaten in het front panel, hierin komen nog aansluit bussen alleen die heb ik niet meer die moet ik nog bestellen.

Wat de kleur van de bussen betreft zo kun je mooi zie. Dat de voeding homebrew is toch.

Gr. Jordy

flash2b

Special Member

Ja je hebt gelijk "thru" zou het moeten zijn, en tru is geen engels.

Dan misschien "t/m" veranderen in "to", want "thru" past niet op de display.

Prachtig.
Misschien rechte front foto of/en bedienings filmpje erbij?
Heb je er een blog over?

Op 24 februari 2014 23:20:52 schreef Sine:
Wat is er mis met een streepje ? 0 - 30V

Helemaal niks ik denk dat ik het met een simpel streepje ga doen.

Op 24 februari 2014 23:31:49 schreef Lord Anubis:
Prachtig.
Misschien rechte front foto of/en bedienings filmpje erbij?
Heb je er een blog over?

Bedienings filmpje komt eraan.
Ik heb toegang gekregen tot het volgende blog:

http://matrixmultimedia.com/blog/

Dus dat zul je even in de gate moeten houden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 februari 2014 00:53:53 (48%)

Prachtig!
Leuk display, is weer eens wat anders

Just find out what you like and let it kill you
Sonytech

Overleden

Op 24 februari 2014 22:51:06 schreef flash2b:
Wel jammer dat je "Programable" op je front een typ fout is want het is "Programmable" (met 'mm' ).

Ik had nog zo voorgesteld er niet over te beginnen, want de prijzen van Shaeffer AG in aanmerking genomen is dat een heel erg dure vergissing.

De kwaliteit die Schaeffer levert is overigens wel formidabel, zowel qua product als qua service.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

De kwaliteit die Schaeffer levert is overigens wel formidabel

Dat zou het zijn als ze gevraagd hadden of er echt "Programable" moet staan, ipv "Programmable". Voor het betere frontplaten werk ben je bij hun aan het goede adres.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Veel geld voor een hobbyist: ja. Maar duur? Nee. Eigenlijk zijn de prijzen van Schaeffer AG heel redelijk, maar voor 1 exemplaar van een frontje ben je in verhouding natuurlijk minder voordelig uit dan voor 4 paneeltjes.

En @Roland: dan wordt het panel duurder, want dan moet je iemand aan de machine hebben staan met een goede kennis van de Engelse taal. Als ze het er toevallig tussenuit plukken heb je geluk. Maar de schappelijke prijs voor dit soort kwaliteitswerk is mede te danken aan de hoge mate van automatisering (dus weinig arbeid).

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Het is altijd verstandig om bij dit soort zaken, net als bij drukwerk, een lay-out door meerdere correctoren te laten checken.
Dat geldt des te meer in een groep mensen, waar dyslexie significant meer lijkt voor te komen...
(Dit slaat niet op wassertje, maar geldt in het algemeen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sid synthesizertje gebouwd een tijdje geleden. Er zit een echte MOS6581 in!
Je kan hem besturen met midi of via rs232. Ik kan hem dus live bespelen met een midi keyboard of via de pc. Via de rs232 kan ik de firmware ook updaten. Er zit gewoon een ATmega328 in met arduino bootloader.

http://8times8.host56.com/wp-content/uploads/2014/01/sid-midi-guts.jpg

Na het bedraden van de onderkant van de pcb had ik geen IDE kabel meer over om dun draad van te halen, dus heb ik overal snoertjes vandaan moeten halen :P Vandaar dat het een beetje een rommeltje is. Ach ja... dekseltje erop.

Gewoon zeggen dat je van origine italiaans bent :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

SID forever!

Ik ben bezig geweest met een breedband (LG-MG-KG) loopantenne volgens G8CQX/M0AYF.

Ik heb hiervoor een 2m lange en 15mm brede strip aluminium genomen, de uiteinden (10cm) voorzien van 5mm gaten en daarna haaks omgeslagen. Deze uiteinden zijn vervolgens op een stevige lasdoos gemonteerd, hierdoor ontstaat een loop met een doorsnee van 60cm.

Het resultaat:

http://www.kg-uitdaging.nl/wp-content/uploads/2014/02/RX-loop_03-300x224.jpg
Hires

In de lasdoos zit het actieve gedeelte van antenne, voor de gekoelde transistors heb ik de 2N2219A's gebruikt. Beter (voor de hogere KG-banden) zijn 2N5109's, maar die had ik niet bij de hand.

http://www.kg-uitdaging.nl/wp-content/uploads/2014/02/RX-loop_04-300x224.jpg
Hires

Close-up van de 'niet zo HF'-print, het relais zorgt er voor dat de loop pas contact maakt als een voedingsspanning aanwezig is, en voorkomt ongelukjes door naburige (eigen) zender(s). Het neonlampje beveiligt tegen statische elektriciteit (naburig onweer).

http://www.kg-uitdaging.nl/wp-content/uploads/2014/02/RX-loop_01-300x224.jpg
Hires
http://www.kg-uitdaging.nl/wp-content/uploads/2014/02/RX-loop_02-300x224.jpg
Hires

De antenne krijgt z'n voedingsspanning via de coax, de externe netvoeding moet ivm brom minimaal een meter van de antenne verwijderd zijn. Deze moet nog gebouwd worden, momenteel werkt het provisorisch op een labvoeding.

Het grote voordeel van een loopantenne is net als bij een ferrietantenne de ongevoeligheid voor het elektrische veld, alleen het magnetische veld van een elektromagnetische wordt ontvangen. Volgens Maxwell maakt dat niets uit, de velden zijn even sterk. Stoorvelden van TV's en SMPS's (dimmers, spaarlampen etc) zijn hoofdzakelijk elektrisch, daar heb ik nu geen last meer van. Een ander voordeel is de richtingsgevoeligheid, zo zijn storende zenders letterlijk weg te draaien door de richting bij te stellen. Bij mij staat deze antenne nu in een bankschoef om gemakkelijk te kunnen draaien.

Een nadeel is natuurlijk het formaat.

Ondanks het 'bescheiden' formaat (1.5m doorsnede is volgens de schrijver optimaal) is de ontvangst op de LG tov de ingebouwde ferrietstaaf van m'n Sangean ATS-909 gelijk, maar op hogere frequenties net boven de LG wordt de versterking snel hoger. Wat ook meteen opvalt is het gebrek aan ruis... voorheen kon ik op een langedraad antenne (>20m) met preselectie amateurzenders in de 160m band amper volgen, nu is alles kristalhelder, alsof ik een lokale verbinding hoor. Ik heb geen S-meter op de ontvanger (het is een wereldontvanger, wel een van de betere), maar beweringen van 'S1 aan ruis ipv S8' geloof ik direkt.

Een aanrader dus voor iedereen die ongestoord LG-MG-KG radio wil beluisteren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 februari 2014 21:11:31 schreef Gadget_inc:
. . . . dat je van origine italiaans bent :P

@keoni29: Dan moet er wel Ketchup op :9~
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Die lineaire regelaars warmen het doosje lekker op, dus die ketchupgeur zal zich door de hele kamer verspreiden.

maartenbakker

Golden Member

Ketchup is meer Amerikaans dan Italiaans.

Maar spaghettibedrading kan een leuk gezicht zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 februari 2014 10:14:28 schreef Jochem:
En @Roland: dan wordt het panel duurder, want dan moet je iemand aan de machine hebben staan met een goede kennis van de Engelse taal.

Dit gaat niet altijd op, een oud collega had eens een stempel besteld met de text "Engineering" er op.
Toen die binnen kwam stond er iets anders (Engeneering of zoiets ik weet het niet meer, das 25 jaar geleden), hij aan zichzelf twijfelen hoe die zo stom kon zijn om daar een typefout in te maken.
Dus order opgezocht en het stond er wel degelijk goed op.
Wat bleek: de stempelboer dacht dat het fout was en had het "even gecorrigeerd". (Zou eigenlijk in het domme fouten topic moeten staan).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten