De reden van die motivatie is me niet helemaal duidelijk en kan uit meerdere factoren bestaan (lagelonenlanden hebben inderdaad vast meegespeeld bij het terugschroeven van overdimensionering), maar Grundig schreef letterlijk in zijn bulletins (ten tijde van de invoering van het Compact Universal Chassis-concept) dat ze bewust overdimensioneerden in verband met levensduur.
Lagelonenlanden hebben overigens altijd al een rol gespeeld. Toen Duitsland (!) een lagelonenland was, is in Engeland wetgeving ingevoerd waarbij het opschrift "FOREIGN" verplicht werd op ge"importeerde goederen. Dat was het begin van de "Made in" vermelding. De jaartallen ken ik niet uit mijn hoofd, maar dan heb je het over de 19e eeuw.
Op dit moment maakt China een ontwikkeling door die vergelijkbaar (maar niet identiek) zal zijn met die van Japan in de eerste helft van de 20ste eeuw.
China als voorbeeld van excessen van hebzucht zonder enige inachtname van bruikbaarheid (een product is verkoopbaar als het vagelijk lijkt op het goede product en als er voldoende mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten), heeft voor de deels terechte belabberde reputatie gezorgd en is het diametraal tegenovergestelde van overdimensioneren. De waarheid van de huidige praktijk ligt ergens in het midden en binnen afzienbare tijd moeten we verderzoeken naar lagelonenlanden.
@gloeilampen: de afweging levensduur/kleurtemperatuur/rendement/kostprijs is in elk geval minstens de helft van het eeuwigbrandendelampverhaal. In principe kan je elke fatsoenlijk gedimensioneerde lamp zo goed als eeuwig laten branden als je de voedingsspanning voldoende verlaagt of de gloeidraad op een hogere spanning berekent (>13e machtsfunctie met de levensduur).
De andere helft van het verhaal (de complottheorie) las ik laatst nog elders terug. Ten tijde van de opkomst en bloei van de gloeilamp trok Philips een flink kartel (dat ze als ze het nu hadden gedaan op miljarden euro's en ponden aan boetes zou zijn komen te staan). De invloed daarvan was naar mijn inschatting dat de huis-tuin-en-keukengloeilampen naast op prijs ook op 1000 branduur gestandaardiseerd werden inplaats van 2000 of zelfs nog iets meer (behalve door een andere gloeidraad te construeren kon er onder andere door met het vacuum en de gasvulling te spelen nog wel wat geoptimaliseerd worden maar dan kwamen de kosten ook weer snel om de hoek kijken). In de praktijk gingen ze vaak wat langer mee en in landen buiten het kartel kon je ook nog wel eens een 2000-uur lamp tegen redelijke prijs vinden, maar de eerste pogingen om structureel langer brandende lampen te maken die ook echt op de markt zijn gekomen, waren halogeenlampen waaraan in de jaren '60 pas echt veel onderzoek werd gedaan.
EDIT: Toevallig liep ik tegen een stukje levensduur aan in de handleiding van een professionele monitor (24" 2MP 1200 euro). Zonder commentaar overgenomen:
b. Backlights in diagnostic LCD displays, when the backlight run time2 is beyond the Guaranteed Backlight Lifetime3 of that model, when used at the Factory Calibrated Luminance4
Eg1.
• A display is used at 8 hours/day; ie. +/-2.920hours/year
• The display system is covered with a warranty period of 5 year
• The Guaranteed Backlight Lifetime of that model is 17.000hours.
• The Factory Calibrated Luminance cannot be achieved anymore after 4 year, thus corresponding to +/-11.680hours
• Result: the backlight replacement is performed under warranty
Eg2.
• A display is used at 24 hours/day; ie. 8.760hours/year
• The display system is covered with a warranty program of 5 year
• The Guaranteed Backlight Lifetime of that model is 17.000hours.
• The Factory Calibrated Luminance cannot be achieved anymore after 2.5years, thus corresponding to +/-21.900hours
• Result: the backlight replacement does not make part of the warranty coverage.
(1): ‘Consumable’ is a part that can be replaced by the user
(2): ‘Backlight run time’ is the total time that an image (including use of a screen saver) has been applied to the screen; this value can be consulted via the OSD buttons (On Screen Display).
(3): ‘Guaranteed Backlight Lifetime’ is the number of backlight hours during which a predefined luminance value, ie. the Factory Calibrated Luminance, will be provided by a specific diagnostic display model. This figure is printed on the Warranty certificate of each display or can be requested.
(4): ‘Factory Calibrated Luminance’: is the typical luminance value that a specific diagnostic display model is calibrated at during the production process. This figure is printed on the Warranty certificate of each display or can be requested.